Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvola takana, 39+1. Sf 31 (viikko sitten 33) ja pää melkein kiinnittynyt, jeee!! Ja mulle ilonaihe, paino pysynyt melko samana -100 g viime viikosta!!! Perjantaina verenpaineen takia kontrolli (137/89), en oikein ymmärrä miksi, onko noi siis koholla kovastikin? Mitä teillä on verenpaineet näin lopussa?? :rolleyes:

Neuvolassa käyty rv 37+2. Pissa puhdas, verenpaine 122/74, sf-mitta 37, rt, mutta ei kiinnittynyt, sikiön sykkeet oli +120. Totesi sikiön olevan jo melko alhaalla, kun kuulemma mun kylkikaaret näkyi jotenkin hyvin (?) ja kyseli, että onko hengittäminen helpottanut. Totesin, ettei sen kanssa ole ollutkaan mitään ongelmia :p

Seuraava neuvola 10.2., jolloin olisi rv 39+3 ja yhdessä pohdittiin, että mahtaako käynti toteutua. Kierrosta laskettuna kun tuolloin olisi rv 39+5 ja esikoinen on syntynyt tuolloin. Tosin toivon kyllä, että tulisi jo vähän vielä aiemmin. Niin ja paino ei ollut juurikaan muuttunut viikon takaisesta lääkärineuvolasta. Niilläkin vähän vaakojen lukemat heittelevät, kun nyt näytti oikeastaan, että olisi pudonnut, mutta kotivaaka taas ei moista niele. Yhteensä siis tullut raskauskiloja jotain n. 15 vaa´asta riippuen.

Lottie tosi yksilöllistä, seurannevat nyt varmaan sun kohdalla että pysyykö tuossa vai jatkuuko nousu. Jonkinlainen nousu loppuraskaudessa on normaalia ja sitä seurataan kotimittausten tai kontrollien avulla. Mun verenpaine on korkea kun se on 137/88 tunnen jo huonoa oloa mun normaali ennen raskautta oli tosi alhainen joten jos mun verenpaine piikkaa tuonne niin on huono olo mutta näyttää että mun vikan kolmanneksen normaali verenpaine on 70-85/ 114-129 välillä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kävin neuvolassa, rv 35+3. Kaikki mitä parhaiten!

Mutta ettei kaikki näyttäis liian ruusuiselta, niin juuri kehumani vanhempi terkka haluaa laittaa mut vielä sokerirasitukseen ja olin ihan että o_O? Ei aikaisemminkaan ole ollut mitään hämminkiä. Mulla paino noussut 51kg -> 67kg minkä ei pitäis olla liikaa kun lähtöpaino matala, oma vointi hyvä, vauva ultrassa 2vko sitten keskikäyrällä, edelliset täysiaikaiset painaneet n. 3kg eikä ole sokerien kanssa ollut ongelmia synnytyksen jälkeen.

Onko jollakin ollut ihan oireeton raskausajan diabetes?

Muokattu viimeksi:
No en edes tiedä ihan tarkkaan mitä oireita radissa pitäis olla mutta ei mulla mitään muuta ole ollut kuin silloin tällöin joku ylitys mittauksissa. Olossa en siis ole huomannut mitään ja vauvakin kasvanut täsmälleen keskikäyrällä.

Mulla sama ku jannalla. Rasituksen jälkeen yks mittaus ollu yli suositusten.

Muoks. Ja syömisiä seuraan vaan mittaus päivänä. Toki syön muullonki nyt terveellisemmin mutten nii tarkasti.

Ne haluaa testata radia, ei sun takia, vaan kun se lapsi syntyy ja jos äidillä on hoitamaton radi, vauvan sokerit voi romahtaa, eli ne haluaa tietää tarviiko vauva synnytyksen jälkeen apua sokereihin.

Hoitamaton Radi on myös äidille riski komplikaatioiden riskin lisääntyessä eli molempien hyvinvointia ne seuraavat vaikka ärsyttää. Tsemppiä.

Niin, kyllä sen ymmärsinkin että nimenomaan vauvan voinnin takia rasitus tehdään. Ihmettelen vain sitä, ettei aiemmissa odotuksissa ole huolestuttu. Onko mitään tietoa, kuinka radi puhkeaa, voiko siis tulla tässä raskaudessa vaikkei aiemmissa ole ollut? En kyllä ole yhtään ymmärtänyt olla huolissani, mutta olisiko syytä?

Muokattu viimeksi:
Radin tarkkaa syntymekanismia ei tunneta mutta riskitekijöitä kyllä:
Aikaisempi Radi
Ikä
Ensisynnyttäjyys
Ylipaino
Painon nopea nousu
2 tyypin diabetes odottajalla tai lähisuvussa
Mutta Radia on tavattu myös täysin normaalipainoisilla urheilullisilla terveelliset elämäntavat omaavilla joten vaikka riskitekijöitä olisikin olemassa se ei tarkoita Radin puhkeamista eikä ultra terveellinen elämäkään siltä suojaa. Ottavat todennäköisesti varman päälle ja seulovat varmuuden vuoksi rutiinisti.

Nappi voitko ottaa lapsen mukaan rasitukseen? Ite kokeisiinhan ei mee kuin se 2x5min, saatko lapsen viihtyyn kaks tuntia odotus-/leikkihuoneessa?

Täällä Tanskassa ottavat vain jos bmi yli 29 tai lähisuvussa diabetes Suomessa otetaan usein kaikki 25 v täyttäneet rutiinisti mukaan.

Riipitii, terkka vannotti jättämään poikaset kotiin, on kuulemma yhden jos toisenkin äidin rasitus mennyt pieleen kun juoksevat lasten perässä ympäri terveyskeskusta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin