Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin tänään ylimääräisen kerran neuvolassa verenpaineen mittauksessa ja pissaamassa purkkiin. Yllättäen proteiinit pomppasi kahdelle plussalle ja verenpaineetkin huiteli ihan uusissä sfääreissä. Neuvolasta sitten lähettivät saman tien synnärille tutkittavaksi. Siellä sitten vierähtikin nelisen tuntia. Masuasukilla kaikki on hyvin ja omat verenpaineetkin sairaalassa mitattuna ok, mutta proteiini sen verran plussalla, että ylihuomenna uudestaan kontrolliin. Sitä ennen pitää kerätä vuorokauden pissat kanisteriin. Katsovat siitä sitten tarkemmin, kuinka paljon sitä proteiinia oikein on. Alkavaa raskausmyrkytystä siis epäillään.
 
Tänään neuvola 37+3:

RR 133/73 (kotona mitattuna 115/65)
paino 1500g/vk (turvotusta kyllä tullut mutta onkohan ihan ok että noin paljon)
pissa puhdas
Hb 114
Sf-mitta 32,5cm joten laskeutunut on, viikko sit oli 34cm
pikkuisen syke 120-130

Tosiaan, viimeksi sanoin "liukuhihna" käynnistä, tämä samainen terveydenhoitaja ei muistanut mua vaikka olin käyny 6päivää sitten hänen luonaan, tuli vähän surkea mieli. Nyt loppuraskaudessa toivoisi että olisi tuttu hoitaja joka kuuntelee ja ymmärtää ja vastaa kysymyksiin mutta harmi kun oma on lomalla. Käynnissä ei mennyt kuin se 15min vaikka aikaa on varattu kuitenkin ilmeisesti se 30-45min. Näillä mennään nyt loppuaika. Viikon päästä taas sitten.
 
Suusi Voi hitsi..Toivottavasti ei oo protskut koholla sit kontrollikäynnillä enää. Mut hyvä kun seuraavat tarkasti! Tsemppiä! :)

Hemppa Onpa tosiaan melkosta "liukuhihna" toimintaa.. :(
 
Eipa kivalta kuulosta Hemppa! Se taitaa olla kesa-aitien ongelma tuo pompottelu ihmiselta ihmiselle loma-aikana....

Mulla on tosi harvoin noita kaynteja terkalla ja lekurissa ollut kun on toinen lapsi kyseessa. 30.5 viimeksi terkka ja nyt sitten 3.7 lekuri. Jarvenpaassa on vahan ihme meininki. Itse luin, etta jos lapsi ei ole kaantynyt niin sita yritetaan kaantaa viikolla 36. Nyt on 36+0, joten aika myohaiseksi menee varmaan se kaantamisen yritys mikali laakari nyt huomaa, etta nurinperin ollaan. Itse en tunne edelleenkaan miten pain lapsi massussa makaa. :)
 
Olipahan neuvolalääkärikäynti tänään: Aikaa meni n. 10 min ja todettiin, että ei ole iso eikä pieni vauva, semmonen hyvän kokoinen. Kohdunkaula ei ole lyhentynyt ja ehkä vähän on paikat pehmentynyt. Pää on kuulemma laskeutunut aika alas lantioon, kun erikseen kysyin. Että osataan se liukuhihnameininki täälläkin. Toiset kun saa painoarvioita ja näkemyksiä tilasta lantiossa synnyttää, kyllä käy kateeksi. Toisaalta tekisi mieli varata aika yksityiselle, toisaalta taas koittaa ajatella ettei mussa tai vauvassa ilmennyt mitään mainitsemisen arvoista. Paitsi ettei se lääkäri juurikaan tunnustellut mitään.

Paino oli yhtäkkiä noussut 700 g/vko, viimeksi oli jopa vähän laskenut. Tainnu äitiyslomalla ruoka maistua... Onneksi ei ollut oma neuvolatäti, sillä kun on joku pakko aina puhua tosta painosta, oli se sitten noussut vähän tai paljon, niin aina kommentoi asiaa jotenkin. Tämä oli paljon kivampi kun painon nousun määrä vaan mainittiin. Kuitenkin vaan n. 7 kg tullut raskauden alusta tähän päivään, joten en koe että sitä pitäisi enempää noteerata jos ei raskausmyrkytykseltä ala vaikuttaa.

