Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No helpompihan se suippo pää on synnyttää ku ympäri pyöree :confused:
Mutta minua ihan varoitettiin ensisynnyttäjänä aikoinaan, että vauvan pää voi olla oudon muotoinen ja ettei se kuiteska semmoseks jää.

Neuvolassa käyty (rv32+6) ja neuvolatädillä taitaa olla aihetta ottaa pari extra lasillista tänään illalla! :D
Ensinnäkin hän näki heti koneelta että sain jo kortisonipiikit ja oli aivan paniikissa. Sain rauhoiteltua hänet :D ja jatkettiin. Pissa puhdas, rr 122/86 (vähän noussut mut ok), sf 30 (keskikäyrän yläpuolella edelleen, ok), vauvan syke 160 ja hyvin liikkuu, rt. Mutta sit se mun paino taas... Nyt ei täti tiennyt pitäiskö itkeä vai nauraa kun oli paino pudonnut! Meillä on vaa'asta edelleen patterit loppu kotona niin mulla ei ollut hajuakaan mitä painan. Turvotus on lähestulkoon kadonnut ja nyt paino sivusi matalinta neuvolassa punnittua painoa!!! Eli ollaan taas -2kg lähtöpainosta!
Sit lopuksi hän kysyi vielä mitä suunnitelmia meillä on illaksi ja tunnustin että mennään mun isän luokse saaristoon... No sithän mä sain neuvon soittaa MediHelin ajoissa jos vauvaa meinaa syntyä ja hän oli kyllä tyytyväinen kun kerroin että saaressa on Merivartioston tukikohta (jossa mieheni serkku on töissä) ja erittäin aktiivinen ensivasteryhmä (jonka jäseniä jopa tunnen). Mutta sain kuitenkin vielä pikaneuvot miten vauva pidetään lämpimänä ja napanuora pitää sitoa jos syntyy nopeesti ilman ulkopuolista apua. :D
Että tällainen käynti tällä kertaa. :D Ja seuraava aika jo ens viikolla kun hän epäilee ettei muuten keretä nähdä enää montaa kertaa...

No voi mahoton! Kummalkekohan tuo sinun terveydenhoitaja aiheuttaa enemmän huolta, ittelleen vai sulle ;) ? Oliko sulla mies mukana muutes?

Samaa mäkin välillä mietin kun yritän rauhoitella tätiä ettei tää nyt niin paha juttu ole jne. :D Tällä kertaa mies ei ollut mukana kun oli vähän myöhäisempi aika.

Ja onneks ei muuten ollut mies mukana! Tuosta viimeisestä ohjeistuksesta mitä pitää tehdä jos vauva syntyy ilman ulkopuolista apua mies varmaan olis perunut illan menon ja ilmoittanut että me ollaan kotona eikä edes mennä ulos ampumaan raketteja ettei vauva vaan pelästy. :D

No sitä minä vähän aattelinkin mitä oon lukenut sinun kirjotuksia miehestäs ;)
Sano vaan hänelle, että terkkari lähetti terveisiä ja toivotti hyvät Uudet Vuodet! Ja koita ite ottaa rennosti ettei oikeesti tarvii mitään Myrskyluodon Maija -synnytystä vetää siellä...

pitäisköhän pitkästä aikaa kirjotella jotakin...en oo oikeastaan jaksanu edes lueskella täällä,kun oma pieni aiheuttaa nyt pikkasen huolta tuolla masussa...
Ajattelin pitkään,et kahden ekan suht vaikean raskauden jälkeen tää kolmas on ollu tosi helppo eikä mitään huolia/murheita ole missään kohtaa havaittu...no ajattelimpa nyt sitten liian aikaisin,

Oiskohan ollu 29+ ku masukivut palasi ja supistelut alkoi ja ravaaminen äippäpolilla sitten alkoikin oikein urakalla...

joulukuun 12.pvä lääkäri ultrassa oli jokin arvo tms taas vinksin vonksin ja sain listan uusia aikoja.
Kaksi käyrä aikaa ennen joulua,ultra+lääkäri aika 29.12. ja vielä neuvola 30.12....

Käyrät oli kunnossa noissa kaikissa käynneissä..oli laitettu käyrä tohon 29.12.myös.
Mutta ultrassa tulikin sitten muuta infoa...ja tietenkin venäläinen lääkäri jolla huono suomi,joten osa meni vielä ohikin...
Mutta tosiaan kasvu on vauvalla hidastunut ja kasvukäyrä tipahti miinukselle...painoarvio oli ympäri pyöreä 1600-1800g :(
Lisäksi istukassa jotain vikaa ja se on eri näköinen kuin kuuluisi olla :( verenkierto ja virtaukset oli kuitenkin tuolloin 29.12. vauvalla kunnossa.
Lisäksi kohdunkaula pehmeä ja ulkosuu sormelle auki.

