Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äipsä: oletko ottanut huomioon vaatetuksen punnituksissa? Eli eka punnitus varmaan tehtiin kesällä kevyissä vaatteissa ja nyt varmaan oli enemmän vaatettakin päällä. Mä riisuin farkut tänään punnituksessa kun kesän punnituksessa oli kevyin mahdollinen mekko päällä. :D

Janna, mulla ei oo kans mitattu hemoglobiinia muuta kun ekalla neuvolakäynnillä vaikka viimeks siitä oikein kysyin. En ymmärrä mitä haittaakaan siitä olis ollu. Lääkärineuvolan yhteydessä ei mitattu mitään, että aika vähin mittauksin lähestytään puoltaväliä.

Mulle sano viimeksi neuvolassa että ei mittää hemoglobiinia kun on ollu niin hyvä, että ei oo varmaan tarvetta. Itse en tajunnut edes ihmetellä mittauksen puuttumista :)
Vähän meinaa stressata nuo kela asiat jo. Mulla seuraava neuvola vasta vikkolla 23 (jos oikein laskin) ja eikös sillon jo pidä alkaa ilmotella työpaikalle vapaista? Mutta kun enhän minä lahopää niistä mitään ymmärrä! Ajattelin että kyselen neuvolasta neuvoa niihin ja pyydän selventämään sen minulle kunnolla, mutta mahdankohan voida odotella sitä neuvolaa sitten.

Alpakka: Ei oo vielä kiirettä ilmoittaa töihin. Työnantajalle pitäänilmoittaa viimeistään 2kk ennen äitiysvapaan aloittamista. Vapaa alkaa normaalisti (ilman varhennusta) 30 päivää ennen laskettua aikaa, mikä menee joulun tienoille, jo LA on ihan helmikuun alussa.

Toi sun seuraava neuvolakäynti on varmasti juuri se, jossa käydään läpi Kela-asiat ja saat mm. raskaustodistuksen. K.o. käynti on yleensä pari viikkoa rakenneultran jälkeen.

Ei meilläkään mitata joka käynnillä Hb:a. Nyt vaan satuin mainitsemaan kovasta väsymyksestä ja päänsärystä niin mittasi. Ja tosiaan, käski syödä kahden viikon tehokuurin rautaa ja sitten labrakokeisiin, että nähdään tarkempi tilanne punasoluista.

Janna: Multakin vain kerran mitattu hb, vaikka kolme kertaa käyny jo neuvolassa. Toisaalta eka mittauksen hb oli 135, joten en oo siitä huolissaan. Kuulemma neljännellä neuvolakerralla otetaan taas hb.

Mulla ei ole neuvolassa otettu hemoglobiinia kertaakaan, kun labroissa, joissa muuten kävin, se oli ollut kunnossa. Ilmeisesti sitten seuraavalla kerralla tsekataan sekin.

Meillä ei mitata ikinä neuvolassa hb:ta, niillä ei oo ees vehkeitä siihen, ainoastaan verikokeella.

Oho, aika erikoista. Mittari on kuitenkin aika halpa ja tosi helppokäyttöinen, joten luulisi olevan kustannustehokkaampaakin käyttää sellaista, eikä lähettää näytteitä jonnekin labraan testattavaksi.

Mä ihmettelin tätä viime raskaudessa ja eka vastaus oli ettei niitä lansetteja edes valmisteta enää, öööö :D ja toinen vastaus oli et niillä pikamittareilla ei saada tarkkaa tulosta, siks ei käytetä...

Onpa kyllä jännä juttu...
Pikamittarilla tulee hieman laimeampi tulos, kuin verikokeilla, mut kyllä ne silti ihan päteviä on. Yleensä sit vaan tarkistellaan Hb verikokeilla meidän neuvolassa, mikäli on liian alhainen.
Ja joo, kyllä niitä valmistetaan, koska muuten joka paikasta loppuis lansetit :D
Helppokäyttönen ja kevyt mittari, jonka voi ottaa mukaankin kun toimii myös akulla/paristoilla.

Lääkärineuvolassa käyty tänään rv 17+3. Kaikki hyvin ja normaalia, mitä nyt sit tutkikaan, kohdunsuut ja semmoset. Verenpainekin oli normalisoitunut. Hemppoja ei siinä tilanteessa mitattu, laittoi lähetteen labraan niin meen tutkituttaan onko noussut 107->. Oma olo ehkä kohentunut, kun on saanu syötyä jo paremmin. Toki radidiagnoosi on vähän pakottanutkin syömään tasaisesti ja terveellisesti.
Ultrattiin sit päältä ja siellä ne pikku tirpanat heilui ja kuulin ekaa kertaa sydänten jumputukset:Heartred:Heartred

Samsam: kiitos selvennyksestä, eipä tarvii enää stressata sitä ainakaan :D Eilen pomo ko kyseli joko tiedän millon alotan vapaat. Sanoin ette tiedä ja sitten ehdotti että voisin käyttää myös kertyneet lomapäivät äitiysvapaata ennen ja siten pidentää vapaata hieman. Mielestäni ohan kiva ehdotus :)

Kaaduin töissä aika rajusti. Onneksi en mahaa mihinkään kopsauttanut vaan sain polvilla ja käsillä vastaan. Kuitenkin nyt on sellainen mielessä, että voiko siinä käydä lapselle jotai kun heilahtaa niin reilusti? Liikkeitä olen ehkä kuitenkin tuntenut, mutta nämä nyt on taas tällaisia ettei ota selvää oliko vauva vai sittenkin ilmaa. Pitäisikö soitella maanantaina neuvolaan ja kysyä sieltä kannattaako huolehtia?

Alpakka sanoisin et niin kauan kun mahaan ei kohdistu iskua niin kaikki hyvin. Vauva kelluu kuitenkin lapsivedessä ja sun omat sisuskalut toimii melkosen hyvinä iskunvaimentimina. Mutta toki jos huolettaa kannattaa neuvolaan soitella ja vaikka käydä sydänäänet kuunteluttaa. Turha stressi ei oo hyvästä :)

Alpakka: Suosittelen miettimään ja ehdottamaan töissä myös sellaista vaihtoehtoa, että jätät lomapäivät käytettäväksi äitiys- ja vanhempainvapaan jälkeen, niin että saat ns. paremmin palkattua vapaata pidennettyä loppupäästä. Kotihoidon tuki ei kuitenkaan ole kovin kummoinen raha. Jos sitten tulee sellainen olo, että ei jaksa töissä ja siksi haluaisi jäädä pois aiemmin, niin saat varmasti saikkua.

Enhän minä noista vapaista tajua mitään... vaikka tutuilla ja sisaruksilla on lapsia niin ei näistä tule puhuttua kenenkään kanssa. Eihän mulle tullut mieleenkään että siten voisi saada jotenkin paremmin palkattua vapaata. Hyvä että sanoitte :D Pitänee kirjoitella jonnekin lapulle kaikki kysymykset ylös että muistaa sitten vaikka siellä neuvolassa kysellä kunnolla :P

Takaisin