Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kans tänää sama juttu neuvolassa :) En tiedä miks mut jännittää kauheesti... vaik ei oo kyse ku kelan jutuista :D

Sama täällä, sain maanantaina neuvolasta mukaani voimavarakyselyn. Luulisin kanssa, että se tarkoittaa sitä se VVM. Mutta mistään kelaneuvolasta mulle ei oo kyllä puhuttu mitään.... Sain vaan raskaustodistuksen ja Kelan oppaita ja lähetin netissä hakemukset Kelaan menemään. Nyt oli puhetta vaan hammashygienistin tapaamisesta marraskuun aikana. Aika itsenäisesti täällä on saanu raskausasioita kyllä hoitaa :confused:

Noista suurentuneista munuaisaltaista. Meillä siis myös niinkuin oli aikaisemmin mainittukin. Käsittääkseni munuaisallas voi olla isompi, mikäli virtsa ei jostain syystä pääse virtsarakkoon, esim.tiehyt on liian ahdas/tukossa. Jos ei häviä, voidaan leikata syntymän jälkeen. Voi olla virtsan takaisinvirtausta, joka voi aiheuttaa virtsatieinfektioita. Mutta en osaa sanoa poistuuko tämä alttius mikäli leikataan. Lääkärin mukaan rakenneultran löydöksen vuoksi ei pidä huolestua vaan yleensä vaiva poistuu seurantaultraan mennessä.

Nyt ihan tämmönen tyhmä kysymys. Teillä jotka on jo käyny ru:ssa niin on katottu suuhalkio, jos siis oikein ymmärrän. Mulla ei meinaa sanottu sanakaan moisesta ja jäi häiritsee. No luultavasti saan vaan taas yhen syyn käyä yksityisellä tarkastelemassa tilannetta.

Kyllä meillä ainaki katottii ettei sitä ole.. mut voihan se olla että ne ei vaa sanonu että sitä ei oo? Pystytkö ottaa yhteyttä siihe paikkaan missä ru tehtii ja kysyä asiaa?

MadH91, sanna tuossa perusasiat jo kertoikin. Eli allas laajenee ihan sen mukaan, kuinka paljon siellä on nestettä --> jostain syystä virtsa ei joko pääse pois sieltä altaasta normaalissa tahdissa, tai sitä takaisinvirtaa virtsarakosta altaaseen, jonka takia se allas on isompi kuin kuuluisi. Ja tuo voi johtua virtsanjohtimen kapeudesta, tai että se on kiinnittynyt altaaseen väärään kohtaan. Vauvoilla nuo rakenteet on vaan niin minimaalisen kokoisia, että tuota ei tutkimuksissa näe.

Tuo vaiva on käsittääkseni yleisin rakenneultrassa todettava poikkeama, ja useimmilla se katoaa ennen lapsen syntymää. Raskausaikana sitä kontrolloidaan vaan useammilla ultrilla, mutta sen takia ei esim. käynnistetä synnytystä aiemmin tai mitään sellaista. Mulla ainakin loppuajasta ultria oli myös lapsiveden määrän takia, joka ilmeisesti voi vähetä myös jos lapsi ei pissaakaan sitä vettä lisää niinkuin kuuluisi.

Jos vaiva on olemassa vielä lapsen syntyessä, tulee virtsatieinfektioiden riskin takia antibiootit heti syntymästä lähtien. Sen jälkeen jatkotoimenpiteet riippuvatkin tilanteesta. Meillä oli kuuden viikon iässä kunnon tutkimukset (ultraääni, varjoainekuvaukset ja isotooppikuvaukset) joissa selvisi, ettei ainakaan takaisinvirtauksesta ollut kyse, ja että molemmat munuaiset toimivat samalla teholla. Ja sitten siitä muutaman kuukauden välein ultria, joissa todettiin tilanteen olevan ihan sama. Tuota vaivaa ei haluta leikata ennenkuin on pakko, koska monilla lapsilla vaiva katoaa lähdettäessä konttaamaan tai kävelemään, ja muutenkin halutaan lapsi leikata mahdollisimman isona/vanhana.

Puolivuotiaana oli ultrassa tilanne muuttunut, jolloin tehtiin isotooppikuvaukset taas, ja päätettiin operoida neiti 7kk ikäisenä. Syynä siis se, että se allas, joka on munuaisen sisällä, oli turvonneena alkanut puristaa munuaista pienempään tilaan ja alkanut vaikuttaa itse munuaisen toimintaan. Jos tuo olisi jatkunut, käytännössä toinen munuainen olisi luultavasti pikkuhiljaa surkastunut sieltä kokonaan pois. Nyt selvittiin yhdellä leikkauksella ja neljällä osastopäivällä Lastenklinikalla.

Leikkauksen jälkeen päästiin eroon noista antibiooteista, ja nyt siis meillä on Lastenklinikalla kontrolleja 10 ikävuoteen asti (!), tällä hetkellä puolen vuoden välein, mutta tästä ne vielä harvenevat, jotta voivat olla varmoja siitä, että kaikki todella on hyvin.

