Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä luin kans jostain, että matalan a:n ääntely auttaa rentoutumaan. Ja hyvä sääntö on kans se, että jos huulet on kireenä niin on myös alapään huuletkin :) toimii kyllä, huomaa heti ku testaa! Mies katteli ja kuunteli ihmeissään ku yks ilta testasin ja kysyi et "nytkö se alko!?". Mää sanoin et harjottelen vaan. Käski erikseen mainita kun en enää harjottele!

Rv 36+2 lääkärinla takana. Painoarvio 2800g, kohdun ulkosuu yhdelle sormelle auki ei kiinteä eikä pehmeä, kaulaa jäljellä vähän vajaa 2cm.

Kaikki kunnossa, RR 122/76, hb 114 ja pissa puhdas. Hoitaja ei vaan meinannut millään saada suonesta verta, vaikka yleensä on voinut ottaa ilman kiristintä laskimoverinäytteen. :O jännä juttu. Kahdesti joutui pistämään samaan suoneen kun ensin karkasi eikä toisesta kädestä löytynyt suonta lainkaan. :O

viimeinen neuvola ennen sektiota käyty. rv 37

kaikki arvot puhtaat,verenpaine 118/80, paino laskenut.

vauvan sykkeet ok, heti kun sai kii...rönttis kroolaili karkuun ja potki laitteita mennessään.
kaikki käyrät laskeutuneet n.keskitasolle (sf,vauva yms.)

vielä yksi ultra sairaalassa ennen H-hetkeä.

ilman ultraa arvioitsi vauvan 3kg, mutta senhän vielä ultrassa näkee.

streptokokki,joka on ollut mulla poskionteloissa aiheutti kommentin, no , oliko se b vai c vai mikä,kun niitä on niin monia?

kuulemma naisilla saattaa asustaa alapäässä strepto.

ei toimenpiteitä.

tuli oikeen haikea olo.. nyt se on sitten loppusuora, 2 viikkoa ja vauva on pihalla.

Viimenen neuvola ennen synnytystä. Ja aivan turha käynti. Paino oli viikossa laskeu 700g mutta eipä se ihme oo. Aina kun apina alkaa pyöritteleen päätään, nii tulee mukava suolentyhjennys samalla. Paineet ja pissa ok.

Mut sit kun valitin et viime yönä alko taas toi polttava aaltoilu selästä reisiin ja ahistavat, mutta kivuttomat supparit samalla, nii tän mielestä vika on vaan mun selässä :eek:
Sama kun sanoin etten välttämättä oo kasassa sinne käynnistykseen asti ja epäilin et kerkeenkö sit ajoissa sairaalaan, nii taas tuli et ainahan sä voit mennä osastolle oottan. Että näin taas hyvät th:n neuvot.
Sanohan se et nyt sit voitkin maata tekemättä mitään, nii ei se vauva saa syytä tulla ennen. Miten kolmen muksun ja elukoitten kanssa siihen onnistut? Ja mun pää hajoo jos vaan makaisin tän viikon.

Mulla oli nlassa kaikki ok, alapaine ekassa mittauksessa koholla kun naureskelin jotain mut toisessa ok kun nojasin tuoliin röhnöttään ja laitoin suuni kiinni.

Vauva on niin alhaalla, ettei th saanut kuin parilla sormella päästä kiinni eikä päässyt häpyluun ja pään väliin enää ollenkaan. En huomannut kysyä, onko se kiinnittynyt mut kaipa tuo olis sanonut. Sen terkka sano, että maha on ihan selvästi etukenossa ja sf on pienentynyt 33 senttiin, kun vauva painuu lantioon. Ootteko muuten huomanneet kattoa makuullaan mahaanne peilistä? Kyllä huomaa onko laskeutunut vai ei. Mulla ainakin on tosi hassu kun kumpu nousee puolesta välistä ylämahaa :D

Painoo mulle on tullut puoli kiloa viikossa, +15 kg rikki.

Kahen viikon päästä (39+5) seuraava joskin sanoin, etten oo kyllä tulossa enää sinne, kun mulla on se synnytys 6. päivä ;)

Tänään neuvola viikoilla 39+1. Painoa nyt tasan +20kg lähtöpainoon. Sf 33 cm ja vauvan sykkeet reippaan jumppatuokion ansiosta siellä 175:n hujakoilla. Pissa oli puhdas, mutta th kirjoitti lähetteen päivystyspolille kovan päänsäryn ja kohonneen verenpaineen takia.

Kättärillä käyrät ja labrat olivat kunnossa, eli ei viitteitä myrkytyksestä. Jos päänsärky jatkuu, niin sitten vaan taas paine- ja pissakontrolliin neuvolaan tai polille.

Kohdun suu oli sormelle auki ja kaula lyhentynyt 1,5 senttiin ja pehmentynyt. Luvallani lääkäri teki vähän kovaotteisemman sisätutkimuksen, jotta kypsyminen edistyisi.

