Ultra- ja neuvolakuulumisia

luomuleena, mulla kans ollut noita supisteluja, varsinkin kävellessä. mä tässä kans mietin et pitäskö mennä vielä käymään yksityisellää. eihän multa otettu kun virtsatesti ni siitä ei kuitenkaan emättimen bakteerit näy.

täällä on yks iloinen mamma!

kävin tänään lääkärillä kun epäilin et mulla on joko hiivaa tai joku tulehdus alapäässä. sieltähän löytyi molemmat, joihin sain lääkkeet. mitä parasta, saatiin tietää et meille tulee poika!!! siellä se köllötteli ja voi hyvin! oli tosi vilkas ja iso kaveri. taas oli viikkoihin nähden isompi. saas nähdä millanen möhkäle sieltä tulee
mut kyl tää raskaus muuttui niin paljon konkreettisemmaksi nyt kun tietää et se on poika. tippa tuli linssiin kun lääkäri sen sanoi! huh, se oli niin mahtava tunne!

Torstaina oli kolmas neuvolakäynti. Silloin rv16+3. Paino laskenut.Mutta eiköhän se siitä ala nousemaan. Esikoista odottaessa oli näillä viikoilla tullut jo +3 kg. Pikkuisella kaikki hyvin.. :) Kolmisen viikkoa vielä rakenne ultraan.

kiva lukea täältä, miten monella on sujunut hyvin raskausajan alku ja on päästy näkemään pikkuotus masussa.

Ajattelin itse kertoa siitä, että pelkään tosi kovasti keskenmenoa. Tämä on ensimmäinen raskauteni ja viikkoja on nyt jotain 17. (se vaihtelee, laskeeko Ultran täti vai neuvolatäti). Silti pelkään jotenkin kauhean ja epärealistisen paljon keskenmenoa.

viime neuvolakäynnillä kaikki oli kunnossa, sydänäänet dopplerilla ++ eli hyvät lyönnit kuului neuvolan tädin mielestä.
Ultrassa kävin vkolla 12 ja siellä oli kaikki kunnossa.

Mistä tähän pelkoon saisi jotain tolkkua...
En kuitenkaan ehkä henno ostaa doppleria itselle (vähän varaton opiskelija).
Kai tässä pitäisi vain elää hetki kerrallaan ja antaa kaikki "herran haltuun"...

Rechaca pelkosi on ihan ymmärrettävää, itse myös kamppailin sen saman pelon kanssa ekaa odottaessa.Koko ajan kuulostelin ja tunnustelin onko vauvalla kaikki hyvin.Se oli raskas odotus aika,synnytyssalissakin vielä olin epäuskoinen syntyykö sieltä terve lapsi.Kun alussa jännitti keskenmenoa niin jossain vaiheessa se kääntyi siihen että jännitti, onko vauvalla kaikki hyvin. Ei kai siinä auta muuta kuin vain käsitellä ne pelkotilat. Mun jännityksille ja pelkotiloihin en apua saanut, niitä vähäteltiin neovolassa ja kätilöt sairaalassa. Mutta loppu hyvin,ei tullut keskenmenoa ja lapsi terve! :) tsemppiä! kyllä varmasti kaikki hyvin menee! :) itselläni on tuo doppleri mutta en ole sitä enää tässä raskaudessa käyttänyt kertaakaan, synnytyslääkäri ei suositellut sen käyttöä.Ihmetteli että kyseisiä laitteita ees vapaasti myydään. 

rechaka Täällä pelätään silloin tällöin myös, pieni pelko on varmasti jokaisella odottajalla ihan normaalia.. sitten kun pelko alkaa mennä sille tasolle, ettei uskalla liikkua eikä tehdä mitään ja ainoa ajatus mikä mielessä pyörii on pelko vauvan menettämisestä, niin siinä vaiheessa uskoisin, että jostakin on pakko löytyä apua, eivätkä neuvolatädit sais mitenkään vähätellä äidin pelkoja, niinkuin saniaisen kohdalla.

