Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, eihän tää mahdollinen radi oo mitään siihen verrattuna mitä pienet diabeetikot joutuu käymään läpi! Mä olen vaan niin surkee tunnistamaan mitä eri ruuat sisältää - se vaatii aivotoimintaa! :D

neuvola takana, kohto on jo käyrän ylämitassa, tollain n. suurinpiirtein mitattuna, vauva on kilonen ja ylihuomena ultra taysissa sokeri-seurannassa, hemoglobiini noussut takasin normaaliksi, kiitos mustanmakkaran ja paino itsellä -600gr lähtöpainosta. kaikki näyttää olevan kondiksessa...iskee vaan hassu paniikki...3 kk laskettuun aikaan!!!

Neuvolakäynti takana taas ja viikkoja 26+5. Sokerit oli kohonnut aika paljon aiemmin tehdyistä kokeista, mutta raja-arvojen tällä puolell mentiin, osittain rimaa hipoen. Ei kuulemma kannata huolehtia raskausdiabeteksesta, mutta kyllä loppui se minun suklaanpuputus. Vieroitusoireita sokerista odotellessa...
Ja kohdunpohjankorkeus ei sekään käyrälle yltänyt, mutta sanoi hoitaja ettei siitäkään kannata tässä vaiheessa huolehtia. Jos ei seuraavilla kerroilla lähempänä ole nii sitten mietitään meinaako jotain.
Ja painonnoususta sain noottia siitäkin... vähän on kiihtynyt nousu, mihin kuulemma pitää kiinnittää huomiota. Nyt oli sen +800g/vk. Mistä syytän maanantai aamun aikaa, reissun jäljiltä varmasti turvottaa. Eikä kotona vaaka yleensä tuommoista lukemaa näytä. Mutta jospa se tuo ainakin tasoittuisi ja pääsisi täti motkottamasta :D

Täällä kans tänään neuvolas käyty , viikot 27+2 , tää oli sellanen ns. Ylimääränen lääkäri käynti :) hemoglobiini oli 117 ettei kauheesti oo lähtenyt nousuun vaikka rautaa oonkin syönyt.. Ja lääkäri teki nyt lähetteen äippäpolille jossa seurataan jatkossa vauvan kasvua ja lapsiveden määrää :) esikoinen oli alle 3kg kun synty vaikka meni yliaikaseksi ja lapsivettä oli niukasti joten siksi nyt lisä seurantaa :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Paljonko teillä muilla on muuten ollu tuo sf-mitta ? Luin vaan tos ajan kuluksi netistä jotain keskusteluja ja tuntuu että mulla olis jotenkin pieni sit ? Tänää tosiaa oli se neuvola 27+2 ja se sf oli 22 kuukausi sitten oli 21 :D ei oo nimittäin neuvolassa yhtään sanottu meneekö ylä vai ala vai missä käyrillä :)

Täällä taas vastakkaisia huolia, eli tänään (tai siis eilen 27+4) olin neuvolassa ja sf-mitta uhkaavasti lähestyy yläkäyrää eli oli jo 27cm :o (neuvolakortin takaa löytyy se käyrä).
Hemoglobiini oli sentään noussu mukavasti jo 120.

Mulla menee siellä yläkäyrällä (2 mittaa otettu) ja koska se on tasaista, se on ok. Vauva oli ultrassakin jonkun päivän kokoonsa isompi. Kaikki ne kasvaa erilailla :)

Mulla menee jo käyrän yli reippaasti... 28+1 oli sf-mitta 30 cm... Saas nähä tuleeko äitipolilla huutia asiasta.

Annees, sulla menee tos alakäyrällä mitta. Mut eihän kaikki voikaan mennä keskikäyrällä... Meijän vaavi menee omalla käyrällään keski- ja alakäyrän välissä. Kunhan se mitta kasvaa, niin ei oo syytä huoleen.

Mulla oli pari päivää sit viehdoin se eka lääkäri (28+6) muuten kaikki hyvin paitsi, et tuo sf mitta oli 23,5cm ja siis tipahti keskikäyrältä alakäyrälle. Mutta tosissaan, koska mittaaja eri ja mittojakin otettu vasta kaksi, niin seuraavas neuvolas kontrolloidaan ja sit tarpeen mukaan äippäpolille lähete tarkastukseen. Helpottavaa oli lähinnä se et kohdunsuulla ei muutoksia, vaikka kovasti supisteleekin. Yks stressin aihe vähemmän :)

