Ultra- ja neuvolakuulumisia

Tänään oli sitten toinen neuvolakäynti, rv 16+3, ja kaikki vaikuttaisi olevan hyvin [:)] Sydänäänet kuului hyvin joten hetkeksi taas helpotti kun tietää että on toukka siellä hengissä..

Neuvolassa oli sijainen kun mun "oma" täti oli lomalla.. kyseli kovin että miten oon pärjänny tän vuodon kanssa, vieläkö sitä tulee ja miten jakselen.. ihan hyvinhän mä.. meinasin rupee pillittää kun se mun oloa kyseli mutta jotenki oli kauheen vaikee sanoo et en oo ihan niin hyvin voinu ku pitäis, tai jotain...

No juu, painoa oli tullu kuulemma hyvin, n 500g/viikko tai niin se kirjas.. ja hemoglobiinit oli aika alhaset et kaipa sitä pitäs hakee rautanappeja apteekista..

Heissan kaikki, oon kyl käyny pikaseen lueskelemassa täällä tekstejä, mut ei oo ollu aikaa kirjotella pitkiin aikoihin. Mulla menonossa viikko 16+5, mahassa tuntuu välillä kutittelua oikein kunnolla, eli raskaus on tullu nyt konkreettiseks, kun vauvat tuntuu.
Me päästään jo tänään perhevalmennukseen, monikkoperheille järjestetään omat, kivaa nähdä muitakin kaksosten odottajia.
Neuvolsas tuli käytyä viime viikolla ja kaikki oli hyvin, rautanappeja kyl pitää ruveta syömään. Eilen kävin sokerirasitustestissä, ei ollu mikään mukava testi, mut meijän suvussa on niin paljon sokeritautia, ett pakko olla asian suhteen tarkka...
Ihanaa kesän odotusta kaikille...

msj, me ollaan tosiaan ihan samoilla viikoilla, ma tunsin eilen ekat kutittelut masussa...ihan ku pienet perhoset ois siella :) Ihan uteliaisuutta kysysin, miten sun masu on kasvanut? Mulle on jo tullut 18cm lisaa ymparysmittaa, on jo aika iso olo. Painoa vaan sen pari kiloa, mika on ihan hyva, pienet on hyvin kayttanyt tata kertynytta vararavintoa ;)  Mua niin pelottaa minka kokonen tassa viela tulee, en kuitenkaan pituudella ole pilattu :) Aika nayttaa...

Maanantaina myoskin "synnytysvalmennukseen".

Mukavaa odotusta kaikille :)

Nobody, tosi mukava kuulla että teillä raskaus etenee hyvin. Olen täällä jossain päin Suomea sun tukena 100% On hyvä, että voit kuitenkin jossain puhua tunteistas ja peloista, vaikka neuvolas oiski aika vaikeeta. Itsekin olen neuvolassa aina vähän sanomaton. En jotenkin tahallani, mutta ku siellä on kuitenkin jotenkin tohkeissaan, ku kuulee sydänäänet ja tietää, että kaikki on kunnossa niin ei sitä omaa oloaan sitte tule niin ajatelleeksi. Onneksi mulla on sitten ollu mies siellä aina mukana ja se alkaa tentata niitä tätejä mun olosta ja siitä, että voisko jotain tehdä jne. Tuntuu hyvältä, ku se haluaa auttaa ja olla mukana.

1.6 taas seuraava neuvola käynti ja sitten tietääki oisko paino viimein lähteny nousuun ja mitähän lie mun arvot taas, ku olo on yli heikko. No ainakin vauva osaa ottaa omansa [:)]

Hei, liityin vasta foorumille.. itku silmässä luin huonojakin uutisia täällä :(

Itselläni on nyt 14+1 vk menossa, eka neuvola, lääkäri ja ultra takana. Kaikki kunnossa enkä halunnut mennä veriseulontaan mukaan, koska en aborttia tekisi kumminkaan.

4D ultrasta olisin kysellyt. Itse haluisin sinne mennä, mutta ekassa ultrassa sanottiin, että kannattaa sitten perua se kunnallinen toka ultra, jos meinaa mennä sinne, koska ne katsoo siellä aivan samat asiat. Olis pelkkä vauvashow. Mietin sit et kun kunnallinen on vklla 21 et mentäis avomiehenkaa sit vaikka vasta vklla 27 tai jälkeen sinne 4Dhen niin siitä voi olla vielä jotain hyötyäkin, eihän sitä tiedä mitä siihen mennessä tapahtuu.

