Ultra-ja neuvolakuulumiset

Soitin tänään neuvolaan ja tulipa todella ihana olo, kun neuvolatäti niin lämpimästi onnitteli! :) Koetettiin sopia ensimmäistä neuvola-aikaa joulukuun ekalle viikolle, mutta työvuorot meni ristiin ja hän kuulemma haluaa henkilökohtaisesti tavata mut, kun ensimmäistä kertaa neuvolassa asioin. Ensimmäinen neuvola onkin siis keskiviikkona 12.12., jonne mieskin pääsee mukaan - JEE! Silloin on viikkoja kasassa 8+1 - laskettu aika muuttui omista laskuistani pari päivää myöhemmäksi eli uusi LA on 23.7. :)
 
Oletteko te käyneet edellisissä raskauksissa tai nyt menossa varhaisraskauden yhdistelmäseulontaan (ultra+verikoe)? Millä viikolla teiltä on se verikoe otettu/otetaan? HUSin yhdessä oppaassa sanotaan, että verikoe tulisi ottaa viikoilla 8-11. Minulla ultra on vasta päivänä 11+1, eli 12. raskausviikolla, ja se verikoe on kai samana päivänä (ainakin näin neuvolassa sanoivat). Alkoi hämmentää - vaikka kaipa ne osaavat oikealle päivälle kutsun lähettää...

Tänään tuli nimittäin kutsu molempiin ultriin - siis varhaisraskauden ultraan joulukuulle ja rakenneultraan helmikuulle. Onpahan nyt jänskiä etappeja kalenterissa.
 
Tuntuu olevan eri puolella Suomea eri käytäntö sen verikokeen kanssa niitä seulontoja varten.
Täällä meillä verikoe otetaan ekalla neuvolakäynnillä joka on 10.raskausviikolla. Mut jossain se tosiaan otetaan Ultran yhteydessä, tiedä sit mikä on luotettavin aika verikokeelle.
 
Klementiini: jos oikein ymmärsin, niin mulla on ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä verikoe tai ainakin pissanäyte, mutta ultrasta ei ollut puhetta. Voihan toki olla, että se katsotaan samalla - mene ja tiedä! Ei töissä viitsinyt hirveästi pitkittää puhelua, salaa soitin johtajan huoneesta ja kokoajan kuikuilin ovelle, ettei kukaan ryntää sisään. :D

Jos joku tietää Hyvinkään käytänteistä, niin tätä tietämätöntä saa valaista!
 
emoticon
Tänään kävin varhaisultrassa, ja kyllähän siellä piiiieni papunen oli. Piituutta 5.7mm ja sydämmen lyönnit näky jo! :) <3 rv. 6+´2 mennään! :)
Eka neuvola on 27.11, kyllä jännittää!



 
Mulle laitettiin neuvolasta jotain esitteitä tosta yhdistelmäseulonnasta ja varasin tänään ajat niin ohjeistus oli et verikokeen tulokset ultraan mukaan niin pystytään tekeen se riski laskenta sielä ultrassa. Ja verikokeen tulokseen menee n. viikko. Mutta en sitten tiedä miten se muualla menee.
 
Heippa kaikille! Ihanaa että täällä on jo kaivattu kuulumisia ja pahoittelut kun en oo heti käynyt päivittelemässä kun pari päivää mennyt onnenhuumassa :)

Varhaisultrassa siis käyty. Siellä pikkuinen emoticon  pompotteli hurjasti ja onnenkyyneleet tuli kyllä omiin ja miekkosen silmiin...hui kun olikin koskettavaa....
Hedelmöitys tapahtunut siis pari päivää myöhemmin (niinkuin itse aavistelinkin) ja pikkunen oli 5.3mm kokonen ja vastasi 6+2. Nyt siis sen mukaan 6+4. En nyt ruvennut vielä tota tickeriä muuttamaan, jos sitten nt-ultran jälkeen :) Kuvaakin saatiin hienosti mukaan ja ihan selkeästi siitä näkee mut harmi kun en osaa sitä tänne laittaa......

