Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pippinen, mun yksi kaveri just sanoi että hänellä oli aina neuvolassa pissa plussalla, vaikka sokerirasituksessa ei näkynyt mitään. Neuvolan tätsy oli nimenomaan tuumannut, että johtuu varmasti tuoremehusta, kun hän kävi aina neuvolassa aamulla ja joi aamuisin tuoremehua. Sen kun jätti juomatta, ei pissassakaan enää näkynyt mitään. Eli toiset vaan on herkkiä.

Hassua muuten miten tuota sairaslomaa saa jokapaikasta paitsi äitipolilta. Siellä vaativat, että kohdunkaulalla on täytynyt tapahtua jotain, jos ei niin ei sairaslomallekaan ole tarvetta. Eipä sillä, hyvin olen töissä supisteluista huolimatta jaksanut. Tosin tällä viikolla kun olen joutunut taas enemmän istumaan, niin on kyllä tullut todettua se, että jos olisin istumatyössä, olisin ollut jo viikkotolkulla saikulla. Selkä ei vaan kestä istumista. Normaalisti kun saa istua/kävellä/seistä aika lailla oman fiiliksen mukaan, ei ole mitään ongelmia.
 
mulle kyllä kirjotti kuukautta ennen ä-lomaa äippäpolin lääkäri kun vaan pyysin että voisko se. Se kirjotti kaks viikkoo ja sano että neuvola sitten saa jatkaa.
 
Mariannu, ihanaa tietää, että muillakin on ollut samaa ilman että on ollut raskausdiabetes. Tänään join aamulla kuitenkin tarkoituksella lasillisen tuoremehua ja arvot pysyi reilusti alle sallitun. Ihanaa, ei tässä varmasti tarttekaan hätääntyä! :) Ilmeisesti munuaiset vain päästää läpi sokerin, mutta verestä mitattu sokeri pysyy aisoissa.
 
Tänään oli kolmas pelkopolikäynti Kättärillä. Ja toisin kuin edellisellä kerralla, nyt oli todella mukava kätilönainen kenen kanssa keskustelin. Edellisellä kerralla en tosiaan tiennyt kuka se kuspää oli kenen kanssa edes keskustelin, mutta tänään selvisi että häiskähän oli siis lääkäri.

Kätilö kertoi leikkauspäivästä, ennen ja jälkeen leikkauksen. Sekä sain ajan synnytystapa-arvioon, viikolla 36. Ja mikäli sektion saan, niin se tulee sitten tapahtumaan Naistenklinikalla. Nyt on hyvä mieli! :)
 
Hyvä Ancy! Mulla on myös perjaatteessa kolmas sype käynti kättäräillä maanantaina. Ensimmäinen oli jonkun psykiatrikätilön kanssa, toinen oli kätilön kanssa synnäriosastolla, siinä välissä oli sype käyntiin kuuluva lääkärinkäynti ja nyt ma on taas psykiatrikätilö.

Neuvolasta tulossa myös tänä aamuna.
Vauva edelleen perätilassa, huomenna 34+0. Hoitajan ja myös lääkärin mielestä vauva ei varmaankaan enään käänny, on ollu kuulema niin pitkään niin samassa asennossa eikä liikahda siitä kyllä millään ja pyllykin aivan lähtökuopissa todella syvällä.
En halua käännytystä yrittää joten 2 viikon päästä synnytystapa arviointi ja jos ja kun vauva on vielä silloin perätilassa niin saanpi vissiin sektioajan käteen :) huiii miten jännää!
Muuten kaikki ok, pissa puhdas vaikka viikko sitten pe oli proteiini yhdellä plussalla. Paineet ok, mutta seurailtava kotona, samoin kun pissaakin niillä liuskoilla.
syke 150 ja liikkeet ++. Painoa oli tullut +400g/viikko eli yhteensä nyt tasan 14kg!
 
En ole paljoa kirjoitellut, mutta lueskellut kylläkin teidän juttuja. Tiistaina kävin kättärillä, jossa ultrattiin maksa mahdolllisten kystien takia. Niitä ei ollut eli se asia ok. Sitten aloitettiin napapiikin käyttö, Klexane, suonikohjujen takia eli estämään laskimotukoksen riskiä. Koska painoa tullut ja turvotusta, ei tukisukat enää mahdu jalkaan saatika että saisin niitä enää itse laitettua. Ei mahda mitään, uusia en raaski enää loppuajalle ostaa vaikka lääkäri sanoi että tämä loppuaika olisi hyvä pitää tukisukkia..

