Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Happy musta toi esikoisen ottaminen mukaan ei olis yhtään epistä. Jyväskylässä ultraan saa ottaa vaan yhden mukaan ja lapsia ei ollenkaan. No, 16v ei oo enää lapsi. Ja jos se on hoitoalalla, sitä suuremmalla syyllä. Ja onhan toi semmosta, mitä harva äiti voi isolle tyttärelleen opettaa ja antaa elämää varten.

KayKay et oo pinnallinen! Harmi, että sun kätilös vain teki työnsä eikä kertonut mitään. Femminalle kans: kyllä mä halusin tietää painon, pituuden, kuinka päin se on, missä on istukka. Sekin oli kiva kun se selitti aivot, munuaiset sydämen ja suun aina tarkistaessaan niitä, en mä niitä kaikkia olisi osannut tunnistaa sanomatta. Harmittaa, kun en tiedä katsoiko se mun kohdunkaulan vai ei. En hoksannut kysyä siitä mitään.
Kätilö myös näytti, kuinka se pentu huito istukkaa ja suu kävi kun se nieleskeli lapsivettä. Mulla oli hyvät kätilöt kummassakin ultrassa.

Femmina90: meil oli tosiaan huono ultraaja (erikoistuva lääkäri) ja näin just viime yönä unta että mentiin uudestaan ultraan samalle henkilölle ja vähän aikaa seurattuani (yhtä huono palvelu tälläkin kertaa) mä annoin tulla oikeen kunnolla palautetta! :D Haukuin sekä ultraajan että häntä seuranneen/ohjaavan kätilön täysin pystyyn huonosta palvelusta ja surkeasta ohjauksesta kätilön puolelta. Että oli hyvä olo aamulla herätessä kun oli saanut puhua suunsa puhtaaksi! Vaikkakin vain unessa... :D

Samsam: mä oikeen hämmästyin miten paljon mun lapset oli ymmärtänyt ultrasta surkeasta selostuksesta huolimatta! Kun juteltiin illalla ultran jälkeen he oli ihan tyytyväisiä ja olivat hyvin pysyneet kärryillä. Mies taisi ymmärtää vähiten... :D

Riipitii: mä pyysin erikseen et kattoo kohdunkaulan ja se katottiin sit ultralla alateitse (sillon mies ja lapset meni ulkopuolelle odottamaan). Eli sitä ei kai tässä vaiheessa vielä automaattisesti katota.

Riipitii: lääkärikäynneillä se kuuluu kai kattoa joka kerta. Kato lukeeko äitiyskortissa jossakin kohtaa esim 3cm (aika vakio mitta alussa). Ekalla kerralla lääkäri ei välttämättä edes mainitse asiasta, merkkaa vaan korttiin kun hyvin harvoin tuolloin vielä on mitään tapahtunut kohdunkaulalla. Joillakin tosin voi olla jopa 4-5cm. Mulla vaan edellisessä raskaudessa alko kohdunkaula lyhentyä jo viikolla 23 ja siks olen pyytänyt tarkistamaan sen nyt extrana.

Riipitii: piti vielä lisätä että eka ultra tehdään usein alateitse niin sillon on helppo kattoa kohdunkaula samalla kans. Vatsan päältä ultratessa sitä ei kai pysty mittaamaan.

Ok. Mulla ei oo tehty alateitse ultraa eikä kyllä muutakaan tutkimusta koko raskauden aikana niin eipä sitten ihme, jos ei ole mittojakaan :) Kaipa nuo sitten ajallaan katsoo senkin.

Nuo alateitse tehdyt tutkimukset pyritään kai nykyisin pitämään minimissään, ei mullekaan oo tehty kuin eka ultra ja eka gynekologinen tarkastus ja sen jälkeen on saanut olla alakerta vauvan exit only tie.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mullaki ku olin siel varhaisultrassa käynny nii siel oltii katottu nii nyt sil viime lääkäri käynnil ei katottu,ku se sano just sitä,ettei liian monta kertaa ja turhaa mennä sörkkimään :)

Missäpäin saa ottaa lapset mukaan ultriin?

Meilläpäin ei saa ollenkaan.Kutsukirjeissä äippäpolin ultriin,lääkäriin ym juttuihin oikein lukee erikseen ettei saa olla mukana.Isukki vaan saa olla mukana.

Me käytiin TYKSissä eikä edes kysytty saako tulla. :D Neuvolassa sanottiin et pienempiä lapsia ei saa ottaa mukaan mut teinit on ok kunhan eivät häiritse.

Voihan kohdunkaula! Mulle ei oo tehty yhen yhtä sisätutkimusta koko raskauden aikana enkä oo pitänyt sitä yhtään outona kun en ole muistanut, että semmonenkin käytäntö on! Mulla kyllä oli lääkäri ensimmäisellä kolmanneksella, mutta hän ultrasi vatsan päältä!

Femmiina, mikään kysymys ei oo tyhmä siel ultras. Kysyt vaan heti kun tulee jotain mieleen tai jos tuntuu et ultraaja ei kerro ja puhu niin pyydä et voisko kertoa mitä näkee koska ite ei niitä kuvia oo tottunu kattoo ja ei oikein ymmärrä/saa selvää. Itellä oli ihana ultraaja. Se koko ajan kerto mitä näki ja teki. En mä ite niist kuvist kaikkee nähny mitä se selosti mut ainaki sai tiedon et asiat hyvin. Huomenna kuitenki meen viel huulikontrolliin Tyksiin. Se vähän jännittää mut ehkä tässä kuitenkin nukuttua saa. Vauveli ei vaan rakenneultras suostunu siirtää kättä pois suun edestä et olis kunnolla nähny sen alueen. Muuten kaikki oli hyvin ja kohdallaan.

Meilläkin ru takana. Rakenteet niin kuin pitää ja vastasi viikkojaan. Päätetttiin olla kysymättä sukupuolta tälläkään kertaa, niin on sitten pieni jännitys momentti. Onneksi ylilääkäri oli jo kirjoittanut papereihin että sektio ellei potilas itse toisin toivo, niin ei tarvi siitä "tapella". Meillä nämä lausunnot on harvinaisia, kun en pelkopolilla tai lääkärillä ollut vielä käynyt edes ja kätilökin ihmetteli..rv 36 sit synnytystapa-arvio jossa päätetään leikkauspv

Happy79 ei mullakaan oo sisätutkimusta tehty tai kohdunkaulaa tsekattu noiden normikäyntien yhteydessä, kun molemmat normiultrat tehty vatsan päältä. Sillon 11+1 viikol, kun kävin vuodon takia polilla ultras alakautta ja tietty sillon kattovat, et kohdunkaula ok eikä merkkejä keskenmenosta. Mut eka lääkärikin mulla on vasta nyt marraskuun alussa.

Minä mietin, että kysyn tuota neuvolasta kun mulla on ollu aika kipeitä supistuksia. Ihan vaan ettei tuu mitään yllätyksiä.

H3lm1, millä perusteella ylilääkäri ties ton sektion kirjottaa? Hyvä että sait sen jos niin toivoit.

Happy, hyvähän se on kysästä neuvolasta noista. Mulla kans turvottaa kovasti ja välillä ilmeisesti supistaa, mutta en kans tiiä onko vakavaa.

Tehdäänkö rakenneultrassa sisätutkimus?

Ultrassa kaikki mallillaan ja poikaa kätilö meille lupaili ♥

Kiitinkin häntä lopuksi siitä, että hän selosti koko ultran ajan mitä katsoo, mitä näkyy ja onko se niin kuin pitää. Ihanaa jatkaa odotusta tästä eteenpäin :)

Takaisin