Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä niin mielenkiinnolla ootan omaani. Mulla kun nämä vauvat on pienentyneet vaan aikaa myötä joten loogisesti aateltuna tän pitäs olla alle 3500g. Se vaan tuntuu järkyttävälle jässikälle kun se tuolla kääntää kylkee. Mutta tuskin se kovin suuri voi olla kun on tilaa noin liikkua vielä. Ja nyt mä vaan syön ja nukun, joku täällä kerää energiaa ja se en oo minä!

Meillä on kans painoarvio perjantaina. Kauhulla odotan A:n painoa. Viimeksi ollut 2,7kg rv 33+4. Silloin kasvanut 300g/viikko. Jos nyt on jatkunu sama vauhti, pitäisi painon olla noin 3,3kg rv 35+4...

Oli tänään nyt se neuvolakäynti, yritin sanoa siitä alamaha kivusta mitä ollut nyt mutta ei oikein sanonut siihen mitään :D ja ens viikon tiistaille on kontrolliaika äippäpolille kun tuntuu niin pieneltä tämäkin neiti (esikoinen oli alle 3kg vaikka meni yliaikaseksi)
Pitää koittaa siellä sanoa vielä tuosta kivusta jos ne ottais vähän enemmän kantaa.. Muuten kaikki oli taas hyvin painoakaan ei ollut tullut onneksi hirveän paljoa lisää ,hb vieläkin sen 116 verenpaineet oli hyvät niinkuin tähänkin asti :) ja vauva oli ilmeisesti jo laskeutunut ja en nyt oo satavarma sanoiko että oli jo kiinnittynytkin :D

Samaa mäkin mietin kuin Happy. Mulla on meinaan kans enemmän vihlontoja ja kipuja alavatsalla ja kohdunsuulle päin nyt kun vauva on alempana. Ja nyt n neljän tunnin sängyssä makoilun jälkeen on selkä aivan jumissa! Tuntuu kuin olis vanne alaselän ja vatsan ympäri ja se kiristää koko ajan ja SATTUU aina kun liikun! Uskallan hädintuskin hengittää! Mutta kun on paikoillaan se ei pahemmin tunnu.

Aamulla tuli tosiaan käytyä siellä neuvolalääkärillä. Nyt menossa 36+5. Sf-mitta 33 cm eli keskikäyrän tuntumassa, viimeks (30.12.) oli 29,5 cm eli melkoinen pompsahdus lyhyessä ajassa! Oli tullu painoonkin pikku piikki, nimittäin jotain ~1800g/vk :D. Meinasin pyörtyä ku näin lukemat. Nyt siis tullu aika tarkalleen 20 kg ja alkaahan tuo vähän jo jaloissa tuntuu! Pissa oli puhdas, verenpaine vähän koholla kun olin nukkunu niin huonosti... Tuntuikin että sydän hakkas ihan ylikierroksilla neuvolassa, nyt ihan normi olo.

Lääkäri teki sit sisätutkimuksen. Kiinteä, kiinni ja 2,5 cm kaulaa. Tyyppi on vähän laskeutunut alaspäin, mut ei oo lähtökuopissa valmiina. Tässä ei ollu mitään yllättävää, ei tunnukaan siltä et ois ihan just tulossa ulos. Sit se otti vielä sen streptokokkinäytteen ja siinäpä se.

Kuun lopussa on terkkariaika, jos ei ennen sitä synny. Ei oo tehty mitään painoarviota eikä ultrattu, kun kaikki mennyt hyvin. Eikä mua haittaakaan, luotan et kaikki menee hyvin :)

Höm... Tänään viikkoja 37+0 ja vuorossa ois tän odotuksen toka ja vika lääkärineuvola. Saa nähdä, missä lukemissa verenpaine huitelee, kun en oo nukkunut ollenkaan koko yönä. Ei oo ees mitään kunnon syytä moiseen, mitä nyt muru tuolla mahassa muljuaa...

Kaiken kukkuraksi joudun lähtemään seikkailemaan neuvolaan sellaiseen kaupunginosaan, jossa en oo ikinä käynytkään, koska meidän omaan neuvolaan ei ollut vapaita lääkäriaikoja ennen mun LA:ta. :bored: Sori nyt, mutta eikös sen luulis olleen jo aika pitkään neuvolan tiedossa, että mun pitäis viimeistään näihin aikoihin lekuri tavata? Th ois voinut bookata sen ajan mulle vaikka jo hemmetti kesäkuussa...

