Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä neuvolantäti totes, että voi tulla kuunteleen muutenki vaan sydänääniä, jos haluaa. Onpa ikävä juttu, jos ette oo vielä pikkusia saanu rauhassa kuunnella :/

Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli oikein mallillaan. Poika on selvästi tulossa :) Kahden viikon päästä on taas ultra, saan olla "mallina", kun joku suorittaa loppututkinnon. Mikäs sen mukavampaa, kun nähdä pikkuinen uudelleen!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään lääkärineuvolassa. Sydänäänet normaalit ja kovasti taas liikuttiin kuuntelun aikana. Sisätutkimuksessa kaikki ok, kuten myös verenpaine, virtsa ja painonkehitys. Ekaa kertaa mittasi myös sf-mitan, mikä myös osoitti normaalia kasvua. Hassu lääkäri se kyllä oli, sillä rupesi kovasti mainostamaan mahdollisuutta saada saikkua, vaikka olin juuri vastannut työtä koskevaan kysymykseen, ettei työskentely rasita pätkääkään!

Eilen toi posti hyviä uutisia eli 2. trimesterin seerumiseula oli puhdas eikä siis ole kohonnutta riskiä Downiin.

Mä oon kuullu sydänäänet varmaan 4x.. Ekassa neuvolassa jo pikaisesti rv9 ja sit nt ultrassa laittoi yllärinä kuulumaan ja sit viime neuvolas ja lääkärineuvolassa. Mä meinasin jo et soitan tänään et saisko käydä kuuntelee ku en oo sunnuntain jälkee kunnolla pongannu liikkeitä, mut ylläri alko tänään taas tuntumaan. Vissii vauva ollu vaan semmoses asennossa et ei sit ole tuntunu ja istukka varmaan vähän vaimentaa kuiteski jos tiettyyn kohtaan vaan tulee potkuja. Tää vauva kyl tekee tätä aika paljon, kunnon äitin pelottelija

Otetaanko kaikilta toi 2. Seerumiseula? Mietin kun mulla on ens viikolla rakenneultra mutta mitään verikokeita ei oo pyydetty...

Mun käsittääkseni seerumiseulaa käytetään Down-riskin kartoittamiseen yleensä silloin, jos raskaus on edennyt niin pitkälle, ettei alkuraskauden yhdistelmäseula (niskaturvotus + verikoe) ole enää luotettava. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Ja kaikki noi seulat on vapaaehtoisia, ainakin minun käsittääkseni.

Minä vasta liityn tähän ryhmään ja voisin lyhkäsesti kertoa miten täällä meni. Plussattuani soitin neuvolaan, jossa sitte puhelimen kautta laskettiin että viikkoja oisi se 4-6 ja varattiin aika varhaisraskauden ultraan. Siellä sitten sanottiin, että katsotaa nyt mahan päältä, vaikka ei siellä varmaan vielä mitään näy. Että kokeillaa sitte alakautta. Mutta kuinkas ollakkaan, siellä porskutteli jo viikoolla 9+4 pikkuinen ylläri. Sitte tietysti soitto neuvolaan ja neuvola-aikaa aikaistettiin. Sen jälkee oli sitte se niskaturvotusultra jonne mieskin pääsi mukaan :) Sydänäänet olen kuullut vain kerran, viikkoja siis nyf 17+5, silloin lääkärin tarkastuksessa.

Voiko neuvolaan vaan soittaa ja pyytää päästä kuuntelemaa niitä jos huolestuttaa? Vai sanooko ne vaa että turha tässä vaiheessa huolestua jos ei tunne liikkeitä...?

Niin ja seuraava ultra onkin rakenneultra kolmen viikon päästä ja sitö malttamattomana odotellaan. Jos se lääkäri suostuisi kertomaa kumpi se on :P

Juu, vapaaehtoisia ovat kaikki seulat. :)

Muoks. Riippuu, Alpakka, varmaan ihan neuvolasta ja terkkarista, mutta uskoisin, että yleensä suhtautuvat myönteisesti ja päästävät kuuntelemaan pikku veturia, jos huolettaa.

Täällä oli eilen lääkärineuvola. Ensiksi neuvolatädille juttelemaan, jossa otettiin hb, paino ja verenpaineet. Hb 121, verenpaine 60/100 ja painoa kertynyt tämän raskauden aikana n. puoli kiloa. Alkuajan pahoinvointi ja kuvotus on varmaankin verottanut hieman tuota painon kertymistä. Vieläkään ei ole tullut sellainen kunnon nälkä päälle kuten ennen.

Lääkärikäynti meni pikaisesti. Teki sisätutkimuksen, jossa kaikki ihan ok. Vähän taitaa hiiva vaivata, kun lääkäri kysyi onko kutissut. Sanoin, että on hieman, niin ehdotti hoidoksi Lactal putkiloita, jotka tasoittavat ph-tasapainoa. Hiivakuurista ei puhunut mitään, mutta saatanpa sellaisenkin ottaa ensiksi, niin rupeaa tämä kutina ja valkkarin määrä vähenemään. Lopuksi kuunteli pikaisesti sydänäänet. :Heartpink

Kahden viikon päästä sitten rakenneultraan. :)

Mulla oli kans toi lääkärineuvola max. 15 minsaa. Hyvin menny, sisälmystös kaikki kunnos ja sydänäänet kuulu.