Pääkaupunkilaiset, onko hyviä kokemuksia esim Femedasta entä muista paikoista? Minne kandis mennä 4Dhen?

Tuplin, kyllähän toi masu on jo kasvanu, ei tullu mitattua ennen raskautta eli en ympärysmittaa pysty vertaamaan...mut 4 kiloa on tullu lisää, mut ennen raskautta olin vähä alipainoinen, eli tiedossa on varmaan aikas paljon lisäkiloja...

Ja kyllä se vaan totuus on että meistä tulee isoja...mulla pituutta on 164cm, eli ei kans tota pituutta hirmusesti oo eli leveyttä sit tulee[;)]

Onko teillä "synnytysvalmennus" pelkästään kaksosodottajille? Meijän perhevalmennus oli suunnattu vain monikko-odottajille, ja oli mukava tietää enempi kaksosten synnyttämisestä ym.

terveisiä neuvolasta!
onneks oli tää ylimääräinen käynti. mullahan oli proteiinia virtsassa, joten huomenna joutuu jättää virtsanäytteen. saas nähdä mitä löytyy. toivottavasti ihan harmiton oireeton virtsis. mietin vaan et mitä olis käynyt ellen olis vaatinut tätä käyntiä!? seuraava on vasta yli viiden viikon päästä, siinä ajassa olis mahdollinen tulehdus tai mikä nyt lie ollakaan ehtinyt vallan villiintyä ja aiheuttaa vahinkoa!!! mun mielestä nää neuvola käynnit on todella huono säästökohde kaupungille!

tulitikku, oon ihan samaa mieltä ett väärä kohta kaupungin säästää...mäkin jouduin vaatimalla vaatimaan ett pääsin sokerirasitustestiin (suvussa paljon sokeritautia). On vaan osattava vaatia...

Heissan! Huutelen tuolta kuukauden perässä tulevien puolelta, mut oli pakko kommentoida, kun huomasin tän.. Eli ompa kyllä myös erikoista, miten vaihtelee eri kunnissa nää käytännöt - nimittäin meillä laitetaan kaikki yli 25-vuotiaat odottajat jo suoraan sokerirasitukseen!

Kyllä tääl Hesas kai loppuraskaudesta pääsee sokerirasitustestiin kaikki, mutta näin alussa joutuu sen itse vaatimaan... Kyl on muutenkin huomannu ett Helsinki ei arvosta tulevia äitejä.

joo, mun mielestä n. viikolla 24 on kaikille sokerirasitus, täällä helsingissä. mut mä en tajua miten ekan ja tokan neuvola käynnin välissä voi olla 14 viikkoa! onneks tosiaan vaadin et pääsin tähän harkinnan varaiseen. pelottaa oikein ajatella mitä olis voinut tapahtua. en olis edes tajunnut mennä lääkärille kun ei mitään oireitakaan ole.

Heippa,

Tuolla sairaalassa katsottiin noita kaikkia arvoja ja muuta. En sitte päässy kysymään noista, et mitähän niillä kaikilla tarkoitetaan, joten ajattelin kysellä teiltä, millaisia teillä on. Mulla oli kohdunsuu 3cm, mitähän se mahtaa "normaalisti" olla [:D]

msj, taalla valitettavasti ei ole erikseen monikko valmennuksia. Ainakin ekalla kerralla ottivat hyvin huomioon, ma olin ainut kaksosia odottava.

Kavin eilen katilon juttusilla, halusin uudelleen mun hemoklobiinin....mutta eivat soittaneet takas, joten kaikki siis kohdallaan. Sanoivat silti, etta rautaa pitaa ruveta syomaan, ku tulokkaita on kaksi..... Ultrattiin kanssa, ja siella ne pienet vaan viipotti menemaan, tuli taas semmonen tunne, etta kylla se vaan pitaa nyt uskoa, etta kaks vauvaa sielta on tulossa [:)]

Maha kasvaa huikeella vauhdilla, ja vauvat liikkuu sen minka kerkeaa, ihana tunne. Selka vaivat on alkanut jo....tukivyota kaytan jo, jos se vahan auttas asiaa.

