Ultra- ja neuvolakuulumiset

Lääkärineuvolassa käyty, vkot 36+4. Vauva on kiinnittynyt jo ja pää :happy8 tuntui sisätutkimuksessa alhaalla. Vähän oli paikat pehmenneet, muttei muuten edistystä ollut tapahtunut, vaikka on alhaalla majaillut jo jonkin aikaa ja viikonlopusta asti ollut kaikenlaista menkkajomotusta ja supistus ja kiristystä. Kun kyselin, että osaako arvioida syntyskö pian, niin vastasi, että "Joo, uudelleen synnyttäjät saattavat pitkäänkiin roikottaa vauvaa alhaalla...." Eli tässä sitä roikotellaan kuulaa jalkojen välissä ilmeisesti vielä pitkä tovi.... :schocked028
Tosin terkkari oli kyllä positiivisempi ja antoi sairaalan esitteitä ja sanoi, että sitten kun kotiudutte laitokselta, niin varailet aikaa itse.... :rolleyes: :)
 
10 päivää seurattu verensokeria, 4-6 kertaa päivässä. Yksikään arvo ei ole ollut rajojen yli/ali. Tänään oli treffit endokrinologin kanssa sairaalassa joka on kaukana, niin että meillä menee koko keikkaan aikaa väh 3h. No tää sit tuijotti mun kirjaamia arvoja vähän aikaa ja sanoi "oikein hyvä". Jatkakaa samaa ja uusi aika 2 viikon päästä. SIIS MITÄ!!?? Ne oikeasti meinaa et mä katon noita sokereita 4-6 kertaa päivässä koko loppuraskauden, eli ainakin vielä 6 viikkoa!? Pistän itteäni vielä joku 200 kertaa?!?! Tää päivä on muutenkin ollut niin mukava, että toi oli viimeinen tikki. Tolla ruokavaliolla, eli rajoitetut hiilarit, niin paino on pudonnut 1kg 10 päivässä ja kaikki arvot ovat olleet hyvät. Mitä muuta ne vielä haluaa??? Mies oli jo menossa varaamaan seuraavaa aikaa kun tiuskasin että v*tut me tänne enää tullaan niin et noi idiootit pääsee sanoo "oikein hyvä". Vähän pelästyneenä lähti sit kävelee mun perässä autolle. Mutta joo, sovittiin miehen kanssa että jatketaan samaa ruokavalioo ja mitataan sokerit joka toinen/kolmas päivä, ja jos menee yli niin sit joka päivä ja jos vieläkin menee yli niin sit mennään lääkäriin juttusille. Meije gyne varmaan räjähtää huolesta, mutta siinäpähän saarnaa.. Miten tää homma toimii suomessa? Jotenkin tuntuu taas että nämä täällä liioittelee...? Huoh, olispa tää päivä kohta ohi o_O
 
Voih, yks sokeriarvo oli kans koholla rasituksessa, piti seurata 4 aamuna ja 1 koko päivä, 2 viikon aikana, ja kun ei ollu mitään poikkeevia arvoja, niin mittaan silloin tällöin arvoja ja sillä hyvä, jos tulee rajojen ulkopuolisia arvoja ni neuvolassa sit katotaan. toivottavasti sun ei tarvi pitkään mitata. jaksamisia.
 
Sophie: Kun sain sen mittausvehkeen niin piti joka päivä mitata paastoarvo ja kaikki arvot 1 h aterian jälkeen (n. 1,5 viikkoa) Sitten käytiin arvot läpi neuvolassa 1,5 viikon jälkeen. Koska mulla ollut sokerit ok, lukuunottamatta muutamaa ylitystä (jotka eivät kuulema haittaa), neuvottiin jatkamaan mittauksia joka toinen / joka kolmas päivä. Jos alkaa tulemaan runsaasti ylityksiä viitearvoissa, niin sitten yhteyttä neuvolaan. Ei mulla ole tullut parin viikon aikana, kuin kerran, joten jatkan mittailua joka toinen päivä.

Vähän turhan vaivalloiselta kuulostaa tuo teidän ajomatka + tapaaminen tarkistuttamaan arvot, jotka itse olet kirjannut. Kyllähän itse näet, jos arvot alkaa heittämään yli viitearvojen. Sullahan on mennyt ihan hyvin noiden arvojen kanssa, jos pysyneet sallituissa rajoissa.
 
