Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eka97, mulla ainakin oli kätilön tekemä ultra eikä kai muut kuin lääkärit tee sisätutkimuksia.

Sisätutkimuksia ei tehdä muuta kuin neuvolalääkärin käynneillä, ellei sitten ole jotain poikkeavaa.
(Varhaisultran laskisin poikkeavaksi kun ei kuulu perus-neuvolaohjelmaan.)

Mulle tekee ultran lääkäri, koska olen heidän mukaan niin nuori.

Happy79: ensisynnyttäjillä ei yleensä kipeätkään supistelut tee mitään mutta kun on synnyttänyt aiemmin pehmenee ja lyhenee kohdunkaula herkemmin. Jos huolettaa niin kannattaa ehdottomasti mainita asiasta. Mulla viime raskaudessa alko kohdunkaula lyhetä ja pehmeni jo viikolla 23 ja jäin sairaslomille viikoks että rauhottu. Muutaman viikon olin taas töissä mut sit supisteli taas niin että laitettiin saikulle loppuajaks. Tyttö synty sit lopulta täysaikasena! Eli ei se välttämättä haittaa vaikka kohdunkaulalla alkaiskin tapahtua jotain aikaisin mutta parempi ottaa rauhallisesti varmuuden vuoks. Ja mulla oli siis täysin kivuttomia suppareita tuolloin, niin kuin nytkin.

Joo mua kans vähän jännittää et tapahtuuko tuol kohdun suulla jotakin kun supistukset ollu välillä aika kipeitä. Ekassa raskaudessa alko kohdunkaula lyhenee kivuttomilla supistuksilla, tosin viikkoja oli jo yli 30, mut "vuodelepoon" sit jouduin pariks viikoks... no neuvolalääkäriä odotellessa :/ eihän siihen enää oo mun pari viikkoa :)

Terkut rakenneultrasta! "Toukka" vastas viikkojaan päivälleen :O ainoostaan painoarvion mukaan ois muutamaa päivää pienempi (joku 300 ja risat). Istukka takaseinällä ja riittävän korkeella. Muuten leikki "hankalaa" eli meni kokonaan varattu 40min aika, mm. toista kättä ei halunnut näyttää. Kaikki pitäs olla muuten kunnossa. Myöskään sukupuoltaan ei halunnu kertoa, käsi oli siin kohtaa napakasti haaroissa "perhana kun tirkistellään". Anturi sai muutaman kerran kunnolla monoa kun aina tökitään ;) .

tiada92: huomaathan, että tota 4D-ultraa ei kannata jättää hirveen myöhään? Ainakin lääkärikeskus Aavan sivuilla todetaan, että "Selkeimmät ja informatiivisimmat kolmiuloitteiset ultraäänikuvat saadaan ennen 30. raskausviikkoa, sillä kuvausta helpottavaa lapsivettä on varhaisemmilla raskausviikoilla suhteellisesti enemmän." ja "Emme yleensä suosittele 3D/4D-ultraäänitutkimusta enää loppuraskaudesta, koska näkyvyys voi silloin olla jo hyvin rajoitettu, eikä tutkimus tuo sikiön tarkastelussa enää oleellista tietoa. Loppuraskauden aikana käytämmekin useimmiten sikiön voinnin ja rakenteiden tarkastelussa pelkkää 2D-ultraääntä."

Vooooi perse!! Aikasemmin ei kauheesti ois varaa laittaa rahaa siihen :( nooh kai mä jätän sen väliin :/

Manna sillä perusteella et olin neuvolassa sanonut etten toista aio synnyttää alateitse ja se kirjattii papereihin.. Mut meillä päin ei sektioita kovin herkkää saa ni siksi kaikki hieman ihmetteli tuota päätöstä, vaikkakin hyvä mulle ja mun mielenterveydelle :D

Tänään käyty yksityisellä ultrassa, ihan oman mielenterveyden vuoksi. Tyttö olis tulossa ja istukka edessä ylhäällä, minkä takia liikkeet tuntuu kohdunsuulla ja lantiossa. Kaikki oli hyvin muuten ja kohdunkaula ei oo lyhentyny. Tarkisti senkin noitten suppareitten takia. Nyt voi nauttia loppu raskaudesta täysin kun sai selvyyden.
Päänsäryistä oli sen verran huolissaan, että neuvolaan heti jos ei helpota panadolilla tai tulee jotain epämääräisiä näköhäiriöitä. Raskausmyrkytys kun saattaa olla vaarana.

Meillä rakenneultra takana ja edessä vielä kontrollikäynti parin viikon päästä, pikkuaivot näyttivät liian pieniltä.. Kätilö ja paikalle kutsuttu lääkäri kyllä molemmat käskivät olla murehtimatta, sanoivat että aivot ovat varmaan ihan kunnossa mutta tarkastetaan nyt vielä myöhemmin uudestaan. Helppohan se on sanoa, mä en muuta nyt sitten teekään pariin viikkoon kun murehdi yötä päivää. Olin niin huolissani, että huulihalkiota ei näkyisi ja munuaisaltaat olisivat normaalin kokoiset, en edes osannut pelätä että aivoissa jotain häikkää näkyisi :(
Mutta muuten kaikki oli meidän pikkusella niin kuin kuuluukin. Sukupuolesta ei vielä saatu varmuutta. Parin viikon päästä sitten toivottavasti saa huokaista helpotuksesta ja ihailla ruudulta normaalin kokoisia pikkuaivoja, ja pääsee vain nauttimaan loppuraskaudesta.

Huulihalkio? Mulle ei oo ru:ssa mainittu mokoman mahdollisuudesta ollenkaan ja kontrolliru:ssaki käynyt jo...Ei puhettakaan siitä, että kasvojen aluetta olisi edes ultrattu. Mä alan olla niin turhautunu tohon mun äitiyspolin toimintaan!!!!

Vihdoinkin voi itsekkin kirjoittaa tänne, että rakenneultra takana. Kaikki oli hyvin, mutta voi kunpa voisin kertoa sukupuolenkin. Vauva kun oli jalat niin visusti yhdessä, ettei kätilöllä ollut toivoakaan veikata sukupuolta. Malttaako sitä oikeasti nyt odottaa parhaassa tapauksessa synnytyssaliin asti tietoa sukupuolesta. Viikolla 38 on raskausdiabetekseen liittyen ultra, voisikohan siinä udella sukupuolta vielä samalla? Toisaalta sinne on lähes yhtä pitkä aika, kuin itse synnytykseen. Nyt pitää sitten vielä kummankin sukupuolen nimiäkin pyöritellä ja ostella mahdollisimman neutraaleja juttuja.

Mä kävin tänään Tyksissä huulikontrollissa ja kyl pikkusella vissiin sit on toispuoleinen huulihalkio. Mut oli ihana ultraaja ja katottiin kaikki paljon tarkemmin kun Salossa, mis oon käyny muut ultrat. Kaikki muu pikkusella kunnossa ja Tyksissä sanottiin ettei saa vaipua murheeseen, koska halkio on korjattavissa.
Luulen et noita halkiojuttuja ei erikseen mainita ellei siel oo jotain näkyvissä. Mut kyl kasvot ainakin mun kohdalla on ultrattu ja siitä sitten lähete jatkokontrolliin.
Ukon kans juteltiin et olishan se kiva ollu jos olis kunnossa ollu kaikki, mut toi kuitenkin ns. pieni ja just korjattavissa oleva juttu.
Meen nyt vielä joulukuun puolessa välissä uuteen kontrolliin ja näkee paremmin kun kaveri kasvanu taas sitten jo.

Takaisin