Ultra- ja neuvolakuulumiset

Kirjoitellaas tännekki taas vaihteheks!
Itellä menossa nyt rv 30+2, ja oon ollut nyt viikon sairaslomalla!
Viime sunnuntaina soitin äitipolille, kun kippeitä supistuksia ja vihlontaa alapäässä jatkunut 3päivää.. En viitsinyt odotaa seuraavan viikon torstaina olevaan neuvolaan asti.
Käskivät sitten tietenkin näytille. Kondunsuu oli pehmentynyt ja paikat olivat sormelle jo auki. Siispä sairaslomalle mars!
Pikkuinen voi kuitenkin erinomaisesti, ja vastasi viikkojaan :)
Tuonhetkinen painoarvio oli 1490g :Heartred
Hb- oli edelleen matala, joten rautakuuri päällä.
Tässä nyt pitäisi koittaa ottaa vain iisisiti, mutta hieman tuo päälle vuoden ikänen poika hankaloittaa tätä iisisti-ottamista. =D
Äitipolille tuli sitten kontrolliin aika, joka olis viikon päästä tiistaina (13.8)!
Sitte taas tsekataan mikä on tilanne ja jatkuuko saikku, mikä on hyvin todennäköistä. vihlonta jatkuu, mutta kipeimmät supistukset ovat nyt laantuneet.

Saapa nähä tulooko uus tulokas myös aikasemmin, la 11.10. Mutta rakenne-ultrassa, uus aika ois 6.11. (ei ruettu muuttamaan nla-korttiin) Ja sattui niin että minut ultras esikoisen synnytyksessä ollut kätilö. Esikko syntyi rv 38+3, ja kovasti "uhkas" kätilö että tämäkään ei loppuun asti tule massussa pysymään.
Näillä näkymin, kätilö oli erittäin oikeassa. Pääasia että pysyis edes sen 7viikkoa vielä!
Tuntuu vain niin kovin hurjalta, että tuohon h-hetkeen ei ole enää edes pitkä matka... kaikki on kuitenkin valmiina, mutta silti tuntuu että mikään ei kuitenkaan ole vielä valmiina tulokasta varten :D
 
Ihana lukea muiden kuulumisia :)

Itse en pidä neuvolakäyntejä niin kivoina, kuin ehkä pitäisi. Neuvolatäti pitää minua tyhmänä, nuorena ensisynnyttäjänä, joka ei suostu edes vitamiineja syömään, vaikka kuinka käsketään. Neuvolakäynnit ovat pakkopullaa, ja aina sadattelen niitä kotona jo viikkoa etukäteen :D

Viimeviikon maanantaina oli viimeksi neuvola ja siellä käytiin synnytysasiat läpi. Ensimmäisenä tietenkin täti kysyi, että miksen muka käy valmennuksissa.. Hemoglobiinin tuloksen saamiseen kommentoi: "ihme kun on alkanut arvot noudemaan, vaikka et sitä rautaakaan syö." (asiansa esittää inhottavalla äänensävyllä) Alhaisimmillaan arvot ollut 124. Nyt jo 136.
Joka asiaan saa ujutettua sen, että voin joutua lisätutkimuksiin. Oli kyse sf-mitasta, verenpaineesta, streptokokista tai mistä vain. Lisätutkimuksiin ei siis oikeasti ole aihetta, vatsa on kasvanut normaalisti ( alarajalla, mutta kuitenkin...), kaikki arvot ovat kohdallaan ym..

Huoh.. Nyt pitäisi taas ensi tiistaina mennä katsomaan mistä täti seuraavaksi valittaa :) Imetyksestä pitäisi jutella, kai löytää siitäkin jotain josta voi näpäyttää.. Tosi hyvä asenne mulla :P
 
Neuvolassa käytiin pitkästä aikaa lomien jälkeen ja kaikki oli ihan kunnossa hemoglobiinia lukuunottamatta, eli lisärautaa ja lihaa siellä suositeltiin. Jollain keskikäyrän tuntumalla mentiin koon puolesta (mitään tarkkoja mittoja en ikinä saa, pitäis kai pyytää...), ja vauva oli kääntynyt pää ylöspäin! Ha, ihan väärä suunta pikkuisella. Onneksi tässä on vielä viikkoja jäljellä (nyt on 30+3) siellä kohdussa pyörimiseen, ja neuvolantäti lohduttelikin että usein kakkoslapsilla on enemmän tilaa liikkua vielä tässä vaiheessa!
 
