Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kanssa sf-mitta laahaaja. :) mulla vasta pe seuraava neuvola mutta viimeks ku kävin rv 32+ ni mitta oli 23cm ja sillo sano neukka täti jotta jos en olis jo äippäpoli seurannassa kiireellä laittas. Mutta siis mulla on maha joka häviää ku menee selälleen. Ja pieniä ovat kaikki ollu, ja kaikilla kasvu loppuakohden hidastunut ja loppunut. Ja siksi kaksi ekaa käynnistetty rv 39+. Ovatten kuitenkin olleet oikein hyvä kuntosia ja vointisia! Kunhan on sopusuhtanen niin sillon varmasti kaikki hyvin. Ja jos kasvu ei ole toivottua, istukka ei toimi, virtaukset huonot ni sitten on parempi tulla kasvamaan kohdun ulkopuolelle.

Joo, eli vikassa ultrassa käyty. Painoa on tullut apinalle kuukaudessa melkein kilo. Eli nyt on rv36+4 2833g, täysin keskikäyrällä (alhaisista sf-mitoista huolimatta).
Pysynyt raivotarjonnassa eli alatiesynnytykseen tähdätään. Kysyin kokoarviota synnytykseen. Vastasi että koska lapsi on täysin keskikäyrällä, on laskettuna aikana, eli rv40+0, 3500g. Tästä voi tehdä sit ne laskuarviot eri viikoille.
Pää on kuulema ihan normaalin kokoinen-pakko oli kysyä, kun tuo alatiesynnytys pelottaa. Napanuoran virtaukset normaalit ja istukka siistin näköinen ultrakuvan perusteella.
Kivasti näkyi pullaposket ja nöpönenä sivuprofiilissa, kun sitä päätä mittaili ja zoomaili.
Nyt voi sit aloittaa lähtölaskennan ja ottaa kolme ässää käyttöön pikkuhiljaa.

Muoks. Pikalaskenta; eli laskettu aika 23 vrk kuluttua. Kasvuennuste päivässä 29g ja viikossa 203g. Eli vaikka menisi yliaikaiseksi, niin neljää kiloa ei pitäis tulla täyteen!

Muokattu viimeksi:
Sitä jäin vielä pohdiskelemaan, että jos sf-mitta ja maha on pieni mutta lapsi normaalikokoinen. Miten te muut pienimahaiset olette kokeneet vointinne esim. liikkumisen ja kumartelun suhteen? Lapsihan on silloin enemmän naisen vartalon sisällä kuin "ulkopuolella olevassa pussissa". Ainakin tuo eteenpäin kumartelu on todella haasteellista ja hengästyn helposti liikkuessa, eli painaa keuhkoja jonkin verran. Muutoin raskaus on ollut helppo eikä närästystäkään pahemmin ole.

Mulla ei oo mikään älyttömän pieni sf-mitta, mutta kuitenkin keskikäyrän alapuolella ollut koko ajan. No, kerran oli keskikäyrällä, mut mittaaja oli eri ku muilla kerroilla, joten saattoi olla eri tyyli mitata. Oli miten oli, mielestäni mahani ei ole valtava (sf oli viimeksi 34+6 29,5 cm). Liikkuminen onnistuu, toissapäivänäkin tuli käytyä tunteroinen kävelyllä. Mut sit toisaalta kenkien ja sukkien laitto ollut about viikon verran vaivalloista, nyt menossa 36+0. Omasta mielestäni oon selvinny vähillä vaivoilla ehkä just siksi kun maha ei oo jättimäinen.

Vähän turhahko neuvola.. En oikee tiiä miksi se neuvolatäti tämän edes varasi nyt toiselle, kun vasta 16.1 on sit sille itelle aika varattu et sillon laittaa lähetteen synnytystapa arvioon.. Tai vissii tarjonnan halusi tarkistuttaa nyt.. Olis tän ehkä sillo 16.päiväki voinu tehdä, ja oli viimeksiki RT ja jo pitkän aikaa ollu.

