Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Teetu mulla näkyy tähtiä aina jos nousen liian nopeesti ylös, eli sit pitää tasata ehkä jopa istua alas ettei tajulähde... Mulla syynä mielestäni ortostaattinen verenpaine eli ylös noustessa kroppa ei ehdi tasata paineita, joten veri karkaa päästä ja voi pyörtyä. Tää on aika tavallista jos verenpaineet on matalat.

Minuakin on usein ennen raskauttakin huimannu, jos nousen nopeasti makuulta. Nyt ekaa kertaa näin tähtiä. Sitä ennen istuin noin vartin ja nousin seisomaan. Ehkä johtui vaan siitä :)

En oikeen tiennyt minkä otsikon alle kirjoittaisi tän niin kirjotan nyt tänne.
Neuvolahoitaja sano torstaina että hän voi kirjoittaa saikkua vaan kolme päivää ja kirjoitti sit to-pe. Lääkäriajan hän sai varattua mulle vasta ens viikon perjantaiksi mut sano etten saa mennä töihin ennen sitä vaan lääkäri kirjoittaa sit TAKAUTUVASTI saikkua koko ens viikoksi. Toi häiritsee mua hiukan, on jotenkin petollinen olo olla saikulla ennen kuin saan sairaslomalapun käteen. Mitä mieltä olette? Ja voiko lääkäri tosiaan kirjoittaa saikkua takautuvasti noin monelle päivälle?

Mulle työterveyslääkäri kirjoitti, mutta vain yhdestä päivästä ja yhden päivän viiveellä ja hyvin hyvin pitkin hampain... Korosti vielä, että vain sen yhden kerran. Mutta voihan se olla,että teillä on siellä semmonen käytäntö?

Voi olla ettei jannan tapauksessa aikoja ollut ja terkka ei uskalla ottaa riskiä vauvalle sattuu jotain siksi käski pysymään kotona ja totesi että lekuri hoitaa paperihommat kun on paikalla.
Voi olla että oma aloitteiseen salkkuun josta potilas itse ilmoittaa lääkärille on nihkeämpi suhtautuminen.
Mä aikanani sain Intiasta tuliaisen joka laitto mut oksentamaan säännöllisen epäsäännöllisesti ja kohtaus alkoi aina öisin niin tuttu sisätautilääkäri vaan aina varmisti kun menin joka kerta tunnollisesti taksilla oksupussi kainalossa volle että ethän ole ollut tänään töissä ja ethän mene vielä huomenna eli sekin kirjoitti tavallaan takautuvasti.
Riippunee resurssitilanteesta ja varmaan suurin osa on meidän paksukaisten kanssa mieluummin ylivarovaisia kuin ottaisivat riskejä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Lääkäreiden lähtökohtainen ohjeistus on, ettei takautuvaa työkyvyttömyysarviota tule tehdä, ellei työkyvyttömyys ennen arviointihetkeä ole ollut itsestään selvä joko vamman/sairauden laadun vuoksi tai jos muiden luotettavien lähteiden perusteella. Esim. jos nilkka on murtunut keskiviikkona, mutta sitä hoidetaan ensin vain venähdyksenä eikä kirjoiteta saikkua ja sitten oireiden pitkittyessä nilkka seuraavalla viikolla kuvataan ja murtuma todetaan, niin toki on selvää, että saikku voidaan kirjoittaa silloin takautuvasti siitä murtumispäivästä keskiviikosta.

Lääkärintodistuksen kirjoittamisohjeita : http://www.laakariliitto.fi/edunvalvonta-tyoelama/liiton-ohjeet/laakarintodistus/

Käytiin tänään kahvilla yhden kaverin (2 lapsen äiti) luona ja viimeks ollaan nähty viis viikkoa sitte. Se katto, että onpa mun maha kasvanu sitte viime kerran ja oli hyvin kauhistunu ku sanoin, että mun sf-mitta on venähtäny 8 cm kuukauden aikana... Mä olen nyt hämmentynyt, että onko se paha asia..??

Kiitos vastauksista! Terkkari tosiaan yritti saada mulle aikaisemman lääkäriajan mutta eka vapaa aika oli vasta ens pe. Ja hän ainakin oli huolissaan siitä että synnytys voi käynnistyä jos tulee liikaa supistuksia töissä. Onneks terkkari on paikalla kun menen lääkäriin niin jos lääkäri epäilee mun sanomisia terkkari saa ite sanoa miks ei antanut mun mennä töihin. En tosin aio kertoa pomolle ettei mulla ole sairaslomalappua vielä...

Työntekijällä ei ole velvollisuutta esittää saikkulappua kuin vasta pyydettäessä eli sun ei Janna tarvii siitä oma-aloitteisesti huudella :)

Kyllä meillä ainakin pitää toimittaa oliko viikon sisään saikkulappu...tai sairausloman ensimmäinen päivä menee palkattomaksi. Tosin tämäkin voidaan kumota, mikäli lääkärintodistuksen viipymiseen on hyväksyttävä syy, kuten Jannan tapauksessa olettaisi olevan :)

Toki voi olla että työpaikoilla tai paikallisissa työehtosopimuksissa on sovittu noista mutta jollei muuta ole sovittu niin tsl mukaan velvollisuus toimittaa sairaudesta lääkärintodistus on silloin kuin työantaja sitä pyytää (en siis tarkoita etteikö se pitäisi olla) mutta ta pitää pyytää sitä, työntekijällä ei ole velvollisuutta sitä toimittaa ennen sitä.

Mä sanoin torstaina että sain ensin vaan loppuviikoksi todistuksen ja ensi viikon lapun saan lääkäriltä ens viikolla (en sanonut minä päivänä). Pomo sano vaan että toimita todistukset mahdollisimman pian kun olet ne saanut...

Joo, jos ei toimita todistusta lainkaan ei saa palkkaa siltä ajalta. Se taitaa sit vaihdella kuinka pian kukin työnantaja vaatii saada paperin. Mun entinen työnantaja esim vaati että todistus pitää tuoda ensimmäisenä työpäivänä saikun jälkeen, eli saikun aikana ei tarvinnut sitä roudata töihin. Niin nykyisessäkin on tapana tehdä, mitään sääntöä en ole kuullut. Nyt vaan on siitä erikoinen tilanne kun en tiedä menenkö ylipäätään töihin enää ennen äitiyslomaa ja olen sanonut sen pomolle. Siks pomo pyysi tuomaan todistukset sitä mukaa kun niitä saan.

Takaisin