Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No se eilinen ultraaja ei edes kattonut muuta kuin pään kun anto painoarvion pelkän alateitse tehdyn ultrauksen perusteella ja vauvalla on pää alaspäin.

Aika mielenkiintosta.. kyllä meillä kattonu joka kerta nämä samat jutut ennen painoarvion antoa ja kuitenki kertoja jo yli 10 mitä ollaan saatu painoarvio..

Ja kaiken lisäks mun mielestä otti vaan sen pään halkaisijan mitan. Eiks se ympärysmitta oteta niin että siihen tulee näytölle erikseen sellanen ympyrä, jonka hän sit sovittaa oikean kokoiseksi pään ympärille. Sitäkään tämä lääkäri ei tehnyt! Tais olla vähän kiire tai jotain...

Alkaa siis mennä usko noihin TYKSin äippäpolin lääkäreihin... Ja voin vaan kuvitella millaseen paniikkiin mun neuvolatäti menee kun näkee ton mitan 2,2 cm! :D Kun kerran on jo noita koti-Dopplereita niin eikö joku vois jo kehittää sellasen pienemmän koti-ultran niin vois sit seurailla ite noita mittoja eikä arvuutella lääkäreiden eri mittailutapoja. :D

Mä en oo saanu mitään tarkkoja mittoja wnkä siis tiedä yhtään mistä on mitattu ja miten :o

Me päädytään nyt kontrolliultraan kun sf ei ollut kasvanut. 30+0 ja 23cm. Mä kuulun noihin "maha humpsahtaa sisään selällään maatessa"-tyypin naisiin sit vissiin kun seisten maha on kaikkien mielestä ihan iso. En aio ottaa mitään paniikkia kun luultavasti tyyppi vaan hengailee tuolla ihan alhaalla. Terkkari ei saanut kaivettua tarjoutuvaa osaa edes kunnolla esille kun pn niin alhaalla.

Mutta hyvä että katsovat ja nyt tiedän olla Jorvissa kovana: hei hei hei, katsopa vielä se lakimitta! Täällä ei lintsailla! Ai mikä oli reiden pituus? :D

Maanantaina käytiin kontrolliultrassa ja kaikki hyvin :) Istukka oli noussut pois kohdunsuulta ja siis "saan" synnyttää ihan normaalisti alakautta :D Neiti oli pää alaspäin ja niin visusti piilossa pakatoihin päin ettei meinannut saada mitattua päätäkään, saati sitten kuvaa kasvoista. Harmi. Mutta sama se oli viimeksikin, piilotteli naamaansa. Yhtä ujo on kameran edessä kuin vanhempansa :P
Painoarvio oli 1200g ja muutenkin meni mitat keskikäyrällä tälläkin kertaa :)

Hyvä oli kun tekivät sen tutkimuisen myös alakautta. Huoneessa on minun ja mieheni lisäksi kolme muuta henkilöä, mukaanluettuna yksi harjoitteliha. Siinä sitten otetaan housut pois ja asettaudutaan pöydälle, levitetään jalat ja hoitaja sanoo "Koita huokaista, taidat vähän jännittää". Ai, ihanko tosi :D siellä on kolme päätä jalkojen välissä, ei jsi tuo ihme ole jos vähän on kiusaantunut olo.

Neuvolassa käyty. Tänään siis 30+3. Hb hyvä, pissa puhas, paineet normit, sydän äänet hyvät ja sf mitta.. Hmm 23.. Kyllä laski käyrä ku lehmän häntä. Kerran on aikasemmin mitattu ja sillo oli alakäyrällä mutta nyt ei ollu käyrää nähnykkään enää. Sanokin täti jotta jos ei ois maanantaina ultralla todettu et kaikki ok ni lähtisit kiireellä polille kontrolliin, sen verran hälyyttävä käyrä. Mutta nyt sain minäkin putken strepto kontrollinäytettä varten kotiin jos tulee käsky ottaa uudestaan kun on kuuri syöty. Ja seuraava neuvola 5vkon päästä.. Että ei turhan usein ravata ei.. Tosin syynä se että 3vkon päästä polilla kasvukontrolli ultra..

Täällä 28+2. Käytiin ä-polilla ultrassa ja kaikki tirpanoilla hyvin. Kasvu normaalia ja painoarviot A 1136g ja B 1021g. Kuulemma ihan ok. Kohdunsuu kiinni ja kanavan pituus hyvä ja lapsivettä normaalisti. Varovainen tyttöarvio saatiin:Heartred viime ultrassa toisesta suht selkeä poikalupaus :Heartred eli jos näillä mennään niin tyttö ja poika ois tuloillaan :smiley-bounce013
Joulukuun lopussa taas uutta ultraa tiedossa. Kuukauden välein mennään jos ei tapahdu muutoksia.
Neuvolakin ois vielä ennen joulua.

