Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämmöinen mutruhuuli veti sikeitä ja leikki napanuoralla ja hautoi päätä istukkaan eilen, näin vaven hymyilevän ensi kerran.
Ultraaja totesi ettei huolta nenä näyttää leveämmältä kuin onkaan kun kuva ei ole 100 % tarkka ( luki mun ajatuksen kun kauhistelin isältä perittyä nenää hiljaa mielessäni ) miehen mukaan mun pullaposket ja huulet. Ultraaja totesi vaven olevan hyvin ruokittu läskiposkineen :) sanoin että me ollaan katkiksen kanssa oltu ruoka aikaan kotona ja vähintään 500 grammaa päivässä menee rehua :) mies oli reissussa niin annoin printatut kuvat sille lahjaksi, oli innoissaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Äääh, mulla vaihtui neuvolaterkka ja tämä uusi ihmetteli, miksi mua ei ole laitettu sokerirasitukseen edelleenkään, kun se kuulemma ilman muuta kuuluis mulle tehdä. Edellinen siis ekasta neuvolasta alkaen arpoi joka kerta ja päätyi aina siihen, että katsotaan sitten seuraavalla kerralla. Nyt mulla on siis viikkoja jo 29 kasassa, mutta pääsen sitä lientä sitten kuitenkin juomaan. Vähän ärsyttävää, kun ei se edellinen ollut ajoissa voinut tätä hoitaa. Ja ens kerralla taas on kuulemma uusi terkka....

Onko täällä kukaan muu saanut neuvolasta matkaan tarvikkeet B-streptokokkiviljelynäytteeseen? Näyte siis otetaan kotona emättimen ja peräaukon suulta noin kuukausi ennen laskettua aikaa ja kiikutetaan labraan. Tällä ehkäistään siis infektion tarttuminen vauvaan synnytyksen yhteydessä.

MinniV, en oo koskaan kuullutkaan tuollaisesta näytteestä! Otettiinkohan sellaista edes yli 13 v sitten...? Ja nyt mulla on vielä yli 2kk la:han niin ei ihan vielä oo ajankohtaista.

En muista minäkään kuulleeni tommosesta. Olisko se sitten vielä edessä, kun kerran on aikaa?

En mäkään oo moisesta kuullut, mutta perjantaisella päivystyskäynnillä otettiin vaikka mitä näytteitä, niin ehkä ne otti tonkin. Pitääpä kysäistä, kun seuraavan kerran käyn neuvolassa.

Toi b-streptokokki seulonta on tulossa uudeksi käytännöksi. En tiedä onko kaikkialla käytössä. Mutta se b-streptokokki löytyy n 10-30% aikuisista. Synnytyksessä voi tarttua vauvaan ja aiheuttaa infektion. Jos löytyy seulasta niin annetaan antibiootti suoneen äidille synnyttämään mennessä. Mulla toi näkyi kans alku raskaudessa, joten synnärillä saan sit ab suoneen.

Tuo oli uusi juttu mullekin. Ei siis aiemmissa raskauksissa olla otettu. Ja olikohan vielä johonkin Suomalaisilla esiinyyntyvään munuaissairauteen liittyvä verikoe? Että jos se tekijä on äidillä niin sitten testataan isäkin, koska jos molemmilla vanhemmilla niin sitten lapsella on vaara saada se.

Täällä myös streptokokki. Mulla otettiin myös polilla, kun jouduin ennenaikas kontrolliin. Ja se voi myös laittaa suoisteleen joten söin hevosmies kefexinin nyt ja sit synnytyksessa pitäs keretä iv:nä tiputtaa kuuri. Sama oli mulla 5v sitte ku viimeks synnytin.

En tiedä kuin uus käytäntö tuo on täällä, mutta 5v sitten ei ollut koko testiä. Täällä ollaan muutenkin niin oma-alotteisia, että pissakin testataan ite. Kohta varmaan on odotustilassa sellai toimintanurkkaus, jossa kierretään myötäpäivään pisteissä verenpaine, hemoglobiini, pissakoe, vaaka.

Mulle kerrottiin viime neuvolassa siitä testistä ja jos se on nii antibiootit kehiin ettei vauva saa sitä syntyessään. Meillä kyl tehään se neuvolas ettei kotona tartte rupee testailee

Miulta otettiin esikoisen aika 2012 joskus aika loppupuolella ja miulla se oli nii ab tipassa olin koko synnytyksen ajan.. Taitaa olla nykyään vissii aika yleistä et otetaan. Täällä ainaki sillo 2012 jo sanoi et tulee pakolliseksi.. Kai ne ottaa nytki sen näytteen vai tarviiko kun viimeksikin oli..? Voiko se mennä pois?

MinniV, meillä on jo ainakin kolme mittauspistettä missä pitää käydä ennen neuvola-aikaa (pissa, verenpaine ja paino).

Takaisin