Näin mekin järkeiltiin, joka toinen/kolmas päivä mitataan ja jatketaan samalla ruokavaliolla. Jos alkaa nousee ni sit otetaan yhteyttä lääkäriin! Olipa ihana aamu kun ei tarvinnut aloittaa sitä pistämällä :happy093

Elämän pieniä ilonaiheita :)
 
Äsken käytiin kontrolliultrassa ja samalla tehtiin synnytystapa-arvio. Pieni on kasvanu kovasti, melkein 2500g jo!! :) Jos tuohon malliin jatkaa kasvua, odotettavissa kuulemma kolmikiloinen vauva. Kohdunsuu vielä tiukasti kiinni, joten ei ole ihan heti ainakaan vielä tulossa. Verenpaineissa ei edelleenkään mitään valittamista. Seuraavan kerran äitipolille vasta jos neuvolasta käsketään, tai jos/kun menee yliajalle, enää ei tarvi juosta kontrolleissa. Jee!!! :)
 
Dodiih 35+1 ja vika lääkärineuvola pulkassa! Olihan tuolla kypsymistä tapahtunu.. paikat pehmentynyt ja kohdunkaula lyhentyny kahteen senttiin. Siivous, nostamis, kantamis yms kieltoja meinas, että tässä pitäis alkaa noudattamaan, ettei vauva synny ennen aikojaan! Levätäkkin tulisi paljon... Helpommin vaan sanottu ku tehty kun tuolla esikoisella riittää virtaa vaikka muille jakaa! Mutta nyt iisimmin 1 vko ja 6 päivää ja sit vauveli pihalle! :D
 
Jeei!!! Huomenna käydään nukutuslääkärin juttusilla ja sitten tutustumassa synnytysosastolle :dance011Ja loppupäivän otin vapaata :happy112
 
Tänään käytiin nukutuslääkärin tutkittavana. Otti multa sydänkäyrän, kuunteli sydämen ja kysyi pitkän liudan kysymyksiä. Katsoi kaikki verikokeiden tulokset tarkasti läpi. Lopuksi katsoi myös mun alaselän tatuointia ja naureskeli että se on just siinä mihin epiduraali yleensä laitetaan, mutta ei se mitään, laitetaan se vähän ylemmäs. Eli JEE!!! Mua odottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset sairaalassa jos niitä sitten tarvitsen :smiley-ashamed004

Synnärille ei päästykkään :sad001 mikä oli lopulta ihan hyvä koska pelkästään vauvan itkun kuuleminen sieltä osastolta sai mun vatsan kiertämään ihan hulluna kun alko jännittää niin paljon. Pitää varmaan psyykata itteensä vähän enemmän tulevaa varten....

(ja nyt en muista jos mä jo kirjoitin tän saman jutun tänne johonki muualle... muisti pätkii o_O)
 
Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. Uus neuvolatäti oli mukava. Tänään olis sitten eka perhe/synnytysvalmennus. :) sit ois ens viikon ma ja ke viel ja sit ois ne käyty.

-Sanuliini & papu 37+5-
 
Mulla oli tänään neuvola. Viikkoja kasassa 33+4, ja painoa on tullut yhteensä tähän mennessä noin 20 kg! Tuntuu aika hurjalta kun aattelee mutta ollaan miehen kanssa yhessä ihmetelty että mihin se kaikki on oikein kertyny. Neuvolatäti päätti passittaa mut sokerirasitukseen torstaiksi, kaiken varalta vaikka pissa oli puhdas.
 
Mulla nousi paino nopeasti viikoilla 12-20. Sokerirasituksessa yhteensä kolme kertaa, kahdella ekalla arvot vähän koholla ja sitten kolmannella kerralla oli selkeä diagnoosi. Ruokavaliomuutoksen (= vähemmän hiilareita ja herkut kokonaan pois) jälkeen paino ei ole noussut ollenkaan, nyt rv 34+3 paino noussut yhteensä 10kg. Takuulla olisi noussut paaaljon enemmän jos ei olis tota diabetesta. Pissa ollut joka kerta puhdas. Niin, siis mun pointti on että JOS testistä tulee takkiin, niin on siinä loppupeleissä myös hyviä puolia vaikka ihan p*rseestä onkin (itse itkin viikon tulosten jälkeen). Mutta vauvan synnyttyä oon varmasti onnellinen että pudotettavaa on "vain" 10kg! Toivottavasti sulla menee kuitenkin hyvin ja saat syödä vapaasti ja nautiskella loppuraskauden!
 
Mulla on tänään tuo synnytystapa-arvio ja hitto, että jännittää. Ei siis muuta, mutta se kipu, josta kaikki pelottelee, vähän ahdistaa. Pelkkä sisätutkimus johtuen "vaikeassa paikassa olevasta kohdunsuusta" tekee ihan mukavan kipiää, saatika sitten kunnon kourimisrääkki. AU!
 
Hui! Jännityksellä ootan, että minun testitulokset sanoo. Oishan se kurjaa jos ei sais yhtään mitään herkkua syyä. Suklaa kun on niin hyvää :love7

Tää ei kyllä liity aiheeseen, mutta mulla on ongelmia tuon Lilypie homman kanssa. Kopioin kuvan ja liitin siihen allekirjoituskohtaan, mutta se näyttää jotenki hassun pieneltä? Kuuluuko se ihan vaan kopsata vai pitäskö mun joku linkki kopioia vai miten?
 