Ensi tiistaina onkin sitten neuvola jo ja sitä seuraavana tiistaina sitten tuo kunnan tarjoama varhaisultra jolloin siis viikkoja uuden laskun mukaan 8+0 :) saas nähä onko kuin vanhat laitteet siellä et mitä niitten vehkeillä saa näkymään...Jännittäviä aikoja ja onneks koko ajan on jotain etappeja mitä odottaa.
 
Onnea Jessica3 ultrakuulumisista! :)

Täälläkin on nyt sitten yksityiselle varattu varhaisultra, 11.12. :) Hui ku alko jännittää, mies jälleen ihmetteli mun hössötystä ultrasta, ni tokasin vain et se on mun synttärilahja itelleni (syndet muutama päivä ennen ultraa :D) Voi ku menis aika äkkiä ja pääsis jo katsomaan onko pikkuisella kaikki hyvin!
 


rentoreetta kirjoitti:
Tsemppiä pikkuisen menetyksestä.

Iloisista uutisista onnea!

Ensimmäinen neuvola on ensi viikon maanantaina eli 19.11. Harkitsen vielä vairhaisultraa. Toisaalta jos kaikki tuntuu olevan kunnossa niin ehkä jaksan odottaa sinne viikolle 10-12 emoticon

Olisihan se ihanaa nähdä etä kaikki on hyvin ja pikkuisen sydämen lyönnit kun edellisen kerran lääkäri totesi keskeytyneen keskenmenon. Ans kattoo ny.

No kävinhän mä kuitenkin siellä ultrassa perjantaina ja pikkusydän pamppaili sekä viikot oli niin kuin pitikin, kaikki kondiksessa. 7mm pituutta, viikkoja 7+1. Hyvillä mielin voi jatkaa uutta odotusta emoticon
 
Näyttää todellakin olevan eri käytänteitä noissa seulonnoissa. Vuoden vaihteen jälkeenhän systeemi muuttuu yhtenäiseksi koko maassa, eli verikokeessa  käydään ensi aikaisemmilla viikoilla ja sitten ultra vähän myöhemmin. Me taidetaan olla aika lailla vikat, jotka menee tämän vanhan systeemin mukaan. Verikokeen tulos kai on varmempi, jos se otetaan aika aikaisin ja taas ultrassa vauvan niskaturvotus nähdään paremmin vähän myöhemmin.

Hus:in alueella kai molemmat otetaan nykyään yhtä aikaa, mä menen Hyvinkäälle synnyttämään (suosittelen muuten, kokemusta myös Naistenklinikasta jossa esikoinen syntyi ja Kättäristä jossa eka keskenmeno hoidettiin, Hyvinkää vie helposti voiton molemmista!) ja siellä mulle on varattu nt-ultra ja verikoe rv 11+4.

 

Onnittelut ihanista ultrakuulumisista. :-)
Ja on todella erilaisia käytäntöjä noiden seulontojen kanssa. Minullekin nlatäti sanoi että verikokeet otetaan ajoissa että ne on luotettavat. Joten multa otetaan siis 10.raskausviikolla ne.

Mariannulla ja PipaPoppanalla taus ultrat olla ens viikolla jos en väärin muista? :-)

 


Mariannu kirjoitti:
Hus:in alueella kai molemmat otetaan nykyään yhtä aikaa, mä menen Hyvinkäälle synnyttämään (suosittelen muuten, kokemusta myös Naistenklinikasta jossa esikoinen syntyi ja Kättäristä jossa eka keskenmeno hoidettiin, Hyvinkää vie helposti voiton molemmista!) ja siellä mulle on varattu nt-ultra ja verikoe rv 11+4.


