Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivottavasti Jannalla selviää mikä on vinossa ja saatte hoideltua sen.
Mashnulle onnea päivämäärästä :)

Mashnu. Ni miksi se käynnistetään?
Mulla on todettu radi jonka takia vauva teki pienen kasvuspurtin tossa raskauden puolenvälin paikkeilla. Nyt on tilanne normalisoitunu ja vauvan paino on keski-ja yläkäyrän välillä. Mutta koska mä olen ite vaan 151 cm pitkä niin vauva on iso muhun itseeni nähden eikä haluta että vauva kasvaa niin isoks että se on mahdoton synnyttää. Minä ite, mun äiti ja sen siskot ja äidin äiti (sinne asti tiedän historian) on kaikki tulleet sektiolla maailmaan kun ei ole alakautta yksinkertaisesti mahduttu. Samanlaisia ollaan fysiikaltamme kaikki. Puoltoistametrisiä tumppeja niin lantion leveyskin on ku lapsella.

Josko taas itsekin kirjottelisi,kun uni ei tule...todella huonosti saa nukuttua,kun mikään asento ei ole hyvä ja kun hyvä asentovihdoin löytyin ja uni tulis niin poju alottaa jumpat :)

nyt siis menossa 34+3,joten vähiin käy....

Kävin äippäpolilla 4.1. illalla,kun alko supistaa kipeesti yms..pääsin käyrälle jalääkärille,mutta kaikki oli kuitenkin hyvin ja kotiin passitus :) painoarvio tuolloin n.2kg

8.1. mulla oli ihan sovittu aika käyrä+lekuri+ultra äippäpolilla...
Käyrä oli oikein hyvä ja siinä ei näkynyt yhtään supparia...
Lekurin kanssa jutskailin hetken ja se ultras vaan masun päältä eli kohdunkaulan tilannetta ei nyt katsottu.
Vauvalla kaikki oikein hyvin..liikkui kovasti ja lapsivettä reilusti sekä virtaukset hyvät.
istukassa meillä se vika on...eli puoliksi toimii ja puoliksi ei.puoliksi normaalin näköinen ja puoliksi paksuuntunut/reikäinen.Ei ole vauvaan vaikuttanut millään tavalla ja saattaa olla,että ei vaikutakkaan...istukka lähetetään tutkittavaksi synnytyksen jälkeen.
Painoarviota en nyt saanut,kun lekuri sanoi ettei voi liian usein mittailla tai tulee virheitä...

Seuraavaksi ois 15.1. normi neuvola ja 22.1. lekuri+käyrä+ultra+synnytystapa arviointi....
Lekuri sanoi,että tulet vaan aiemmin,jos siltä tuntuu...esim ei liiku,supistaa tms...

Hei Annees, mä meinasin kysyä sulta jo aiemmin kun valittelit alavatsakipua, että toimiikohan istukka normaalisti? En siis itse ole mikään tietäjä, mutta kun itse valittelin samaa minun siskolle niin se yhdisti alavatsakivun istukkaan :confused: Ehkä sinun kannattaa olla noitten kipujen kans herkästi yhteydessä ä-polille kerran lääkärikin on niin kehottanut. Kun ei voi tietää miten se istukka siellä käyttäytyy.

Ainakin aikasemmin ollut istukka ihan kunnossa oli sillo öö rv28 viimeks ultra ja sillon ainakin kaikki ok :o mut huomenna on neuvola ja sanon tosta kivusta siellä niin pitääpä kattoa mitä siellä meinaavat :) enpä mitään tuollasta ajatellutkaan.

No hyvä että huomenna neuvola. Tarkkailet vaan vauvan liikkeitä. Ei niille kivuille taija mahtaa mitään.

Huomenna aamulla äpolille kontrolliultraan! :) Jännittää onko tapahtunut edistystä kun ennen joulua oli kohdunkaula enää 2cm, pehmeä ja sormelle auki. Viikkoja nyt 34+3 mut mun puolesta vois vaikka syntyä jo...
Ai niin ja sit yritän huomenna saada lähetteen imetyspolille kans, haluisin käydä siellä ennen synnytystä ettei sit synnytyksen jälkeen vasta ruveta miettimään toimiiko tuo vasen tissi vai ei...
Aikas inhasti kyllä vauva jo kaivelee päätään tuonne kohdunsuulle.

