Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään neuvolassa kaikki samaa kuin ennenkin, mahan läpi tuntuu viistossa oleva suht.pieni lapsi, veikattiin syntyväksi telemark-alastulolla :)

Rauta OK, verenpaineet laskenut normaaliksi, puhtaat näytteet.

Huomena TAYS, katsellaan virtauksia ja suunnitellaan sektio-aikaa.

Täällä terkkari tarkistaa pissan ekana, sitten , siellä terkkarin huoneessa mennää puntarille,sen jälkee mittaa verenpaineen,ottaa hb:n että meillä ei mitää tehdä ns. Itse :) oli kans jännä tuo neuvola lääkäri juttu kysyin eilen että eikö nyt 35/36 viikolla pitäis olla vielä yksi lääkäri ? Ja kehui sitten että niitä lääkäri käyntejä on nykyään vaan 2 ? Ja ekan kerran oon käyny silloin ihan alkuraskaudessa ja toisen kerran kun viikkoja oli jotain 20+ , ja oli kans sitten sitä mieltä että pitäis yksi lääkäri vielä olla niin sovittii sitte kun meen ens tiistaina sinne äippäpolille että siinä kuitenkin tehdään sisätutkimus niin ei sitten tarvitse neuvolassa lääkärillä käydä :) on kyllä jännä sitten kuulla minkä kokoiseski arvioivat tämän neidin. :)

Meillä kyl kanssa ite hoidetaan mittaukset. Musta ihan ok. Kerran oon pyytäny terkkaa viel tarkastaa pissan ja verenpaineet mittas kans kerranbkunboli korkeet ite mitatessa. Vaikee istuu rauhassa mittaa jos tyttö mukana, kun mittari on aulassa ja tollanen 2-v ei oikeen pysy paikallaan mittauksen aikana :-D

Mullakin oli tänään toka nlääkäri rv 36+5. Kaikki ok. Pissa puhdas, Rr 102/78 (tyttö ei ollu mukana :-)) painoa tullu n800g/vko, sf 31cm, kohdunkaulaa jäljellä 2,5cm ja hieman pehmenny. Mitään koko arviota ei anneta ja eipä nuo käsikopeloarviot olekaan kovin luotettavia, joten nyt sit vaan ootellaan kaveria syntyväks ja jännätään minkä kokoinen hän on.

Ainiin lääkäri kyl veikkas et tää kaveri vois tulla hieman esikoista (40+3) aimmin... Ei oo enää pitkä aika :-)

Neuvolassa käyty tänään täälläkin. Painossa kynppikerho saavutettu (ei tosin jos laskee neuvolan ekasta mittauksesta). Mä katoin et pissassa protskut olis +1, mutta th:n tarkistuksessa oli saanu +/-, neuvolakorttiin merkkas -. Verenpaineet mittas kaks kertaa ite kun en löytäny mittapaikkaa (oli muutettu viimenäkemän), mutta oli aika korkeat 137/88 ja tokalla kerralla vielä enemmän, mutta ei ollu huolissaan (outoa?). No viikon päästä mulla on sairaalassa lääkäriaika jokatapauksessa. No nyt oli painoa tullu +500g/viikko, mutta olin just syöny ja viimeks en ollu viel syöny mitään. Sf-mittakin oli jälleen palannut yläkäyrille 34 (viikkoja nyt 35+2). Viimeks olin huolissani laskusta, pitäisköhän nyt huolestua noususta? Th ei kyl tuntunu olevan mistään huolissaan :)
Mutta taaskaan ei mitattu hemoglobiinia, mikä kyl harmittaa kun viel mennessä oli mulla mielessä et pitää pyytää se. No seuraava käynti on sit 30.1.

manna, mulla oli kans paineet eilen 144/84, mut terkkari sanoi että jos ei särje päätä, niin ei hätää. Olin kyllä nukkunutkin niin huonosti, että sekin nostaa paineita.

En tiiä yhtään mistä noi mun paineet johtu mutta tosiaan multakin kysyi päänsärystä ja huimauksesta ja näköhäiriöistä ja jos niitä tulee niin sit soittoa eteenpäin. Mutta muuten kai sit ok. Mä olin just syöny mutten tiiä voiko se vaikuttaa noihin paineisiin?

Kyllä se syöminen vaikuttaa nostavasti. Varsinkin jos oot oikein lämpimän ruuan syönyt ja/tai suolasta. Olikos sulla normaalisti mitä luokkaa ne?