Sain tuolloin 29.pvä kortisonipiikin kypsyttämään vauvan keuhkoja ja seuraavana päivänä hain vielä toisen piikin samaan aikaan.

Tuolloin 30.12. oli neuvola...siellä onneksi kaikki hyvin...siis pissa puhdas ja paineet hyvät..sykkeet hyvät ja paino nousee hyvin ja tasaisesti.Hb:kin oli noussut 113:sta ylöspäin...oli nyt 129 :)

Huomenna 2.1. olis taas käyrälle aika klo.12 ja seuraava ultra+lääkäri 8.1.ellei aiemmin tartte mennä.
Seuraava neuvola olis 15.1. ja sieltä saan lähetteen synnytystapa arviointiin mikäli tää vauveli ei nyt sitten päätä syntyä ennen sitä...kuulemma voi syntyä koska vaan.et jos alkaa supistaa ni heti äippäpolille eikä saa jäädä miettimään...liikkeitä ja suppareita pitää vahtii....

Oli tiistaina neuvola jolloin tasan rv 33, sf-mitta menee edelleen tuolla alakäyrällä ja koska esikoinenkin oli pieni syntyessään niin nyt tarkkaillaan taas enemmän, vähän reilun viikon päästä uusiks neuvolaan ja luultavasti pitää äippäpolille mennä painokontrolliin oli silloin rv 28+6 viimeks äippäpoli aika ja sen jälkeen oli tapahtunut pieni notkahdus kasvussa että meni vielä alemmas käyrillä ja nyt menee tasaisesti alakäyrällä että kyllä jännittää kuinka nyt kasvanut seuraavaan neuvolaan.. Ja neuvolassa painotti kovasti jos liikkeet yhtään vähenee heti pitää olla yhteydessä koska kuulemma pieni vauva joka liikkuu huonosti on vielä vakavampaa kuin normaali kokoinen ? Mutta en sitten tiiä :) kaikki oli muuten hyvin.

Ompa ansku harmillista kun on ollu murheita paljon! Tuohon kohdunkaulaa pieni lohdutus, itsellä ollu rv 26 asti pehmee ja ulkosuu sormelle auki ja kaula lyhentynyt puolella. Mutta kuitenkin tulanne pysynyt samana nyt 8vko. Ja tämä sama kaavio on ollu joka raskaudessa, eli kaikissa 3 aikasemmassa. Samoin itsellä myös ollut kasvun kanssa aikasimmissa ongelmia, vauvan kasvu on ensin hidastunut ja sitten lopulta loppunut kaikista ja siksi kaksi ekaa on käynnistetty 39+ , kolmas synty 38+ omatoimisesti. Viime kontrollissa 33+1 oli painoArvio käyrä semisti notkahtanu mutta ei pahasti vielä. Mulla eivät ole osanneet sanoo oikein mitään syyksi, istukkaa epäilty mutta se on ollut ihan siisti sitten kuitenkin. Virtaukset heikenty ainakin esikoisesta. Mutta että miksi mulla toistuu sama kaava joka kerta on arvotus. Ja siis mitat on ollu 2690g/44cm, 3120g/47cm, 2980g/46cm.

Tänään oli neuvola. Mukelo palas yläkäyrän tuntumaan: sf 32,5cm (rv34+0). Neuvolan täti sano, että selvästi on maha eri muotoinen kuin viimeks, eli alaspäin ollaan menossa. Kahden viikon päästä seuraava.

Oonko vaan onnekas? Vai jääny paitsi kaikesta, kun mulla ei ole viäläkään mitään hajua mistään tommosista? Painosta? Kohdukaulasta? Miten päin? o_O

Jos ei oo mitään syytä epäillä mitään ongelmaa, ei niitä katota kauhean usein. Yleensä sitten ennen synnytystä neuvolalääkärillä taidetaan se kohdunsuu katsoa.

Okei. Jotenki ensisynnyttäjänä kokosin et olis kiva ku se täti kumminki kertois näistä. Ja mainitsisi vaikka kaikki oliski hyvin. Koska en aina ees osaa kysyä tämmösiä. Mutta kiitos kun ees täältä saa vastauksia:wink

Sulla on kyllä, Sanna tuo A jo ihan kivan kokonen, kun aattelee että sun LA on 2 viikkoa myöhemmin kuin mun ja ootat vielä kaksosia! Kävin itsekin taas ultrassa tänään. RV 35+4 ja painoarvio 3kg. Oli kuulemma vieläkin iso viikkoihin nähden, mutta hillinnyt kasvua. Lapsivettä oli runsaasti, kun 2 viikkoa sitten oli normaalisti. Hassua miten senkin määrä voi vaihdella. Sokerit on pysynyt ookoo, joten synnytystä ei näillä näkymin käynnistetä ennen 2.2. ellei maha-heepo ota seuraavan kahden viikon aikana kasvupyrähdystä.

Takaisin