Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä oon kuvitellu niin, että ensin se tötterö häviää, lyhenee siis ja sitten aukeaa :confused: Ja sitten vauva tulee ulos. Ja siis mulla on neljäs kyydissä... Pitäskö nyt kilauttaa sille kätilölle?

Happy juurikin noin ensisynnyttäjällä ensin tapahtuu tuo lyheneminen sitten avautuminen supistusten voimasta uudelleensynnyttäjillä se voi tapahtua samanaikaisesti (siksi uudelleensynnyttäjien synnytykset ovat usein nopeampia)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Joo, ei ole hätää vauvalla eikä äidillä, joten sen takia en viitsi keksiä tarinoita ja yrittää päästä ylimääräiselle ultralle. Tietty jos tilanne muuttuu tammikuun aikana, sitten voikin alkaa ruinaamaan ylimääräistä. Näillä näkymin tammikuun oma ultra on vain äidin mielenrauhan takia. ;-)

Neuvolassa kaikki hyvin. Viikkoja 30+4 ja saatiin Tirpan kans kehuja säntillisestä painonnoususta, tasan +400gr/vko :) Rr ja Hb kans hyvä, matalalla molemmat, heh... Pissakin oli puhdas.
Uusi terkkari oli myös mukava. Ihmetteli sf-mittaa ottaessa myös tätä Tirpan liikehdintää ja ihasteli Tirpan säärtä. Kyllä, sieltä se punki sitä mun oikeelta kyljeltä. Pää olikin sitten vasemmalla... Eli kun torstaina lääkäri kirjotti nla-korttiin "rt" niin nyt siellä lukee "poi". Semmonen itsepäinen pikku emäntä mulla täällä kasvaa. Katotaanhan miten päin se taas tammikuussa majailee. Sf oli muutes 26,5 että tasaseen kasvaa sekin.

Ylimääräinen neuvolalääkäri supistelujen ja flunssan takia käyty, viikkoja 31+4. Oli sekä terkkari ja lääkäri sijaisia. Hb noussut viime kerrasta nyt 127 (viimeks tais olla niin paljon turvotusta että kkudosneste laimens kun tulos oli 118), rr:kin laskenut paremmaks 123/83, sf mittaa ei otettu, liikkeet ja syke hyvät. Paino noussut 100g kahdessa viikossa, eli nyt ollaan -100g lähtöpainosta. :D Kohdunsuu pehmeä, auki 1cm, pituus 2cm. Kirjoitti lähetteen äippäpolille (halus että kohdunsuun sisäsuu ultrattais että onko se vielä kiinni) ja yritän saada ajan tälle tai huomiselle päivälle.
Saikkua jatko kaksi viikkoa taas. Ärsyttää vaan kun sit olis enää kuus työpäivää jäljellä niin miks ei voinut kirjoittaa jo loppuajaks! Katotaan jos äippäpolilta kirjoittaisivat jo loppuajaks...
Unohtu: raivotarjonnassa tyttö edelleen, ollut jo kuukauden peppu ylhäällä oikealla, jalat vasemmalla, ei ole edes kääntänyt kylkeä välillä.

Terkkari muuten kysyi, että onko viimeviikkoiset supistelut helpottaneet. Sanoin ihan suoraan, että ne loppui lähes seinään kun pääsin käymään lääkärillä. Lääkärihän totesi sisätutkimuksella ja ultralla, että kaikki on Ok. Sanoin terkalle, että sillä käynnillä oli iso psyykkinen vaikutus! Kyllä heitäkin hirvittää nämä harvenneet käyntikerrat ja kai ne sillä koittaa kompensoida niitä, että antavat herkästi sen lääkäriajan?

Neuvolassa tänään 31+0 käyty kuuntelemassa tirpanoita :Heartred:Heartred 138-142 sykkeet
Verenpaine ja pissat suht ok, painoa on tullu liikaa ainakin omasta mielestäni, melkein kilo viikossa, kun muona on maittanut liian hyvin. Eli kokonaisuudessa tullut 1 kg painoa, kun alussa tippui kiloja. Noh onneks viikkoja ei kovin montas jäljellä ole niin toivon mukaan ei ehdi hirveesti kertymään ylimääräisiä.
Hemppa oli noussu 107-> 116. Jee! Oon nyt ottanut tupla-annoksen rautamehua kun viimeks oli vähän tippunu arvo. Toivottavasti pikkasen vielä nousis niin ois turvallisempi mieli lähteä synnyttämään.
Viikon päästä taas seurantaultraa Naistenklinikalla.