Turbo hengaili nätisti rt:ssa, harjoitteli hengitysliikkeitä, kiskoi napanuoraa, heilutteli varpaita ja pyöritti pyllyä. :love7 Painoarvio oli tasan 3 500g; aika täsmällinen tyttö. :grin

37+5 neuvolas taas käyty.. Painoo oli reilu kilo tullu vajaas 2 viikossa mut turvotuksia on jaloissa jonku verran >.<

oikeessa olin et nyt on vauva kiinnittyny, ei heilunu enää pää ja maha selvästi laskeutunu, siltä
Kyllä itestäki näyttäny ja tuntunu.. Sf mitta oli edellisen kerran 36cm laskenu 33,5cm :) esikoisesta ei missään vaiheessa laskeutunu, ainakaa ennen synnytystä.. Kun viimesessä neuvolassa oli 38cm ja seki oli muistaakseni 39+jotain. Strepto näytteenkin otti nyt tällä kerralla.

Maanantaina sit äitipolikäynti jännä nähdä mitäs siellä sit sanotaan..

Neuvolassa käyty aamulla. 117/70 (Jos muistan oikeen), pissa puhdas, sf 33, bebe laskeutunut mutta ei kiinnittynyt. Painoa tullut yli kilon (!) viime viikon jälkeen, mutta laitettiin se turvotuksen syyksi, koska en oo edes herkutellu paljo mitään viikon aikana (mitä muistan ainakaan :D ). Eli kaikki hyvin. Ens viikolla taas neuvola.

Niin muuten, terkka sano et menee ihan varmasti yliajalle, koska katto et lääkäri oli viime viikolla kattonut kohdunsuun tilanetta ja se oli kiinni ja 3cm?. Eli ei oo yhtään mitään siellä edes tapahtunut :(

Onpas jännä, jos terkka sano, että menee varmasti yliajalle! Mulla katsoi viime viikolla lääkäri, että ei oo myöskään kohdunsuulla vielä mitään tapahtunut, mutta se ei kuulemma ensisynnyttäjällä merkitse vielä yhtään mitään. Saattaa kaikki muutokset kuulemma tapahtua tosi nopeastikin. Mitkä viikot sulla on endorfiinitähtönen? Mulla oli viime viikolla 36+2 kun sain ton em. lausunnon.

Endorfiinitähtönen: Mulla oli neuvolalääkärissä 37+0 paikat täsmälleen samassa kuosissa kuin viikolla 16+5 eli kiinni, kiinteä ja täydessä mitassa (3 cm). Eilen päivystyskäynnillä viikkoja 39+1 ja sormelle auki, pehmennyt ja lyhentynyt (1,5 cm). Näinä vikoina viikkoina muutokset voi siis tapahtua nopeastikin.

Mulla oli perjantaina 36+4 kiinteä, sormelle auki, kanavaa jäljellä 2cm ja maanantaina (37) sama mutta kanavaa jäljellä 1,5cm. Eli parissa päivässä jo tapahtunu jotain. Sit keskiviikkona (37+2) siitä irtos limatulppaa.

Jaaha, konttollissa ollaan neuvolassa, pissa puhas (huh), paineet törkeet (iik) ja nyt käyrillä joka omaan silmään näyttäs normi setille. Toivottavasti nää ois ny kuitenkin ok ni päästäs maanantaihin saakka. Jos ei ni samoin tein käynnistykseen.. Hui!

Neuvola takana viikoilla 37+6. Mua harmittaa kun toi terkka on vaan sijainen, se ois niin mukava! Eipä sillä että oikeassakaan terkassa mitään vikaa olis, mutta toisten kanssa sitä vaan menee paremmin kemiat yhteen.

Mulla oli paino noussut pari kiloa kolmessa viikossa, mutta toisaalta en oo vielä edes kymppikerhoon päässyt joten ei syytä huoleen. Verenpaine oli 105/62, mikä tarkoittaa, että saan syödä salaa salmiakkia ;) Vauva potki taas innoissaan, kun sydänääniä kuunneltiin. Tuloksena sopivasti vaihteleva syke. Mun sf-mitta on vaan 30 edelleen, mutta vauva silti ilmeisesti jo 3-kiloinen. On sillä ahdasta! Ensi viikolla taas uudestaan...

Neuvolassa käyty, harvinaisen nopea käynti oli tällä kertaa, rv37+1.
Pissa puhdas, paino -200g viime viikosta, rr hiukan koholla 151/93 ja 131/92, sf 34 (keski ja yläkäyrän välissä), käsikopelolla arvioi vauvan painoksi 3kg, syke ja liikkeet hyvät. Verenpaineen ja turvotuksen (kasvot ja nilkat turvoksissa) takia otettiin jo ens tiistaille seuraava aika vaikka mulla on ens pe äitiyspoli myös. Ja ens ke on myös imetyspolille aika niin onpahan tekemistä ens viikolla. :)

Takaisin