Ultra-ja neuvolakuulumiset

Tänään taas synnärillä käymässä mahdollisen alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi. Ei onneksi vieläkään mitään kovin hälyyttävää, mutta proteiinit sen verran koholla, että haluavat taas ylihuomenna käymään. Ja taas pitää viedä 24 tunnin pissat kanisterissa mukana... :confused:

Tuli käytyä nyt illalla jo synnärillä, kun kotimittarillakin verenpaineet oli koholla ja päätä alkoi särkeä. Oireet todettiin myös synnärillä. Aamulla sinne taas ja melko todennäköisesti sitten käynnistellään, elleivät raskausmyrkytysoireet yön aikana mystisesti häviä.
 
No niin täällä käytiin jälleen ulkokäännöksessä, 37+0, ja Käännös onnistui nyt kokonaan ! Huh sentään :) Asiantunteva ja osaava henkilökunta kyllä KYS:ssä on :) käännös sujui hyvin, eikä tuntunut taaskaan kovin epämukavalta. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat pystyssä, että pysyisi meidän myllääjä pää alaspäin ! Voih, kun stressaa tämä asia... Jos epäilyttää että kääntynyt niin neukkuun vaan soittoa heti ja jos sieltä ei osata sanoa kuinka päin, niin synnärille vaan näytille...
 
Ehkäpä yritän sitten olla liikaa murehtimatta tuosta painosta, kunhan saan tiistaina vähän maltillisemmat lukemat. Eipä tässä enää niin kauaa pitäisi olla jäljellä, että ehtisi kovin paljoa kiloja itselleen hankkia. Turvotus on varmaan osasyy painonnousuun. Niin ne vaan alkaa ahtaimmat kengät puristaa, vaikka tähän asti on menty pitkälti ilman turvotuksia.

Mitenköhän Suusi, siellä onkin varmaan jo vauva sylissä kun ei ole mitään uutta kuulunut. :)
 
Taas on yksi neuvolakäynti takana. Kaikki oli edelleen hyvin, vatsa on kuulema laskeutunut viime viikosta lisää ja terveydenhoitaja arvioi vauvan olevan käsikopelolla 4300-4500 g väliltä. Ensi viikolle varattiin vielä yksi neuvola aika, joka jää kuulema viimeiseksi. 41+3 pitäis kuulema soittaa Kättärille, mikäli en ole synnyttäny ennen sitä ja mahdollinen käynnistys olisi sitten 41+5.
 
Moondancer, tuliko sulla tohon typo vai onko se sun vaavi oikeesti noin iso jo? Meinaako ne siis silti antaa kasvaa vielä tonne 41+5 viikolle asti? Hui. Kyselen täällä siks, ku vähän ite jänskään vauvani kokoa...Mulla on tää maha nimittäin ollu ihan jäätävän kokonen alusta asti. Jännittää enskertalaisena kuin pahasti repeää paikat. Aina, ku oon yrittäny saada irti jotain kokoarviota, niin oon saanu vastauksen: "Kyllä se sieltä mahtuu tulemaan, älä huoli".
(No mahtuumahtuu, eihän se nyt helkkari sinnekkään voi jäädä.)
 
Kyllä tuo vauva vaan on iso, veli oli syntyessään myös yli 4 kg. Mulle sanottiin, ettei nykyisin Helsingissä oikein käynnistetä noita synnytyksiä kovinkaan helposti, vaikka vauva olisikin isokokoinen ja RD on vaivana.

Aiempi synnytys sujui hyvin, eikä mitään repeämiä tai muuta tullut, joten ihan ilosin mielin meen sitten jossain vaiheessa synnyttämään :)

Eikö minkäänlaista kokoarvioo ole tehty? Sf-mitta oli mulla tänään edelleen se 36 cm, kuten viime viikollakin.
 
Helpottavaa tietää, ettei noinkaan isosta (hullua puhua isosta, kun ne on niin pikkuruisia kaikki vauvat!) välttämättä tuu repeämiä jos omat paikat on synnyttämiselle sopivat. :) Tsemppiä siis sinne, meillähän onkin näköjään melkeen sama LA. Ei muutaku ootellaan!
 
on se silti jäätävää saada tollanen jättiläinen, mun lapsilla oli kilo ja 3,5cm eroo ja tää jätkä siis käyttää samoja vaatteita ensivaatteinaan kun esikoisella oli 2kk lähtien :O Ihailen kyllä moondancerin asennetta :happy3
 
Neuvola takana.
36+6
sf 32cm
vaavin syke 140+
painoa 400g/vko Yhteensä nyt 14kg.