Kiva kuulla että sulla on positiivisia kokemuksia Hyvinkään sairaalasta! Itse tosiaan asun Hyvinkäällä ja sairaalalle on matkaa sellaiset 4-5 kilometriä - suuri helpotus. :)
 
Hemppa, joo, mulla ja PipaPoppanalla tosiaan tiistaina ultrat. Jännittää!

Noi synnärivalinnat on hankala homma. Itse halusin ekan kanssa ehdottomasti Naistenklinikalle, kun ajattelin että se on paras paikka. Ja varmasti onkin pääkaupunkiseudulla, jos vauvalla on jotain erityistä vaivaa. Siellä oli vaan kaikilla niin jumalaton kiire! Mulle lääkäri totesi yliaikaiskontrollissa (esikoinen syntyi 42+0) että lapsivettä on vähänlaisesti, mutta ei sen kummemmin kuitenkaan myöhemmin tutkittu. Lopulta päädyttiin kiirelliseen sektioon, kun pojan sydänäänet heikkeni, kun lapsivettä ei ollut enää ollenkaan. Ja vauvalle annettiin lisämaitoa, ilman että kysyttiin multa tai mieheltä, imetykseen ei saanut mitään apua, kun aina vaan sanottiin että kohta tulee uusi hoitaja, joka ehtii  neuvoa... Muistelen kauhulla koko sairaala-aikaa. Kättärillä tuntui olevan myös kiire, mutta sinne varmasti haluaisin, jos haluaisin perhehuoneen. Mutta, mä en noita meidän poikia halua sairaalaan, vaan haluan käyttää ne pari päivää siellä lepäämiseen ja vauvaan tutustumiseen, ennenkuin arkirumba kotona alkaa.

Hyvinkäällä palvelu oli keskenmenon kanssa todella mukavaa, hoitajilla oli aikaa käydä kyselemässä vointia, kun odottelin tyhjennyslääkkeen vaikutusta ja järkkäsivät mulle sänkypaikankin, vaikka olin vaan päiväpolilla, että sain levätä. Kakkosen sektio Hyvinkäällä meni hyvin ja sain vauvan heti vierihoitoon, ei mitään lisämaitoja ja sain pitää vauvaa yönkin, vaikka en päässyt vielä itse sängystä ylös (Naikkarilla sanoivat, että vievät kansliaan, kun eivät ehdi nostelemaan sänkyyn ja takaisin yöllä). Ja sain olla kaksi yötä yksin neljän hengen huoneessa ja kun ei ollut kiirettä, niin huoneen hoitaja istuskeli mun luona jutustelemassa. Eli vain hyvää sanottavaa! Aina tietysti riippuu ruuhkatilanteesta, ilmeisesti Hyvinkäälläkin on välillä sulku päällä, kun on niin ruuhkaa.

Hei ja ihania ultrakuulumisia täällä on ollut monella!!
 
Huh ku jännittää...

Huomena olis kahentoista maissa eka neuvola, jossa toivottavasti tarkistettaisiin myös pikkuisen mukana olo ultralla niinku ekanki kans tehtiin...toivottavasti yön saa nukkua rauhassa :D
 
Ihania ultrakuulumisia jo monella, onnea onnea!

Ja tsemppiä niille, jotka odottelevat vielä ultria/neuvolaa :)

Muakin alkoi vähän mietityttämään noi ultra+veriseula-asiat.. kun kävin siellä varhaisultrassa niin lääkäri sanoi, että nykyään otettais se verikoe n. viikkoa ennen ultraa. Esikoisesta kävin molemmissa samana päivänä kun viikkoja oli 11+5 eli aika viime tingassa vissiin. Mutta huomenna ehkä saan lisäinfoa kun on eka neuvola.
 
Tänään oli ultra ja pikkunen oli ihan oikeassa paikassa ja sydän sykki! Oli niin ihana fiilis, että hyvä ettei tullu meiltä miehen kanssa molemmilta itku silmään :)

Raskauden kesto heitti viikolla taaksepäin, eli ois nyt menossa 6+6 :)
 
Takaisin
Top