Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hui kamala! Ai se yltyi niin pahaksi se tilanne? Hyvä, että kävit Riipitii tarkistuttamassa tilanteen ja tosi hyvä, että vaihdat vähän kevyempään liikuntamuotoon.

En kiroile normaalisti mut nyt tekis mieli latoa kaikki kirosanat peräkkäin!!! Sain just tekstarilla peruutuksen ens viikon 4D-ultraan! Lääkäri on sairastunut ja uusia aikoja saa vasta tammikuussa. :( Sit vauva on kyl jo liian iso, eli ei tule hyviä kuvia enää. Mä olin niiiiiiiin odottanut tuota ultraa kun sitä ei ollut tarjolla täällä kun sain kaksi ensimmäistä lastani. :( Turussa on kai kaks muuta paikkaa jotka tekee niitä mut ainakin Terveystalo on aivan SIKAKALLIS, melkeen tuplahinta Kaarinaan verrattuna (missä mulla siis oli varaus).

Mitä muilla paikkakunnilla maksaa 4D-ultra yksityisellä?

Nopeita päätöksiä... :D
Varasin ajan Medisonariin 4D-ultraan nyt perjantaiksi. Viikkoja on vasta 23+1 sillon mut se oli nyt ainut aika minkä sain soviteltua niin että päästäis kaikki neljä mukaan (sen meidän teinit haluu ehdottomasti nähdä). Ja sattuu oleen mun äidin syntymäpäivä kans niin voidaan heti illalla näyttää DVD sit heillekin. :)

Minulle th sanoi, että paino saa nousta 15 kg ja ainakin 10-12 kg olisi hyvä tulla. Lähtöpaino normipainon alarajalla. Neuvolassa 22+0 oli tullut lisää vähän yli 4 kg ekan neuvolan painosta, vaikka vatsa on hyvin kasvanut. Th sanoi, että on siro vatsa ja sf-mitta mahtui nyt nipin napin normaaliin alakatkoviivalle, mutta ei kuulemma syytä huoleen. Syön pääasiassa tavallista kotiruokaa, paljon kasviksia ja hedelmiä. Viikonloppuisin saan syödä karkkia ja muutenkin herkutella.

Mulla oli eilen (22+0) kela-neuvola. Sf-mitta 18cm eli keskikäyrillä mennään. Paino tippunut puolisen kiloa kuukauden aikana, eikä edelleenkään haittaa mitään. Saa tällai nätisti tippua kuulemma vaikka koko raskauden ajan. :D Lähtöpainosta plussaa nyt siis kilo.

Jodelie: mä haluan sun neuvolahoitajan! :) Siis sulla tippuu paino eikä haittaa? Ja mä saan nuhteluja kun oli noussut samassa ajassa vaan puol kiloa! Saako kysyä oliko sulla ylipainoa alkuun vai miksi saa pudota paino? Mulla on reippaasti ylipainoa mutta kuitenkaan ei sais muka pudota. Nyt ollaan 1,5 kg alle lähtöpainon kun alussa putos 2 kg pahoinvoinnin takia.

Mäki haluaisin viedä ton neuvolatädin mukanani kun tässä loppusyksystä muutan... :)
Joo oli ylipainoa, ekassa neuvolassa kun oli sijainen ni tuli jo hirviä läksytys että koko raskauden aikana sais nousta 5kg paino. Olin vähän että jaah. :D Ilmeisesti tuo vauva nyt ottaa omansa ja sulattaa läskejä (maha pyöristyy ja muualta olemus hoikistuu), ei siinä mitään.
Että älä stressaa, ehkä sun neuvolahoitaja ei vaan jostain syystä oo hoksannut ettei painonlasku (jos on vähäistä ja pystyt kuitenki syömään monipuolisesti) oo niin kauheen vakavaa.