Otetaanko kaikilta toi 2. Seerumiseula? Mietin kun mulla on ens viikolla rakenneultra mutta mitään verikokeita ei oo pyydetty...

Niin siis 2 trimesterin seerumiseula on vaihtoehto sille alkuraskauden ultran yhteydessä tehtävälle seulonnalle, jos ei alkuraskauden seulontoja enää voida tehdä. Mulla kun kävi niin, että alkuraskauden ultrassa (jota varten olin käynyt niissä seulontalabroissa) paljastui, ettei kyse enää ollut alkuraskaudesta, vaan masussa oli kuukautta pidemmällä oleva asukki. Ne alkuraskauden seulonnat pitää tehdä niillä tietyillä viikoilla ja kun sitten oltiinkin reilusti pidemmällä, niin niiden tulokset "mitätöityivät". Sen sijaan otettiin sitten tuo seerumiseula, jonka pystyy tekemään vielä viikolle 16+6 asti. Ja siis tutkitaan juuri sitä riskiä Downiin ja muutamiin muihin kromosomipoikkeavuuksiin.

Tästä siis johtuu myös tuo bannerini Maaliskuun mammoista, kun alun perin la oli maaliskuun puolivälissä ja sitten aikaistui helmikuun puoliväliin :)

Masennus hiipii taas.Viikkoja nyt 17+1 ja kävin sitten neuvolassa.Kaikki ok,sydän äänet oli ok,vauva liikkui vimmatusti ja kaikki oli niinkuin pitää.Sitten tuli se vaaka.Painoa on tullut 4kg ja on kuulema vähän reippaanlaisesti.Minä luulin että hyvin on menny kun en oo herkutellu ja muutenki kattonu mitä laitan suuhuni.Nyt tuli sitten käsky ruveta kaiken lisäks käymään joka ilta lenkillä o_O Missä välissä?! Minä jo hätäpäässä yritin vedota rintoihin jotka on nyt vaihtanu 2 kokoa suurempaan kaksioon mutta ei sillä ole mitää väliä eikä sillä että kädet ja nilkat on turvoksissa.Ihan oikeesti!Onko 4 kg tosiaan liian paljon?Itku tulee.

No ei ole jos ei itse tunnut siltä. Mulla on tullut 5 kg eikä lääkäri eikä terkkari ole siitä maininnut. Aika lailla tuntuu kertyvän samaan tahtiin kuin edellisessä raskaudessa, jossa tuli 16 kg ja kaikki lähti nopeasti pois. Niin ja siis mulle on tullut ton verran kiloja vaikka käyn erilaisissa ja raskaissakin jumpissa 4-5 kertaa/vko. Älä turhia stressaa.

No ei kai toi neljä kiloa oo viel paha (näin ainakin uskottelen itselleni).

Mulla on tullut tuo 4 kg kanssa viikolla 19 nyt, kysyin neuvolassa kun sain ekan kolmanneksen aikana niistä 3 kun en pahoinvoinnilta voinut liikkua mun kätilö oli järkevä ja totesi että se on yksilöllistä eikä mun kannata siitä olla huolissani. Ne seuraa kyllä tarkemmin jos tarvetta on mutta ei saisi syyllistää

No onpas ollut tiukka täti siellä Äipsällä! Mullakin tullut reilu 3 kg jo, mutta ei terkkari mitään sanonut. Viikolta 10 viikolle 16 painoa oli tullut +200g viikossa vaikka eihän se vauva niin nopeasti kasva. Minne lie kertynyt tuo :oops:

Mulla oli tullut 3kg jo 15+4 olleessa neuvolassa ja neuvola sanoi, että ihan normaalia. Nyt 18+6 on varmaan jo 5kg! Elä sinä Äipsä annan neuvolan pahoittaa mieltäs, ainakaan 4 kilosta.

Äipsä mulle ekas raskaudes oli tullu just joku 4kg noille viikoille mennessä ja mulle vaan todettiin et hyä kun paino nousee. Nytkin varmaan aika samois lukemis menty. Ihan normaalia painon nousua. Sun terkkariks on osunu joku kilonatsi :)

Tänään neuvola (18+0). Vasta jälkeenpäin tajusin ettei hb:tä mitattu. Eikö sitä nykyään mitata joka kerta? Edellisissä raskauksissa (2000, 2001) mitattiin aina.

Verenpaine hyvä, paino laskenut mistä sainkin nuhteluja (vaikka lähtöpaino oli reippaasti ylipainon puolella) ja muutenkin kaikki ok PAITSI et oli proteiineja virtsassa. Mutta ei kuulemma huolta näin alhaisilla viikoilla ja matalalla verenpaineella. Voi johtua huolimattomasta alapesusta kans kai.

Kahden viikon päästä rakenneultra ja siitä kahden viikon päästä jo KELA-käynti neuvolassa! :)

Takaisin