Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alkaa ehkä vähä jo huolestuttaa ens viikon kontrolli ultra.. ku nyt oli se nii pieni (70g) painon nousu vauvalla melkee kahessa viikossa.. tänään kävin neuvolassa ja sf mitta kasvanu 6vk aikana 1cm että onko se vauva nytkää oikeesti sit kasvanu :/ sf mitassaki ollaan kuitenki tultu reippaasti yläkäyrän yläpuolelta lähes alakäyrälle :o viikkoja nyt 29+1.. saa nähä sit jos se ei oo kasvanu että onko se lähdön paikka samantien leikkuriin ja ulos kasvamaan.. kävelin neuvolan jälkeen kotiin ehkä 500-600m ja ai juma mitkä kivut ja supistelut, nuo liitoskivut senku pahenee kävelystä.. nyt sit voi "hyvällä" omalla tunnolla mennä sohvalle kylkiasentoon ja maata loppupäivän siellä.. nii joo ja saatiin neuvolasta tämmönen mll:n lahjoittama lahjakortti joka käy kaikkiin k- ja s-kauppoihin ja lidliin, saa käyä hakee jouluks ruokaa sillä :)

Toivotaan, Esikoinen, että pieni ois kuitenkin kasvanut hyvin ja johtuis toi sf-mitan tippuminen jostain muusta.

Jaksamista kipujen kanssa pärjäämiseen. Toivotaan, että nekin helpottais, kun vauva laskeutuu.

Kiva toi lahjakorttijuttu. :)

Hope so.. kuitenki viime viikolla oli vaa sen 1074g ni on se vielä liian pieni tulemaan uloskaan.. oli kyllä kiva, helpottaa paljon :) ens viikolla ku käyää siellä oulussa ni pääsee isoon kauppaan ostoksille ni ei tartte täällä kytysessä kaupassa käyä :) saa pakkaseen ostettua ruokaa valmiiks :)

Toivottavasti Pivi1989 pääsette vielä ultraan :)
Ittee kyllä sinänsä helpottaa ku käydään sen viikon-kahen välein ni näkee että miten se siellä kasvaa ym :)

Neuvolassa käyty. Sykkeet kuului pojilla hyvin, toisella 145 ja toisella 150 paikkeilla. Sf mitta oli kivunnu 36cm:iin, mut onneks painokäyrää olin saanu vähän tasotettua. Hb:ta pitäis viel hiuka nostaa ku oli 116g/l. Turvotusta on, mutta verenpaine ok ja pissa puhdas :)

Extraultrassa käyty äippäpolilla (oli aikasemmin ollu istukka niin alhaalla etuseinässä, siksi extraultra), tyttö on 1,4kg :Heartbigred

Kasvaa ja voi hyvin! Istukka on siirtynyt ylös ja tytöllä on nyt pää alhaalla tällä hetkellä ainakin (viime viikol oli pää ylhäällä). Eli kaikki hyvin ja nyt voi äitikin ottaa iisisti eikä hermoilla ku maha on niin pieni vielä :santa

Neuvolassa käyty. Neuvolan täti ei tykänny yhtään tästä, paino tippunu nyt alusta sen 10kg. Paineet oli 108/68, pissa oli puhas, mut hb oli tippunu 111. Sf-mitta on 25,5 ja oikeelle puolelle majottunu tää pikkunen. Pikkusen pulssi oli 145-155 ja liikkeet näky hyvin jo mahan päälle :)
Verikokeisiin laitto mut kun valitin tätä jatkuvaa kutinaa, kattovat ettei oo hepatoosia ja samaan tulee kilpirauhasen vajaatoiminta kokeet. Toivotaan ettei kummassakaan oo mitään.
Saikkua kirjotti nää mun 2 viimestä työpäivää, kun näytän kuulemma väsyneelle ja tää yskäkään kuullostanu hyvälle.
Eli mun lomailut alko nyt sitten. Seuraavat neuvolat onkin sitten 2 viikon välein.

Kirjoittelempa tänne pitkästä aikaa kuulumisia. Eilen käyty ylimääräisessä lääkärin tekemässä ultrassa(tarkastus kohdun rakenteellisesta syystä) rv 32+2. Sain painoarvion vihdoin, 1856g :).
Lääkäri näytti koneelta että painoarvio on hienosti keskikäyrän tuntumassa. Huh, mikä helpotus!
Tämä tieto helpotti koska neuvolassa sf-mitat ovat menneet koko ajan omalla käyrällään alle alimman käyrän. (rv23+5 16cm, rv27+2 20cm ja rv31+3 24cm)
Kätilöopiston lääkäri sanoi että sf-mitta on epäluotettava mittausyksikkö, josta ei kannata kauheasti stressata. Luki vanhoista teksteistäni että minulla on syvällä oleva pieni kohtu. Oishan se kiva, jos tuo tieto ois neuvolassakin saatavilla, mutta eivät taida päästä lukemaan noita eri potilastietojärjestelmän vuoksi.
Pientä sf-mittaa selittäviä tekijöitä on kohdallani ilmeisesti ollut myös lapsen jatkuva poikkittaistila ja nyt oli sit käänytynyt perätilaan.
Seuraava kontrolliaika ois rv 36+4, jossa katsotaan onko tarjontaan tullut muutoksia.