Hemppa, kuulostaa kyllä kurjalta ettei edes muistanut ja taisi jäädä keskustelut välistä. Olen ymmärtänyt, että käynneillä on omat aiheensa, jotka on tarkoitus käydä läpi.
 
Kävimpä äippäpolilla kokoarviossa RD:n takia. Aivan ihanat lääkäri ja kätilö, turhaan jännitin, nauraa retkotin niitten jutuille. Vauva menee onnekseni keskikäppyröillä kuten siskonsa (36+3 ja 3000g). Kuulemma kolmantena lapsena mahtuu vaikka ois puol kiloo isompikin. Pienoinen pettymys oli, et kohdunsuulla ei suuria tapahtunu vaikka alapää vihlonu ja vauva mielestäni laskeutunu. Auki 1cm ja kanavaa 2cm jäljellä (tosin enemmän ku siskoillaan ennen synnytystä ja siltä tuntu sisätutkimus, ei oo ennen sattunu). Varmistu viel pikkumieheks, joten röyhelömekkoja varastoimaan.

Tuntuu kaveripiirin perusteella, et toi vauvan koko on paljon geeneissä jos sokerit yms. On normit. Isommalla kaverilla molemmat vauvat ollu pieniä ja hoikkia ja taas yks synnytti pari yli neljäkilosta vaikkei mitään ihmeempää ollu (siis toinen lähemmäs viittä kiloa..) ja lapset nyt reippaasti pidempiä ikätovereitaan. Mulla ollu lapset tosi samankokosia vaikka painoa on ollu vähän eri määrät.
 
Kävimpä äippäpolilla kokoarviossa RD:n takia. Aivan ihanat lääkäri ja kätilö, turhaan jännitin, nauraa retkotin niitten jutuille. Vauva menee onnekseni keskikäppyröillä kuten siskonsa (36+3 ja 3000g). Kuulemma kolmantena lapsena mahtuu vaikka ois puol kiloo isompikin. Pienoinen pettymys oli, et kohdunsuulla ei suuria tapahtunu vaikka alapää vihlonu ja vauva mielestäni laskeutunu. Auki 1cm ja kanavaa 2cm jäljellä (tosin enemmän ku siskoillaan ennen synnytystä ja siltä tuntu sisätutkimus, ei oo ennen sattunu). Varmistu viel pikkumieheks, joten röyhelömekkoja varastoimaan.

Tuntuu kaveripiirin perusteella, et toi vauvan koko on paljon geeneissä jos sokerit yms. On normit. Isommalla kaverilla molemmat vauvat ollu pieniä ja hoikkia ja taas yks synnytti pari yli neljäkilosta vaikkei mitään ihmeempää ollu (siis toinen lähemmäs viittä kiloa..) ja lapset nyt reippaasti pidempiä ikätovereitaan. Mulla ollu lapset tosi samankokosia vaikka painoa on ollu vähän eri määrät.
 
Viimenen neuvola yhtenä kappaleena takana :)
38+4
sf mitta 35
PT
syke 150-155
omat paineet 133/84
turvotus ++
pissa puhdas
Painoa pudotettava 19kg kesän jälkeen!! hehhe, aikamoista :smiley-ashamed004

kaikki hyvin siis.. nyt vaan odotellaan sektiota joka on 5 päivän päästä! Toki pikkanen voi haluta ulos aiemminkin. Tervetuloa vaan!
 
vatukka, tuosta painonnoususta/vko, niin itse ainakin syytän osittain nlatätien/lääkäreiden vaakoja (meillä ainakin jokaisella tädillä on oma vaaka), ne ei taida olla kauhean tarkkoja ja voi antaa eri tuloksia 100g sinne tänne.. itselläni painoa tullut tasaisesti koko raskauden ajan,mutta kaksi viikkoa sitten kävin toisen nlatädin luona ja yhtäkkiä painoa olikin muka tullut 780g/viikko (josta syntyi pieni paniikki), ja kun taas eilen kävin oman nlatädin luona niin paino oli muka laskenut siitä 200g/vko. Olen syönyt samalla tavalla koko ajan eikä turvotusta ole ollut lainkaan missään vaiheessa.
Kaikkeahan ei tietenkään voi eikä kannata laittaa vaakojen syyksi :), mutta kannattaa pitää asia mielessä kun käy eri nlatätien luona.
 