Tänään oli ensimmäistä kertaa neuvolalääkärikäynti ja nyt pitää sanoa, että meni kyllä kaikkien aika hukkaan sillä tapaamisella. Mieskin oli töistä poissa kesken päivää, sillä oli erikseen mainittu kuinka miehen olisi hyvä olla mukana, kun lääkärin kanssa käydään aiemmin täyttämäämme voimavaralomaketta läpi. Käynti kesti enintään 10 minuuttia, eikä asiaa oikein ollut puolin tai toisin. Otettiin pissanäyte, verenpaine, paino, sydänäänet vauvalta ja sf-mitta. Voimavaralomaketta lääkäri vilkaisi, totesi meidän olevan monista asioista samoilla linjoilla. Yhteisesti totesimme perheen asuvan kauempana joten apua ei samaan tapaan ole saatavilla kuin jos perheemme asuisivat lähellä. Mielestäni aivan kauheaa lääkärin työajan tuhlausta, lääkärin tapaaminen voisi hyvinkin olla ennemmin tarpeen mukaan...

SEN takia siis mun lääkäri piti painosaarnan (kymppi täynnä eli 70kg) ja tupakkasaarnan (en oo polttanut raskaana ja muutenkin kahteen ed. vuoteen vain viihteellä), ettei tuntuis niin turhalta käynniltä :D Bonuksena sentään sisätutkimus ja opiskelija.

Meillä se voimavarakysely käytiin läpi neuvolatädin kanssa ja aika perusteellisesti. Saatiin kehuja mite meistä kuulemma oikein näkyy päällepäin miten rakastuneita ollaan jne. :) Lääkärikäynneistä olen sanonut että mies vois jäädä pois kun ei kuitenkaan sisätutkimuksia halua seurata, kaikki muut neuvolakerrat mies onkin ollut mukana. Ja aikas hätäinen se normi lääkärikäynti oli. Ylimääräisellä lääkärikäynnillä olikin tyyliin vastavalmistunut lääkäri ja hän oli perusteellinen ja kyseli välillä naapurihuoneesta neuvoa ja lähetti sit lopulta äippäpolille kun oli ite niin epävarma kohdunsuun tilanteesta (ja oli oikeesti n 18v näköinen, todella pienikokoinen ja ihmettelin miten hänen sormet edes yletty kohdunsuulle asti...). :D

Neuvolassa taas käyty. Painoa oli tullu 3 viikossa yli 3 kiloa!!??! Täti kyseli sitte oonko muuttanu tottumuksia jotenki. Sanoin, että ainoa lisä on ruokavaliossa ollu lääkkeet selän takia ja epäilin että ne aiheuttaa ummetusta joka mua on nyt vaivannu. Niin se kuulemma on. Panacodin sisältämä kodeiini aiheuttaa ummetusta ja se ehdottikin reissua apteekkiin hakemaan ummetuslääkettä kun kaikenmaailman luumujutut yms on poissuljettu mun radin takia. Reilun 3 viikon päästä seuraava neuvola, josko sitte olis taas paino aisoissa :) Verenpaineen se kattoi ja se oli taas hyvä 106/75. Vauveli oli venkoillu johonkii outoon asentoon viime ultrassa todetun raivotarjonnan sijasta, että joutu hetken ettimään ääniä ja miettimään vauvan asentoa ihan uusiks. Jotenki vinottain jäppinen oli joogaamassa mun masussa mutta edelleen pää onneks suht alaspäin. Sen verran kauan meni siinä ronkkiessa että vauvalle tais silkasta säikähdyksestä iskeä hikkaki :grin

Neuvolassa ja lääkärissä käyty, saikkua tuli äippäloman alkuun saakka. Yllätyin ja vähän petyinki ku loppu ajaks kirjotti... Aattelin et levähdän kotona muutaman päivän ja sit takas töihin mut neuvolatäti ja lääkäri oli molemmat sitä mieltä ettei töihin enää mennä. Vaavilla kaikki kuitenki hyvin:)

Neuvolassa käyty ja ekaa kertaa tässä raskaudessa tapasinkin meidän oman terkkarin. Kaikki arvot ok. Hb noussut 124, joka mulle oikein hyvä arvo. Painoa oli kyllä tullut aika paljon ~890g/vko -> unohdetaan joulusuklaat toistaiseksi. RR 113/72. Sf- mitta oli tarkan mittailun jälkeen 26 cm, eli alakäyrällä mennään, mut ei syytä huoleen kun kasvanut on kuitenkin. :) Lapsivetta normaalisti ja Edmund raivotarjonnassa, pulssi tykytteli 135-140.

Seuraava neuvola kahden viikon päähän et saadaan vielä kontrolloitua tuota mahan kasvua. Aikoja sovittiin muutenkin jo sinne tammikuun lopulle asti, eli ehkä jopa kaikki jäljellä olevat ajat tiedossa. Hurjalta tuntuu :)

Mitkäs sulla Ruppuruusa oli nyt viikot? Mulla oli maanantaina rv 27+4 ja sf oli 23 eikä sovittu mitään kontrolleja mahan kasvuun suhteen.

Takaisin