Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty ja kaikki oli ok. Paino tosin edelleen laskusuunnassa, mut ei enää niin paljoo :) Vauva oli todella ylhäällä ja liikkuu ja pyörii viellä paljon. Sf oli 32 eli pompattiin keskikäyrältä keskikäyrän ja yläkäyrän puoleen väliin. Viikkoja on nyt 32+5.
Ens viikolla sit tietää onko nää supparit tehny mitään, kun on äippäpolin aika ja sitä seuraavalla taas neuvola :)

Mulla on torstaina neuvolalääkäri ja saa nähä oisko mitään tapahtunu. Mä niin toivon, ettei siel sanota et kaikki on supussa, ja blaa blaa blaa..

Mulla on ylihuomenna neuvola...... Mä
En halua tietää mitä vaaka sanoo, voi yhyy. Ei oo ees omalle neuvolatädille, tosin voi olla et tarkistaa vaan tarjonnan, en kyllä tiiä et miks? Kun rt:ssä oli viimeksikin :o tai sit tää oli sf mitta tarkistus kerta et miten se nyt on kasvanu kun viimeksi oli 33cm.. Ahistaaa oikeen nää neuvolat kun paino vaan nousee ja nousee.. Tosin nyt on kyl turvotuksiaki aavistuksen tullu, esikoisen aikaan ei ollu ollenkaan.

Mä olen niin raivona, mulla piti olla kasvu ultra ja synnytystapa-arvio.
Tein kuten aiemminkin vein verenpainelukemat 2 edelliseltä päivältä ja tältä aamulta kun en voi sietää sitä että joku muu sen mittaa, taas oli vaihteeksi eri kätilö (harjoittelija) ja eri lääkäri jotka natkutti mun vastusteluista huolimatta että verenpaine pitää mitata no mua vitutti siinä kohtaa jo niin kovin että lukemat oli ihan omissa sfääreissä (150/90) ja pulssi 123 kun mietin niiden aivokääpiöiden kuristamista verrokkina aamulla kotona mitattu 113/70 pulssi 77...
Seuraavalla kerralla vetoan potilaslakiin ja sanon ei kiitos.
Seuraava hauskuus oli vauvan koko, tähän asti keskikäyrää nätisti ja nyt ei vauva kasva tarpeeksi, painoarvio viikolla 34+5 2kg 60 g..
Käskettiin varata uusi aika viim 3 viikon päähän mieluummin aikaisemmin kun ei kasva tarpeeksi, no menen varaamaan sitä perkeleen aikaa niin ei ole kuin viiden viikon päähän (la on 12.2) sanottiin että no me soitellaan sulle jos löytyy aika ennemmin.
Sisätutkimusta ja lantiota ei tutkittu vaikka se oli helvetti vie käynnin pääasiallinen tarkoitus, se lehmä vaan totesi että no synnytyksessähän sen näkee mahtuuko se tulemaan vai ei jolloin räjähdin ihan täydellisesti ja sanoin ettei käy päinsä kun gynekologian ja obstetriikan erikoislääkäri usean vuosikymmenen kokemuksella varoitti nimenomaan että tilat on ahtaat. Niin tämä pikkubimbo ohitti sen sanomalla ettei osaa ko tutkimusta tehdä siis helvetti sentään mitä se sitten tekee äitiyspolilla lääkärinä jos ei se perkele osaa tehdä gynekologista sisätutkimusta ????
Mies odotti aulassa siinä uskossa että mulle tehdään sisätutkimus (se ei kestä sitä) ja lähes menin hakemaan sen huoneeseen mukaan ja sovittiin että seur kerralla tulee ja sitten kun kajotaan muhun niin herra poistuu ettei tän päiväinen toistu.
Lopputuloksena täysin turhaa äidin ja vauvan rasittamista ja turhaa huolta.
Helvetin helvetti.
Anteeksi iso avautuminen

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä pyysin jo lokakuussa että synnytystapa-arvio sitten tehdään mun fysiikan takia. Perjantaina on aika äitipolille ja sit helvetti repee jos sitä ei vieläkään oteta huomioon ja puhutaan vaan käynnistelystä taas. Meinaa jos onnistun ton vauvelin alakautta punnertamaan niin olen sit ensimmäinen nainen meidän suvusta moneen sukupolveen joka sen tekee...

Joo mulle tehtiin lähete kanssa jo lokakuussa mutta näköjään käynnin aihe voi olla mikä vaan..

