Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvältä kuulostaa Mariannun tytön kasvuvauhti! :) <3

Jaahas, pitäisköhän minunkii pitkästä aikaa kertoilla neuvolauutisia.. :) Eli siis tämän aamun saldo (suluissa edellinen käynti):

rv35+2 (33+2)
paino 104,4kg (103,5kg) Ekasta neuvolasta painoo on tullu +6,6kg.
RR 136/83 (138/83)
pissa ok (pissa ok)
Hb 132 (ei mitattu)
sf-mitta 34cm (32cm)
rt (rt)
sykkeet ja liikkeet ++

Siinäpä se, tiivistettynä.. :) Onko teille muille sanottu melusta mitään? Siis, että kova melu vaikuttais vauvan kuuloon jo mahassa ollessa..Mie sain just aamulla nootin ku oon raktorihommissa ollu ja ruohoo leikannu..Nyt ei sit niitä(kään) hommia saa tehä ennen ku vauva on mahasta ulkona.. :( Isäntää vaan käy sääliks ku sillä koko ajan työmäärä kasvaa.. :sad001

Saahan tiiä miten iso tyty tullee olemaan ku 13.5. äippäpolilla tehty painoarvio oli 2352g, sillon siis rv 33+2. :eek: Ens maanantaina ois seuraava käynti..
 
Siis täh, Suhwi, en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen kommenttia melusta mahaan!!! Ei nyt ehkä missään ihan järjettömässä melussa kannata oleskella, mutta eiköhän maataloissa kautta aikain ole masussakin traktorin ääniä kuunneltu ja kyllä mä olen nurtsia leikannut, ei se nyt niin äänekästä puuhaa ole. Aika outoa musta.
 
Häh, no vähän hysteerisen oloinen neuvolantäti. :) Eihän metelistä mitään haittaa oo. Desibelit nousee esim. päivähoidossa paljon korkeammiksi ja pitkäkestoisemmiksi, ku maatalon töissä (Kunhan nyt ei joku raivaussaha kaulassa kulje aamusta iltaan) ja silti päivähoitajat saa ihan terveitä lapsia. :) Höpöhöpö siis.

Entäs festarikansa? Siellä sitä metakkaa piisaa. Ammattimuusikot esim. sinfoniaorkesterissa? Jnejne.

Ei muuta, ku ruohoa leikkaamaan! Se on kyllä kivaa puuhaa näillä säillä. :) Ainaki vielä toistaiseksi, ku ei oo ötököitä kovin pirusti...
 
tänään taas neuvolakäynti takana. Kaikki hyvin, eikä käynnillä menny kuin 15 minsaa. Suluissa edelliskerran luvut. Viikkoja siis 32+3

sf-mitta: 30-30.5cm (29.5cm) välissä oli 2 viikkoo.
paino: 75.1 600g/vk (73.8)
RR: 120/79 (130/84)
hemoglobiinia ei mitattu ku ollu nii hyvä.
vauvan syke: 160. (155)
liikkeet ++. (++)
 
Täällä kanssa neuvolakäynti takana. Kaikki ok.
*viikkoja 34+2
*painoa oli tullut edelliskertaan +737 vko eli aika paljon mut edelliskerralla painoa ei ollu tullu yhtään. Alkupainosta nyt +11kg. Lähtöpaino mulla 55kg.
*turvotusta vähän
*RR 122/67, hemoglobiini 138, pissa ok.
*vauva on pysynyt pää alaspäin ja tunsi selvästi pään, selkärangan ja jalkapohjat. Sykkeet hyvät, ei sanonu lukemaa. Liikkeet ++.
* sf mitta 30
Tehtiin lähete synnytystapa-arvio ultraan joka täällä kaikille ensisynnyttäjille. On parin vko päästä. Odotan niiiin innolla! Neuvola taas vkon päästä. Ja tällä viikolla perhe- ja synnytysvalmennuksen toinen kerta. Ja mammalomaan enää 3 työpäivää!!!! Jei!
 
Snuikkeli missä päin suomea synnytät? Oispa kiva jos täälläkin tehtäisiin tuo synnytystapa-arvio kaikille...Ei oo ainakaan tullu puheeksi vielä. Keskiviikkona seuraava neuvola, täytynee kysäistä. :)

En oo saanu minkäänlaista painoarviotakaan, minkä kovasti kyllä tahtoisin saada. Toissakerralla ja viimekerralla neuvolassa sf-mitta ei oli täsmälleen sama 30. Jos ylihuomenna saadaan sama lukema, niin vaadin kyllä jo päästä johonki jatkotutkimukseen...
 
Meillä ainaki täällä pohjois-pohjanmaalla Raahessa tehdään synnytystapa-arvio kaikille. Itelläki se on edessä 20.6 :) Se on kyllä tosi hyvä!
 
Mariannu, bassaria Mie kans oon vähä sitä mieltä, ettei se melu nyt NIIN kovasti voi tuonne mahaan kantautua..Meillä on semmonen ajettava leikkuri missä se moottori on vielä selän puolella penkin takana, joten luulis senkin vähä vaimentavan ääntä. Enkä mie tosiaan montaa tuntia putkeen sillä vehkeellä pärtsäile..Tunti max. kerrallaan, sit on pakko lähtee oikomaan koipia..Taijan siis jatkaa ruohikon rimmausta, pitää vaan pitää suu supussa seuraavalla kerralla neuvolassa... :)
 
Miima89, tiiätkö ulottuuko tuo onni Ouluun asti? :) Oon menossa Yliopistolliseen synnyttään ja neuvolassa käyn siinä vieressä Kontinkankaalla...
 
