Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Laitoin eilen kyselyä neuvolaan kun mulla oli matalat mom arvot näissä S-PAPPA JA S-HCG-B-V tuloksista niin sain vastauksen näin: Hei,
nuo arvot eivät osoita mitään kromosomipoikkeavuuksia. Downin riskiluku on sinun kokeissa ollut matala. Matala MoM-arvon vuoksi seurataan verenpainetta ja sf-mittaa, koska tuohon voi liittyä vähän isompi riski raskausmyrkytykseen ja sikiön pienikasvuisuuteen.

Ja downriskiluku oli 1:9229, tuntuu että voisin itkeä kun pelottaa ja stressaa :/ En halua downlasta enkä raskausmyrkytyksiä :/

Minttu tuo down riskiluku on erinomainen, riski alkaa olla merkittävä kun se on 1:300-500 joten siitä ei kannata huolehtia. Tässä nähdään taas se että potilaalle tulee AINA antaa täydelliset koetulokset JA tulkita ne. Täälläkin on nähnyt että tuloksia ei esim anneta potilaille jos annetaan niin annetaan pelkkä numero jne. Kyseessä on teidän omistama tieto joka on annettava (potilastieto)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillähän tuota riskilukua ei edes kerrota jos synnytyssairaalan tulkinnan mukaan riski on pieni, ellei erikseen lähde sinne soittamaan ja kyselemään..Mutta kyllä minäkin tuo luvun hyväksi mieltäisin :)

Näköjään Tanska tekee edes yhden asian paremmin :) sekä yksityinen että kunnallinen kävi kanssani riskiluvut lävitse ja selitti tulosten merkityksen yksityiseltä sain vielä paperit mukaani :)

Meillä luvut olisi ilmoitettu vain, jos riski olisi ollut suurempi kuin 1:250. En ole tarkempia tuloksia saanut, mutta kysyessä varmasti saisin. En ala tässä kohtaa kyselläkään, ettei tule paniikkia, jos se olisikin 1:251. Joka tapauksessa realistina suhtaudun asiaan niin, että luvuista huolimatta mikään ei ole varmaa. Luottavaisin mielin kuitenkin eletään.

Juu mulle kans selitettiin neuvolassa (niillä kun on samassa tietokannassa kaikki muutkin verikokeiden tulokset) nuo riskiluvut (jossain taisin mainitakin että down oli 1:8100 ja toinen oli 1:10 000) ja että ne on tosi hyvät eikä oo todennäköistä noiden perusteella että olisi lapsella ongelmia, toki mainitsi ettei voi ikinä olla 100% varma. Mutta on ne silti luotettavia.

Ikinä ei tietenkään voi olla mistään varma..vaikka kuinka testit näyttäisi hyvää, ja en siis tarkoita pelotella, mutta karu totuushan se on. Esimerkiksi synnytyksessä lapsi voi vammautua ja osahan erilaisista vammoista saattaa hyvinkin tulla vasta myöhemmällä iällä tai sitten ylipäätään tapahtuu joku onnettomuus jonka johdosta vammautuminen. Itsekin vain pitäisi ottaa niskasta kiinni jja koittaa nauttia, mutta se on välillä hankalaa.

Niin nuo testithän paljastavat vain riskin tiettyihin kromosomipoikkeamiin kromosomit taisi olla 15,18 ja 21 ilmoitettuna todennäköisyydellä, moni suuren riskiluvun saanut on saanut täydellisen terveen lapsen. Eli tähänhän ei kuulu muut kehityshäiriöt / vammat ei selviä tuossa seulassa. Ja vastaus on todennäköisyys ei kyllä/ei vastaus kysymykseen terve vai ei :)

Juu ei tuosta tarvitse olla huolissaan. Jos miettii oikeasti, todennäköisyys 1:250 (eli yksi 250:sta) on sekin periaatteessa aika "pieni" riski, mutta sillon tietty tutkitaan sit tarkemmin jos menee suuremmaksi se riskiluku eli kun se toka luku on alle 250.
Mä sain neuvolasta kuulla riskiluvun, vasta kun kysyin. Muuten tuli vaan paperi jossa luki et suurentunutta riskiä ei ole. :)
Eikä ne yksittäiset arvot merkkaa niin paljon, sen takia otetaan verikokeet, mitataan niskaturvotus ja äidin iän kanssa saadaan se riskiluku.