Mä vein viimeks mun aiemmat äitiyskortit neuvolaan ja jätin ne hoitajalle tutkittavaks. Siitä näkee et ekassa raskaudessa paino nousi alle 5 kg ja toisessa vaan 2,5 kg. Toisessa pääsin takaisin lähtöpainoon vasta viikolla 34! Ehkä hän seuraavalla kerralla antaa nuhteluiden olla. :D

Täällä oli eilen kelaneuvola. Niitä kelalappusia tutkittiin ja sain raskaustodistuksen mukaan. Mieskin tuli mukaan, niin pääsi näkemään mitä siellä neuvolassa oikein puhellaan ja tehdään. :) Verenpaineet, hb ja pissa tarkistettiin. Pissa puhdas, verenpaine 110/60 ja hb 120. Vielä en rautakuurilupaa saanut, kun kerta juuri rajoilla mennään. Painoa raskauden aikana on kertynyt 3,5 kiloa ja neuvolatäti oli tyytyväinen maltilliseen painonnousuun. Normaalipainoinen olen muuten (bmi 22), joten omasta mielestä noin pieni painonnousu tuntuu pieneltä viikkoihin nähden, mutta tosiaan neuvolatäti kehui, että osaan kuulemma syödä juuri oikein. Noh en tiedä siitä oikein syömisestä :rolleyes: , mutta eipä nyt sitten tarvinnut mennä sokerirasitustesteihin vieläkään.

Sf-mitta oli 23,5 (yläkäyrän yläpuolella) ja viikot neuvolan mukaan 22+4. Pikkuinen on kuitenkin ollut koko ajan viikon isompi, niin että ultrassakin kätilö mainitsi, että sf-mitta saattaa pikkuisen heittää yläkanttiin. Sf-mittaa ja kohtua tarkastellessa neuvolatäti paineli vatsaa aika ronskisti miehen mielestä, niin heti kommentoi, että ei kait vaan vauva litisty. :) Sanoin neuvolatädille, että mies ei oikeastaan tohdi enää edes koskea vatsaan kun pelkää että vauvalle käy jotakin. Neuvolatäti naurahti ja sanoi miehelle, että kyllä tohtii koskea ja taputella vatsaa. Vauva kuulemma tykkää kun sitä kosketaan ja puhellaan. Pikkuinen on niin turvallisessa paikassa, että ei se ihan pienistä paineluista rikki mene. Olipas hyvä kun ohjeisti miekkosta, kun tosiaan viereenkään en ole päässyt kunnolla makaamaan kun miekkonen aristelee masua. Nyt sai oikein tädin ohjeistuksella kosketella enemmän. :p

Meillä oli neuvola maanantaina ja ensimmäistä kertaa nyt tää oikee hoitaja, kesällä oli sijainen. Hirvee höpöttäjä on! Tosi mukavan tuntunen, mutta on kyllä hirmu varovainen ettei vaan olisi mitään mieltä meidän päätöksistä. Hienoa että kunnioittaa, mitä sitte hoitoje kanssa päätetäänkin. Mutta toisaalta kun ei suosittele tai toru oikein mitään :D Ja ensi kertalaisina ei osata vielä nöiden tietojen pohjalta päättää oikein mitään :P

Katto mahan mitat ja sanoi että on pyöreä mitta, kun kohtu on vielä kuitenkin niin pieni. Oletan, että tarkoitti että on sitä omaa mahaakin siinä ympärillä jonkin verran, vaikka ei suoraan mitään sanonut :D Mulke eivät missään vaiheessa mitään painoarvioita antaneet. Nyt paino noussut yhtensä n.5-6kg ja viikkoja 22+5. Tiedän että olisi voinut nousta vähemmänkin, kun ruokatottumukset on mitä on. Koko ajan pitäisi herkkuja saada... Sydänäänet oli ok ja liikkuvainen kaveri. Ei tainnu tykätä että tökittiin kun siihen laitteeseen potki :D

Tänään oli kela-neuvola, jossa paikalla sijainen. Pissan proteiinit ja sokerit normaalit, verenpaine tsekattiin ja oli kunnossa, alapaineet hieman alhaiset, mutta niin ne on aina. Hemoglobiinia ei ole tarkistettu sitten alkuvaiheen labrojen. Ilmeisesti sitten ensi kerralla. En kyllä koe siihen mitään tarvettakaan, kun ei ole mitään erityistä väsymystä tms. anemian merkkiä ja normaalisti hb on aina ollut ylärajoilla. Painon osalta koettiin todellinen ylläri, sillä neuvolan vaaka (sellainen perinteinen) näytti että edellisestä kerrasta paino olisi noussut vain pari kiloa ja siis alkupainoon nähden + 7 kg. Kotivaaka on sellainen elektroninen ja sen mukaan painoa oli pahimmillaan tullut 12 kg, tosin nyt kun kävin tämän neuvolan jälkeen kotivaa´alla näytti sekin "vain" + 10 kg verrattuna aloituspainoon. Eli ota nyt sitten noista selvää. Ilmeisesti meidän vaaka vähän reistailee.

