Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty tänään; kaikki ok: hb 119, paineet 117/82, paino +132g/vk, pissa puhdas. Mulle paljastui suuri huijaus - meidän neuvolassa ON ultra. :eek:

Täti halus tarkistaa tarjonnan, kun kuukausi takaperin jouduin pyörähtämään ultrassa ja neiti oli silloin poikittain. Nyt siellä napotettiin kauniisti raivotarjonnassa, mitä jo itsekin ounastelin, kun on närästys vaivannut pari viime iltaa ja tuntuu, etten mahdu vetämään keuhkoja täyteen ilmaa. Toisaalta näinä iltoina ei oo myöskään tarvinnut hakea asentoa vedet silmissä, kun joku punkee päätä ulos toisesta ja peppua ja jalkoja toisesta kyljestä, vaikka muuten on kyllä mellastettu niin, että kylkiluut rutisee.

Tosi ylhäällä on neiti kuulemma vielä; ei lähellekään laskeutunut. Th siinä sitten puheli siitä laskeutumisesta ja niistä sen aiheuttamista tuntemuksista. Totesin siihen, että tolta osin en oikein tiedäkään, mitä odottaa, kun esikoinen laskeutui vasta synnytyksen aikana. Terkka siihen, että niin voi käydä, kun on tiukat vatsalihakset, niin ne ikäänkuin kannattelee vauvaa, joka ei siksi pääse kunnolla asettumaan lähtökuoppiin.

Terkka muistutti, että jos synnytys käynnistyy niin, että vauva ei oo kunnolla laskeutunut, niin pitää soittaa ambulanssi. Sairaslaan pitää mennä makuuasennossa, ettei esim. napanuora pääse luiskahtamaan synnytyskanavaan. Olin ihan äimänkäkenä moisesta. Ei mulle viimeeksi kukaan moisesta maininnut, vaikka yliaikaistarkastuksessakin vk 41+0 tyttö hengaili vielä yläilmoissa. o_O

Ai niin, se unohtui vielä mainita, että sf-mitta oli pompsahtanut alakäyrältä ihan keskikäyrän tuntumaan. Mittaa oli jo 31cm. Vaikuttaa varmaan toi raivotarjontakin tuohon mittaan, mutta kyllä itsekin tässä tuntee pötsin kasvaneen huimasti muutaman viikon aikana.

Muoks. Niin, ja viikkoja tänään tosiaan se 35+0.

Voi tätä päätä... Mitähän vielä unohtui...? :rolleyes:

Mietin kans tuota laskeutumisasiaa. Kun tää apina on nyt pää alaspäin ja lääkäri sanoi tuntevansa pään alatutkimuksessa, niin onko se nyt laskeutunut vai ei. (kiinnittynyt ei siis ollut vielä) Ultralla kun katsoi niin totesi sen olevan alhaalla samalla kun ultrasi n. häpyluun korkeudelta. Vaikea omasta olosta sanoa muuta kuin, että oli paljon helpompi hengittää ja olla lapsen ollessa poikittain tai perätilassa. Jotenkin pitää nyt kulkea selkä taaksepäin kallistuneena ja hengästyin tänään paljon helpommin.

Mulla lääkäri sanoi myös tunteneensa pään sisätutkimusta tehdessä, mutta sanoi myös ettei ole laskeutunut. Minusta tuo kuulosti hassulta, mutta tunnen itsekin kun Tirppa kääntyy poikittain.

Käytiin eilen taas seurantaultrassa pyörähtämässä. Rv 32+1. Tirpanoilla kaikki hyvin. :Heartred:Heartred
Painoarviot A 1731g ja B 1859g. A oli rt ja B oli kääntynyt perätilaan. En kyllä oo huomannu missä vaiheessa on kääntynyt, mutta nyt huomaan että puskee päätä ylävattan läpi ja se tuntuu aika ilkeelle. Toivottavasti kääntyis vielä niin olis turvallisempi mieli synnyttämisestä kun haluan alateitse jos vaan mahdollista.

Kysyin muuten just tosta makuuasennosta kun terkka sitä pohti viime neuvolakäynnillä, et mitä mun pitää tehdä jos lapsivedet menee. Lääkäri ä-polilla sanoi että jos on rt niin ei tarttis makuuttaa. Mut mene ja tiedä sit tosta laskeutumisesta. Parin viikon päästä on synnärille tutustuminen, ehkä kysyn sieltä vielä uudelleen.

Seuraava ultra-aika onkin jo parin viikon päästä. Tihensivät seurantaa nyt kahteen viikkoon. Toki alkaahan tässä viikotkin hupenemaan hurjaa vauhtia. Kun eihän näistä tiedä millon lähtevät tulemaan. A on tosi alhaalla mutta ei vielä kiinnittynyt. Kohdunsuu oli pehmeä ja käsin sai mittaa 2 cm ja ultralla 3 cm. Eli ei kai vielä oo hätää?