Täällä polilta palattu. :) Käyrillä kymmenisen minuuttia ensin. Hyvältä näytti, liikkui ja potki eikä supistuksia piirtynyt.
Pimu olis 2695g ja tänään 36+1 Hieman keskikäyrän alatuntumassa tasaisesti kasvanut koko ajan. Ei minkäänlaista vaikutusta RD:llä. Sattui perkeleesti tutkimus muttei mitään sanonut. Vahvasti raskaana vain kuulemma? Sen nyt irti sai että korkealla vielä kohdunsuu on. Nyt onkin sitten ollut hurjan kipeä tuon ronkkimisen seurauksena... argh..
Käynti sovittu LA 30.7 toivottavasti ei tarvi mennä. :) :) Labraan kävin vielä näytteen viemässä pitkästä sokerista kai, tai jostain? Oli taas virotar tämäkin lääkäri eikä läheskään kaikesta saanut selvää, mitä selitti.. huoh..
Neuvola seuranta ja sinne taas maanantaina. :D

Pimulla kuitenkin kaikki hyvin ja samoin verenpaineet sun muut. :) Mutta muuttoa kohti ja toivottavasti syntyisi sopivasti ennen tai jälkeen.. Peukut pystyssä! Molemmat käy kunhan ei ihan muuton keskelle sentään.. :D :D
 
nygr86, toivon tosiaan että osa painonnoususta johtuisikin vaa'asta. On tässä lomaillessa varmaan tullut aiempaa enemmän syötyä, mutta ihan kotiruokaa ja karkinkin tilalla yleensä mansikoita nyt kun niitä saa. Ensiviikolla on taas oma neuvolatäti, joten sittenhän sen näkee (ja kuulee). Mulla on ollut sama linja turvotuksessa ja painonnousussa, joten ehkä tähän äkilliseen painonnousuunkin löytyy sama syy. Toivossa on tunnetusti hyvä elää. :)
 
Tänään taas synnärillä käymässä mahdollisen alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi. Ei onneksi vieläkään mitään kovin hälyyttävää, mutta proteiinit sen verran koholla, että haluavat taas ylihuomenna käymään. Ja taas pitää viedä 24 tunnin pissat kanisterissa mukana... :confused:

Tänään on laskettu aika, mutta eipä taida tänään syntyä.
 
Vaa'at heittää, vaatetus heittää (vai käyttekö te muuten kuin pienellä vaatetuksella puntarissa, koska mun ei oo "tarvinnu" heittää kun kengät pois) ja keräähän se vaavikin jo vauvanpyöreyttä ihan eri tahtiin näillä viikoilla.
Mulla on tullu tasasesti painoa lisää joka neuvolakäynti enemmän kun edellisellä kerralla, siis ensin 200g, sit 400g, 600g, juhannuksena pompsahti yli kiloon, eikä sitä kommentoitu mitenkään (?!)

Mutta nyt tuli siis kutsu äippäpolile pienen sf-mitan takia (vko 35+5 ja 30, ite oon 175cm). Mitä tutkimuksia siellä on odotettavissa tehtävän? Naskamaska, sanoit että "sattui perkeleesti"...?
 
Tänään neuvola 36+5

RR 108/77
paino -800g/vko yht. 6,6kg... Aika vähän tullut, terkka sitä sanoi että olisi saanut tulla vaikka 15kg jo tähän mennessä... Noo, luulen kyllä että nousee taas ensi viikolla.
pissa puhdas
Hb ei mitattu taaskaan
Sf-mitta 30
pikkuisen syke 135
Tarjonta pt... Eli ultralla nyt tarkistettiin ja poju on taas pt:ssä ja perjantai aamuna toinen käännösyritys, mieli aika maassa... :/
 
Täällä myös sisätutkimukset sattunu aika paljon. Viime kerralla ei niin paljon koska se oli niin nopea kopelointi mutta sitä edellisellä kerralla kun lääkäri ronki ja tutki oikeen kunnolla sormilla niin auuuts, kyynel tuli!
Mun kipu tosin loppu heti kun hän lopetti tutkimuksen.
 
