Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen (24+1) käytiin taas neuvolassa ja siellä olikin monenlaista asiaa. Sain tunnukset Ipana-järjestelmään, jonne kirjataan raskaudesta esitietoja, jotka menee synnytyssairaalaan. Saatiin raskaustodistukset ja Kelan lappuset.

Verenpaine oli 135/73. Hb 122. Paino 74,6 kg (painomuutos 740 kg/vk). Hb:tä eivät olisi ottaneet, mutta pyynnöstä sain sen. Onneksi oli kunnossa, vaikka laskenut alun 135:stä.

Syke hienosti kuului ja oli keskimäärin 135. Sf-mitta otettiin ekaa kertaa ja se oli 19 eli kuulemma just hyvä.

Lopuksi kysäisin influenssarokotuksesta ja parin minsan päästä se olikin jo laitettu :D.

Sit varattiin uus th-aika ja valmennukset, joita on täällä kaks kappaletta. Toinen koskee parisuhdetta ja toinen synnytystä.

Aivan lopuksi saatiin vielä yllärilahjoja eli Pampersin, Liberon ja Ainun lahjapakkaukset, joissa oli kaikenlaista: vaippoja, puhdistuspyyhkeitä montaa eri sorttia, liivisuojuksia, pesunestettä, hoitoöljyä, hoitolaukku, terveyssiteitä, Tena-näyte, pikkusukat (Lindex), kirjaintarroja, joista voi muodostaa lapsen nimen (Lego). Sit oli vielä pieni pörriäislelu, jossa ripustus... Ja ja tuttipullo, vesi-maitotutti, tutti ja medela-näyte (hoitaa mm. kuivia rinnanpäitä). Et kyllä tosiaan tuntui, että joulu tuli etukäteen :D

Yllättävän vähän noissa pakkauksissa oli mainoksia ja lehtisiä, jokaisessa pari kolme.

Ja sehän tuossa neuvolakäynnissä oli kans erikoisempaa, että osan käynnistä veti th ja osan th-opiskelija. Mukavia molemmat ja nauru raikasi :).

Muokattu viimeksi:
Kymmeneksi neuvolaan ja mie vaan istun teekupin kanssa kotisohvalla :)

Lippusia ja lappusia saamaan ja erityisesti sykettä kuuntelemaan :)

Eriika, missä tuollainen Ipana-järjestelmä on käytössä?

Täällä HUS-alueella ainakin vuonna 2013 sen Libero-laukun sai synnäriltä.

Mashnu, kannattaa olla kilttinä, tontut kuikkii (ja ilmeisesti tekee lahjojakin jo)... ;)

mmm, OYSin piirissä ainakin Ipana käytössä. En oo vielä tarkemmin perehtynyt siihen, mutta esitteen mukaan sinne kirjataan seitsemän sivua omia tietoja. Pitää sunnuntaina katella ajan kanssa.

Muokattu viimeksi:
Mun tietääkseni TYKSistäkin saa nuo kaikki lahjukset vasta synnytyksen jälkeen! Olis tietty kiva saada etukäteen niin olis aikaa selailla mainoksia ja päättää mitä niistä hankkii valmiiksi kotiin vauvaa varten...

No niin, menin aamulla sit neuvolaan lääkäriin ja oli nuori ja kokematon (sanoi ite niin) lääkäri. Mutta ihan mukava. Tutki ja sano että kohdunkaula on kyllä lyhentynyt ja pehmentynyt mutta ei oikeen osannut sanoa onko auki vai ei... Eikä tiennyt kuinka paljon pitäis laittaa saikkua... Sanoi että on parempi jos meen TYKSiin niin joku kokeneempi saa tarkistaa ultralla. :D

TYKSissä jouduin sit odottamaan tunnin kun ei ollut ajanvarausta. Mut sit pääsin AIVAN IHANALLE nuorelle lääkärille! Hän tutki, kohdunsuu pehmentynyt ja sormelle auki mut sisäsuu kiinni. Ultalla sai sit kohdunkaulan mitaksi 4cm! Mä ihmettelin että pari viikkoa sitten se oli ultralla 2,8cm?!? Hän kysyi missä sellainen on oikeen ultrattu? Vastasin että täällä TYKSissä RUssa. Hän katto myöhemmin äitiyskortista kuka oli ultrannut ja mitä oli kirjannut ja kohotti kulmakarvoja ja pudisti vaan päätään... :D Saa varmaan edellinen ultraaja kuulla vielä! :D
Mutta siis ei niin paljon lyhentynyt kuin pelättiin ja 2 viikkoa saikkua että supparit rauhottuu ja sit jos on ok olo niin voi palata töihin. Mutta jos jatkuu niin soitto neuvolaan, jos kivuliaita soitto TYKSiin.