Alhaalla on jo kiinnittynyt. Ei saanut juurikaan liikkumaan.. :)
Pian me pimu nähdään.. :)

Esikoinen syntynyt 38+4 ja Toinen 40+0
Nytkään ei kiitos yliaikaa tarvi kokea.. :wink :D
 
Meillä oli tänään kokoarvioultra (37+5). Poitsun kooksi arvioitiin tällä hetkellä hiukan rapiat 3,5kg eli ei olekaan mikään ihan jättiläinen tulossa! Reiden, pään ja masun mittojen perusteella oli viikkoja kuitenkin vaihdellen 38+6:sta 39+3:een eli about sen viikkoa isompi tämä veijari vaikuttaa niiltäkin osin olevan. Se, mikä oli todella helpottava tieto, oli se että masun mitta oli noista se "pienin" eli pikkainen ei siis välttämättä ole vetänyt mitään sokeriähkyjä (mulla kun se rd todettiin vasta viime vkolla) vaan kasvaa ihan sinällään käyrien sallimissa rajoissa. Lapsivettä oli runsaasti ja se selittää sitten osiltaan tämän huiman sf-käyrän, mutta siitäkin lääkäri totesi vaan, että on rd:n kannalta hyvä et vettä vielä on. Pää oli jo viime viikon neuvolassa lähes täysin kiinnittynyt, ja siellä se siis toisinsanoen edelleenkin oli. Kohdunsuu oli jo ihan pehmeä ja "ulkoseinä" reilu sormelle auki, eli helpottava tietää ettei nämä harkkasupparit ym ihan turhia ole olleet. Huomenna on edessä neuvola ja perjantaina sitten rd-hoitajan käynti, josta saan sitten vielä viimeisille päiville/vkoille mittarin mukaan.. Lisää kontrolleja ei näillä tiedoilla tarvita, jollei sokereissa sitten ilmene hirveitä heittoja jne. 41+vkolle jos mennään niin siinä sitten heti pitää ottaa yhteys äippäpolille, yliaikaisuuskontrolli tehdään jo aiemmin kuin normaalisti.

Kaikinpuolin jäi siis ultrasta oikein helpottunut ja hyvä mieli, kun tietää, ettei pikkuisella ollut siellä mitään hätää, ja saan sittenkin ehkä synnyttää ihan normaalikokoisen vauvan, enkä mitään halkoa :D
 
Myös mulla oli tänään neuvola. Paino oli noussut viime kerrasta 700 g/vko. Miksi se painonnousu ei voisi jo hidastua näillä viikoilla (rv 37)? :D Olen kerryttänyt painoni vasta loppuraskaudessa. Vauvan syke oli nyt 145, mikä on korkeampi aikaisempiin verrattuna. Aikaisemmin on aina ollut 130 paikkeilla, vaikka vauva ollut aktiivinen. Mietin että onkohan se vauva nyt stressaantunut siellä mahassa? :D Kaikenlaista sitä miettii, jos joku arvo poikkeaa aikaisemmasta.
Sf-mitta oli 33 merkattuna korttiin, vaikka mittauksen aikana hoitaja sanoi sen olevan 31.. hmm.
Hemoglobiini oli 117, vaikka olen viime kuukaudet syönyt epäsäännöllisen säännöllisesti koko ajan rautaa.
 
Eilen neuvolassa 38+3:

pissa puhdas
RR 124/74
painonmuutos vk -500g (jee, viimeks oli tullu tosiaan se 1,5kg)
hb ei mitattu
Vauvelin syke 125+
Sf-mitta 35cm (viime viikolla 32cm)
Pää alhaalla ja kiinnittynyt

Aikaisemmin otettu streptokokkinäyte negatiivinen eli siitäkään ei tarvii huolta kantaa.
Vauva ei tykännyt kun makoilin selällään, alkaa olla jo kokoa ja painaa herkästi isoja verisuonia joten terkka epäili että sydämen syke ei siksi pääse kovin korkealle vaikka liikkuu kun painaa niitä suonia. Olen kyllä itekkin sen huomannu että herkästi tulee huono olo jos yöllä herää selältään tms.
 
