Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä vauva on edelleen perätilassa ja on ollut niin koko raskauden ajan. Nyt väkisinkin tulee jo mieleen, vauvan kääntäminen ja synnytys. Onko kellään edellisistä raskauksista kokemusta moisesta? Onko joku synnyttänyt alakautta perätilassa olevan vauvan? Sattuuko kääntäminen ja kuinka hyvin se onnistuu? Toivoisin voivani synnyttää alakautta mutta luotan kyllä ammattilaisten arvioon siitä onko se turvallista. Olen jo alkanut psyykata itseäni siihen, että saatetaan leikata...

Minä oon kuullut, että kääntäminen voi käydä kipeesti ja kun vertaan sitä tähän kun Tirppa vielä itse kääntyilee, niin minua ainakin sattuu. Sitten oon kuullut niitä, että vauvan kääntö on onnistunut, mutta hän on kääntynyt takaisin perätilaan ennen synnytystä. Minulla on viimenen lääkärin nla 22.1 jolloin tuota vauvan asentoa katsotaan. Toivon, että se ois silloin rt kun eivät kuulemma 35 viikon jälkeen mahdu enää kääntymään. Minä nyt vähän mututuntumalla vastailin, mutta tää aihe on alkanut kiinnostaa itteekin kun tuo on tuommonen niinku on...

Täälläkin on lääkärin aika 22.1 ja toivotaan että ois takasin rt. Pitkään taisi ollakin, mutta sitten joulun jälkeen kyllä pyörähti niin tuntuvasti ympäri etten yhtään osaa arvioida miten päin toukka on. Ja 12.1 neuvolan halusi vielä ennen lääkärin aikaa antaa. Ja synnytysvalmennus 17.1. Vähän meinasi täpärällle jäädä se valmennus, kun seuraava olisi sitten ollut vasta 14.2 ja tiedä sitte onko jo ulkona vauva :D

Jotenkin kauhistuttaa tuo kääntäminen, kun nämä normaalitkin liikkeet tuntuu välillä ilkeiltä. Vielä olisi vähän aikaa kääntyä itse mutta en jotenkin usko, että kääntyy kun ei ole tähänkään mennessä kääntynyt. Googlaamallakaan ei oikein löydy kunnolla tietoa aiheesta..

Meillä Turbo hengaili tosi pitkään joko poikittain tai diagonaalisesti asentoa vaihtaen ja äidin kylkiä runnoen. Kääntyi pää alaspäin vissiin 34+5 ja oli rt neuvolassa 35+0. No, eilen, 35+3 heitti kyllä ihan selvästi vielä poikittain ja Turboliinasta tuli hetkellisesti Urpoliina, kun hetken aikaa kirosin siinä paitsi käännöksen aiheuttamaa kipua myös sitä, ettei kaveri viitsinyt pysyä rt:ssa.

Ei ilmesesti tyttö tykännyt jatkuvasta kumartelusta, kun ripustin pari koneellista pyykkiä. Kieltämättä itseäkin ahdisti, kun tuntui, ettei mahdu kumartumaan eikä aikakaan voi kumartumisen aikana hengittää. Homma sujui sitten loppuun paljon helpommin, kun Turbo oli heittänyt poikittain uimarenkaaksi mun vyötärölle.

Tänä aamuna huomasin, että yön aikana on taas käännytty rt ja nyt ilmeisesti vielä ns. optimaaliseen asentoon, eli peppu mun vasemman kylkikaaren alla, kun aiemmin on ollut oikealla. Hyvä Turbo ja hyvä minä sekä mun lapsen kiusaamiseen suunniteltu nukkumisasento - vasemmalla kyljellä puoliksi mahallaan oikea polvi koukussa ja tyynyillä ylös tuettuna. Pysyis nyt vaan neiti jo noin, kiitos.

Minun ystävälle tehtiin sektio vauvan perätilan vuoksi. Tosin hän oli ensisynnyttäjä. En tiedä sitten kannustaako ne uudelleen synnyttäjää siihen perätilasynnytykseen. Joku tais aiemmin kirjottaa siitä, että vauvan ois silloin tultava todellakin peppu edellä, ei jalat.
Nuo mun 3 aiempaa on tulleet normisti pää edellä ja luonnollisesti oletin tämänkin tulevan. Mulla on sen verran paikat veltostuneet, että tällä vaan on tilaa vielä kääntyillä.

Meillä onneks neiti pysyny rt:ssa, vielä :rolleyes: ja toivottavasti ei enää käännykkää.... Toisaalta jos äitiinsä tulee ja vaihtaa mielipidettä ku sukkia ni voi olla paljo mahollista et kääntyy :p
Mitä oon lukenu täältä ja kirjoista ni mä en haluais/uskalla synnyttää jos tulossa perä edellä... :eek:

