Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli Happy vkolla 28+6 sf 23,5 ja silloin lääkäri halus et konrtolloidaan tarkkaan, kun eka mitta oli keskikäyrällä ja tää toka tipahti sinne alakäyrälle. Mutta tuo eka mitta ei kuulemma ole kovinkaan luotettava eli jos nyt kasvaa maha tasaisesti alakäyrällä niin voi olla tyytyväinen. Ehkä tästä pojasta tulee vaan yhtä pieni kuin isästään syntyessää (alle 3kg).

Tämä mama to be liittyy nyt mukaan kymppikerhoon, prkl. Kerroin tädille heti huoleni ku mun maha on niin pieni ja tätikin huolestu ja laitto mut heti pöydälle. Sieltä kuitenki näkyi maha hyvin, ensimmäinen sf mitta otettu, 26.5. Sanoi mulla olevan synnyttäjän lantio ku vauva niin hyvin piiloutuu sinne :D Kaikki hyvin bebellä ja mamalla :) niin ja viikot 29+4 tänään.

Mullakin kyllä jo ekassa raskaudessa sanottiin tuosta synnyttäjän lantiosta. Eli se voi oikeesti olla syy pienehköön sf-mittaan. Kuopusta odottaessa ollaan näköjään myös menty alakäyrillä.

Niiiiin mikä pieni sf mitta??:D täällä mennään yläkäyrillä :D saa nähä mutä on ens viikosta :D

Täällä kans lähenneltiin yläkäyriä jo pari viikkoa sitten. Pelonsekaisin tuntein odotan 18.12. Neuvolaa eli joko ollaan ylitetty se korkeinkin käyrä. :o

Täällä nyt rv 29+5 ja tänään neuvolassa sf-mitta 28... 22.12 seuraav neuvola, paljokohan se sitte on :rolleyes:

Mun kans yläkäyrällä. Jos neiti jatkaa samalla käyrällä, sen pitäs ens ti neuvolassa olla jotain 30cm, kun rv30+4

Täällä myös yläkäyrällä. Neuvolassa sanottiin, että pieni kokoisille on eri käyrä kuin pidemmille henkilöille..

Eilen kävin tekemässä sen pakollisen sokerirasitustestin. :sick009 Nyt on se ällömakea litku juotuna ja käsitaipeet näyttää mustelmineen narkkarin käsivarsilta. :grin Olen normaalipainoinen eikä painoa ole tullut raskauden aikana kuin 5 kiloa, mutta ikäni puolesta sitten jouduin/pääsin testiin. Arvoiksi sain 4.4, 7.2, 5.4 eli ymmärtääkseni pysyin kaikissa arvoissa raja-arvon alapuolella. Minulle soittanut täti ei muistanut mitä raja-arvot ovat raskauden aikana kun ei yleensä raskaana olevia hoida.

Maha minullakin on ollut yläkäyrän yläpuolella, mutta ei se näköjään vauvan koosta kerro mitään. Viikko sitten tarkistusultrassa poitsu arviotiin 1,3 kiloiseksi, joka kuulemma on ihan keskivertoa näihin viikkoihin nähden. :) Juuri eilen sain yhdeltä työkaverilta kommenttia, että tulee varmasti iso vauva. :)

Ruppuruusa: Mulla oli viikolla 30+3 sf-mitta myöskin 26 cm ja täti oli tyytyväinen kasvuun. Oon tietty koko ajan ollutkin siellä ihan alakäyrällä ja toi oli sentään pikkuisen sen yläpuolella, niin että aiempiin mittoihinhan ne tietysti vertaa.

Samana päivänä sain muuten naistenklinikalla vauvan painoarvioksi 1530g, eli ihan hyvän kokoinen mukelo on kasvamassa. En siis ollut siellä tuon sf-mitan takia, vaan kipujen takia, jotka paljastuivat sitten revenneestä kohdun kannattimesta johtuviksi.