Aloitettiin insuliinihoito iltainsuliinilla kun verensokerit on ollut koholla, rd todettiin silloin aiemmin. Ahkera verensokerimittaus jatkuu ja ainakin näillä näkymin insuliini ok, vaikka todella tarkkaan saa katsoa mitä syö.

Rv tiistaina oli 34+5 ja vaavan painoarvion 2600g eli tasan keskikäyrällä mennään. Ja poika se sieltä edelleen on tulossa. Räpsytteli silmiä pikkuinen pullaposki <3 Kanavaa 2cm jäljellä, kohdunsuu kiinni. Raivotarjonta. Lapsivedenmäärä normaali.

Uusi käynti kättärille 14.6. jolloin käyrille puoleksituntia ja uusi painoarvio. Torstaina neuvola.

Nyt on sellainen turvallinen ja rento olo kun kaikki on kunnossa. Vähän alkaa synnytys jänskättää, huii!
 
Rv 35+6
Painon muutos/vko 800g yhteensä 12,1kg (edellisessä 19kg tähän mennessä)
Turvotus +
RR 126/85
U-Prot. -
U-Gluk. -
Sf 33
Tarjonta RT
Sydämen syke 154-172
Liikkeet ++

Perjantaisen sokerirasitus-testin tulokset ok eli ei raskausajan diabetesta :) Nyt kun sais ittensä vielä muutenkin kuntoon ennen synnytystä. Perjantaina olis sitten aikaa taas äippäpolin kontrolliin. Neuvolasta lykkäs ens ja sitä seuraavankin viikon ajat (rv 37+3 & 38+2) jo valmiiks, mahdetaanko olla vielä kasas juhannuksena? :O
 
rv 36+2 Äippäpoli käynti taas takana..Sokerilääkitys tehonnu hyvin, tytön mahan ympärys on nyt ihan normaali ku kolme viikkoo sit oli yläkäyrällä. Painoo neitokaiselle arvioitiin 2900g :) Seuraava käynti oiskii sit 1.7. yliaikaisuus kontrollissa, siis jos ei synny sitä ennen. Sanoin kyl pois lähtiessä, että toivottavasti ei enää tavata sen lääkärin kans! :)
 
Heissulivei!
Neuvolakäynti taas takana ja kaikki kunnossa. Vauvalla kaikki hyvin. Sydän sykkii hyvin ja on raivotarjonnassa ollut jo pidemmän aikaa. Äipälläkin kaikki arvot kohdillaan, sf mitta 32, painoa tullut viikossa +200 grammaa. Saga-näyte otettiin tänään. Turvotusta on ihan vietävästi nilkoista alaspäin. Jalat on illalla kuin puhalletut kumihanskat. Mutta eipä mahda mitään.
Viikon päästä synnytystapa-arvio; sitä odotellessa :).
 
Täällä 34+0 neuvolakäynti takana.
Kaikki fine.
Paino on lähtenyt nousuun, molemmilla. Itselle tullut nyt 737g/vk, kun edellisellä kerralla se oli 233g/vk. Ja pötsin asukas on kasvanut myös sitä tahtia että on jo normikäyrällä, kun aiemmin oli tasaisesti sen alapuolella.
SF-mitta oli nyt 30cm, edellinen 27cm. Liikkeistä tuli ++, ja ilmeisesti heräsi neuvolatädin kopelointiin kun sen jälkeen sykkeen mittaaminen oli hieman hankalaa kun niin hirveesti myllersi. Lukema oli sitten 145-150. Totesi että selvästi olisi kyllä tytön sykkeet, ja toivottavasti onkin :D Olisi harmittavaa hankkiutua kaikesta vaaleanpunaisesta krääsästä eroon ja myydä jenkeistä tilatut prinsessamekot yms. Onneksi parin viikon päästä on synnytystapa arviointi, ja siellä toivottavasti varmistavat vielä sukupuolen. Olisi sitten muutama viikko aikaa valmistautua siihen, jos maailmaan tulisikin poika.... Rupee pikkuhiljaa vähän jänskättää, tai eipä niin vähääkään.... :S