Loppuraskaudessa verenpaine usein nousee hieman mä mittaan nyt lukemia 120/80 kotonakin vaikka ennen raskautta n 105/65 lukemia varsinkin iltaisin.
Verenpaineen kohoaminen voi olla myös merkki kehittyvistä radista tai pre eklampsiasta mutta silloin on yleensä myös muita oireita;
Päänsärkyä, näköhöiriöitä, sokeria, proteiinia virtsassa, ylävatsakipua,hengenahdistusta jne. Siksi seuraavat verenpainetta ja virtsaa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ja verenpaineen mittausohjeissa sanotaan että raskas ateriointi, fyysinen / psyykkinen rasitus ja kofeiinipitoiset juomat (kahvi tee cokis) tulisi olla pannassa 30 min ennen mittausta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä Ruotsissa ei katsota painoa tai pissaa, verenpaine ainut ja joka toisella kerralla katsottu sokeri ja hb. Lääkäriä ei ole kertaakaan raskauden aikana eikä sisätutkimuksia tehdä. Eli aika nopeita nuo neuvola käynnit. Nyt sain kepit mukaan, kun selkä vaivaa.

Kyllä se syöminen vaikuttaa nostavasti. Varsinkin jos oot oikein lämpimän ruuan syönyt ja/tai suolasta. Olikos sulla normaalisti mitä luokkaa ne?
Söin kyllä vaan aamupalan. Paineet ollu neuvolassa 120/80 luokkaa mutta ennen raskautta 120/60.

No nii, se olis painoarvio ultra ja sype käynti takana. Vauva kasvaa hyvin nyt 34+6 ja painoarvio oli 2200g. Oikeinpäin olis vauva tulossa ja edelleenkin sukupuoli hukassa.
Peloista ja synnytys toiveista puhuttu ja lopputuloksena on et käynnistetään 38+0 eli 4.2 meen sit aamusta sinne. Toivottavasti apina ei päätä aikasemmin tulla.

Mulla oli lopulta mukavampi ja hyödyllisempi lääkärikäynti, kuin etukäteen ajattelin. Aikaakin siellä vierähti reilu 30 minuuttia.

Olin siis vieraassa neuvolassa, kun omaan ei lääkäriaikoja löytynyt. Matka taittui yhdistelmällä bussi-metro-bussi ja tietenkin sekä eka että toka bussi oli myöhässä. Olin laskenut, että mun ois pitänyt olla perillä 20 minuuttia etuajassa, mutta lopulta olin perillä 5 min. ennen mun aikaa. Pissan ehdin käydä stiksaamassa, mutta en edes ehtinyt löytää vaakaa ja verenpainemittaria, ennen kuin mut huudettiin sisään.

Lääkäri ensin vaan kyseli kuulumisia ja vointeja ja sain sitten käydä vaa'alla, kun hän kirjasi tietoja koneelle. Sitten käytiin ultrahuoneessa kurkkaamassa pikkuista, joka hengaili nätisti raivotarjonnassa, mutta oli edelleen aika ylhäällä, mitkä kyllä tiesinkin.

Vauvan sykkeet olivat hyvät ja mun pissa puhdas. Kohdun kaula oli kiinteä, kiinni ja täydessä pituudessa (3 cm), eli tilanne tältä osin täsmälleen sama kuin ekassa lääkärineuvolassa viikolla 16+5 saman lääkärin tarkistamana.

Ainoa huonompi homma oli, että mun alapaine oli kolmesta mittauskerrasta huolimatta koko ajan yli 90, mutta arveltiin lääkärin kanssa, että vois johtua tosi huonosti nukutusta yöstä ja siitä, että oikeasti jännitän bussilla reissaamista vieraisiin paikkoihin. Hölmöä, tiedän, mutta en vaan voi sille mitään. :oops: Sovittiin sitten, että menen huomenna oman tk:n avoimeen neuvolaan tsekkaamaan noi paineet uudestaan, josko ois tosiaan vaan jännityksestä ollut kyse.

Meil ei tartte tehä mitää ite :D kaikki kirjailee terkka.. Ihan hyvä vaan, ku oon aina ihan viime tipassa siellä..

Tänään tuli soitto, että neuvolalääkäri on sairastunut. Torstaina piti siis olla aika, joka oli sillon viimenen vapaa meiän neuvolassa. :D No meen sitten vieraaseen neuvolaan lääkärille harmikseni vasta ens viikolla. Mutta koska ilmeisesti täälläkin ollaan siirtymässä itsepalvelu-ratkaisuun, meen maanataina omalle hoitajalle mitattavaksi ja torstaina sitte vieraaseen neuvolaan lääkärille. :D

Takaisin