Jos ei muuta, niin täällä saa ainakin avautua kaikesta niin paljon kun haluaa - jos siitä olis edes hieman apua :)

Aina kun mua alkaa pelottamaan pienet nipistelyt ja keskenmeno käy mielessä, ni yritän vaan ajatella niin, että kyllä näitä pieniä maha-asukkeja varmasti suojelee joku korkeempi voima.. (mä en kyllä oikeesti yleensä oo mitenkään kovin uskonnollinen) ja jos jotain ikävää tapahtuu, ni sitte se on vaan tarkotettu niin, eikä me ite voida juurikaan vaikuttaa siihen syntyykö lapsi vai jääkö syntymättömäksi.. tai syntyykö terveenä vai sairauksien kanssa. Ne on asioita, jotka ei meidän käsissä oo ja oon ottanu sen asenteen, että sellaista mihin itse ei voi mitenkään vaikuttaa on ihan turha pelätä. Otetaan vastaan mitä saadaan ja nautitaan tästä hetkestä ? ..vaikkakin helpommin sanottu kun tehty.

Saniainen, sanoiko se synnytyslääkäri, miksi ei suosittele kotidopplerin käyttöä? Jäi mietityttämään, kun en ennen ole kuullut kenenkään kieltävän sen käyttöä. Itseltäni kun sellainen löytyy ja nyt rupesi huolestuttamaan.

Mä oon ainakin kuullu, et sitä doppleria ei suositella sellasen "ylimääräsen ja turhan" paniikin vuoksi.
Sillä kun ei ihan aina välttämättä itse ääniä saa kuulumaan, ni suuri osa neuvolatädeistä ja lääkäreistä pitää sitä lähinnä sellasena turhana stressin tuojana.

Meilläkin onnellisesti jo kohta viikko sitten ensimmäinen neuvola-lääkäri takana. Mulla todettiin streptokokkibakteeri, johon sain antibiootit. Aamulla meni viimeinen lääke. Mitenhän tuo on, kun ei lääkäri sanonu mitään ohjeita: pitääköhän tässä vielä labraan pissanäyte, jotta selviää onko bakteeri voitettu. Toisaalta, lääkäri totes, että jos ei mee tällä lääkekuurilla ohi, niin sit sitä ei hoideta. Saa olla. Kummallista, sanon minä. [8|]

Hemoglobiinit ja verenpaineet oli hyvät, painoa tullu vajaa 250g/vko eli tyytyväisiä ollaan. Alapäässä kaikki myöskin ok (sitä bakteeria lukuunottamatta). Ja loppuun se kaikkein mukavin: Ensimmäistä kertaa kuultiin pienen sydänäänet, reilu 150x/min jumputti menemään. [:)] Ihanata.

Viikko töitä ja sitten PITKÄ kesäloma. Vielä ennen kesälomareissulle lähtöä pääsen neuvolaan (18.6.) kuunteleen sydänäänet ja tsekkaan muutoinkin, että kaikki on ok. Rakenneultra on sitten ekan lomajakson jälkeen, rv 22.

Sisilia:se synntyslääkäri vain mainitsi että se laite ikään kuin lämmittää joka kerta vauvaa kun sillä laitteella kuuntelen ja että näitä kotidoplereiden käytön vaikutuksia sikiöön ei ole vielä  tarpeeksi tutkittu jotta ainakaan hän voisi 100 prosenttisesti sitä suositella. Ja sanoi että jos tätä laitetta ihan välttämättä haluan käyttää niin max. kerran kuussa.  Sanoi että neuvolassa ja sairaalassa tehdään ihan riittävästi ultraääniä ja kuunnellaan sydänääniä että minkä takia  rasittaa sikiötä vielä enempää.Itse en kyllä ihan allekirjoittaisi tätä väitettä mitä lääkäri sanoi.  Eihän näitä kotidoplereita voi verrata neuvoloiden laitteisiin, ovat paljon tehokkaampia. Ja juuri sekin kun kyseisillä laitteilla ei saa välttämättä itse kuulumaan sydänääniä niin äiti hermostuu turhaan, mikä ei tietenkään ole vauvallekkaan hyväksi. Mutta jokainenhan sen oma päätöksensä tekee haluaako laitetta käyttää vai ei.Voi olla että itsekkin vielä loppuraskaudessa laitetta haluan kokeilla, saas nähdä. :) ja itse tosiaan en saanut läheskään aina ekassa raskaudessa doplerilla sydänääniä kuuluviin ja kumminkin vauvalla kaikki oli hyvin, joten stressasin ihan liikaa asialla. :O