Knyttet, älä kuuntele kauhutarinoita kääntöyrityksistä taikka perätilasynnytyksistä... Itsellä esikoinen perätilassa sekä tämä vauva. Esikoista yritettiin kääntää, ei tuntunut miltään mutta ei hän kyllä hievahtanutkaan, lääkäri ultraa koko ajan samalla, napanuoran sijaintia tarkkaillaan jne, jos tekee kipeää, voihan sanoa et nyt riittää kiitos. Kälyllä käännettiin onnistuneesti vauva ja oikein näppärästi kääntyi. Mitä tohon perätilasynnytykseen tulee, itse olisin lähtenyt synnyttämään alakautta esikoiseni jos tarjonta olis sen sallinnut. Sulla kuvattais lantio etukäteen ja minimoitais kaikki riskit, tietyt vaatimukset siihen on et perätilaa saa synnyttää alakautta. Esim jos vauva vaikuttaa lähelle nelikilosta tai yli, eivät anna synnyttää, lantion mittojen pitää olla riittävät, tarjonnan täydellinen jne. Kyllä ne lääkärit tietää mitä tekevät eivätkä aseta sua tai vauvaa vaaraan, keskustele siis heidän kanssaan vaihtoehdoista äläkä kuuntele kuulopuheita, ne kun yleensä aina on negatiivisia ja osittain ainakin paskaa :) Eikä kannata tehdä virhettä googlaus! Mun hyvä ystävä synnytti esikoispoikansa perätilassa ja synnytys meni kaikinpuolin hyvin, sehän ei nykyään ole normaalia alatiesynnytystä kummempi. Mua itseä harmittaa syvästi etten koskaan saa alatiesynnytystä kokea koska vauvat perätilassa jalat edellä tulossa :( Mut jos se alatiesynnytys kauhistuttaa niin sitten sektio...

Ja esikoisen kummitädillä huomattiin perätila yliaikaiskontrollissa ja se meni sektioon vaikka perätila oli täydellinen koska vauvan pää oli jotenkin väärässä asennossa, eli kannattaa tosiaan siihenkin varautua että voi sektio tulla vaikka päättäisit synnyttää alakautta, kaiken pitää olla niin kohdillaan alatiesynnytyksessä. Mut toivotaan että vauva vielä sulla kääntyis itekseenkin! :)

Ootko Knyttet koittanut konttailla ite? Pääsisi vauva ehkä helpommin koittaa kääntyä?

Juu ole ollut pylly pitkällään harva se hetki, mutta tiukasti on päättänyt pitää pään pystyssä :-) esikoinen painoi syntyessään 41+0 4600g eli joko tämä on käynnistettävä ajoissa tai sitten leikattava. Silläpä tuo google ei kauheasti auttanut kun vei lähinnä keskustelupalstoille, joita en tällaisissa tilanteissa lue! Siellä on aina vaan ne kauhukertomukset. En vaan tunne ketään perätilassa synnyttänyttä että saisi.edes vähän faktoja asioista. Mutta tosiaan, luotan ammattilaisten mielipiteeseen ja jos vaan mahdollista haluaisin synnyttää alakautta. Mutta koskaanhan ei tiedä mitä synnytyksen aikanakaan tapahtuu, joten kauheasti ei varmaan kannata suunnitella..

Sepä se viisainta onkin, oot taatusti paljon viisaampi sen synnytystapa-arvion jälkeen :) Mäkin menin sinne kääntöyritykseen ihan h-moilasena mut sieltä lähtiessäni olin vakuuttunut mikä oli oikea vaihtoehto mulle. Mut tosta perätilasynnytyksestä vielä sen verran et niitä ei käynnistetä... Et jos tämä kakkonenkin noin iso niin varmaan sitten sektio sulla ois edessä. Mut tosiaan, vielä on aikaa kääntyä ja monet on myös saaneet akupunktion avulla vauvan kääntymään :)

Mun esikoinen syntyi perätarjonnassa ja oli ihan hyvä synnytyskokemus. Käynnistettiin rv 38 lapsiveden vähyyden vuoksi. Toki ensin mitattiin lantio ja tehtiin painoarviot ja muut. Ulkokäännöstäkin yritettiin mut ei kääntynyt.
Tämä tulokas on pysytellyt kuuliaisesti rt:ssä, tänään rv 35+0 :)

Täällä Vaussa on oma ketju perätilasynnytyksille. Luin ne ja päätin, että jos oma vauva olis perätilassa, olisin valmis kokeilemaan alakautta. No, rt on, mutta kannattaa käydä lukaisemassa.

Mulla on 36+0 lääkärineuvola, tää on ollu mun mielestä koko raskauden ajan rt ja 30.12. lukuunottamatta aina sydänäänet löytyny navasta vasemmalle (eli mun vasen kylki). Eli mun tuurilla vauva päättää kääntyy ja myllyrtää ittensä ihan ihme asentoon viel :D

HUH, aika moinen pötkylä!
Juu, oli yllättävän iso...painoarvio 3,5-4kg ei ihan osunu kohdilleen. ;-) Mutta pihalle sain pungettua vaikka vähän tiukkaa teki. Saattaisin siis ehkä selviytyä tuosta perätilasynnytyksestäkin...luulisin :-) täytyypä etsiä tuo aiheeseen liittyvä ketju, jos se sitten vaan sisältää asiallista tietoa. Tämäkin tieto, jota täältä saanut, on ainakin helpottanut suurinta epätietoutta ja jaksan ehkä odottaa kysymyksineni neuvolaan asti :-) kiitos kaikilöe vastanneille :-)

Avalia, ai sulla käynnistettiin perätila? Mulle se lääkäri sanoi että perätiloja ei käynnistetä, mut olisko tässäkin sit sairaalakohtaisia eroja? Näin siis Tyksissä.

Muokattu viimeksi:
Femi: joo, käynnistettiin. Varmaan sairaalakohtaisia eroja, synnytin taysissa ja aikaa tästä jo yli 13 vuotta. En osaa sanoa mikä käytäntö nykyään..

Toivottavasti olis mahdollista käynnistää niin ei sit menis sen yli 4kg ja jäis alatiesynnytys siks mahdottomaks. Tähän ja tuhanteen muuhunkin kysymykseen saan onneks varmasti vastauksia neuvolasta reilun viikon päästä. Ja saattaahan tuo kaiffarikin vielä kiepahtaa ympäri :-)

Takaisin