Muoks. Turvotusta tullut niinkin paljon, että tuossa kantapään ja päkiän välissä, jalkapohjan sivussa on pieni "nestipatti" molemmissa jaloissa. Mutta edelleen menee 14cm korkeat baarikorkkarit jalkaan, joskin hieman nihkeästi. Mutta menevät kuitenkin :D
 
33+4 neuvolakäynti takana :) (suluissa edellinen käynti)

4.6. (22.5)

Paino: 75,5kg (73,4kg)
RR: 112/74 (116/81)
Pissa: - - ( - - )
hB: 113 (118 mitattiin 22.4 viimeksi). Lisäraudat piti hakea apteekista.
SF-mitta: 32cm (30cm)
Tarjonta: rt (rt)
Sykkeet: (+)140 - (+)150 (+150, mut oikeastaan siis ihan samoissa lukemissa kuin aiemminkin)
Liikkeet: + + (+ +)

Eli siis kaikki oli kyllä ihan hyvin, kivutkin kuulemma ihan normaaleja mitä mulla nyt on :) Lisäraudat käski nyt hakemaan apteekista ettei pääsisi alle 110 laskemaan tuo hB.

Mua itteeni hirvitti tuo järkyttävä painonnousu, mutta neuvolatäti sano että se on ihan hyvää tuo mun painonnousu ollut... :D :D Ja jännää sinänsä että painonousee vaikkei tässä juurikaan pariin viikkoon oo oikeen kunnolla ruoka maittanut, vaan lähinnä mennyt kurkusta alas sellaisia jääkaappikylmiä hedelmiä, salaatteja ja vettä...mutta ehkäpä se on sitten vaan tuon pojun paino joka on noussut! ;D Niin ja turvotus on kyllä myös lisääntynyt, johtuu kai lähinnä kuumasta ilmasta, niin sehän tietty tuo oman osansa tuohon painoon..

Kyselin myös tuosta kirkkaasta limaisesta vuodosta mitä mulla tulee joka päivä (välillä aika reippaastikin), niin sanoi ettei sen perusteella ainakaan luultavasti olisi menossa yli lasketun ajan kun nyt jo tulee tuota limaa...!!! :) Lisäksi tullut myös muutaman kerran sellainen kiinteä kirkas klöntti ja myös sellainen veriviiruinen...

Tietysti varmaan aika yksilöllistä, mutta kyllä alkoi jännään että joskos tän pienen saisi jo ennen laskettua aikaa syliinsä... <3
 
hei.

äitipolilla käyty ja todettu että vauva on edelleen perätilassa, yritettiin kääntää mutta ei onnistunut kun oli pylly niin syvällä jo.

jännittää nyt miten käy, mut ainakin toivoin että voisin silti synnyttää alakautta ja nyt siihen tehdään tutkimukset että onnistuuko se.
onko täällä ketään jolla ois kokemusta perätila synnytyksestä?

kävi kyllä kipeää kun se testasin kohdunsuun sormilla, ja vertakin tuli :(
nyt on vähän pelon sekaiset fiilikset.
 
Rocket: voi harmi tuo perätila :( Tosin mä luin jotain blogia, jossa tää kirjottaja on.synnyttänyt ekan lapsensa perätilassa ja toisen raivotarjonnassa..ja muistaakseni kirjoitti että perätilasynnytyksen hän koki helpommaksi kun tän toisen.. :D

Muistaakseni oli tämä: http://kideblogi.fi/butimahumannotasandwich/

Muutenkin kiva blogi! :)
 
Rocket, mulla sisko on synnyttänyt ensimmäisen lapsen perätilassa. Vauva oli jopa yliaikainen reilun viikon verran ja muistaakseni n.3,5kg. Sanoi tässä jokin aika sitten, kun synnytyksestä puhuttiin, että kyllä pehmeä pylly oli kivempi synnyttää ensin kuin kova pää. :) Ymmärrän, että tuo varmasti huolestuttaa, mutta jos synnytystapa-arviossa katsottaisiin että lapsi mahtuu alakautta syntymään, päätyisin itsekin alatie synnytykseen. Perätila lapsen synnytyksessähän on käsittääkseni lääkärikin paikalla synnytyksen ajan. :)
 
