Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No sitä minäkin ihmettelin et ultralla normi 5cm ja puolet puuttuu ni ei mitään uhkaa? Mulla kahto ultralla et sisäsuu kiinni.. Ompa erilaisia käytäntöjä.. :O

Juttelin tutun kätilön kanssa ja kerroin aamun äippäpoli-käynnistä. Hän sanoi ettei lääkäreillä ole mitään ohjeistusta (ainakaan TYKSissä) siitä missä vaiheessa kuuluis laittaa saikulle ja kuinka pitkäks aikaa. Mutta hänen ilmeensä oli kyllä näkemisen arvoinen kun kerroin et kohdunkaula oli ultraamalla vain 2,2cm! Silmät suureni sitä mukaa kun jatkoin kertomista... Sit hän sano vaan että soita TODELLA HERKÄSTI neuvolaan tai äippäpolille jos tuntuu etten jaksa töissä. Hän sano kans että se on normaalia että kohdunkaula lyhenee loppua kohden mutta jos on vaan 2,2cm viikoilla 28+4... ei kuulosta hyvältä.

Tänää tuli käytyä neuvolassa :) Kaikki pitäisi olla niin kuin pitääkin... verenpaine oli aavistuksen noussut mutta ei hälyyttävästi. Hb oli 122, joten ihan hyvä edelleen :) Painoa oli tullut viime käynnistä vaan 700g, joka tietty ihan hyvä viime kertaan verrattuna, jolloin oli tullut 3kg :D Nyt koko raskaus aikana tullut painoa 7,7kg. Sf mitta oli noussut 26 sta 28 siin. Mentiin pikkusen keskikäyrän ylä-puolella. Sitten kysyin siitä paineen tunteesta vessa käydessä ja neuvolatäti heti pohti, että vauva olisi laskeutunut jo syntymä asemiin (joka ei olisi ollut ollenkaan hyvä juttu). Mutta koitettuaan mahaa päällisin puolin, hän totesi heti, että vauva ei ole laskeutunut. Oli vielä hyvin tilaa tulla reilusti alemmas. Samoin pissanäytte oli puhdas, joten todellista syytä paineen tunteelle ei löydetty. Käski seurailla ja ottaa yhteyttä, jos menee omituisemman tuntuseksi :D Ainut mikä jäi mietityttää neuvola käynnin jälkeen, oli tuon tytön asento...Hoitaja ei osanut sanoa tunnustelemalla onko pää-alaspäin vai beba edellä. Tätä kuulemma pitää seuraavalla kerralla tunnustella paremmin vielä :) Itse en osaa sanoa miten päin vauva on ku tökkäsyitä tulee ihan joka suuntaan :/ Näillä tiedoilla mennään sitten seuraavat 4 viikkoa eteen päin... Olisi kyllä ihana nähdä vauva vielä jossain ultrassa ennen synnytystä <3

Meillä oli tänään nyt se äippäpolin käynti siellä kasvukontrollissa, oli ihan normaali kokoinen neiti :) hiukan menee keskikäyrän alapuolella,lapsivettä oli tarpeeksi. Seuraava kontrolli meni vasta rv 38 joka on sinänsä jännä, koska esikoisesta se hitaasti kasvu huomattiin vasta rv 34 ja sitten ramppasin viikottain kontrolleissa.. Mutta kai ne neuvolassa huomaa jos tää ei kasva niinkuin pitäisi ? :D ja neiti oli jo pää alaspäin ihan alhaalla, ja kaikki oli muuten hyvin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Toinen sokerirasitus oli tänään ja kaikki arvot kohdallaan.. Mä kyllä kieltäydyn menemästä enää yhteenkään koskaan ikinä jos ei itestä tunnu et on tarvetta.. Turhia miun kohdalla kun aikasemminkaan ole ollu mitään häikkää, eikä oo suvussakaan.. oli ihan karseeta kun ekan tunnin aikana olin varma et pyörryn sinne odotustilan sohvalle.. Silmissä vaan vilisi ja oli kauhee tuskanhiki päällä. No onneks helpotti sit, mut istuminen tän mahan kaa 2h huonolla sohvalla ei ollu kauheen mukavaa. >.<

Bebe on ollu kyllä kunnon myllääjä tänään. Tässä illasta ties mitä kuperkeikkoja heittäny tuolla masussa, nii en saa nukuttua. Mut ihania nuo myllerrykset on <3 en valita vaikka välillä vähän ikävältä tuntuu.

Raskauden aikana etenkin limakalvot voi olla tosinherkät ihan normaalia että vuotaa näytteenoton tai sisätutkimuksen jälkeen. Myös seksin jälkeen vuodot normaaleja mutta ehkäistävissä liukkarilla tms.

Neuvolalääkäri passitti saikulle 2vko. Onko kellään mitään tietoa saikun palkallisuudesta kun dg on O-alkuinen? Kvtes..

Eikös siellä kvtesissä ole kohtaa sairausajan palkasta ? Mun käsittääkseni pitäisi siellä olla kerrottuna.

Dg-koodi O tarkoittaa raskautta, joka sinänsä ei ole sairaus. En kyllä tiedä, mitä KVTES sanoo tosta, mut esim. Z-koodilla on esimiehellä oikeus hylätä sairausloma.
Muoks: Z-koodi tarkoittaa siis "muut terveydelliset tekijät, jolloin ei ole pohjana sairautta".

Joo tuskin ta haluaa ottaa riskiä että sikiö vahingoittuu joten uskoisin että raskauteen tai sen komplikaatioon liittyvä sairauspoissaolo on palkallinen eikös myös raskaudenajan lääkäri/ neuvola käynnit ole kvtesissä palkallista aikaa samoin kuin yksityisellä sektorilla ? Mutta oman alan tes ja luottamusmies tai työnantaja osaa vastata tuohon kysymykseen.

Pari yksityiskohtaa ultrista ja mittauksista. Kun teille on annettu painoarvio niin tiedättekö kuinka monesta eri mitasta se arvio koostuu? Kun mulla maanantaina lääkäri mittas vain ja ainoastaan pään ja anto sen perusteella painoarvion. Mä olen käsittänyt että siihen tarvittais vähän useampi mitta...
Ja te, joilla on kohdunkaulan pituus mitattu ultralla, muistatteko miten ne sen mittas tarkalleen? Eli oliko yksi suora mitta A:sta B:hen vai A:sta B:hen ja siitä kulma C:hen? Kun mä en tajua ollenkaan noita mun mittoja. Viikolla 22 kohdunkaula oli 2,5cm, viikolla 26 olikin 4 cm ja nyt viikolla 28 oli 2,2 cm! Eka ja kolmas mitta olivat suoria A-B mittoja ja tuo pidempi mitta oli A-B-C mitta. Mä en vaan saa mitään tolkkua noihin, mun mielestä joku on nyt pielessä noissa mitoissa mut en tiedä mikä on oikein?
Pilkun viilausta juu, mutta kun tuo 2,2 cm kuulostaa vaan niin tolkuttoman lyhyeltä ja kuitenkaan lääkäri ei ollut ollenkaan huolissaan...?

Itseasiassa päästäkin otetaan kaksi eri mittaa, ympärysmitta ja sit tavallaan halkasija onko se nyt lakimitta.. sit se vartalon ympärysmitta ja reisiluun pituus..

Takaisin