Sit selvis et olis vissii pitäny olla äitipoli käynti 32-33 viikoilla samalla kun oli pelkopoli käynti, ainakin tämä neuvolatäti ymmärsi sen äitipolin vastauksen niin.. Mut ei ole tullu kutsuja eikä omakaan neuvolatäti oo sanonu tuosta mitään.. Vaikka itehä se sinne sen lähetteen laittoi.. No huomenna tää toinen täti lupasi soittaa sinne ja tarkistaa et vieläkö mennään ennen synnytystapa arviota siellä pyörähtämään. Olis kyl hirmu kiva kuulla painoarviota.. Mut eipä täs pitkä aika ois oottaa sitä synnytystapa arviota.

Sf mitan sai tää 32cm.. Sentom vähempi ku viimeks.. Mutta sanoikin et hän ottaa aina aika tiukan mitan ja vauvan asentokin oli varmaan nyt vähän eri kun pari viikkoa sit.

Kaikki muuten hyvin, sydänäänet hyvät ja potkutteli kovasti samalla.. Painoo oli 2 kiloa tullu yhyy.. No nyt pitää koittaa kattoo mitä suuhunsa laittaa ku 10 kiloa meni rikki ja ei kyllä todellakaan tartte mennä enää yhtään yli tuon.. Kutinatki hävisi rasvauksella :)

Olipas ihana neuvolakäynti, tai avartava. Oma täti lomalla ja sijaisena sellainen nuorehko (25v) neito. Täällä päin ei taideta kouluttaa valmistuneita terkkareita lainkaan, sillä tällä likalla oli ainakin mulle uutta tietoa raskaudesta. Ensinnäkin tutki vauvan tosi tarkasti, heilutteli jotta sai sykkeet nousemaan ja sitten odotti jotta syke laskee takaisin 130:n tuntumaan, joka on kuulemma mein vauvan perus-syke. Kokeili kuinka alhaalla heepo on, Ei ole kuulemma laskeutunut, mutta että uudelleensynnyttäjillä lantio on sen verran löyntynyt, että useasti vauva laskeutuu vasta synnytyksen käynnistyessä. Mulle ihan utta tietoa.

Sanoi, jotta mulla on siro maha (??) ja että vauvakin vaikuttaa käteen sirolta. SF-mitta palautunut keskikäyrälle (32) ja viikkoja kasassa siis 36+2. Hieman vauvan siroutta ihmettelin, koska se on ultrissa ollut sen 200-500g isompi kuin kuuluisi olla. Rautaa kantsii syödä joka toinen päivä, koska nyt vasta saatu hemppa hyvälle tasolle (120), mutta se ei saa silti nousta yli 135:n ennen synnytystä. Samalla reissulla vein streptokokki-näytteen labraan.

MinniV, mä olen kans kuullut että uudelleensynnyttäjillä ei välttämättä vauva laskeudu ennen kuin vasta synnytyksessä. En tiedä sit onko positiivinen piirre vai ei...

Mä otin sen positiivisena asiana tyyliin: Se voi silti syntyä millon vaan vaikka olis kuinka ylhäällä. Aiemmin sitä on vaan odottanut, että se laskeutuis, kun ei ole tollasesta ollut hajuakaan. Aina luullut, että ensin sen pitää laskeutua ja kiinnittyä ennenkuin voi lähteä syntymään.

Neuvola oli tänään eka th ja sit lääkäri. Terkka katto hb:n joka 112 (ollut 3viimeistä kertaa prikuulleen saman verran). Pissa puhdas. Paineet hyvät. Lääkäri otti sf mitan joka nyt 31. Rv 36+0. Sydänäänet kuunneltiin ja niinkuin tiesinkin raivotarjonnassa on poika.. hikasta tunnen selvästi. Lääkärikäynti kyllä aivan turha.. ainoa johon EHKÄ osaa lääkäri jotain th:a paremmin sanoa on sydänäänet mutta koska sisätutkimusta ei tehty niin en ymmärrä miksi rutiinina tollanen lääkärikäynti pitää olla.. seuraava neuvola sitten rv38+1.