No on ne melko nopeita kyllä ollu eli voihan sillä olla merkitystä. Varsinkin kun tuon kommentin kuulin synnytystapa-arviossa. Lääkäri oli sitä mieltä, että alatiesynnytys on piece of cake. Eikä siinä menny kuin vajaa pari tuntia ja ponnistusvaihe 3min ;)

Heh, eli toivoa on että on "piece of cake" :grin Jää nähtäväksi!:smiley-bounce015

Saako kysellä että ehditkö hyvin kotoa synnärille vai tuliko siinä jo kiire? Jännää nää synnytykset, pianhan on meiän vuoro, vaan 2-3kk jälel!!! :smiley-bounce016

Ehdin hyvin. Vesien menolla alkoi. Sillein pikkasen kerralla tirahdellen. Supistuksia alkoi tulla vasta sairaalassa. Meille sanottiin, että isä voi lähtee kotiin odottamaan: ensisynnyttäjällä kestää pitkään avautua ym... No se ei kerennyt kauan olla poissa kun minä jo olin avautunut.. se kerkes saliin just samalla hetkellä kun tyttö tuli maailmaan! Jostain syystä mulla se toka synnytys kesti sitten 7h ja kolmas sen neljä tuntia :confused:

Neuvolassa käyty. Ja mulla oli joku opiskelija siellä, ja luulin et mun oma hoitsukin on mut ei tullutkaan, tuli vasta mahaa läprää. Eli se opiskelija hoiti koko käynnin. Ja voi vittu.. Siis mulla meni niin totaalisesti hermo siihen! Se häsläs ja puhu itsekseen, hyppi asioista toiseen ja ei antanut mun puhuu lauseita loppuun. Punnitsin itseni siinä ja tää seisoo vieressä kyttäämässä! Sit kauhistelee kun painoo tullu 1025g/vko, mä sanoin et onko ihme kun oon kolme vko lepuuttanut tota jalkaa. Eli liikkuminen on ollut minimissä. Tää hölmö vaan tokasee että no kai sä ymmärrät et ne kilot ei sit helposti lähde syntymän jälkeen pois. Ja mä kiehuin.. Sit se mittaa verenpaineen ja ihmettelee mun kohonnutta pulssia.. Hmm. :D sydänääniä kuunnellessa kysyi mun omalta hoitsulta et mitä toi vauva hikottelee, miten ne voi saada hikan tuolla mahassa? Mä olin ihan et ei helvetti. Oonko mä piilokamerassa?! :D Siis niin uskomaton yksilö, et en sitä haluu enää nähdä!! Mut vauvalla kaikki hyvin, nyt siis 30+3 ja sf 29,5cm. Kääntyi ennen neuvolaa pää alas päin, ja onkin kuulemma tukevasti paikoilleen syöksynyt :)

Voi ei miss t mullakin olis varmasti kiehunut tollasen kanssa. Ja siis onhan ne opiskelijat oppimassa, mut olis syytä muistaa se ammatillisuus heidänkin. Mulla tuli esikoisen raskaudessa vuodelepo viikoilla 1,5kg/vko ja sillon terkka vaan totes et onhan ymmärrettävää kun ei pääse ollenkaan liikkumaan.

Neuvolassa käyty. Kaikki oli ok. Nyt menossa 31+2. Painoa nyt 79,1 kg (lähtö 66 kg). Verenpaine 133/81, siinä just naureskeltiin jotain niin varmaan siksi nousi. Sf-mitta 28 cm eli keskikäyrälle ollaan noustu. Raivotarjonta. Vaavin syke 158. Vuoden lopussa vielä yks th-käynti ja lääkäri ens vuonna.

Me käytiin sitten eilen ultrassa (taas) juurikin radin takia. Lääkäri siinä mittaili ja mittaili meidän vauhtivilleä, kun herra maha-asukki ei meinannut millään pysyä aloillaan.Sai sitten lopputulemaksi sen, että mein vauva on aika iso (2,3kg). Samassa lauseessa tosin mainitsi, että mittaaminen oli hastavaa ja kahden viikon päästä katsotaan uudestaan, josko mitoissa olisi perää, jos heppuli olis paremmin aloillaan. Lääkäri sano, että jos vaavi tota vauhtia kasvaa, niin laskettuna aikana painoa olisi 4,7kg. Huh-huh.

Tosin lisäsi vielä, ettei ultra ole vaaka, mutta että vauva todellakin näyttää isolta viikkoihin nähden. Painoa mulle ei ole tullut 3 kuukauteen yhtään, mutta yhteensä kuitenkin jo 9kg. Insuliini tehoaa ja sokeriarvot kohillaan. Toi toukka vissiin vetää kaikki itteensä mitä mä syön.

Takaisin