Täälläkin käyty eilen RDn takia kokoarvioultrassa. 37+0 ja kaveri on jo nyt 3,5 kg! Lääkäri oli vähän sitä mieltä et olis ihan hyvä jos ei odottelis ihan laskettuun asti(ite oon ihan samaa mieltä mut en tiiä mitä vaavi ajattelee tehdä). Saatiinkin sitten uusi aika ensi viikolle et katotaan mitä tapahtuu jos ei lähde itse tulemaan...luulen ettei ne kauheasti anna mennä lasketun yli ettei tule mikään hurjan kokoinen vauva, tai ainakin toivon niin.
 
Jännä, miten eri tavoin nuo lääkärit noihin arvioihin suhtautuu:) Missä päin Summersun kävit? Joku täällä taisi mainita, et pk-seudulla olisivat kitsaita käynnistämään vaikka olisi minkä kokoinen, ja itse juurikin pk-seudulta. Meillä tosiaan oli lääkäri ihan sitä mieltä, et annetaan mennä jopa sinne 41+ vkoille, vaikka jöllikkä olikin jo 3,5kg, eikä edes harkinnut, että etukäteen käynnisteltäisiin. Oon jotenkin koko ajan varautunut jonkun 5kiloisen synnyttämiseen, niin mulle tuo 3,5kg oli vaan hyvä uutinen, et syntymäpaino voi hyvin olla "vaan" siinä 4 kilon tietämissä :D Toki beben loppuvkojen kasvu on nyt sitten pitkälti kiinni siitä, et miten sokerit pysyy kurissa. Liekö lääkäri sitten ajatellut, et kyllä "luonto" tämän hoitaa?:D
 
Pitäsköhän miunkii kysellä käynnistyksen mahdollisuutta huomenna neukkulassa.. Meidän mukelon painoarvio oli 37+4 3500g eikä oo rdtä todettu kun ei tarvinnut tehä sokerirasitusta ku en kuulu riskiryhmään. Rakenneultrassa äpolilla kätilö kyllä totes olevan viikkoa isompi, mut laskettuu aikaa ei kuulemma muuteta jos ei 2vkol heitä.. Nyt viikot 39+2 menossa, ja jos edelleen isompi viikolla niin Se ois la jo menny :/ pitää ottaa kyllä huomenna puheeks, kun tosiaan vähän tuo koko huolettaa, synnytystapa arviotakaan ei täällä tehä jos eivät epäile mitään..
 
Pitäsköhän miunkii kysellä käynnistyksen mahdollisuutta huomenna neukkulassa.. Meidän mukelon painoarvio oli 37+4 3500g eikä oo rdtä todettu kun ei tarvinnut tehä sokerirasitusta ku en kuulu riskiryhmään. Rakenneultrassa äpolilla kätilö kyllä totes olevan viikkoa isompi, mut laskettuu aikaa ei kuulemma muuteta jos ei 2vkol heitä.. Nyt viikot 39+2 menossa, ja jos edelleen isompi viikolla niin Se ois la jo menny :/ pitää ottaa kyllä huomenna puheeks, kun tosiaan vähän tuo koko huolettaa, synnytystapa arviotakaan ei täällä tehä jos eivät epäile mitään..
 
Ei meillä mitään käynnistyksestä vielä puhuttu(Turussa olen), mutta antoivat kuitenkin uuden ajan, joten siitä vähän ajattelin, että jos kovin jatkaa kasvuaan niin voisivat sitten käynnistääkin... Mulla on sokerit pysyneet ihan normaaleina, vaikka en ole kauheasti syömisiä tarkkaillut, joten en tiedä johtuuko siitä tuo koko vai onko vaan "hyvät" geenit:)
 
Juu:) saan hienosti 38+2 vkoilla sen mittarinkin vasta, et toivottavasti on lukemat kunnossa :D hyvä kun olet saanut vielä uuden kontrollin ennen, niin ehtivät vielä tosiaan reagoimaan kokoon jos tarvetta olisikin!:) Iidis, mullekaan ei tuota sokerirasitustestiä tehty aiemmin, kun ei ollut mitään "riskitekijöitä". Täällä tuo testi kuitenkin vaadittiin olevan tehty ennen kuin antavat kokoarvioultraa, joten tuli sitten vähän myöhemmin käytyä :D
 
Takaisin
Top