Muokkaus: Hb oli viime neuvolassa vain 91. Tänään pitäis mennä kontrollilabraan, kun oon viikon verran syönyt 2tbl Retaferiä päivässä.

Muokattu viimeksi:
Hb jätettiin mittaamatta kun se vielä 2 kk sitten oli 146, verenpaine ja punnitus aamulla kotona, pissa puhdas painonnousu ok, sydänäänet hyvät n 152 lyöntiä minuutti ei turvotuksia uudet luomet kaulalla kainalossa rinnassa ja genitaalialueella olivat harmittomia. Nyt yritän päikkäröidä mutta vaikka just vedin kunnon brunssin meinaa vieläkin olla nälkä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään oli neuvolassa kaikki ok, Hb:kin 124, vaikka väsyttää eikä saa nukuttua. SF-mitta on laskeutunut yläkäyrältä normikäyrälle, mutta bebe olikin tällä mittauksella pää alaspäin.
Huomenna lääkäriin kysymään jotain nukahtamislääkettä, ei tästä tuu mittään kun illat+yöt on pätkittäin yhteensä jotain 5-6 tuntia.

Mulla on kans tullut ihan sikana uusia luomia ja aamuisin päkiät on hellänä ja nyrkkejä ei meinaa saada suljettua. Kaikki kuuluu kuulemma asiaan, kuten tämä elämäni uusi vitsaus närästyskin. Kyllä tosiaan huomaa, että hankalin kolmannes on menossa :D

28+4. Neuvolassa käyty hb ja verenpaine hyvä. SF-mitta 29cm, joka ei enään käyrillä mene :D. Paino 70kg, jota terkkari ihmetteli, kun en kuulemma siltä näytä. Lähete gravidaan tarkempaan kohdunsuun tutkimukseen. Lääkärin mukaan kiinteä ja kiinni 2-3cm. Sairaslomaa koulun loppuun asti eli 9 päivää. Ei sanonut mitään, miten päin vauva on.

Muokattu viimeksi:
Neuvolasta soitteli noita verikokeitten tuloksia, Eli maksa arvot oli hyvät, ei siis hepatoosia. Mutta kilpirauhas arvoissa oli rajoilla joku luku, mitä lääkäri kattoo tiistaina. On tää odottavan aika taas pitkä vaan.

Neuvolassa käyty, viikkoja 30+0. Paino noussut 350g/viikko, tosiasiassa 1kg tämän viikon aikana (turvotusta aivan tolkuttomasti). Pissa puhdasta. Verenpaine noussut mutta vielä ok 130/88. Hb laskenut 118, viimeks vielä 134. Sf 28, eli keski- ja yläkäyrän välissä. Vauva raivotarjonnassa, syke 155. Liikkeitä on tuntunut vähänlaisesti viime päivinä ja nyt sain liikelaskentalomakkeen ja KÄSKYN ottaa yhteyttä äippäpoliin heti jos liikkeitä ei tunnu tarpeeks. Eilen esim ei liikkeitä tuntunut paljoa mutta tuntu kuitenkin silloin tällöin. Mä olen vaan ajatellut että hyvä kun tuntuu jotain niin tietää et vauva on hengissä...
Sit tää mun flunssa, yskä, liitoskivut ja selkäkivut... Terkkari kuuli mun raskaan hengityksen odotushuoneesta asti! Ja hän oli aivan kauhistunut kun kuuli että olen ollut töissä tässä kunnossa... (Mut enhän mä voinut jättää päiväkodin joulujuhlia väliin!) Hän kysyi työpaikan ergonomiasta (hah, mikä vitsi!?!) ja kerroin miten matalilla tuoleilla ruokailen töissä, vaihdan vaippoja, puen lapsia jne. Ei ihme että selkä on niin huonossa kunnossa kuin on.
Pahinta kuitenkin oli äippäpolilla ultralla mitattu kohdunkaulan pituus, 2,2cm. Terkkari enkä minäkään ymmärrä miten se lääkäri ei ollut huolissaan noin lyhyestä mitasta! No, hän kirjoitti nyt saikkua loppuviikon flunssan takia ja puhuu huomenna aamulla lääkärin kanssa. Huomenna hän soittaa sit ja kertoo pitääkö käydä huomenna näytillä lääkärillä vai kirjoittaako lääkäri sairaslomalle jatkoa mua näkemättä. Terkkari pyysi varoittamaan esimiestä etten todennäköisesti tule enää töihin. saa nähdä mitä mieltä lääkäri sitten on.
Nyt aion vaan maata sohvalla ja lepuuttaa selkää. Viime yönä nukuin 9 tuntia putkeen, jopa ilman pissataukoja! Olin kyllä aivan puhki illalla.

Täällä oli tänään neuvola :) Paineet oli vähä noussu,mut luulen et jännitin sitä perhetyöntekijää :D Tytöllä kaikki kunnossa kasvaa normaalisti,sykkeet 150-155 ja edelleen pää alaspäin :D nyt saatu aika lääkärille 9.1.2015 ja lääkäri arvioi mahtuuko se tulemaan normaalia kautta vaiko sektio :) Hemoglobiini oli noussu jeijj :)

Pikku myy, näin mä olen ainakin ymmärtänyt että kaikille on synnytystapa-arvionti viimeisellä lääkärikäynnillä ja jos siinä on jotain epäilyttävää lähettää lääkäri äippäpolille tarkempaan arviontiin.

Takaisin