Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja jos vauvan pää on jo kovin alhaalla, siitä ei saa kunnon mittaa ja se vaikuttaa tulokseen/painoarvioon. Sehän on nimenomaan arvio. En hätäilisi minäkään sinuna.

Olipas Mjulla nihkeä lääkärikäynti! :confused: Toivottavasti ens kerralla saat toisen lääkärin ja terkkarin!

Mulla esikoisen piti olla iso, kaikissa ultrissa veikattiin yläkäyrille painoa ja sf-mitta huiteli lähellä yläkäyrää. Vielä synnytyksen aikana (rv34+5) lääkäri mietti onkohan la laskettu väärin kun hänen mielestään vauva olis käsikopelolla arvioituna lähemmäs 3,5kg! Ja ulos tuli kaikki 1840g! :D Eli hän oli lähemmäs 700g pienempi kuin viikkoihin nähden olis pitänyt olla. Istukka ei ollut toiminut kunnolla mutta sitä ei missään vaiheessa huomattu.

Joo, arvioita noi todellakin on. Esikoisesta sanottiin vk 41+0, että pieni ja siro, alle 3 kg. Syntyi 5 päivää myöhemmin 50 cm & 3718 g. Ei nyt mikään jätti, mutta ei kyllä pienikään...

Hyvä, Mju, että osaat jättää pöljän lääkärin sanomiset omaan arvoonsa, mutta jos nyt haluavat lopun aikaa tarkemmin seurata, niin mikäs siinä. Pääsetpähän näkemään Katkiksen ehkä vielä kerran tai pari.

Eihän toki ne luiden mitat anna tarkkaa kuvaa siitä, kuinka paljon tavaraa niiden ympärillä on ja sehän se painoon vaikuttaa. Ja kyllähän siinä ulostulossakin sitten kokonaisuus vaikuttaa. Vaikka olisikin pitkä vauva, niin jos pää on pieni ja vartalo hoikka, niin helpompi sellainen on synnyttää, kuin lyhyt, isopäinen punkero :)

Meidän vauva on kuulemma isopäinen. Ihmettelin sitä ultraajan kommenttia mun neuvolatätille viime viikolla kun mieski oli mukana. Täti vilkas meitä ja totes että isäki on isopäinen... Mihinhä mä vielä joudun tän synnytyksen kanssa :eek:

Repesin tolle Mashnun miehen isopäisyydelle :D Mun miehellä on kans iso pää mut ru:ssa kätilö totes sillon vaan et kauniin muotonen pää. Mä näin vaan sen valtavan klyyvarin, joka ois myös tulossa miehen puolelta. Kiva synnyttää isopäinen ja -nenäinen pötkylä!

Repesin tolle Mashnun miehen isopäisyydelle :D Mun miehellä on kans iso pää mut ru:ssa kätilö totes sillon vaan et kauniin muotonen pää. Mä näin vaan sen valtavan klyyvarin, joka ois myös tulossa miehen puolelta. Kiva synnyttää isopäinen ja -nenäinen pötkylä!
Täällä kanssa nenä näyttää tulevan isiltä..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Esikoisella oli pipo 34cm toivottavasti ei ois pojalla kauheesti isompi. Kaverin pojilla tais olla 38cm päänympärykset muistaakseni.. Mut olivay kyllä reilusti yli 4 kilosia myös muutenki.

Tää on kyl niin jännä kun olo alkaa olee enemmän vaan semmonen et synnytys alkais olee lähellä ja hulluu aatella et reilun 2 viikon päästä on jo täysaikainen tapaus tuolla mahassa ja saattais vaikka jo pian syntyä. Miun kävely on tällä hetkellä semmosta hidastettua vaappumista, ihanat liitoskivut ja vauva punkee alakertaan ja koko ajan on semmosii sukkapuikko kipuja.

Mies meinas keretä kavereiten kaa jonku poikien illan pitää.. Vähän kyl
Sanoin et taitaa olla herralla sit nollatoleranssi sillon, jos nää omat olot jatkuu tämmösinä.