No niin, äippäpolilla käyty kontrollissa. Siellä oli opiskelija mukana ja mä olin hänen eka asiakas ja se oli ihan kiva kun varsinainen lääkäri selosti opiskelijalle kaiken juurta jaksain niin ymmärrettiin mekin enemmän (mies oli siis mukana). :D painoarvio tasan keskikäyrällä 2500g, syke, liikkeet hyvät, pää alhaalla mutta ei vielä kiinnittynyt. Kohdunkaulaa enää 1-1,5 cm, pehmeä ja 1cm auki. Lääkäri selosti opiskelijallekin että tietty hyvä jos vauva pysyis vielä useamman viikon sisällä mutta vaikka tulisin tänä iltana synnyttämään sitä ei millään tavalla enää esteltäisi, etenkin kun olen jo ne kortisonipiikitkin saanut.
Nyt pitäis kuulemma vielä tihentää sokerimittauksia ja vahtia syömisiä ettei vauva kasva liikaa, voi kuulemma herkästi just loppuvaiheessa ottaa kunnon spurtin.
Sit kysyin lähetettä imetyspolille ENKÄ SAANUT! Kirjoitan siitä erikseen tuonne suureen imetys-ketjuun (tosin kuuluis ehkä otsikon Ärsyttää, potutta jne alle...).
Sit mittas verenpaineen viimeiseks ja yllätysyllätys tuon imetyspoli-keskustelun jälkeen verenpaine oli 147/90! Ei kuitenkaan noteerannut sitä mitenkään kun perjantain neuvolassa oli pissa puhdas.
Seuraava kontrolli, mikäli olen vielä kasassa, on rv 38+1.

Täällä kans äippäpoli takana, siis kasvu konttolliultra. Ja mä olen niin JÄRKYTTYNYT!!! Tänään rv 36+1 ja paino arvio oli 2900g???!!! Joo se on siis tasan viikkoja vastaava mutta mutta viimeks oltii sitä mieltä että kasvu ehken semisti alkanu laahaa, vettä niukasta jne.. Nyt sano käsikopelolla (mahan päältä) ensin että siro on. Mutta ait tuommonen painoarvio.. tosin päätä ei saatu mitattua ollenkaan, on niin alhaalla.. Joten arvio perustu kahteen lukuun. Vettä oli nyt hyvin, virtaukset hyvät ja istukka toimii. Tosin sano että on alkanu jo menee huonon näköiseksi mutta toimii ainakin kaks viikkoa vielä. Silloin siis seuraava ultra. No niin kaikki oli siis hyvin mutta nyt mua alkokin pelottaa tuo koko.. Jos laskettuun aikaan päästään ja kasvu on tuota tahtia ni se on yli 4 kg.. Mun isoin on siis ollu 3120g.. Apuva! :D

Ai niin, supisteluista huolimatta ei lääkäri halunnut katsoa kohdunsuun tilannetta!!?? Pitää hullua jännityksessä..

Mulla oli rv 36+3 vauvalla painoa arviolla 3152 grammaa... En odota innolla synnytystä....

Mashnu.. Mä niin tiedän tunteen.. Mä vaan jäin miettii et mistä tämmönen kasvupyrähdys voi johtua? Tasan kolme viikkoa sitte oli arvio 1,9kg eli kilo ois tullu kolmes viikos lisää.. :O jos perjantaina on ollu pissi puhas ni voiko sokereissa silti olla häikkää?

Mulla se sokereista johtuva spurtti tapahtu puolessavälissä raskautta ja sen takia vauva on suurehko... Nyt loppuaikoina on sokeriarvot ollu päivä päivältä pienemmät ja kasvu menny normaalikäyrän puitteissa eli aika yksilöllistä tuntuu se sokereiden vaikutus vauvan kasvuun olevan.

Mä teen sit vissiin pohjat, mä sain painoarvion 34+4 melkeen 3100g :D Ja kahdesti käynyt rasituksessa, arvot moitteettomat... Lääkäri kyl sanoi että koska vauva ollut alusta asti perätilassa niin pää on siksi kauniin pyöreä joka saattaa suurentaa kokoarviota. Mut sektio tulossa niin eipä se haittaa vaikka vähän isohko olis, pääasia että kasvaa hyvin! :)

Takaisin