Täällä oli myös tänään neuvola. Enempi katottiin niitä diabetes juttuja; ruokavaliota, mittaria jne... jotenki ressaa ja ahistaa alkaa merkkailee mitä syö ja millon + et pitäis olla säännöllistä :eek: ku on tottunu syömään sillon ku on nälkä :rolleyes: no, jospa se siitä ku vauhtiin pääsee :)

Paino +500g/4 pv :eek:, RR 128/71, sf-mitta 30, syke 150 ja monotti heti ku alko sydänääniä kuuntelee :gen014
Vois tuo paino nousta pikkusen hitaammin ja aina parempi jos ei enää paljoo nousis :scared007
no jospa seki tasoittus ku alkaa syömään "oikein" :laughing002

Kasvukontrollissa käyty. Paineet ok, käyrä hyvä. Istukka toimii, virtaukset hyvät niin napanuorassa kuin aivoissa. Kasvu ok, käyrällä yksittäin mitat niinku pitää mutta painoarvio siltikin snadisti liian vähän. Lääkärikin ihmetteli miten on edes mahdollista..?! Paino arvio 1900g. Vettä niukasti mutta normaalin rajoissa. Mutta koska kaikki muu niinkuin pitää niin ei yksinään aiheuta huolta, sanoi lekuri. Kohdunsuun tilanne sama kuin aikasemmin, vajaa 3cm kanavaa, sisäsuu kiinni. Tämä tilanne ollut jo viikolta 26.. Vakka tällä hetkellä tilanne kaikin puolin hyvä niin silti kasvukontrolli 3vkon päästä ottaen huomioon edelliset raskaudet.. Ja tänään siis rv 33+1

Neuvolas käyty. Poitsukka oli kiltisti raivotarjonnassa ja kuulemma sen verran alhaalla tuntui pää et tuskin enää kääntyilee, ihanaa kun oon jännäilly et mite perin tuolla oikee ollaan. Vähän oli sitä mieltä et tuskin menee yliaikaiseksi ainakaan, saas nähdä, esikoisesta käynnisty kuitenki synnytys lasketuna aikana, niin jospa tääkii 8 viikon päästä jo ois maailmassa <3 kaikki muutenkin kunnossa ja painoki pysyny suht kurissa nousun suhteen onneks! Puolisen kiloa tullu vissii lisää 4 viikossa. Sf mitta oli 33 cm mut vauva majaili enempi oikealla niin veti sen mitan sieltä tuolle.. Toisella puolella jäi vähän pienemmäksi kuulemma.

Ainiin, jääny kertomatta, mulle th sano viime kerralla (oisko ollu 29+2) että rv 36 alkaen pitäs jättää omegat pois (oon syöny koko raskauden ajan purkista niitä kun en syö esim. ollenkaan kalaa), että ne vaikuttaa veren hyytymistekijöihin (ei meinannu Hb:n oton jälkeen sormi lopettaa vuotamista). Ihan vaan jos on muita jotka säännöllisesti syö lisänä.