Tänään käyty neuvolassa 38+3

RR 116/68
Hb ei mitattu kun viimeks oli hyvä.
Turvotus +
Pissat oli puhtaat
Sf-mitta 29,5
Painoakin oli tullut taas riittävästi... Päätin muutama viikko sitten että en jaksa nyt painon noususta stressata kun enää niin lyhyt aika (ainakin toivottavasti). Tietenkin vähän pitää katella mitä suuhunsa pistää mutta jos tekee mieli esimerkiksi syödä suklaapatukka niin sitten syön :dance008
 
No worries Vatukka tuosta painosta. Mulla tuli yhellä viikolla +900g ja seuraavalla kerralla ei ollukkaan sitte tullu mitään. Viime viikolla taas +800g ja tällä viikolla -300g. Näyttäis pomppivan tosi epätasaisesti näin loppuraskaudesta, kun tähän asti tuli niin tasasesti sellasta 300-500g/viikko. Neuvolassa sanoi, että on ihan normaalia näin loppuraskaudesta ja varsinkin kun on näin lämmin ja turvotuksiakin. En ottais ollenkaan ressiä. :)

Meillä on onneksi ihana neuvolantäti, joka ei ehkä oo sellanen ihannekuvien herttanen naikkonen, vaan enemmänkin tosi asiallinen. Oon tykännyt, koska tuntuu olevan tosi ammattitaitonen, eikä päivittele painonmuutoksia tai turvotuksia tai mitään muutakaan suuntaan tai toiseen. Jos kaikki on pääosin hyvin, niin ei niuhota turhasta, jos nyt yhdellä kerralla painoa onkin tullut. Katotaan sitte seuraavalla viikolla uudestaan ja tuijotetaan enemmän kokonaispainon nousua kuin viikottaista painon nousua. :)

Tänään oli meilläkin neuvola 39+4. Kaikki ok ja pissa puhdas, tosi hyvin mennyt raskaus kaiken kaikkiaan kehui olevan. Ensi viikon keskiviikolle uusi aika ja toivon kyllä, että sen ajan sais perua. :) Neuvolassa arveli synnytyksen olevan ehkä lähelläkin, kun maha näytti vielä pudonneen alemmas ja vauvan olevan ihan lähtökuopissa. Selän oli kääntänyt kyljestä tuohon mun navan viereen ja sanoi synnytystä ajatellen olevan nyt oikeassa asennossa. Noh, tiiä tuota. Täytynee silti varautua siihen 42+0. :rolleyes:
 
Mua taas ei oo sattunut mitkään tutkimukset yhtään, tuntuu normaalilta gynekäynniltä. Voi olla, että on sattunut hellä täti tai sitten ei vaan ole niinherkät paikat. Eli kovinyksilöllistä tuntuu olevan.
 
Kummasti täällä synnärillä käydessä mies lääkäri osasi sisätutkimuksem mutta nyt nämä kaksi naista polilla on kyllä saaneet multa manausta ja kiljuntaa.. :( Tutkimuksem jälkeen tänään nipistellyt ja vihlonut koko ajan tuonne alapäähän.. :( ei kivs tunne ei
Ehkä jotain hyötyä siitäkin! ;) Peukut!
 
Mukava käynti äitiyspolilla eilen, vaikka laskun antovat kouraan ja oli se epämukava lääkäri (oli kyllä hiukkasen mukavempi kuin muistin..)

37+4
RR 101/60
Vauvaa piti vähän herätellä mutta sitten sai hyvät käyrät ja liikkeitäkin.
Painoarvio yllättäen olikin aika vähän 2920g, vastasi viikkoja 36+5. Lääkärikin mainitsi että taitaa tulla siskojaan pienempi. Hyvä ettei oo raskausdiabetes vaikuttanu! :smiley-ashamed004 :)

Ja sitä sukupuoltakin kysyttiin, ja lääkäri voivotteli samalla ku yritti minun kylkiluitten luota ultrata sitä peppua, että aiemmin ois kyllä ollu helpompi... Sai yhden hetken pysäytettyä, ja sen perusteella epäili tyttöä! Kolmas tyttö siis, IHANAA! :love017 Pitää käydä joku ihana kesäinen nuttu (ainakin) ostamassa. Tytölle kun noita vaatteita on jo ihan reilusti..
 
Takaisin
Top