Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mul ei varmaa oo ku tää yks vaan.. Täällä tekevät varmaan kaikille jos painoo vähänki ylipainon puolella. Mut samapa tuo, ehkä selviin hengissä nytkii :D vaikka karseeta se oli viimeksii..

Mulla oli eilen kela-neuvola...

Kaikki muuten hyvin,mutta...jäi mietityttää toi sf-mitta...se oli vaan 17cm ja viikkoja 22+1 :(
Viime kerralla oli noilla viikoilla 20cm ja eilenkin arveli ennen mittausta,et olisi 20-22cm....
Nyt sitte sitäkin pitää seurata.... :sad001

No mutta onhan tuokin mitta Ansku84 ihan normaalin vaihteluvälin sisällä. Sit kantsii huomioida et sf-mitta on käsityötä ja eri mittaaja voi saada hieman eri tuloksen. Esim mulla esikoisella neuvolalääkäri sai pari cm isomman mitan mitä seuraavalla kerralla taas oma terkkari, eli käyrä teki melkosen pompun... Mulle ainakin sanottiin ettei tällä ekalla mitalla ole niin merkitystä vaan siihen verrataan niitä tulevia mittoja, et kasvaako maha tasaisesti :)

Mulla oli sf mitta 25cm viime neuvolassa, viikkoja oli silloin 23+2. Kasvanu masu aika kovaa vauhtia vissiin. :D

Ansku: mulla kaks eri hoitajaa mittas sf:n torstaina kun oli 22+0. Eka sai mitaks 22 cm ja toinen 19! Eli riippuu toooosi paljon mittaajasta. Ja toiseks kohtu voi olla samalla naisella eri raskauksissa erimuotoinen. Joskus on pitkulainen ja siis korkea, joskus leveämpi ja matalampi. Toi on vaan mitta mihin verrataan kasvua jatkossa. :)

Mä sain kans pelkästään yhdellä kerralla kaks eri sf-mittaa. No siihen olikin ihan järkevä syy... Ekan mittasi opiskelija ja toisen terkkari. Opiskelija mittasi 17 cm ja mä ehdin siinä jo vähän huolestua. Terkkari vähän epäili ja tuli tarkistaa ja sai mitaksi 19 cm. Ei uskaltanu opiskelija ihan yhtä ronskisti räplätä mun tuheroa, joten ei ollu alakäsi ihan oikeassa paikassa :D

Mua jäi mietityttämään toi kohdunkaulan mitta.. Mulla se on otettu vaan kerran neuvolalääkärin aikana, ja ihan normi oli. Mut millon se seuraavan kerran katotaan? Jos se on vasta sitten joskus pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja onkin ihan hirmusesti lyhentynyt, niin mitäs sitten...
Ja onko teille muille ultrassa katottu/kerrottu napanuoran mitta? Yksi tuttava sai viime viikolla esikoisensa, joka syntyi toooosi pikkusena ihan lasketulla ajalla, koska napanuora oli tosi lyhyt. Tätä ei ultrassa oltu huomattu..

Femmina90 multa ei tosissaan oo vielä kohdunkaulaa katottu rv24+. Kohdunkaulaa ei tosissaan tarkasteta kun noissa neuvolalääkäreissä, jos kaikki sujuu normaalisti. Jos supistelujen tai jonkun muun syyn takia epäillään, et kohdunkaula pitäis tarkastaa niin sit varataan ylimääräinen lääkärikäynti.

Ei mulla ainakaan ollut ulrtissa mitään puhetta napanuorasta. Siis muistaakseni. En tiiä kuuluuko rutiiniin sen mittaaminen?

Onko kenellekään ei-ylipainoiselle tehty sokerirasitusta? Mua on uhkailtu sillä, kun isällä on 2-tyypin diabetes (siis mun isällä, ei vauvan). Tuntuu vaan jotenkin älyttömältä, kun oon hoikka ja vauvakin ennemmin turhan pieni kun liian iso. Mutta tietysti ei vara venettä kaada...

Mä luulen mulle tehdään tällä viikolla kun 24 vkoa tulee täyteen. Ei ylipainoa ei diabetesta lähisuvussa (äidin sedillä kyllä) ei ylipainoa elintavat terveelliset ennen raskautta mutta ikä 32 taitaa olla kriteeri sen lisäksi että tämä on ensimmäiseni.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

meillä on sokerirasitus ens ma ja oon normaalipainoinen. Meillä vaikuttaa kuulemma mun ikä (29) ja sit mun toisella mummulla ja molemmilla vaari vainajilla + miehen isällä oli 2-tyypin diabetes...

Mulle tehtiin jo viikolla 19 se rasitus. Mulla vaikuttaa ikä, paino ja mun mummin diabetes. Ja radi se mulla sit todettiinki.

Meillä täällä kans ikä vaikuttaa sokerirasitukseen, jos esikoista odottaa yli 25v ni joutuu rasitukseen.
Koudunkaulaa täälläkään ei katota jos ei ongelmia eikä oikein sillonkaan jos on ongelmia.. :O itellä kaikista kolmesta alkanu kypsyy rv 26+ ja nyt kun oon asiasta sanonu neuvolassa ja lääkärin ultrassa ni ei reaktiota.. Nla ei sanonu mitää ja lääkäri sano et "no sen näkee sit aikanaan miten käy.." No niinpä.. Ja paremmin näkis jos viittis tarkistaa.. Mulla kun supparit on kivuttomia ja äärettömän tehokkaita..

Mulla on jo monta viikkoa ollu tosi kipeitä supistuksia rasituksen yhteydessä. Tuntu kylläkin että työpaikkalääkäriki oli huolestuneempi niistä ku neuvolaväki... Kohdunkaula tarkistettu rvolla 9...

Nyt alkaa kuulostaa siltä, että enköhän sinne joudu. Toivottavasti en oksenna sitä litkua, mikä pitää juoda, kun edelleen voin välillä pahoin :/

Mutta en kyllä usko, että täällä HUS-alueella testiä tehtäis kaikille yli 25-vuotiaille. Täällähän kaikki saa lapsia vasta kolmekymppisenä! Eikä mullekaan oo ainakaan sanottu, että ikä vaikuttais ainakaan mun tapauksessa.

Neuvolassa käyty ja Kela neuvonta saatu. Kaikki oli hyvin, sf-mitta oli ensin opiskelijalla 16cm ja oikeella neuvolan tädillä 20cm. Saikkua sain, kun osa isommista muksuista on kipeenä :sad001
Sydänääniä kuunnellessa tää apina oikein innostu ja johan alko sykekin nouseen kun kuuli omat äänensä :grin Samoin hirvee pyöriminen alko samalla.
Kipeitä suppareita alko mulla kans tuleen ja nyt pitäis kuulma ottaa iisimmin, no kai se on yritettävä.

Pihlajanmarja, kyllä hoikallakin ihmisellä voi olla radi, ei se suoraan liity ylipainoon! Toki ylipainoisilla todennäköisempää mut ne sukurasitteet on melkeenpä suurempi riski. Yhdellä kaverilla on radi, on hoikka ja omaa terveelliset elämäntavat ja on nyt rv 36 ja vauva jo nelikilonen... mulla itsellä muutama kilo liikaa, ei sukurasitteita ja arvot aina olleet loistavat. Joten ei kannata sitä ulkonäköä liikaa tässä asiassa tuijottaa...

Mulla mitattiin tänään neuvolassa hemoglobiini, kun valittelin väsymystä, ja se oli romahtanut 151:stä 125:een. Hyvä arvohan tuo edelleenkin on, eikä selitä väsymystä, mutta olin todella yllättynyt.

Takaisin