No niin, kohdunkaulan kontrolli äpolilla käyty. Yllätykseks ne laittokin ekaks käyrille n kymmeneks minuutiks ja syke sekä liikkeet ok. Sit lääkärille ja sisätutkimuksessa kohdunkaulaa 2cm jäljellä, pehmennyt ja ulkosuu sormelle auki. Vihlasi epämiellyttävästi kun kokeili onko auki. Sit ultrattiin vauva ja siellä kans kaikki ok ja painoarvio 1800g. Sit lääkäri rupeskin sanelemaan ja vaan viittoili et voin pukeutua. Kohdunkaulaa ei siis ultrattu! Mä ymmärsin et mut sen takia sinne lähetettiin et tarkistetaan onko sisäsuu kiinni vai auki!? No, mä puin päälleni ja sit lääkäri sano et suht ok tilanne, onhan se lyhentynyt, pehmennyt ja auennut mutta ei mitään hälyyttävää mutta kun supistukset on alkaneet tuntua vähän enemmän niin pistetään varmuuden vuoksi kortisonipiikit. Sit menin hoitsun kanssa toiseen huoneeseen ja sain piikin pakaraan ja huomenna samaan aikaan toinen piikki. Huomenna on äippäpoli kiinni niin suoraan synnärille ja pyytää piikki sieltä.
Ja tuo kortisoni voi kuulemma aiheuttaa maidon herumista, vauvan liikkeiden vähenemistä ja sokeriarvojen nousua pariksi päivää.

Radin takia käyn äippäpolilla kontrollissa 2 vkon välein. Kertaakaan kohdunkaulan tilannetta ei ole ultrattu, vaikka käyn melkein aina eri lääkärillä. Kokeilevat aina sormella. Olen ymmärtänyt, että sormella kokeilu on tarkempi menetelmä kuin ultraus.

Mulla on yks ennenaikanen synnytys taustalla ja viimekskin (kuten tälläkin kertaa) on kohdunkaula lyhentynyt ja pehmentynyt ennen aikojaan ja sen takia oon käytyn noissa ylimääräisissä kontrolleissa. Radi tuli siihen sit vielä päälle... Ja eilen lääkäri oikein sano et haluaa et tuo sisäsuun tilanne olis hyvä tarkistaa ultralla ja lähetti siks äpolille!
Haluisin kyllä että pysyy sisällä vielä tämän vuoden loppuun ja mieluiten 15.1. asti kun äippäloma alkaa sit voi vapaasti tulla jo. :) Ollaan laskettu et jos jään äippälomalle 15.1. se loppuu 24.11. ja sit mies pitäis sen lopun isyysloman ja mä samalla vuosiloman töistä niin voitais olla koko joulukuu kotona! :)

Tänään oli neuvola eli viikkoja 31+6. Paino oli laskenu taas kerran, joten sijaiselta tuli marinaa sen suhteen.
Paineet oli hyvät, hb oli laskenu 110, pissa puhdas. Sf 28cm joten palattiin takas keskikäyrälle sen suhteen :)
Vauvan pussi meni 135-145 väliä ja jotenkin ihmeellisesti mutkallahan tuo tuolla on :) Pää oli jo alhaalla ja epäili ettei tarjonta enää siis vaihdu.

Kävin just otattamassa toisen kortisonipiikin. Laitto kuitenkin käyrille ekaks ja mä meinasin nukahtaa siihen, sen verran huonosti nukuttu yö takana. Sillä aikaa sinne tuli joku synnyttäjä, huohotti ja puuskutti siihen malliin et rupes ittellekin valkenemaan että kohta mä tulen ite tänne puuskuttaen. Hui...
Eilinen piikki ei tuntunut oikeestaan miltään mut tänään kätilö löysi kyllä sellasen kohdan että teki makeeta! Se pitää pistää lihakseen ja nyt kyllä osu ja uppos. Autossa istuessa yritin istua niin ettei pistoskohta ottais kiinni selkänojaan, sen verran kipee oli.
Mä saan nyt ravata alituiseen neuvola hoitajalla, lääkärillä ja äippäpolilla! Tän viikon saldo: ma neuvolalääkäri, ti äippäpoli, ke synnäri! Viikon päästä on taas normi neuvolahoitaja, ilmeisesti 5.1. lääkäri (et jatkaa saikkua viimeisen viikon) ja 12.1. kontrolliultra äippäpolilla.

Mäkin, Janna, pääsen aina äippäpolin yhteydessä käyrille ja Hyvinkäällä on sellai ihana lepotuoli, jossa saa jalatkin ylös. Joka kerta oon siihen nukahtanut, kun kätilö lähtee hoitelemaan pariksi kymmeneksi minuutiksi omia asioitaan ja jättää mut sinne yksikseen.

Takaisin