Tää on ny väärä ketju mut aihe sivuaa eli tosta koosta ja mahtumisesta niin tosi tärkee on myös että vauva tulis oikeessa asennossa, väärässä asennossa voip pienikin jäädä mahtumatta.. Kyssissä lääkäri vertas että se on sama kun laittas housun lahjetta jalkaan, jos ojentaa nilkan sujahtaa jalka helpommin mutta jos pitää nilkan 90 asteen kulmassa ni tiukkaahan se tekee. Harmi vaan ettei siihen vauvan asentoon voi ite vaikuttaa.. :/
Ja sit laskeutumisesta/kiinnittymisestä ainakin se ero on et kun on kiinnittynyt ei pysty päätä enää juurikaan liikuttamaan kun jos on laskeutunut ni päätä pystyy esim pyörittää ja liikuttaa viel. Esikoiset kiinnyttyy yleisemmin kun seuraavat jotka ei välttis kiinnity ollenkaan. Mutta sitä en tiiä voiko sen tuntee onko laskeutumisen lisäks myös kiinnittynyt.

Mulla on fiilis että on kiinnittynytkin, viikko sitten tunsin sellaista poraamista/ pään pyöritystä alhaalla lantiossa ja paineen tunnetta hanurissa. Nyt ei ole ollut noita tuntemuksia sen jälkeen muuta kuin paineen tunne alavatsalla on suurempi ja taas saa juosta usein vessassa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Onks täällä muita, joilla pieni sf-mitta? Mulla kasvaa vatsa kyllä, mutta vähän alakäyrien alapuolella. Neuvolassa sanottiin tänään, että jos en muutenkin olis menossa äitiyspoliklinikalle lääkärikäynnille, niin hän lähettäis mut ylimääräiseen ultraan, että tarkitetaan vauvan koko. Miten teillä muilla? Onko joku pienimahainen jo käynyt loppuraskauden ylim. ultrassa tai sillä jälkimmäisellä lääkärikäynnillä? Mulla siis nyt viikkoja 34+4 ja sf-mitta 28.

Pihlajanmarja. Täällä! :)
Mulla sf-mitta on ollut rv 35+3 27,5cm,( rv 31+3 24cm, rv27+2 20cm ja rv23+5 16cm) eli alakäyrän alapuolella koko ajan.
ÄPKL:n ultraavan lääkärin rv 32+2 kasvuarvion mukaan kuitenkin lapsi kehittynyt normaalisti ja meni kokoarviossa keskikäyrällä. Sanoi sf-mittaa epäluotettavaksi/vain osittain suuntaa-antavaksi.
Tänään vielä toinen ultra klo 14.15, rv 36+4. Varmaan saa kuulla sit sen lopullisen kokoarvion tänään.
Nuo ultrat tuli minulle bikornisen(sydämenmuotoisen)kohdun vuoksi ja tuo toinen koska lapsi hengaillut perätilassa/poikittain koko raskauden.
Pelkän pienen sf-mitan vuoksi ei ole ehdotettu neuvolassa erikseen ultraa.

Muoks. Ja koko ajan on neuvolassa ja ultrissa painotettu sitä, että se on nouseva, mutta menee omalla käyrällään. Jos kasvu pysähtyisi, olisi aihetta jatkotutkimuksiin.

Muokattu viimeksi:
No sulla on sitten vielä pienempi maha kun mulla! Mutta kiva kuulla, että vauva on kuitenkin normaalin kokoinen. Mulla oli rakenneultrassa vauva vähän viikkojaan pienempi, mutta silloin kätiö sanoi sen johtuvan varmaan mun alkuraskauden pahoinvoinnista. Täytyy nyt katsoa, mitä siellä äitiyspolilla sanotaan parin viikon päästä. Aika jännä, kun käytännöt vaihtelee näin paljon. Itse olisin siis päässyt ultraan pelkkien mittojen perusteellakin :eek:

Meillä on muuten tällaista pienimahaisuutta vissiin suvussa. Äidin vatsanympärys oli 90cm kun se meni mua synnyttämään pari päivää lasketun päivän jälkeen. Mutta on meiän suvussa vauvatkin olleet aika pienikokoisia, joten ihan kiva kun pääsee ultraan tarkistamaan.

Minun äitini kertoi kanssa jouluna, että kaikissa hänen kolmessa raskaudessa oli pieni maha raskauden aikana ja viimeisenä kuukautena ennen synnytystä oli vasta tullut kunnolla näkyville, eli kai siinä jotain sukurasitetta sitten on.
Toisaalta hyvä niin- olen ainakin tähän mennessä säästynyt raskausarvilta.

No ainaki tällee ensikertalaisten kanssa. Voi tätiparkaa... Tai minuu nuoremmalta naisihmiseltä se kyllä puhelimessa kuulosti... Toivottavasti se ei pelkää eläimiä :eek:

Takaisin