Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli kans tuo voimavarakysely. Vaikka mekin vasta ekaa odotellaan, niin ei selkeästi oltu kyselyn kohderyhmää... Tietysti jos on parisuhde heikolla pohjalla, raskaus yllätys tai vastaavaa, niin ihan paikallaan tuollainen keskustelu.

No, huh. Ei meilläkään tollasia oo kyselty. Sen sijaan viimeksi kuulin neuvolassa sijaisen sijaiselta, että se vakkarisijainen (oma vakkari nimetään joskus, jos nimetään) oli kirjoittanut mun tietoihin, että "äitiä huolettaa, koska ei muista miten vauvaa hoidetaan". Siis mitäh??? Sen lisäksihän mun ei ois myöskään pitänyt olla neuvolassa tapaamassa tätä sijaisen sijaista, mutta mun vakkarisijainen ei ollut joko osannut laskea viikkoja tai sitten lukea sitä heidän tarkastusohjelmaansa... Ei ollut myöskään täyttänyt neuvolakortista ekan ultran tietoja, jne. Mä kun luulin, että se ei vaan osannut ottaa hemoglobiinia. (Ei siis oikeasti saanut verta sieltä sormenpäästä...)

Meillä nuo kyselyt tulee th:n laajennetun tarkastuksen yhteydessä eli n. viikon 22 tienoilla. Tosin minä en suostunut niitä lippuslappusia ottamaan, sanoin että ihan tyhjänpäiväsiä täytellä.

Untuva toi oli toinen lappu mikä piti täyttää ja toisessa kyseltiin et ollaanko masentuneita ja tunnetaanko ketään lapsiperheitä keltä saadaan apua. Mut joo kohderyhmät tuntuu olevan hukassa noilla :)
Mä joudun viellä oottaan jonki aikaa et saan tietää kumpaa ootan :)
Onnea teille kaikille jotka ootte jo saanu selville <3

Meillä täytettiin vaan audit ja tuo. Ehkä pitää sanoa.. toistaiseksi :D (mä siis sain ekalla neuvolakäynnillä ite täytettäväksi auditin, toisen auditin miehelle ja tuon molempien täytettäväksi ja ne piti tuoda seuraavalle käynnille mukaan).
Mun pitäs varailla rakenneultraan aika, pitää vaan selvittää miehen aikataulut töiden suhteen kun hää haluaa mukaan. Sitä tässä ootellu.

Mä vaan ite täyttelin jotku laput ja se siitä.. Ei suuremmi kyselly mitään ja sit jotai lappuja saatiin kotiin miehen kaa yhdessä pohdittaviks.. Ei kyl olla niihin puututtu..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Voimavarakyselypaperi saatiin kans ekas neuvolas jo täytettäväks :)
Auditia ei tarvinu meidän ees täyttää ku ei käytetä alkoholia.

Mäkin haluun jo tietää kumpi tulee... Oon niin kade teille muille! :)
Vielä pari viikkoa rakenneultraan. Höh! Voi tätä kärsimättömyyttä.

Mitähän mukavaa se neuvolatäti kirjaisikaan sinne tietoihin jos kieltäytyy (molemmat tai mies vaan, mitä meillä tulisi tapahtumaan) noiden lappujen täyttämisestä? Ne on mun mielestä aivan yhtä tyhjän kanssa, varsinkin jos niitä ei käydä läpi yhdessä. Meillä ei todellakaan käyty ekassa neuvolassa läpi niitä mitä oli tullut kirjeenä kotiin ennen sitä (Audit, ruokavaliokysely ja joku muu mut en muista mikä), se täti kyseli vaan jotakin ja vastasin ja sanoin sille kolmesti että se sama muuten kysyttiin noissa lapuissakin ja se sano aina vaan et aijaa ja jatkoi kyselemistä.