Mulla oli viimeinen ultra, hirmu nopea, oikeesti ihan liukuhihnatyötä! Vaavi tsekattiin, kaikki oli kunnossa, painoarvio saatiin ja nähtiin sentään hänet.. Mut ei puhettakaan, että mitään kuvaa oltais saatu mukaan. Kysyin, onko normaalia, ettei mulle oo tehty yhtäkään sisätutkimusta ja lääkäri vakuutti sen olevan ihan yleinen käytäntö nykyään, ei ronkita, jossei ole tarvetta. Sanoi, että se tuntuu niin inhottavalta, ettei sitä turhan takia kannata. Ei edes kysynyt haluunko. Enhän mä sitten halunnut, kun kerta välttääkin voi. :wink Eiköhän synnyttään mennessä selviä nää viimeistään.
Babyn pää oli jo aika syvällä lantiossa, ei ollut puhetta oliko kiinnittynyt vielä. Kovasti yritti pakoilla ultralaitetta. :D

Ajatella, että ens kerralla sinne sairaalalle mennessä varmaankin on jo synnytys käsillä. Wohou!

Mutta semmoinen visiitti! Nyt jatkaan keskeytyneitä kauneusuniani!
 
Just kotiuduttiin kontrollista, paino nyt jo 2400g, kanavaa hurja sentti ja lääkäriltä käsky lepäillä ja paikkailla laukku valmiiksi lauseella "tuskin tuut pääsemään 39 viikolle, jos nyt ees sinne 37 niin ois hyvä." Lupaavaa... :D Tyypillä kaikki ok, tosi alhaalla roikuskelee ja hankailee päätä mun luihin :D
 
Täälläkin kotiuduttiin tuolta synnytystapa-arviosta. Meillä ei ultrata ollenkaan ja se on vähän tylsää :sad001 Lähinnä katottiin vaan, että poikanen on vielä pää alaspäin ja sitten sitä lantiontilavuutta.

Tuli muuten Kyumin mieleen, että meillä oli tasan samainen painoarvio 2400g viikolla 32 :D Raskauskiloja on nyt kertynyt huimat 2.5 kiloa, eli kyllä vaan omalla kuihtumisella kasvaa isoja vauvoja silti :D
 
Saria1, näköjään! :D Tyyppi keikkunut mallikkaasti keskikäyrällä koko raskauden ajan, nyt jäätiin pikkusen alle ja syyttäsin ehkä omaa ressiä siittä :P
 
Tänään oli rv 34 tsekkaus. Vauva oli kasvanut taas hyvin, 2,5kg eli puolisen kiloa parissa viikossa. Mammalta on lähtenyt kg tänä aikana, eli painoa on kertynyt nyt yhteensä 9kg. Vauvalla kaikki hyvin ja yhä pää alaspäin, päätä kun mitattiin ni joutu painaa aika kovaa häpyluuta että sai mitan otettua kunnolla :) Streptokokkinäyte otettiin molemmista paikoista, olispa negatiivinen tulos niin ei tarvis ottaa antibioottia suoneen synnytyksen yhteydessä.. Kohdunkaulan tilannetta ei tsekattu, enkä sitä pyytänytkään koska jo se vanupuikolla tökkiminen tuntui ikävältä. Verenpaineet ok, kaikki veri- ja pissakokeet ok (maksa-arvot vähän koholla, mutta ei johtanut muuhun kun sanoihin että seurataan). Verensokeri pysynyt hyvin aisoissa ja yhdessä tuon kilon pudotuksen kanssa lääkäri oli tosi ylpeä musta että pidän näin tiukasti ruokavaliosta kiinni kun yleensä RB saa mammat lihomaaan toooooosi paljon jos eivät oo tarkkoja mitä suuhunsa pistää.

Mies sai ohjeet miten hierotaan välilihaa, joka päivä 10min loppuraskauden ajan. HAH! Toivotaan, että tulos oli se mitä lääkäri ajattelee, eli minimaaliset repeytymät, eikä tarvis leikata ja nopeampi ponnistusvaihe :)

Vaikka aamulla otti taas kaikki asiat päähän, ni ihana ja mukava lääkäri sai mut hyvälle tuulelle ja tietysti tieto siitä että vauva voi oikein mainiosti. Jos tätä hyvää mieltä riittäisi ainakin pariksi päiväksi :) Seuraava käynti jo parin viikon päästä (rv 36) ja sen jälkeen täällä tsekataan vauvan ja äidin tila kerran viikossa. Ihan kiva niin tietää aina missä mennään ni ei tarvii turhaan miettiä kotona että joko jo :)
 
Ainii... rv 36 jälkeen kun on tsekkaus joka viikko ni ne laittaa kans käyrille makaa 20 minuutiksi, seurataan vauvan sydäntä ja jos on supistuksia!
 
Takaisin
Top