Ultra- ja neuvolakuulumiset

Voi kurjuus Kyumin, tylsää, kun tulee tuollaista ylimääräistä huolta! :sad001 Voimia!

Mulla on neuvola torstaina, ihan normisellainen, mutta ajattelin pyytää, jos voisin käydä vielä ylimääräisellä lääkärikäynnillä (muutoin neuvolalääkäri olisi vkolla 36 ja edellinen oli kuukausi sitten). Meidän olisi nimittäin tarkoitus ehtiä vielä syyskuun puolivälin kieppeillä lomailemaan - ihan kotimaassa - pariksi viikoksi ennen kuin mun äitiysloma alkaa. Ei mun lomalla tarvitse tehdä mitään rasittavaa, mutta koska lähimpään sairaalaan on matkaa ja automatkat ovat pitkät, haluaisin varmuuden, ettei mitään ylimääräisiä riskejä ole. LA on vasta 26.10., joten kauhean todennäköistä ei onneksi ole, että jotain alkaisi jo lomilla tapahtua...
 
Hei te jotka olette saaneet poikkeavia arvoja sokerirasituskokeessa, joudutteko uusimaan sen n kk päästä? Mulla oli viime 3 tunnin kokeesta yksi arvo poikkeava (2h, 166, kun raja oli 165) ja huomenna joudun menee uudestaan. Ottaa jo valmiiksi päähän koko koe, sen verran tuskasta sen on olla ekaksi se 12h syömättä ja juomatta, ja sitten juoda se helv... litku ja sit viel venailla 3h ennen ku saa juoda edes lasin vettä. Toi juomatta oleminen on aika rankkaa kun ulkona on edelleen 35C :smiley-angry002 Eipä sitten tarvii suunnitella huomiselle mitään muuta kun kokeen jälkeen suoraan sänkyyn ja potemaan sitä huonoa oloa ja päänsärkyä loppupäivä :smiley-angry016
 
Sophie, mä en ainakaan joudu uusimaan sokerirasituskoetta enää. Seuraan nyt verensokererita kotona mittarilla loppuraskauden. Tähän asti mulla olleet ihan ok. Mikäli viitearvojen rajanylityksiä tulisi useasti koimittauksessa, harkitaan insuliinipistoksia. Erikoista, että joudut uusimaan kokeen. Saitko jotakin mittaria, jolla mittailla sokereita kotona?
 
En.. Kai se lääkäri on vaan saanut päähänpinttymän että mulla on tai on puhkeamassa RD koska vauva on niin iso... Tai sitten haluaa olla tosi varuillaan ettei sitä tuu ettei toi vauva tosta saa mitään ylimääräisiä kasvuspurtteja. Mutta jos nyt huomenna on jotain poikkeavia arvoja niin sitten alan mittailee kotona.

On se tottakai hyvä että ollaan tosi tarkkoja ton asian suhteen, mut se koe on vaan niin pers...ä :angryfire
 
Joo, harmi, se on kyllä epämiellyttävää. Kiva kuitenkin, että vielä tsekkaavat. Toiv kaikki ok. Se verensokerin mittaaminen on kyllä aika jees, kun tulee oikeesti katsottua, mitä syö kuinka paljon ja että syö säännöllisesti.
 
Suomessa taidetaan antaa suoraan ruokavalio ja verensokerin kotimittausvehkeet, jos yksikin arvo menee yli, mutta varsinaiseen sokerirasitukseen ei tarvitse mennä uudestaan (paitsi ehkä sitten, jos sokerirasitus on ollut puhdas mutta neuvolan pissanäytteissä on sokeria myöhemmin). Jos kotimittausten perusteella näyttää, että arvot eivät pelkällä ruokavaliolla pysy hallinnassa, annetaan lisäksi insuliinilääkitys.
 
...ja vielä perusneuvolapäivitys, tänään käväisin terkkarilla ja kaikki tuntui olevan ok :) Hemppa 128, verenpaineet 113/79, pissa ok, liikkeet ok, syke 130-140 välillä ja mukula ilmeisesti pää alaspäin. Sf-mitta kulkee tasaisesti yläkäyrän tuntumassa mutta vielä normimitoissa :smiley-ashamed004

Yritin myös vongata ylimääräistä lääkärikäyntiä, jotta saisin mielenrauhan tulevia lomia varten (mökillä kaukana sairaaloista + suvussa oleva taipumus nopeisiin synnytyksiin vähän jännittää...), mutta ei herunut :angryfire Jos sitä sitten raaskisi yksityiselle varmuuden vuoksi, toisaalta taas olen niin jäärä ja odottanut lomia niin kovasti, että varmaan lähtisin joka tapauksessa...

Ja nyt siis rv 30+5, eli kovin todennäköistä ei ole, että lapsi päättää vielä kuukauden sisään syntyäkään, äippärikin alkaa vasta, kun pääsen takaisin kotiin.
 