Miten muut jotka halusitte tietää sukupuolen etukäteen, luotatteko siihen, että pitää paikkansa? :) Me käydään ens viikolla varmistamassa vielä yksityisellä. Ja muutenkin kattomassa mitä pikkuselle kuuluu :)
 
Eilisessä neuvolassa kaikki hyvin ja sf-mittaus ensimmäisen kerran, piirunverran keskikäyrän yläpuolella oltiin. Neuvoja tuli mahdollisten ongelmien varalle ja seuraava aika sovittiin vielä kuukauden päähän mutta sanoi että jos tuntuu liian pitkältä ajalta niin voidaan aikaistaa, soitto vain ja katsotaan lähemmäksi aikaa. Nyt ainakin vielä tuntuu että kuukausi on hyvä aika. Ei ollu puhetta siitä miten päin vauva oleilee mutta kotona kun katsoin mitä merkintöjä korttiin oli tehty niin oli sinne merkitty tarjonnaksi rt. Eli sekin ilmeisesti oikein hyvä asia.
 
Juurikin neuvolasta taas kotiuduttu ja pakkohan se oli tänne päästä kertomaan kuulumiset :)

Raskausviikkoja nyt 33+1, painoa oli viimekertaan tullut lisää kilon verran :smiley-ashamed008 Yhteensä raskauden aikana paino noussut 5 kg. Sf-mitta 27.

Neuvolatäti taas kyseli synnytysvalmennusten ja vitamiinien perään, ihan niin kuin aikaisemmillakin kerroilla. Vieläkään en ollut valmennuksissa käynyt enkä vitamiineja syönyt niin siitähän se taas riemu repesi :D Tänään olikin aiheena imetys ja siitä juttua riitti vaikka kuinka paljon. No eihän siinä mitään, jotenkin vain olisi nuo neuvolakäynnit helpompi kestää, jos ei joka kerta tulisi niin huono olo siellä. Tässä on varmaan takana joku inhoreaktio tai jotain, kun aina neuvolassa alkaa tulemaan heikko olo.. :D

Liikkeistä kun kyseltiin niin pääsin avautumaan siitä kun potkut tulee vasempaan kylkeen, niin että oikeen sattuu (liioittelematta) ja välillä hypähdänkin kun potku tulee. Jotenkin jännästi muljahtaa tuolla kylkiluitten alapuolella.. Olen ihan alkanut pelkäämäänkin jo noita potkuja, kun tekee niin kipeää.

Vatsan kokoa neuvolatäti taas ihmetteli, kun on niin pieni. Pikkuhiljaa alkaa pelottamaan, että onkohan pikkuisella kaikki kunnossa kun maha ei kasva.. :sad001 Sitten oli puhe raskausarvista ja siitä kun niitä ei vatsassa ole. Naurahdinkin, että reisissä sitten on senkin edestä. On kyllä hauskaa, että olen muuttunut seepraksi pakaroista ja etureisistä mutta silti minulle menee samat farkut, mitkä menivät jo ennen raskautta. Kokoa ei ole tullut lisää, mutta silti iho on venynyt :D
Kahden viikon päästä olisi viimeinen lääkäri aika ja sen jälkeen alkaakin lähtö olemaan lähellä. :happy093 Miehen kanssa meillä on jo lyöty vetoa siitä, koska lapsi syntyy ja kuinka painava tulee olemaan. Alkuperäinen laskettu aika oli 25.9, mutta se siirtyi ensimmäisessä ultrassa 1.10. Olen vahvasti sitä mieltä, että kaveri punkeaa ulos jo ennen aikaisempaa laskettua aikaa ja painaa kolmisen kiloa. Mies taas on sitä mieltä, että menee lokakuun puoleen väliin ja on ihan pieni rääpäle :D

Ohoh tulipa pitkä teksti.. :D Sen siitä saa, kun ei osaa olla juoruamatta :D
 
Eilisessä neuvolassa kaikki hyvin ja sf-mittaus ensimmäisen kerran, piirunverran keskikäyrän yläpuolella oltiin. Neuvoja tuli mahdollisten ongelmien varalle ja seuraava aika sovittiin vielä kuukauden päähän mutta sanoi että jos tuntuu liian pitkältä ajalta niin voidaan aikaistaa, soitto vain ja katsotaan lähemmäksi aikaa. Nyt ainakin vielä tuntuu että kuukausi on hyvä aika. Ei ollu puhetta siitä miten päin vauva oleilee mutta kotona kun katsoin mitä merkintöjä korttiin oli tehty niin oli sinne merkitty tarjonnaksi rt. Eli sekin ilmeisesti oikein hyvä asia.