ALKUPERÄINEN: saniainen

itselläni on tuo doppleri mutta en ole sitä enää tässä raskaudessa käyttänyt kertaakaan, synnytyslääkäri ei suositellut sen käyttöä.Ihmetteli että kyseisiä laitteita ees vapaasti myydään. 

Ihmettelen myöskin tuota kommenttia lääkäriltä.... [8|] Mä oon vähän sitä mieltä ettei niitä laitteita suomessa myytäis jos ne olis jotenkin vaarallisia tai edes ehkä vaarallisia sikiölle, kyllä täälä sen verran tarkkoja ollaan.
Sen ymmärrän hyvin ettei suositella ylimääräisen stressaamisen takia jos ei äänet kuulukkaan. Kyllä se paniikki meinaa tulla jos ääniä ei kuulu, mutta nyt ainakin ite tiedän senkin että jos sikiö on tietyssä asennossa, ei äänet kuulu. Mutta kyllä mulle on huomattavasti useemmin tullut vain huojentunut olo kun on kuullut sydänäänet!

Onko teillä jo mitattu neuvolassa sitä mikä mitta se nyt olikaan nimeltään... [8|] Se joku kohdunpohjankorkeus tai joku vastaava..?

tiedä häntä.Ja se oli vain tämän kyseisen lääkärin mielipide sen tarkempaa faktaa hänellä ei ollut asiasta antaa.:O mutta ainahan sitä alkaa noita asioita miettimään kun joku asian ilmaisee noin kuinka minulle sanottiin.Itse olen huomannut vuosien varrella  että lääkäreillä on niin montaa mielipidettä ettei enää tiedä mihin uskoa, asiasta kuin asiasta. Mutta en usko että kyseinen laite mitään sen suureempaa rasitusta aiheuttaa kohtuullisella käytöllä. :)iines* ekassa raskaudessa kohdunpohjankorkeus mitattiin rv 18+6. :)nyt ei olla vielä mitattu, ehkä seuraavalla kerralla kun rv:t on 22 ja jotain :D

Itse ajattelisin, että jos kovasti huolestuttaa keskenmeno niin siitä voisi puhua jollekin läheiselle tai ainakin mainita neuvolassa. Onhan jokainen pieni ihmisen alku massussa aika iso ihme! Ainakin nyt kun asiaa on lähemmin tutkinut [:)] Suorastaan pitää ihmetellä, että kaikki on hyvin.

Mulla mitattiin kohdunpohjankorkeus neuvolassa vk 15 +2 ja silloin se oli jotain 12cm, jos oikein muistan. Mutta ei vielä käyrille päästy, joten virallisesti mittaus alkaa sitten seuraavalla kerralla vk 22.

Heippa kaikki!

Mulla tämä palstailu jää aina näin kesäaikaan vähiin,kun ollaan mökillä niin paljon. Käyn kyllä aina kun ehdin! [:)]

Meillä kanssa jo kohta viikko edellisestä neuvolasta,jossa kaikki hyvin!Sydänäänetkin kuului heti ja kohtu oli jo mukavasti pyörtistynyt.Viimeisen viikon aikana masu onkin ruvennut tulemaan esiin. Hb oli 137 ja muutenkin arvot olivat kohdillaan. Täällä siis ollaan oikein onnellisia! Meillä mies haluaa aina tulla neuvolaan ja oon siitä oikein onnellinen,saan siitä jotenkin turvaa.

Täällä on myös ollut noita pelkotiloja,mutta nyt viikkojen lisääntyessä pelot on samalla hieman lieventyneet.Pieni pelko kuitenkin varmasti kuuluu äitiyteen...