Musta kanssa tuntuu, että näin pienimahaisena on välttynyt monilta raskauden vaivoilta, tai ainakin ne on lievempiä. Pystyn edelleen kävelemään ihan hyvin ainakin niinä päivinä kun ei kauheasti supista. Selkäkipuja tai muitakaan kipuja ei juuri ole ollut. Pukeminen ja muu kumartelu hengästyttää kyllä tosi paljon, mutta vissiin se kaikkia tässä vaiheessa.

Selkä kipeytyy oikeastaan vaan istuessa toki kyykkiminen kumartelu tuntuu ikävältä pidemmän päälle mutta todella hyvä ennen raskautta tehty lihaskunto yhdessä maltillisen painonnousun kanssa on tehnyt elosta helppoa ja olen siitä kyllä todella kiitollinen, lattialta selinmakuulta nousu ei onnistu kuin muutaman ekstra manööverin kautta mutta ainoa asia joka todella rikkoo selkää on istuminen. Mä en myöskään tiedä mitä liitoskivut on eikä muutamaa alaselän vihlaisua kummenpaa ole ollut (lähes hävettää tunnustaa kun muilla on ollut niin paljon rankempaa) jos kaikki raskaudet olisi tällaisia voisin harkita suurperhettä :) mutta näinhän se ei usein ole.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mju tuu tänne ni annan sulle muutaman oireen, luovun niistä mielelläni :laughing021 kenkiäkää saa enää ite sidottua, piti ostaa sellaset kengät et voin vaa sujahtaa niihin tai sit mennää ainoilla :eek:

Jossain vaiheessa raskautta vitsailinki tänne et pitää miehen varmaa loppuvaiheessa laittaa mulle sukat jalkaa aamulla ennenku lähtee töihin ja KYLLÄ, tämä tapahtui tänään ensimmäistä kertaa :smiley-ashamed008
On vissii mahassa jotain ku ei taivu enää ja se on kummasti tiellä. :smiley-bounce022:binkybaby Nilkan heittäminen toisen jalan polvelle on nii hankalaa et ei pysty enää niinkää toimii :rolleyes:

Kumartelu on kyllä huomattavasti hankaloitunu.. Mutta kengät ja sukat menee vielä jalkaan, kiitos yliliikkuvien nivelten. Saan siis nilkat niskan taakse :p
Tosin liitoskivuista onki sit saanu kärsiä jo pitempää..:rolleyes:

Huomasin kyllä sellaisen rajoitteen etten enää taivu kylppärin hanasta juomaan kun pitäisi kallistua altaan päälle kun tuo alas valahtanut pötsi kolisee reunaan epämiellyttävästi ja sukkahousujen pukemisessa pitää jalkaa viedä vähän sivuun suoraan ylös liikkeen sijaan ja lämminhän siinä tulee..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mullakin on yliliikkuvat nivelet mut en saa kunnolla jalkaa istuessa toisen jalan päälle sukkia pukiessa, kenkien laittaminen menee silkalla raivolla, kumartelu on erittäin vaikeaa ja sit wc-käynnillä ei ylety pyyhkimään kuin kovan työn jälkeen. Pikku_Myy: voin täysin kuvitella miltä susta tuntuu!

Perjantaina oli neuvola. Paino noussu 3 kiloo ja hemoglobiini laskenu ni täti määräs rautaa loppu raskaudeks. sf mitaks mittas 36 että yläkäyrien yläpuolella mennää..onneks huomenna ultra..harmittaa vaa että joudun menee sinne yksin bussilla :/ toisaaltaa toivon että ne sanoo aikastavansa meinaa tää alkaa olee jo niin tuskaa tää homma.

Takaisin