Mun mielestä se kätilö selitti sen hyvin kun sanoi, että jos mä saan 35 lasta niin yhdellä niistä on mahdollisesti down.

Tänään (rv17+2) käyty toisen kerran neuvolassa. Verenpaine 128/74, virtsa puhdas, painoa tullut +4 kg lähtöpainoon ja sikiön syke +140. Kuuntelun aikana veijari rupesi vähän riehumaan ja saatiin sitten kuunnella myös muutama potkusarja, mitkä myös tunsin. BMI mulla alkupainosta 25 ja ikää siis nyt 34, joten niiden puolesta olisi tullut passitus sokerirasitukseen. Terkkari kuitenkin totesi, että minulla painossa runsaasti lihasta ja kun ei edeltävässäkään raskaudessa tehdyssä sokerirasituksessa ollut moitittavaa, eikä sukurasitteita sen puolesta, niin ei tarvitse mennä. Jee! Tosin totesi, että jos nyt rupean paisumaan kuin pullataikina, niin katsotaan sitten uudelleen. :)

Meillä Jyväskylässä ultraaja kertoi riskiluvut ja selitti ne. Kirjoitti neuvolakorttiinkin, ainakin tuhannen tarkkuudella :) Mutta täällä siis olikin se tapa, että ennen nt-ultraa verikoe ja ultrassa vielä tarkistetaan, halutaanko kuulla tulokset.

Tänään tuli neuvolassa käytyä ja sain sokerirasitustestin tulokset. Sen verran oli koholla (siis niin vähän, että jos en olis raskaana niin ei aiheuttais mitään toimenpiteitä) että nyt mittailen sitte sokereitani seuraavat 6 päivää ja katotaan auttaako ruokavalion tiukentaminen. Pieni sydän napsutti masussa 146 kertaa minuutissa <3 Hemoglobiini oli hieman laskenut ja sain kehoituksen ruveta kokeilemaan rautalääkitystä, mutta mitään akuuttia ei ollu. Verenpaine aavistuksen noussut mikä ei haittaa yhtään kun mulla on normaalisti niin alhaiset paineet. Ja paino... Ei Grammaakaan onneks lisää. Tänään viikkoja tasan 19 :wink

Mashnu, sillainhan se vähän todennäköisyytenä menee. Mut onneks oli normaali punktion tulos :) harmi et oli koholla sokerit. :)

Mörri-möykky, kiva ettei tarvi mennä rasitukseen :) tarpeen mukaan sit :)

Eilen oli toinen oma neuvola käynti. Kaikki näyttäis olevän hyvin.
Olin aika yllättyny kun täällä on nykyään yks neuvolalääkäri aika vaan :eek: Perusteluna et käyään Jyväskylässä 2 kertaa ultrassa. Vuosien kokemuksella melkein voin sanoo et huonompaan suuntaan menee tääkin palvelu.
Kuitenkin vilkas muksu kyydissä ja syke oli 140 :)
Tosin hirvee narina mun painosta, et kun on ylipainoo niin ei sais kuulemma tulla raskauden aikana yhtään lisää. Mun onneks tippunu 5 kiloo ennen raskautta olevasta painosta.
Olikohan tää neuvola avutuminen taas tässä :grin

Höh. Mulle neuvolatäti oli ihan asiallinen mun painosta vaikka reilusti ylipainoinen olenki, katsottiin vaan yhdessä taulukosta että maksimissaan 8 kiloa sais tulla lisää. Täälläkin joutuu käymään "isolla kylällä" ultrassa ym muissa jutuissa eikä neuvolassa ole lääkäriä paikalla kuin yhtenä päivänä viikossa.

Niinushka, meil ei oo lääkärineuvolaa ku yks ainoo joskus kun on tuo mikälienee laaja terveystarkastus. Muuten ei oo :D tylsä et on avauduttu painosta.. :(

Takaisin