Ylimääräinen neuvolalääkäri käynti takana, 27+1. Sain ne helkutin sokerimittausvälineet ja ohjeet kahden viikon tarkkailuun. :(
Saikkulapun sain nyt sitten takautuvasti koko tältä viikolta + ens viikko. Jos supistukset ei kauheesti vaivaa menoa (?!?) menen viikon päästä taas töihin kokeilemaan pystynkö toimimaan siellä vai en... Lääkärillä oli kauhee kiire ja näytti haluavan päästä musta eroon nopeesti. Sitä en ymmärtänyt kun neljä viikkoa sitten TYKSin lääkärin mukaan on kohdunsuu sormelle auki ja selkeesti pehmentyny ja lyhentynyt niin nyt tän lääkärin mukaan on kiinteä, kiinni ja täysmittainen! Voiko kohdunsuu siis "palautua" normaaliksi raskauden aikana?
Mun pitäisi siis mennä nyt töihin ma 1.12. mutta sillon mulla on onneks heti aamulla TYKSiin kontrolliultra niin saan siellä sit kuulla mikä on tilanne.

Oon kans miettinyt tota kohdunsuu asiaa, että voiko palautua raskauden aikana? Mullahan oli sillon rv 12 se kuulemma auki, kun päivystys terkkari tutki ja sanoi että kesken on mennyt tai menossa. Ja seuraavana aamuna synnäri lääkäri tutki ja sanoi että kiinni on ja tiukasti. Eli miten on?

Mä taas oon miettinyt, pitääkö tässä alkaa miettiä koko kohdunsuuta jossain vaiheessa. Viimeksi se on katsottu yksityisessä varhaisultrassa, ekassa neuvolalääkärissä ei katsottu lainkaan (uusi neuvolaohjelma, josta se on jätetty pois, ellei ole erityistä syytä), joten jos ei mitään outoa tapahdu, julkisella puolella sitä katsotaan ensimmäisen kerran vasta viikolla 36 toisessa neuvolalääkärissä. Jotenkin mielenkiintoinen asetelma, ottaen huomioon miten monella täälläkin on noita kohdunsuu-huolia. (vai voiko olla niin, että suuri osa huolista ei oikeasti vaatisi huolestumista, ja tässä vaan koitetaan pitää odottavaa äitiä huolehtimasta turhia?)

Ensimmäisessä raskaudessa harvemmin kohdunsuulla tapahtuu yhtikäs mitään ennen kuin vasta ehkä pari viikkoa ennen synnytystä jos silloinkaan. Uudelleensynnyttäjilläkin katotaan miten edellinen/set raskaus on mennyt ja arvioidaan siitä tarviiko kohdunsuuta tarkkailla enemmän vai ei. Mulla esikoinen synty keskosena, toisesta kohdunsuu alko lyhentyä jo viikolla 23, siks käyn extra tarkkailuissa.

Mulla katottiin ekalla neuvolalääkäri käynnillä kohdunsuun tilanne. "18+3, kiinteä, kiinni, pituus 3cm".

Enpäs ollu tajunnutkaan että tuolla neuvolakortin takana tosiaan on se käyrä , no hyvä tietää nyt :) nähtävästi mulla on koko ajan mennyt siellä alakäyrillä mutta ei siitä ainakaan neuvolassa mitään oo sanottu että ei mitään hätää , ja kun esikoinenkin tosiaan oli pieni niin taitaa olla tämäkin :)

No mulla ei ainakaan oo tilanne kohdunsuulla parantunut koskaan. Ainut kanavan mitta ultralla on voinut olla snadisti parempi riippuen supistaako mitatessa tai ei. Mutten mää oo koskaa kuullu jotta jo auennu/pehmenny muuttus kiinteeks/kiinni.

Joo munkin korvaan kuulostaa kummalliselta että lähtis muka takas kiinni ja kiinteytyyn. Varmaan on vaan tutkimuksen tekijästä kiinni toi! Veikkaisin että yleislääkäri voi helpommin tulkita tilanteen väärin kuin esim gyne tai svo:lla päivystävä lastenlääkäri jotka noita tutkimuksia huomattavasti enemmän tekee.

Mä luulen kanssa, että kokemuksesta kiinni.
Mun neuvolalääkäri selitti mukana olleelle opiskelijalle, että ihan on napakka ja kiinni ja ok mutta on niitä napakampiakin. Ja ettei sitä kuulu lähteä kaiveleen vaan ihan vaan kokeilla.

Voihan olla, ettei perus yleislääkärit niin paljoa saa kokemusta raskauskohdunkauloista ja siksi arvioivat herkemmin löystyneiksi. Eikös ne yleislääkärikeikat oo meilläkin enemmän poikkeuksia ja koitetaan käydä nlalääkäreillä.

Takaisin