Mukavaa odotusta kaikille [:)]

Tarunen taidat tosiaan puhua kohdunkaulasta eikä -suusta..? Se on normaalisti 3-4cm eli sulla just niinkun pitääkin [:)] Synnytyksen lähestyessä/alkaessa se alkaa lyhentyä.. Kohdunsuu taas on se mikä aukeaa kun vauva on jo tulossa [:D]
Korjatkaa toki jos puhun höpöjä [:D]

Tulin juuri perhevalmennuksesta ja oli kyllä tosi kiva käynti! Puhuttiin raskausajan häiriöistä ja synnytyksestä. On se vaan hyvä että tälläsiä järjestetään!

Tulitikku: kirjoitinkin tuonne oireilu otsikon alle, niin mulla oli sama homma että oli proteiinia virtsassa. Neuvolassa siihen ei reagoitu mitenkään... sanoivat vain että ehkä siinä on valkovuotoa seassa. No pari viikkoa sen jälkeen mulla alko supistelee. Soitin neuvolaan mutta eivät reagoineet mitenkään. Sanoivat vain että ota rauhallisesti. Menin sitten yksityiselle ja tulehdushan siellä emättimessä oli. Nyt sitten 7pv. antibiottikuuri suoraan emättimeen ja sen jälkeen canesten 3pv. hiivalääke... että näin. Oon kyllä omaan neuvolaan todella pettynyt. Lueskelin tuolta muista palstoista että raskaus oli mennyt kesken vkol. 20. johtuneesta tulehduksesta. Kannattaa siis itse olla todella aktiivinen ja onneksi sinä pääset jatkotutkimuksiin. Toivottavasti sulla ei oo tulehdusta, mutta jos on niin saat siihen hoidon. Itselläkään ei siis mitään muita oireita ollut, vaan tuo supistelu. Toivottavasti kuurin jälkeen kaikki on taas hyvin.

Onko teillä ollu mies mukana neuvolassa? Viimeks puoliso oli niin pitkästyneen oloinen että sanoin ettei tartte ensikerralla tulla, jos ei haluu. Tiedän, että se on satasella mukana vaikkei neuvolassa käviskään, mutta toisaalta mietin, että joissakin tilanteissa siitä on apua. Esim. kun pitää tehdä joku päätös tai kun en jotain asiaa huomaa itse sanoa, on mies mukana. En tiedä mitä aiheita tulevissa neuvoloissa käsitellään, mutta mietin pyydänkö mukaan vai annanko jäädä kotiin.[8|]

kyllä toi mun ukkokultani mukana haluaa aina heilua, sanoin kyl sille et ei sen tartte sit loppuviikkojen neuvoloissa käydä kun niitä on aika usein ja taitaa mennä aika samanlaiseks(?) mutta tämä haluaa tulla joka kerralle mukaan niin mikäs siinä. huomenna mennään kylläkin vasta tokaan neuvolaan ja saadaan toivottavasti kuulla sydänäänet, jännittää [:)]

tänään siis käytiin tokassa neuvolassa, neuvolatäti vaihtui muuton takia, mutta mun mielestä parempaan ja mukavempaan [:)] ihana kun se mittas myös mieheltäni verenpaineet yms. otti sitä kädestä kiinni ja näytti missä mun kohtu on [:D]
voi niitä sydänääniä. hyvin kuului ja syke oli n. 140. kuulin ne nyt ekaa kertaa, kuulosti melkein kun hevoset laukkais [:D] tumtumtumtum.
kaikki siis hyvin <3

ja niin joo, meillä päin täällä Jyväskylässä toi sokerirasitus menee niin, että jos painoindeksi on yli 26 niin sinne joutuu mennä/jos lähisuvussa on diabetestä/ikää enemmän.

Kolmas neuvola takanapäin ja kaikki hyvin ?
Hemoglobiini tippunu alle 120, joten rautaa joutuu nyt sitte popsimaan, mut kaikki muu ok.
Pikku-matkalaisen sydän löi 155 ja terkka sano, että kohtukin on kasvanu jo niin, että on kolme sormea navasta alaspäin.. eli siis ilmeisesti kohdun pohjan korkeus tai mitä nää oikeet termit nyt sitte onkaan.. :p

Nyt voipi nauttia taas rauhallisin mielin kesästä ja heinäkuun alussa seuraava.. sitte alkaa rakenneultrakii kolkutteleen ovella! :))

Takaisin