jaa suhwilla ollu sama tilanne kun meikäläisellä, että vauvan mahan ympärys on ollu liian suuri, hyvä että se on nyt teillä asettunu parempaan. Itteäni jännittää perjantainen polikäynti samasta syystä, viimekshän ne yritti löytää sen syyn sokerirasituksesta, mutta kun se oli nyt nega, niin mitähän ne nyt keksii siellä. Toivotaan että meilläkin ois asettunu käyrille paremmin :)
Rocket Mulle sanottiin niiden magneettikuvien perusteella, ettei mun mitoilla pitäis olla mitään estettä synnyttää edes perätilassa olevaa saati sit vähän isompaa vauvaa. Isompi mulle on siis tulossa, mutta RT on pysyny koko raskauden. Voisitkohan sääki saada lähettee magneettikuvauksiin, jos noin arveluttaa? Mutta jos saan sanoo, niin ei sektiokaan mikään paha asia oo. Mielummin mä nytkin ottaisin sen, jos olis siihen joku syy :D
 
mohomaha Jospa myös siel ois mahan ympärys asettunu uomiinsa. Mulla tosiaan johtu rd:sta se vauvan mahan kasvu.. Pääsitkö sie ihan automaattisesti magneetttikuvaukseen?Mulla se lääkäri vaan käsin kopeloi paikat, että mahtuuko vauva tulemaan.Ei tuo kyllä mittään itseasiassa sanonu(kai luulis mullekin tieto kuuluvan mahtuuko vauva syntymään alakautta vai ei?!) sivusta vaan kuulin jottai, että ois "normaali lantio"...
 
Joo, sain perjantaille kuvaus ajan josta selviää mahtuuko vauva ulos :) sitä sitten jännätään. Toivon vain että se silti kääntyis mutta kätilö oli vähän sitä mieltä että ei käänny enää :/
 
Maanantaina kävin neuvolassa ja kaikki hyvin :) Sain jo kaikki loppuajan ajatki, paitsi sen ä-polikäynnin, joka tulee postitse kun vain kätilö muistaa tehdä lähetteen...

rv 33+2
paino pysyny 6 viikkoa samana, jes! (Siitä saakka ku totesivat raskausdiabeteksen)
RR 124/75 (pulssi veteli taas yli sadan)
sf 28
Tarjonta rt
Sykkeet 130+

Äitiyspolikäyntiä (raskausdiabeteksen takia) odotan kovasti, niin painoarviota kuin sukupuolen kysymistäkin. Painoarvio (kai) vaikuttaa sit siihen antaavatko mennä yli lasketun ajan. Minähän olen veikannut että menis kuusi päivää yli :rolleyes:
 
suhwi en automatic, lääkäri ronkki minutkin ja oli sitä mieltä että siellä saattaa olla joku luu (synnytyskanavassa) edessä, että alatiesynnytys ylipäätään olis mahdotonta, niin siks kävin magneettikuvissa. Ja sit kuitenkin sanottiin noin, että mulla on tilaa synnyttää vaikka perätilassa oleva :D
 
Mulla oli tänään neuvolakäynti ja viikkoja siis nyt kasassa 34+3 :) ja sain kaikki loputkin käynnitkin jo korttiin...yksi sovittiin vielä niin että jos menee yliaikaiseksi eli viikolle 40+4....pää ei ollut vielä kiinnittynyt ja supistus oli ihan hurja just silloin kun täti tutki miten päin ja kummalla puolella Mansikka oikein on...odotan jo kovasti ens viikon lääkärikäyntiä että tiedän onko tää supistelu tehnyt mitään merkkejä tonne alas asti. Sain myös kuulla että oma terkka jää juhannuksesta kesälomalle että pari vikaa kertaa ollaan sit jonkun muun hoivissa... mutta tässä siis hieman tän päivän "tuloksia" :D

Eli näyte oli miinuksella kuten pitääkin,edelleen
hb oli laskenut ennestään 108:aan, joka selittää hieman väsymystä mutta sovittiin että katsotaan se vielä uudestaan ensi kerralla kun tahdon saada sen nousemaan ilman lääkkeitä...
paineet oli 129/81
painoa oli tullut +525/vko,koko aikana noussut siis tasan 8kg...
turvotuksesta sain yhden plussan kun kerroin että eilen huomasin sukkien jättäneen sellaisen rannun nilkkaan
sf-mitta oli nyt sitten hypännyt 31 senttiin,eli tällä hetkellä mennään hitusen keskikäyrän yläpuolella.
Mansikan sykkeet (146) ja liikkeet plussalla ja hän on edelleen rt2
 
Takaisin
Top