Rt tarkottaa raivotarjontaa, eli baby on ihan niinku kuuluukin siellä kohdussa, pää alaspäin! :)
 
Tänään oli neuvolakäynti. Verenpaine kohdillaan edelleen, vaikka just sitä ennen puhuttiin ärsytyksistä. :) Hemppa on pysyny hyvänä koko raskauden ajan, sf-mitta 27. Paino oli tippunut kilolla edellisestä käynnistä. Pienokainen on raivotarjonnassa kuten edelliselläkin käynnillä. Parin viikon päästä on sitten kaikki samalla viikolla, kasvukontrolli, perhevalmennus ja neuvolakäynti. Kasvukontrolllin yhteydessä varattaneen aika synnytystapa-arvioon. Nämä viikot menee ihan hirveetä vauhtia... :)
 
Eilen sain 2vkoa saikkua. Tänään on siis 30+0 ja eilen ultrassa todettiin, että kohdunkaula vain 22mm, vaikka pitäisi olla n. puolet enemmän tässä vaiheessa ja kohdunsuu oli myös hieman auki :/. Nyt sitten lepoa, nostelu/kantelukielto yms..toivottavasti poika pysyisi nyt vielä sisällä.
 
Huh, toivotaan Inkkukinkku että poika viihtyisi vielä pitkään masussa!

Tuosta tuli mieleen että millaisissa mitoissa kohdunkaula on eri viikolla, tai siis milloin muutoksia alkaa tapahtumaan? Sori, jos tyhmä kysymys, mutta näin ensikertalaisella ei oo mitään käsitystä :scratch
 
Juuh...vauveli on laskenut kuten uumoilinkin, kun parin päivän ajan on tuntunut, että kohdun suu pullistuu ja selkää ja alavatsaa on särkenyt. Pää ei ole kuitenkaan vielä kiinnittynyt. Sf-mitta oli tämän takia tippunutkin yläkäyriltä alakäyrille. Katselin tuossa juuri miten on ollut aikaisempien lapsukaisteni kohdalla, mutta heillä ei ole ollut tuollaista hurjaa sf-mitan laskua ollenkaan...Neuvolatäti käski ottamaan rauhallisemmin nyt parit viikot. Jos suppareita alkaa tulla enempi, niin pitää ottaa yhteyttä. Aika jännä, että eri raskaudet ovat näin erilaisia...aijemmat kolme ovat menneet ilman minkäänlaisia suurempia vaivoja yli lasketun ajan ja nyt sitten on tällasta jännäämistä tämän neidin kanssa... Painoa olin saanut kerättyä 1kg/2vkoa, mutta eipä tuo haitanne, koska painon nousu ollut ok tähän asti.

rv 32+6 tänään
 
Tänää oli neuvola, kaikki hyvin. Sykkeet vauvalla 142 ja nähtävästi lukee neuvolakortissa että RT ois tarjonta eli hyvä juttu. :) Sf mitta oli 33 joten hipoo ylärajaa, mutta ei mitenkään erikoisesti sitä kommentoinut. Joten varmaan ihan ok. Huomenna verikokeisiin ja katsotaan mitä hb on, ku hiukan on ollu huimausta, päänsärkyä ja sellasta nuutunutta oloa, jos vaikka tarvis rautaa alkaa syömään.

Sain nyt sen synnytystapa-arvio lääkäriajan 29.8 (rv 25+1), siellä ei ollut enää vapaita lääkäriaikoja seuraavalla viikolla ku ois ollu mulla se rv 36, niin piti hiukan aikaistaa. Neuvolatäti sanos, että tyksistä tulee joku erikoislääkäri kandien kanssa silloin tekemään tutkimuksen. :D apuva, kuinkakohan monta silmäparia sitten meikäläisen alakertaa tutkailee silloin! Ihan hyvää harjoitusta synnytykseen. :D saapahan mieskin esimakua miltä näyttää ku monta ihmistä tutkii mun intiimejä paikkoja. x)

-Sanuliini & papu 33+1-
 
Kävin tänään sairaanhoitajalla suomessa ja multa mitattiin ensimmäistä kertaa sf-mitta. Näin viikoilla 30+3 saatiin mitaksi 30. Ja pää alaspäin viihtyy :)
 
Nyt tulee selvällä suomen kauniilla kielellä; VOI PASKA. Keksikkää nyt joku mulle jotain rauhottavia lauseita, just pääsin kotiin lekurineuvolasta, kaula itessään ei oo (ONNEKSI!) lyhentyny edellisestä, eli on sen kolmisen senttiä mutta vissiin pehmenny/auennu sen verran että sormen kuulemma sai sisään. Nyt pitäs kuulemma ottaa rauhallisesti ja vältellä kaikkea mikä saa aikaan supistuksia, eli mun tapauksessa jopa rauhallisia kävelylenkkejä. Huomenaamulla lähtee puhelua ouluun, saavat luvan ruveta kertomaan mulle pikkuhiljaa että missä ja miten, todella inhottava ajatus että lähtiski tuleen reilusti aikasessa ja ite joudut toteaan vaan ambulanssikuskeille "ainiijoo, enhän mää ees tiedä missä tää ois tarkotus ottaa ulos ja millä tavalla, sattusko oleen jotain tulppaa tohon pariksi viikoksi niin saatas tietää?"
VOI RESSI.
 