Sokerirasitus uusitaan kuuden viikon päästä synnytyksestä, ainakin insuliinihoitoisen raskausdiabeteksen kohdalla. Minulta testattiin verikokeilla jotain insuliinintuotantoon liittyvää, mutta siinä kokeessa piti syödä oikein tukeva aamiainen, joten se labrakäynti ei aiheuttanut suurta tuskaa.
 
Tuoreita neuvolakuulumisia:
nyt on rv 33 ja vauva on edelleen pää ylöspäin! Jep, neuvolantäti ultrasi varmuuden vuoksi ja siellä se pää vaan näytti ylimmäisenä olevan. Jatko näyttää sitten mulla tältä: jos ei vauva ole kolmen viikon päästä (vkolla 36) kääntynyt pää alaspäin, varataan vkolle 37 aika sairaalaan ja siellä tehdään käännytysyritys. Jos ei vieläkään käänny, buukataan keisarileikkausaika viikkoa ennen LA eli lokakuun alkuun (joskus 3.10 kai sitten) jottei se sieltä ehdi tulemaan jalat edellä itsekseen ja liian aikaisin. Näin siis mikäli en halua synnyttää istuvaa vauvaa jalat edellä (no en todellakaan!) eli siinä tapauksessa sitten tulee leikkaus.
Toivotaan kuitenkin että neiti päättää omatoimisesti vielä kääntyä, kai tässä on vähän armonaikaa ennenkuin tulee liian ahdasta....vaikka lopultahan se on ihan sama miten se sieltä ulos pullahtaa, vaikka alatiesynnytystä toivonkin.... mutta toi jalat edellä-synnyttäminen vähän epäilyttää! Mun neuvolantäti sanoi suoraan ettei kyllä sitä ihan ensimmäisenä suosittelisi.
Äiti taas tiesi kertoa että itse olen kääntynyt vasta ihan viime hetkillä pää alaspäin.
Oma esikoinen taas kääntyi oikeaan asentoon ja kiinnittyikin todella aikaisin.

Onko teillä kokemuksia?
Ja miten päin vauvat on mahassa, tiedättekö?

Muuten oli kaikki tosi jees, sydänäänet hyvät, samoin olin saanut hemoglobiinin nousemaan ja mahakin oli sopivan kokoinen - keskikäyrillä mennään koon puolesta. Painoa on tullut lisää muttei liikaa (+12kg).

Käänny vauva, käänny!
 
Meillä ollaan oltu pää alaspäin jokaisessa ultrassa, jo viikolta 18 lähtien, joten se taitaa olla suosikkiasento. Toivotaan, että pysyy vielä nämä 9 viikkoa!

Tiistaina on 4D-ultra ja lääkärikäynti, vähän jännittää jos vauva vielä pysyy kasvukäyrien sisällä kun viimeksi oli jo ihan ylärajalla o_O
 
No voi tylsä hildamaija, että vauva "väärinpäin" oleilee. Mulla viimeksi neuvolassa kokeili neuvolatäti ja oli neuvolakorttiin laittanut raivotarjonta. Elikkä meillä varmaan siis pää alaspäin oleilee tai ainaki sillo (rv 32), nyt välillä tuntuu että myllertää niin kipeästi että varmaan käänty takasi ylöspäin. :D en tosiaan osaa välillä tuntea miten päin hän on. Onneks ens to synnytystapa-arvio niin lääkäri varmaan osaa tunnustella miten päin on, ku meidän neuvolassa ei ultralaitteita oo. Tarvii mennä sit kaupunginsairaalaan ultraan, jos tarvii.

-Sanuliini & papu 34+2-
 
Nyt sitä sitten ollaan osastolla, seuraavat viikot.. Kyrsii ja lujaa! Kolmen viikon tuomio. Suhtaudu siihen kuin hotelli lomaan sanoo mies :D Juu, tulin tuossa allas-saunaosastolta, siihen nappasin baarikaapista drinksun päälle.. Odotan jo aamiaista, pekonin tuoksuista.. Heh!! Mutta pieni voi hyvin :Heartred
 
Istukka on täysin kohdunsuun päällä. Sairaalaan matkaa 65 km, joten jos lähtis syntymään voi käydä hengen päälle
Siis leikataan kolmen viikon päästä, kun saavutetaan 37 viikko..
 
Tänään rv 31+4 ja tiistaina tulee 2vko, kun sain tuomion vuodelepoon. Onneks saan kotona makailla, mutta on silti hajottavaa, kun on myös nostelu /kantamiskielto niin ei oikeasti voi tehdä muuta kun maata. Tähän asti mennyt suht kivuttomasti, mutta miehen loma loppuu ja menee huomenna töihin niin voi olla, et päivät alkaa tuntua todella pitkiltä. Eli tosiaan 4d-ultrassa 13.8 selvis, että kohdunkaula lyhentynyt merkittävästi, oli 2,2cm. Ja riski ennenaikaseen synnytykseen on suuri. Perjantaina käytiin sairaalassa tarkastuksessa ja tilanne oli pysynyt onneksi suht samana, nyt pituus oli 2,1cm. Mutta sairasloma ja makoilu jatkuu..
 