Kyllä rauhoitti mielen tämä lääkäri! Ja vahvisti myös tyttö-ennusteen. :)

En mä oo vaan saanu neuvolasta kuin ne kirjat ja lehtiset + yhden dvd:n joka vieläkin katsomatta... No jospa ens viikolla saisin edes sen raskaustodistuksen :)

Joo mullahan on ollu se täynnä jo kohta viikon, mutta neuvola-aika vasta ensiviikolla :(

Mullaki kela neuvola vasta ens viikolla.. Kun mulla sokerirasitus nyt tulevana tiistaina niin saan samalla sitte ne tulokset siitä neuvolassa. Mut eipä oo kiire, kerkeen viel miettii et haluunko sen pakkauksen vai rahan.. Vähän kyl rahan puolelle kääntyy, kun nyt saattaa jäädä sit lopulta aika paljon käyttämättä ne vaatteet ja esikoisen laatikko on tallessa. Ja kun alet alkaa joulun jälkeen nii sillä 140€ sais varmaan ihan hyvän kasan varmasti mieluista vaatetta poikaselle :) ellei sijoiteta sit itkuhälyyn tm. Sitä..

Kun odotin toista lastani todella moni ulkomailla asuva suomalainen raskaana oleva halusi ostaa äitiyspakkauksen kun eivät olleet muuten oikeutettuja siihen. Maksoivat huomattavasti enemmän kuin sen 140€ (tai mikä summa silloin mahtoikaan olla). Eli tilasin pakkauksen itelleni ja ulkomailla asuvan kaveri kävi hakemassa avaamattoman pakkauksen luotani ja maksoi käteisellä. En tiedä onko suosittua edelleen mutta tällä tavoin voisit auttaa ulkomailla asuvaa odottajaa ellet itse halua pakkausta ja saat itse hiukan enemmän rahaa. :)

Tota sokerirasitustakin oon miettiny et millonkohan se on kun siitä ei oo sit ekan neuvolan puhuttu. Ehkä pitää itse ottaa esille neuvolassa ens viikolla. No toisaalta en siihen kyllä haluaiskaan, mutta toisaalta kai se hyvä olis katsoa ettei vaan olis sitä radia.

Manna: sokerirasitusta ei tehdä ennen kuin on 24 viikkoa täynnä. Eli KELA-neuvolan yhteydessä yleensä varataan aika tai annetaan lähete testiin.

Ok, kiitos janna tiedosta! No kyl se varmaan sit ens viikolla selviää. :)

manna, mulla oli sokerirasitus just 24. viikolla. Aika tosin varattiin jo kuukauden päivät sitten. Oli mun mielestä hyvä käydä, vaikken uskonutkaan että ois radia. Iän puolesta tosiaan passittivat sinne. Mutta eipä tosiaan tarvi mietiskellä, kun tietää että on kaikki kunnossa :)

Mullekki sanoivat et 23-24 viikolla sokerirasitus on, varattiin viime neuvolassa rv20. Esikoisesta kyllä kävin paljon myöhemmin siinä.. Olin varmaan rv 34 tai jotain sillon. Ei kyllä ollu mitään sillonkaan. :)

Mulle sanottiin viimeksi tuol kelaneuvolassa, että sokerirasitusta ei tarvii näillä näkymin tehdä kun ikä ja arvot menevät jossain indeksissä hyvän puolella... Neuvolatäti kyllä painotti, että jos tulee mitään heilahdusta niin sitten he passittaa siihen sokerirasitukseen :) Hyvä että pitäävät tarkasti huolta meistä!

Mulla on se toinen sokerirasitus isänpäivän jälkeisellä viikolla, varattiin aika jo muistaakseni elokuussa. :D (no täällä on se raditutkimus ja moon pläski ja "vanha"). Samalla varmaan katotaan veriryhmävasta-aineet, pitääkin muistuttaa neuvolassa että on siihenki sit lähete niin selvii vähemmillä pistoilla.

Takaisin