Ja kun katson tuota sf mittaa niin aivan keskikäyrää on ollut 2 kolmanneksesta alkaen mikähän siellä kohdussa sitten kasvaa kun ei vauva.. Eikä kuulemma äitikään ole saanut yhtään reilusti yli 3 kiloista, 3.3 on tainnut olla suurin.
Mä itse katsoin ultrakuvaa ja totesin vauvan pään olevan aika syvällä alhaalla johon tuli kommentti niinpä näköjään onkin.
Mä synnytän tän ensi viikolla mua stressaa enemmän nuo turhat lekurit kuin 35+ viikkoinen vauva joka on 2060 grammaa..

Tai sitten kohdussa on myös koiranpentu tulossa ullatuksena :)
Lääkäri myös kysyi että onko turvotuksia johon totesin että tohtori on hyvä ja arvioi itse..

Höh! No oisin minäkin hermostunut! Ettö viiden viikon päähän aika?? No se on myöhästä sillo. Eikä se oo kiva synnytyksessä vasta huomata, että ups, ei tää mahukaan tulee...

Mutta hei... Aloin tutkia nla-korttia kun halusin nähä onko tänne merkkailtu vauvan koosta mitään niin huomasin, että 30.10 kohdunsuu on ollut 4-5cm ja kiinteä, kiinni. Sitten 18.12 se onkin tuo rasti tuossa kiinteän ja pehmeän välissä ja pituus 3cm. Ja mä oon koko ajan luullut ettei muutosta. Kyllä se sieltä sittenkin aikoo syntyä ;) Äitin pikkunen!

Joo mua pännii eniten toi turhaan lääkärissä ravaaminen. Todettiin jo syyskuussa että vauva on viikon verran isompi ku pitäis eikä tilanne ole siitä muuks muuttunu. Se että käynnistetään etuajassa ei poista sitä faktaa että mä olen pienikokoinen synnyttäjä. Minä olin syntyessäni 2570 grammainen enkä ollu mahtunu. Äiti turhaan punnerteli lähes vuorokauden ja sitte meni hätäsektioks. En halua omalle kohdalleni moista etenki ku tiedän että vauva on jo nyt reippaasti yli 3 kiloinen...

No niin oli tullut aika 27.1 sentään.. Mashnu tuo on juuri se kauhukuva mikä mulla on mielessä.

Nyt kun alan kaiken kiukun keskellä järkeillä asioita niin faktat on seuraavat:
28.11 painoarvio oli 1300 g
Sf mitta on kasvanut 3 cm siitä 28.11 tuonne 5.1
06.01 painoarvio 2060 g niin onhan se saanut 800 grammaa lisää massaa vähän reilussa kuukaudessa
Mun paino nousee nätisti
Pissa on ollut vti lukuunottamatta täysin puhdas koko ajan.
Verenpaine ihanteellinen (paitsi noiden idareiden luona)..

Eli alan kallistua siihen että joko mitat on otettu päin persettä tai sitten pieni ihminen tekee nyt pientä lasta piste. Ja kieltäydyn huolehtimasta turhaa enkä pelkää seuraavalla kerralla todellakin vaatia.

Mulla on joka kerta tehty painoarvio alakanttiin! Ekaakin kun odotin, niin synnytystapa-arviossa "veikattiin" ~3,5kg vauvaa, viikko siitä eteenpäin niin synnytin 4300gr vauvan.

Mulla esikoinen kasvo koko ajan "isona" ja sf mitta huiteli koko ajan yläkäyrän yläpuolella.. Vika painoarvio oli 3600g ja rv34+1 oli ollu 2600 muistaakseni.. Tyttö painoi syntyessään 3140g et se siitä "isosta" vauvasta :D

nyt voi toki tulla vähä isompikin, mut epäilen et nyt yli 4 kilon menis.. Toivottavasti.. Haluisin et mahtuis kans tulemaan varmasti.

Se lasketaan jollain mystisillä kaavoilla jota varten mitataan vauvan pää, vatsa ja reisiluu. Nuo mitat otetaan ultraamalla joten arvioitahan ne aina on ja onhan siellä virhemarginaali olemassa.
Nyt katsoin huvikseni mikä olisi viikon 34 vauvan paino niin sain useamman osuman 2.2 kg-2.5 kg joten oma on kokonaisen 140 grammaa alarajasta joten tulin siihen tulokseen että höpön höpön sillä mikään ole hätänä mutta seuratkoon nyt loppuun saakka. Mutta ainakin tuon lääkärin sanomiset jää nyt aivan omaan arvoonsa.

Takaisin