Ja tosiaan..kontrolli-aika olisi taas torstaina. Nyt on muuten tullut todella paljon kivuttomia suppareita..
 
Tsemppiä Takuttaja, odottavan aika on varmasti todella pitkä varsinkin osastolla... Hurja ajatus kuitenkin, että ihan muutaman viikon päästä on ainakin yksi lokakuinen vauva jo maailmassa :)

Inkkukinkun tilanteesta tuli mieleen, mulla ei ole mitään hajua, paljonko kohdunkaulan pituuden pitäisi olla tässä kohtaa, oletteko te muut viisaampia? :anyone


Mulle merkattiin kk sitten lääkärikäynnillä korttiin kohdunkaulaksi 3 cm ja normaali (paikat kiinni ja kohdunkaula kiinteä), en tajunnut siitä heti kysyä mutta viime viikolla kysyin neuvolassa, jossa terkkari totesi, että 3 cm on ihan normaali ja kaikki hyvin. Mietin vaan, että ei siitä kuitenkaan ole paljon matkaa tuohon reiluun kahteen senttiin, ja lääkäristäkin on tietty jo yli kuukausi...

Nyt rv 31+1.
 
Herne, meillä on lääkäri tiistaina ja meinaan kysyä tosta kohdunkaulan pituudesta, toivottavasti vaan muistan!
 
Mulle sanottiin, että kohdunaulan pituuden raja olisi 2,5cm, jonka jälkeen yleensä laitetaan lähete sairaalaan ja tarkempaan seurantaan.
 
Sieltä se tuomio sitten tuli, raskausdiabetes :smiley-angry017 :smiley-angry017 :smiley-angry017 itkuhan siellä lääkärin luona tuli, ja se meni ihan hämilleen et eihän tässä nyt mitään maailmanloppua ole. Etsitään syy korkeille sokeriarvoille ja hoidetaan kuntoon muokkaamalla ruokavaliota. Mutta tuntuu silti tosi ikävältä, todellinen epäonnistuminen itsensä ja vauvansa hyvinvoinnin kannalta. Vauva onneksi on vain viikkoa ikäistään suurempi, eli täysin normaali ottaen huomioon että vanhemmat ovat molemmat pitkiä. Eikä vauvalla muutenkaan ollut mitään merkkejä diabeteksestä. Myös oma paino on pysynyt kurissa, viikkojen 24-31 välissä +2kg. Joten ei tässä oikeesti mitään hätää ole, masentaa vai toi tuomio ja harmittaa ettenkö mä nyt osaa pitää itsestäni ja vauvastani huolta!? Tänään aika diabeteslääkärille ja sit katsotaan ruokavalio ja aletaan mittailemaan verensokeria kotona. Pari viikkoa aikaa saada sokerit kuntoon, muuten joudun alkaa pistää insuliinia :sad001

Alkaa olemaan tosi rankkaa kun on koko ajan jotain. Ennen raskautta suurin ongelma mulla on ollut hiivatulehdus ja luomenpoisto. Terveyden kanssa ei siis oo koskaan ollut yhtään mitään. Ja nyt on ekaksi se virus ja nyt tää. 8 viikkoa aikaa kehittää kaikki loputkin vaivat :sad001

Saatin kaikesta itkusta huolimatta myös hyviä uutisia. Kohdunkaulaa 3,8cm jäljellä niin eipä tarvitse pelätä että tää vintiö syntyy ihan heti :)

Synnytysvalmennus alkaa 10.9, yhteensä 7 kertaa. Meidän lääkäri myös opettaa miehelleni miten välilihaa hierotaan, eli sellaistakin on sitten ohjelmassa :) Ainiin, ja nukutuslääkärillekin on aika ja sitten käydään läpi epiduraalit ym kivunlievitykset, he haluaa täällä tutustua potilaisiin etukäteen ja selvittää ettei ole mitään esteitä saada näitä. Myös streptokokki otetaan seuraavalla kerralla. Eli se niistä rauhallisista vikoista viikoista. Onneksi on 99% hankinnoista tehty, niin ei tarvitse niiden kanssa stressata vaan voi rauhassa rampata eri lääkäreillä, valmennuksessa, verikokeissa, ultrissa ym.

Summa summarum, lisää murehdittavaa tän raskauden aikana. Onneksi vauva on täydellinen, eikä sillä ole mitään merkkejä siitä viruksesta tai diabeteksestä. Mammaa vähän masentaa, mutta kai se tästä taas iloksi muuttuu..
 
Takaisin
Top