Tosi kivahan se on viimeisillään raskaana olevia juoksuttaa toiselle puolelle kaupunkia, prkl. :angry4 Mähän nyt voin ihan hyvin ja pystyn liikkumaan ilman suurempia ongelmia, mutta tilanne vois tässä vaiheessa hyvin olla toinenkin. Mur. Täällä kun on vielä toi itsepalvelumeininki, eli pissa stiksataan, verenpaine mitataan ja vaa'alla käydään ihan korkeimman omatoimisesti, niin jos se tohtori sitten sanoo, ettei nää syytä tehdä sisätutkimusta, niin oon sitten ihan huvin ja urheilun vuoksi reissannut lähes tunnin suuntaansa. Ou, jeah. Taidan ottaa housut pois jo eteisessä ja hypätä suoraan siihen tutkimuspöydälle, kun ovi aukeaa, niin se ei voi käännyttää mua pois kurkkaamatta ensin kohdunsuun ja -kaulan tilannetta. laughing7

Musta kans toi on outo käytäntö... :eek: Mä varmaan epäilisin et tuliko kaikki mitattua ja merkattua oikein :rolleyes:

Se vaa'alla käyminen ja pissan stiksaus on vielä ihan ok - niissä ei oikein voi mennä metsään. Verenpaineen mittaamisen jättäisin kuitenkin mieluusti jollekin, joka homman oikeasti osaa. Itse ainakin olen tuolla meidän neuvolan mittarilla saanut vaikka minkälaisia tuloksia, vaikka olen mielestäni toiminut ihan ohjeiden mukaan.

Eihän siinä mitään, jos sattuisin saamaan jotain ihan hurjia tuloksia. Kyllä joku osaavampi varmasti tarkistaisi lukemat vielä, ennen kuin lähettäisi tarkempin tutkimuksiin, mutta entäs jos saankin liian hyviä lukemia? Tuskin niitä kukaan lähtee tarkistamaan...

Meillä on pissa ja paino itte mut verenpaineen th ottaa ja vasta, kun on hetki juteltu, että ehtii pulssi tasaantua siitä viimetippaan juoksemisesta ;)

Meillä vain pissa tarkistetaa itse ja ainakin itse olen joka kerta epävarma siitä, olenko toiminut oikein...

Meillä verenpaine mitattaisiin kätilön toimesta mutta koska lukemat on korkeampia niin teen sen ja painon itse. Paino itse siksi että teen sen aina aamulla yöpaita päällä kun en jaksa miettiä paljonko vaatteet painaa päällä ja paljonko sitä painoa on sitten tullut.
Merkkaan lukemat tunnollisesti oikein. Ellen niin ainoa jolle aiheuttaisin haittaa olisi minä ja vauva siinä on aika hyvä motivaatio olla kaunistelematta numeroita :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Sama täällä mäkin otan aina sen tikun mukaan :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä kans sama meininki kuin samsamilla, että ite mitataan kaikki. Vain jos pissassa jotain koholla niin sit th käy viel tarkistamassa. Ite olen kans tosi epävarma ton verenpaineen mittauksen kans että tuliko tehtyä oikein. Ja se pitää mitata aina heti kun en millään ehdi liian aikaisin neuvolaan. Tosin kerran olin niin myöhässä et painelin vaan suoraan th:n huoneeseen, eikä siinä ollu ongelmaa kuitenkaan, hän mittasi verenpaineen hetken päästä ja siel huoneessakin oli puntari. Usein mulle käy kans et on ollu pakko just käydä veskissä ennen neuvolaan lähtöä ja oon sit kesken vastaanottajan käyny stiksaamassa pissan.

Lääkäriaikojakaan niillä ei ole enää (jotenkin ymmärsin et neuvolalääkäriä ei enää ole) ja jos ongelmaa niin terveyskeskukseen. Mutta mulle se ei olis muutenkaan laittanut lääkäriaikaa (kävin siis kerran syyskuussa), kun mulla synnytystapa-arvio sairaalassa viikolla 36+.

No tänään olis neuvolla klo 13, pitäis kerrankin yrittää lähteä ajoissa että ehtii tehä mittaukset rauhassa. :)

Meillä on pyydetty, että ennen vastaanottoa kävis pissaamassa ja vaa'alla, joka sijaitsee neuvolan eteisessä. Sitten terkka kysyy painon ja käy tikuttamassa sen näytteen. Verenpaineen terkka ottaa kun on aanut vähän aikaa istua ensin. Hyvä palvelu siis täälläkin!

Meilläkin stiksataan ite. Oon niin miljardi kertaa jättänyt sen terkan tarkistettavaks, kun en oo ollu satavarma proteiinista et onks se keltainen vai haaleasti vihreä. :D verenpaineet mittaan yleensä kotona, mutta painon otan neuvolassa. Nopeuttaahan tuo toki neuvolakäyntejä mut just esim. neuvolalääkärissä turhauttavaa. Sisätutkimukseen ja jutteluun meni 8 min viimeks, sit se oli että heihei.

Takaisin