Voi Kyumin. :/ Toivottavasti asiat selviää pian ja pikkuinen malttaa kyydissä!

Mulla oli tänään hyvien uutisten päivä, 33+2 ja neuvola, sf 31, syke 135, ultralla kurkistettiin, niin kaikki normaalisti ja edelleen "rantapallon kokoinen" pää alaspäin. Mun hb oli noussut parissa viikossa 123, vaikken niin vakavasti ottanut kuuria reissussa. Verenpaine normaali. Sain lähetepyynnön rv 36 ultraan, siellä tutkitaan vauvan kuulumiset paremmin. En uskonut näkeväni pikkuista, niin se kruunasi päivän, vaikka laite olikin aika Aatamin aikanen.. Jakselkaa kanssasisaret, melkoisen turvallisilla vesillä ollaan jo kaikki!
 
Lady M., toivottavasti! Pysyttelis nyt ees sen reilun kuukauden tuolla eikä enempää lähtis aukeilemaan niin oltas keuhkojenki kans paljon selvemmillä vesillä... Ja saavat luvan ruveta selvittämään jos ei vielä oo tietoa, tai saavat meikäläisen rääkkymään paikan päälle.. Trust me, ei ole mukava kokemus tällä volumemäärällä mikä musta voi lähtä :D Positiivisia uutisia kuitennii se, että pojalla kaikki hyvin ja painaa jo n. 1600g :)
Mukava kuulla että muilla on edes sujunut neuvolat tänään paremmin :))
 
No voi hitsi Kyumin, kun sellaista tietoa sait. :/ milloin sinulla olikaan laskettuaika? Nyt sit vaan makoilemaan ja rentoutumaan, ettei vauveli halua ulos niin kovalla kiireellä. :)

Kyl niin huomaa itselläki, ettei mitään ylimääräistä saa tehdä tai sit on kauheeta kipua jossain päin ja alkaa tulemaan paljon harkkasupisteluja. :/ joudun odottaa 29.8 asti, että pääsee lääkärille juttelemaan näistä vaivoista ku neuvolatäti ei oikein koskaan osaa sanoa juuta eikä jaata. Kyllähän mä sinne lääkärille aikaisemminkin varmaan pääsisin, jos soittelisin. Mut ei sit viitti ku nää ihme ylävatsa säryt on nyt viikon ollu eikä oo menny pahemmaksi tai ollu mitää muuta huolestuttavaa. Mut oli se aika jännä tunne ku viime viikolla kyljeltä ylösnoustessa tuntu ku joku ois revähtäny tosta navan yläpuolelta n. 10cm. Nyt välillä se kohta särkee ku on touhunnu jotain tai vauva ikävästi siihen muljauttelee. Itseäni rauhoittelee sillä, että ku ei mitään vuotoa ole ja vauva liikkuu normaalisti niin ei varmaan mitää vakavaa. Olisko ollu joku lihaksen/kiinnikkeen revähdys...?

-Sanuliini & papu 33+5-
 
Sanuliini, la olis vasta 22.10 :sad001 Näin kai sitä pitää tehä, ärsyttää vaan säilyttää kaikki fyysinen homma miehen niskaan.. Onneksi saan kuitenki normi kotihommia (ruuat jne) tehdä ettei joudu täysin vuodelevolle! :)
 
No mut eiköhän se mies tee ihan mielellään ne fyysiset hommat ku teidän pieni vauva kuitenkin kyseessä. :) mun yhdellä ystävillä oli kans kohdunkaula pehmentynyt ja auki sormelle joskus rv 33/34, lääkärit kans sanoivat että mahdollisesti syntyy aikasemmin. Mutta niinpähän meni kaks viikkoa yli lasketun ajan! :D että ei se onneks aina sitä sano, että syntyis liian aikasi. :)
Voimahaleja sinulle. :)
 
No tekee, mua se vaan häirihtee ku tuntuu muutenki jo että makaan vaan päivästä toiseen... :D Toivotaan että ei tääkään päättäs lähteä ulostautumaan tuolta ennen aikojaan :) Ei ainakaan ennen ku on saatu kaikki valmiiksi ja viikkoja vähintään 35! :D
Kiitoksia :))
 
Takaisin
Top