Niin ja siis missään vaiheessa tuo vaiva ei aiheuttanut lapselle kipuja. Ainoat kivut tuli kaikista verikokeista, kanyyleista yms sairaalajutuista, joita ei oikein voinut välttää...

Eilisessä rakenneultrassa selvisi, että meille tulee poika! <3 Niin mulla onkin koko ajan ollut sellainen fiilis, että poika sieltä tulee. :) Mutta ensin kätilö sanoi, ettei siellä jalkovälissä näy mitään eli näyttäisi olevan tyttö. Silloin ajattelin, että ei varmaan VIELÄ vaan näy... en meinanut voida hyväksyä, että se on tyttö kun olin niin ajatellut vauvan olevan poika. Onneksi meidän Markiisi sitten innostui näyttämään sukukalleuksiaan ja oli lopun aikaa selkeästi pippeli pystyssä. Nice. Siellä hän myös imi peukkuaan ja kaiveli nenäänsä! Mrr!! Vanhempiinsa tullut, selvästi... ;D

Mutta mahdollisesta huulihalkiosta kätilö ei sanonut mitään, vaikka mainitsin sen, että veljeni syntyi huulihalkiolla ja olen siksi asiasta vähän huolestunut. Toisaalta minä itse synnyin sydänvialla eikä kuolleena syntyneellä isosiskollani ollut Arnold-chiarin epämuodostuman takia mitään edellytyksiä selviytyä, joten ehkä kätilö sen takia keskittyi tavallista enemmän sydämeen, aivoihin ja selkärankaan... ja hyvä niin. Onneksi, onneksi kaikki näytti olevan hyvin! <3 Ja jos Markiisilla nyt olisi huulihalkio niin aivan sama, leikkauksella siitä selviää. Pahemminkin tosiaan voisi käydä...!

Siis meidän kohdalla kävi niin, että synnytyksessä aikoinaan ei mennyt kaikki putkeen, joten 8 päivää synnärillä, lapsi muutama päivä teholla ja puolet tuosta 8 päivästä perhehuoneessa --> meillä meni jo synnytyksessä rikki vuotuinen reilun 600 euron maksukatto. http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/terveydenhuollon_maksukatto Jolloin siis kaikki nuo lisätutkimukset, leikkaus ja osastohoito olivat automaattisesti ilmaisia koska tapahtuivat saman vuoden aikana. Maksukattoon meni siis sekä minun että lapsen (ja miehenkin perhehuoneen osalta) kulut, ja siitä tuli "maksuvapaus" sekä minulle että lapselle vuoden loppuun asti julkisen terveydenhoidon kuluista. Eli ei tarvinnut edes tuota vakuutusta silloin ajatella.

Niinushka: Komppaan Esikoista. Varmasti on ultrassa se huulihalkioasiankin katsottu, mutta ei ole mitään erikseen mainittu, kun asia on ollut kunnossa. Ei meilläkään mitään mainittu, mutta jos olisi näkynyt jotain poikkeavaa, niin varmasti siitä olisi kerrottu ja jos ei olisi saatu kunnon näkymää, niin olisit saanut kutsun kontrolliin.

Joo meillekin sanottiin vaan sivumennen että ehjät huulet on. Aina jos on jotain huolestuttavaa ne kertoo kyllä ja laittaa tarvittaessa jatkotutkimuksiin.

Ei meillekkään noista huulihalkioista maininnu, vauva oli tosi hankala ultrata kun liikkui kovasti, mutta tosi tarkkaan kätilö tutki ja pitkään ultrasi että sai kaikki katsottua varmasti. :) uskosin et ois varannu uutta aikaa jos ei olisi saanu kaikkea tarkastettua.

Minun Hg on noussut huikeaan 113 lukemaan!! Jippikayjee:) Terkkari käski jatkamaan samaan malliin eli Obsidan x2 päivässä. Tämän hetkinen väsymys johtuu yksinkertasesti liiasta tekemisestä/kiireestä, mutta se helpottaa viikon päästä.
Kipeistä supistuksista pitää jatkossa olla nopeemmin yhteydessä terkkariin. Niidenkin vuoksi se lepo ois hyväksi.

No nyt lepään kun taisin tulla flunssaan. Aamuisen lenkin jälkeen on uni&villasukat tuntuneet parhailta ystäviltä:oops:

Mulla tipahti hg yli 130 lukemasta 116:sta ja siinä on junnannu kuukauden obsidanista huolimatta. Väsymys on karsee mutta ei mua kyllä ohjeistettu kahta pilleriä edes ottamaan?!? Itte pitää kaikki selvittää... :confused:

Joo mulle sanottiin, että 2 otan niin kauan kunnes Hg nousee. Sitten voi ottaa sen kerran päivässä ylläpitoannoksena, mutta vielä en uskolla tiputtaa kun mulla niin huonosti tuo rauta imeytyy. Olin kuules lukevinaan tuosta pakkausselosteesta, että vaikeissa anemioissa voi ottaa kolmestikin. Tarkistappas! On se kurjaa toimii puoli teholla tämmösen asian takia joka on ihan hoidettavissa.

Takaisin