Kiva oli taas lukea muidenkin mukavia ultrakuulumisia ja kuulla,että apua on saatu!
Kaikille oikein aurinkoista kesää ja ihanaa mahan kasvatusta! <3

moikka kaikille!! mulla oli tänää kolmas neuvola ja kaikki oli hyvin=) vauvan syke oli 156 ja hemppari 130:) ja ooneks sain myös tietää ekassa ultrassa otetut näytteet:) kaikki siis sielläkin hyvin nyt vaan odotellaa rakenne ultraa joka on 9.7 <3 

tänään rv 15+6 :)  ensimmäisessä ultrassa kävin 17.5 ja niskaturvotus oli 0,9..eli kaikki hyvin. Seuraavassa neuvolassa käydessäni minut passitettiin sokerirasitustestiin,vaikka ensimmäisellä kerrolle mulle sanottiin että se on vapaa ehtoinen.Eli sinne sitten 5.7. Lääkärintarkastuksessakin oli kaikki hyvin ja sydän ääniä kuunnellessa pikkuinen potkaisi pari kertaa ja sen kuuli hyvin :) Rakenne ultra olisi 19.7 ja mieheni kanssa otamme selvyyttä kumpi olisi mahdollisesti tulossa.Olin alusta alkaen että synnytykseen asti pidetään yllärinä mutta minkäs sille voi että itse oon niin malttamaton :)

unna my, mulla todettiin kans streptokokki. lääkäri oli sitä mieltä et sitä ei lähdetä hoitamaan antibiooteilla kun se tod.näk kuitenkin uusii! neuvolakorttiin tulee merkintä, jotta sit kun menee synnyttämään niin saa sen antibiootin suoraan suoneen. sen pitäisi suojata lasta tartunnalta. varmuuden vuoksi lapsi kuitenkin joutuu tarkkailuun. streptokokki voi nimittäin aiheuttaa esim aivokalvontulehduksen tai sepsiksen jos se tartuu lapseen synnytyksessä.

hei onko täällä muita joiden veriryhmä on O Rh- ??

Kun neuvolassa sanottiin että joutuu sitten synnytyksessä johonkin tippaan?? siis mitä mitä?
kuulemma neuvolassa seurataan tuleeko vereeni vasta-aineita, jotka voi olla vahingollisia lapselle. en oikein ymmärtänyt mitään mitä neuvolassa kerrottiin asiasta, joten jos joku tietää paremmin niin kertokoot tietämättömälle. [:D]

"Suurimmalla osalla ihmisistä on veressään ns. Rhesus-tekijä, eli he ovat Rhesus-positiivisia. Jos Rhesus-tekijää ei ole, henkilö on Rhesus-negatiivinen. Jos sikiö onkin Rhesus-positiivinen, voi äiti alkaa kehittää vasta-aineita Rhesus-tekijää kohtaan. Toisin sanoen äidin elimistö tunnistaa ”vieraan” itselleen sopimattoman tekijän, jota elimistö alkaa vastustaa. "

Jos myös lapsesi on Rh- niin vasta-aineita ei synny, mutta todennäköisesti se on Rh+. Todennäköisesti toi tippa mistä neuvolassa puhuttiin on toi Anti-D rokote "jonka tarkoituksena on suojata seuraavaa lastasi mahdollisilta ensimmäisen raskauden aikana syntyneiltä vasta-aineilta."

Eli yleensä eka raskaus sujuu ongelmitta mutta toisessa voi jo tulla joitain ongelmia kun sun keho hyökkää lapsen kimppuun.

Huomena ois neuvola.. Vähä jänskättää, et kuin paljon tullu painoa lisää. Pitäs vissii ostaa kotiin puntari [:D] Jotenki semmonen olo itellä, et tullu liikaa kiloja [&:] Mut niin mä aattelin toissa kerrallaki, mut oli tippunu paino...

Väsyttäny ihan hirveen paljon viime aikana, oiskohan hb tippunu..?! saas nähä. viimeks ne ei mitannu sitä ollenkaan säästö syistä!!

Takaisin