Sf-mitta oli 21 ja poika ei ollut yhtään yhteistyöhaluinen sykkeiden kuuntelun osalta. Lähti heti karkuun ja monoa tuli siihen malliin, että terkkariakin nauratti. Lyhyen hetken kuuntelulla sai sykkeeksi 130, mutta virhemarginaalia on.

Onks muita, joilta ei otettu sf-mittaa kelaneuvolassa? Mä tajusin vasta jälkikäteen, että eihän se mitään mittaillut! Viikkoja kasassa kuitenkin 23+3, joten luulis, että ois otettu. Voikohan vaikuttaa se, kun mun maha on aika pieni vielä? Jos se ei sitten saa mitattua tms. Vai unohtiko vaan :(

mulla on otettu mut huvin vuoks lähinnä ku ei mee lähelläkään käyriä, joten ihan mielenkiinnosta vain :) näissäki ilmeisesti jotai eroja että millo aletaan mittaamaan..

ultra ohi ja vauvalla kaikki ok, kasvaa erittäin hyvin ja yllättäny lääkärit jaksamisellaan :)
vettä nyt liikaa ja voinnin seurannalla mennään, käsky saatiin lähtee heti oysin synnärille mikäli olo tuntuu tukalammalta tai maha kasvaa entisestään äkkiä.. synnärillä osaavat oottaa meitä tarvittaessa ni ei tartte soitella etukäteen että tartteeko tulla.. sokerirasitukseen päästävä ensviikon aikana ku oli sokeri 1+ pissassa.. radi voi selittää veen lisääntymistä mut jo tämä tilanne aiheuttaa suuren riskin liikaan veteen..

Mulla otti tosi aikasin ekat mitat täs raskaudessa muistaakseni jo joskus rv16-17 tms. Esikoisesta eka oli vasta 23+ jotain otettu. Mulla tää kasvaa kyllä ihan omiaan :D siis reilusti yläkäyrien puolella. (27,5cm oli nyt viimeks tosiaan) Mut niin meni esikoisestakin, ei ollu sokereissa mitään ja rakenneultrassa sanoi et vettä normaalisti. Ompaha masukilla tilaa mönkiä

Mua vähän huoletti kun viime viikolla tuntu ettei kiloja oo oikeen tullu lisää ja eilen neuvolassakin kirjattiin että painon muutos olis +350g/viikko. Muistaakseni aikasemmin neuvolassa sanottiin että +500g/viikko olis hyvä tulla, no nyt hän ei kyllä sanonut mitään. Enkä tosiaan muistanut mainita huolesta että voiko lapsivettä tihkua pikkareihin. Sf-mitt oli kans nyt tasan normikäyrällä (20 cm, rv 23+4) kun 3 viikko sitten oli normikäyrän ja yläkäyrän välissä. hemoglobiinikaan ei ollu noussu kun 110 (viimeks 106 ja oon nyt 3 viikkoa syöny rautatabletteja). Terkkari vaan meinas että olis tippunu lisää jos en olis syöny rautaa. Kaipa se sit imeytyy, kun ajattelin että pitää vaihtaa siihen nestemäiseen jos ei imeydy?

Terkut neuvolasta, influenssa piikki piikitetty, sf-mitta lähellä yläkäyrää, sydän paineli 145, verenpaineet ok, virtsa ok, hemppa 125 (viimeeksi tais olla elokuussa 145 mutta tankkasin aamulla vettä v-näytettä varten), raskautuminen nyt todistettu. :D Niin ja kuulemma ihan normaalia tää tihkuttelu rinnoista.

Takaisin