Olo on muuten ihan ok. Mitä nyt ei kauheesti mitään ihmeempiä jaksa tehdä. Koiran kanssa lyllerrän puiston ympäri kolme kertaa päivässä muuten vaan otan iisisti :) En halua sairaalaan ennen ku on pakko.

Riipitii: ilmeisesti lähinnä paineen tunnetta ja mahd. vihlontaa alapäässä. Sehän siinä olikin, kun th puheli tyyliin "sähän tiedät, miltä se sitten tuntuu", mutta kun en tiedä.

Mä kuvittelisin et se on just tota vihlontaa. Mulla sitä nimittäin on runsaasti, enkä muuta selitystä oo tolle kipuilulle keksinyt. Ja se on aivan alakerta joka vihloo, ei mikään selkä tai lantio.

Minäkään en ole varma huomaanko ja erotanko itse milloin vauva on laskeutunut/kiinnittynyt. Muistan kyllä edellisistä raskauksista sen paineentunteen alapäässä, istumisen ja kävelemisen vaikeuden ja liitoskivut. Vielä niitä ei ole eikä Tirppakaan alhaalla joten liitän nuo vaivat siihen, että vauva olisi lähtökuopissa.

Ok. Mulla on nyt ollut pari päivää just ihan alapää kipee - tai ei kipee kipee, mut vihlassu sillon tällön ja sit on saanut ruveta juokseen vessassa lähes turhan takia. Samaten toi pentu "roikkuu": vähän väliä saa käsin nostaa mahaa, ettei tuntuis niin painavalta. Silmällä en kyllä oo (kai) huomannut mitään.

No, perjantaina on neuvola, jos siellä selviäis jotain.

Just katoin, ettei ainakaan 30+3 ja 33+3 (maanantailta) kuvien välillä oo mitään eroa.

Mun serkku huomautti mulle,et ompas maha alhaalla ja sille löytyki sit selitys ku tää hätä housu on jo laskeutunu ja valmiina lähtökuopassa :D Ultralla kohdun kaulaa oli 3,5 cm jännempää siitä sen teki,ku kätilö sanoi,ettei oo varma onko se kii vai auki,mutta kiinni näytti olevan :D

Mullahan oli esikoinen jo tosi aikasin kiinnittynyt lähtöasemiin. Silloin se kävely oli kuin ankalla, semmosta vaappumista. Ja maha oli suuri muutenkin. Ehkä senkin takia synnytys oli nopea, varsinkin kun se alkoi vesien menolla. Kätilö neuvolassa muisti varoittaa etten säikähdä synnytyksessä vauvan pään muotoa sillä se oli ne vikat kuukaudet pää alaspäin siellä lantiossa joten pää kuulemma saattaa olla vöhän suippo. Mutta ei se ollut, tai pyöristyi ainakin pian kun en muista. Pitääpäs tarkistaa vanhoista valokuvista.

Kaverin esikoisella oli kuulemma syntyessä kolmion muotoinen pää, kun se oli perätilassa loppuun asti :) Olis ollut jännä nähdä.

Neuvolassa käyty rv 34+6. Kaikki ok. RR 128/73, eli vähän noussu mut oonkin tosi väsyny tänään ja varmaan vähän nuo esikoisen synttäritkin stressaa :confused: pissa puhdas, turvotuksia tänään taas on jo aamusta (johtuen varmaan eilisestä touhuumisesta ja väsymyksestä) painoa oli nyt tullut 650g/vko, kohta "pääsen jo tonne >80kg auts! Mulla tuntuu takapuoli kasvanenn enemmän kuin vauva, mut aattelin et toimii vähän kuin kamelinkyttyrät vararavintona sit imettäessä :grin sf 29 maha siis kasvanu tasasesti siinä alakäyrän yläpuolella :gen014

Ens kerralla lääkäri ja ois kiva jos nyt ees jotain arviota vauvan koosta kertois. Tosin meidän neuvolassa ei oo ultraa, joten eipä ne käsikopelo arviot ole kovin luotettavia...

Ainiin vauva rt mut ei ole laskeutunut vaan aika korkeella majailee. Hassua sinällään kun poitsun pylly kuitenkin tuntuu tuossa navan tuntumassa.

Janna75, neuvolakortissa näyttäisi olevan US tai joku merkintä siinä Auki kohdassa. Ja sit muuta huomioitavaa kohdassa: uä sulj. 1x3cm. jos oikein noita harakanvarpaita luen :confused:

Nereidi, eli ulkosuu on auki kai sentin (1x3) mutta sisäsuu kiinni. Hyvältä kuulostaa. :) Eli jotain on tapahtunut ja se lyhentää synnytysaikaa mutta ei ollenkaan hälyyttävä tilanne vielä.
Happy, tuota en ole ajatellutkaan! Miten suippo meidän tytön pää oikeen mahtaa olla kun on ollut rt jo ainakin viikosta 26! :D

Takaisin