Elya, no mikään ei oo neuvolassa oikeesti pakollista. Jos sä kieltäydyt, ni luonnollisesti voi kysyä että miksi, ja kirjata tietoihin ettet ole niitä täyttänyt. :)

Meille annettiin myös ne voimavarakyselyt yhdessä täytettäväksi. Mies katsoi niitä ja kysyi neuvolantädiltä et voiks tässä reputtaa. Täti ei ihan tainnut saada otetta miehen kuivasta huumorista, sen verran hämmentyneeltä vaikutti. No, jatketaan samaan malliin ja löydetään itsemme jostain erikoistukiryhmästä

Tänään oli toka neuvola. Juteltiin ruokavaliosta ja pääsin täyttelemään lappusia. Kotiin saatiin myös lipukkeet täytettäväksi yhdessä miehen kanssa. Hämmästyin kun hemoglobiinia ei otettu, vaikka olisin halunnut.. En siis sitä pontevasti vaatinut, varmasti olisi otettu siinä tapauksessa.
Mutta siis kaikki oli ok, sydänäänet kuului hienosti, syke oli 160 paikkeilla. Sain ajan lääkärineuvolaan kun lopulle :)
Innolla odotan että päästään miehen kanssa täyttelemään kuponkeja ja juttelemaan henkeviä :D

Meillekin tyrkättiin kauhea kasa lappusia täytettäväksi neuvolassa ekalla kerralla kotiin, joita ei oo sen jälkeen kyselty. Meiltäkin kysyttiin ekassa neuvolassa, että kuis kodinhoito-onnistuu ja tajutaanko, että vauva muuttaa arkea? Oltiin sillee, et ööö...joo. Hokasitko, että siellä papereissa lukee, että meillä on 4 lasta ja ollaan yli nelikymppisiä? Aivan uskomatonta! Lisäksi neuvolatäti paasas mulle ruokavaliosta. Sanoin, että olen kasvissyöjä ja kalalle allerginen. Eipä se paljon kuunnellu. Luetteli siinä listasta mitä lihoja ja kaloja ei saa syödä, vaikka kerran sepustuksen lomassa sanoin, et joo ei tarvi selittää, kun oon KASVISSYÖJÄ. En siis syö niitä vakuumipakattuja lihoja. Tuli vähä sellanen tunne, ettei se edes kuunnellut mitä me puhuttiin sille.

Niin ja nyt kun pääsin oikeen vauhtiin: Mein 4-vuotias oli mukana ja tytteli katteli koneelta, et joo sullaha on kolme lasta ennestään. Viimenen synnytys vuonna 2003. Mies siihen, että ei kai toi mein likka ihan niin vanha vielä oo. niillä ei oikeesti ollut tietoa viimesestä synnytyksesä, vaikka neuvola oli sama. Ja saman likan kanssa olen käynyt neuvolassa jo 4 vuotta. Ookoo, likka oli sijainen, mutta silti.

Ei oo totta, MinniV... Aina ei tiedä pitäiskö näille jutuille itkeä vai nauraa... Mun/ meidän tiedoista ei toistaiseksi oo puuttunut mitään oleellista, mutta ylimääräisiä tietoja on sitten löytynyt senkin edestä, kuten se että mulla on toisessa jalassa 6 varvasta (joo, ei kyllä oo - ihan 5 on molemmissa kuten useimmilla muillakin), että sekä mä että mies ollaan sairastettu herpes genitalis (juu, ei olla, ei kumpikaan, ei sitä eikä mitään muutakaan vastaavaa) ja viimeisimpänä tosiaan tää, että mua kuulemma huolettaa, kun en muista, miten vauvaa hoidetaan. Jännä kun en itse tiennyt olevani moisesta huolissani...

Voimavarat? Lippulappusten täyttelyt ja kyselyt kotioloista? Ei multa o kukaan neuvolassa sellasia kyselly. Lykkäs vaan kasan oppaita ja yli tunnin mittasen DVD:n mulle mukaan. Niistä ois tarkoitus löytyä kaikki raskaudesta, synnytyksestä ja vauvan hoidosta...

Takaisin