En tiiä onko Oulussa, itekki joudun Ouluun synnyttämään, kun raahesta synnäri lakkautettiin. Mutta ilmeisesti kuitenkin synnytystapa-arviot haluttiin säilyttää äitipolilla. En tiiä säästetäänkö Oulussa sitten muussa. :) Kannattaa kysyä neuvolassa. Mulla ainaki se aika on varattu jo rakenneultrassa.
 
Bassaria: Asustelen Pirkanmaalla Sastamalassa. Täällä tosiaan synnytystapa-arvioultra tehdään kaikille ensisynnyttäjille. Arvioidaan lapsen koko, istukan ja napanuoran toimivuus ja tehdään sisätutkimus jossa arvioidaan samalla lonkkaluiden leveyttä. Tarvittaessa otetaan röntgenkuva. Elikkäs katsotaan että vauvalla ja masun sisällä muuten kaikki hyvin ja arvioidaan onko alatiesynnytys mahdollinen. Kaikki nämä asiat kiinnostaa kovasti, mutta eniten kyllä odotan että näkee vauvan ultrassa... on jo nyt niin iso! Toivottavasti saa jonkun valokuvan siitä itselle! :) :)
Tulen synnyttämään Taysissa kun Vammalassa on mun lasketun ajan molemmin puolin kesäsulku, mutta onneksi alueen palvelut silti saan. Tampereella kun ei näitä tietääkseni tehdä ellei ole tai epäillä jotain"häikkää". Joskin saa nähdä kuinka kauan tällainen luksus täällä jatkuu kun Vammalan synnytyssairaalaa ajetaan kovasti alas :(.
 
Mariannu, bassaria Mie kans oon vähä sitä mieltä, ettei se melu nyt NIIN kovasti voi tuonne mahaan kantautua..

Meille kerrottiin neuvolassa, että vatsanpeitteet vaimentaa ääniä 5 %. Eli ei kovin paljon. Tosin mahtaako joku olla tutkinut sitä, miten melu vaikuttaa lapsen kuuloon, jos sille altistuu vatsassa ollessa?
 
Meille kerrottiin neuvolassa, että vatsanpeitteet vaimentaa ääniä 5 %. Eli ei kovin paljon. Tosin mahtaako joku olla tutkinut sitä, miten melu vaikuttaa lapsen kuuloon, jos sille altistuu vatsassa ollessa?

Mulle neuvolatäti sano ettei melun vaikutuksesta vauvan kuuloon raskausaikana oo kovinkaan paljoo, jos ollenkaan, kunnollisia tutkimuksia tehty..Ja, että lapsivesi kyl jonkin verran vaimentaa ääntä..mut mut.. Jostakin luin artikkelin, että toistuva pitkäaikainen, esim. työpäivän ajan, altistuminen yli 80 dB melulle ois todettu jonkin verran vaikuttavan vauvan kuuloon. Mut enhän mie tosiaan joka päivä 8 tuntia sillä leikkurilla rällää.. :)
 
Pippinen Viime viikolla ultrassa kasvukäyrälle piirrettynä vauvan mahan ympärys ois yli yläkäyrien, joten jälleen kontrolliultra 2 viikon päästä ja sitä ennen neuvolan pitää tehdä kuulemma sokerirasitustesti, niin voidaan ainakin sulkea piilevä diabetes pois. Siksi vasta tässä vaiheessa. En oo kuulunu mihinkään riskiryhmään niin siksi sitä ei oo aikasemmin tarvinnu tehä.
Mua ei toi sf-mittaus nyt niin hirvitä, kun viime raskaudessa sf-mitta oli 41 4 päivää ennen synnytystä :D rv 34 se oli 36,5, rv 35 se oli 37, rv 36 se oli 38 ja sit tosiaan 37 se oli sen 41. Arvaa kuinka kauhuissani sillon olin, kun tajusin ettei noi sf-käyrän numerot oo ees kun 36cm asti! Nyt sentään pysyn vielä yläkäyrän alapuolella ja ylipäätään siinä taulukossa :D Ja syy tähän oli erittäin runsas lapsivesi, kun vauva ei pystynyt nielemään lapsivettä ollenkaan kun ruokatorvessa oli poikkeema ja hänet leikattiin heti vastasyntyneenä. Sen edellisen raskauden takia mua nyt on niin syynätty usein ultrassa ja aina kaikkee uutta löytyy, vaikka vauva itessään on tällä kertaa terve :)
 
Tänään kävin 33+2 neuvolassa, paino oli 82,8kg eli vaan 400g/vko! Yhteensä tullut siis 22,8kg... Turvotusta sen verran, että sukista jää jäljet ja iltasin ei meinaa sormukset lähtee pois.. Eli ei normaalia kummempaa :) paineet 111/65 ja hb 123 eli hyvältä kuulemma näyttää :)

sittenpä kuunneltiinkin sykkeitä ja kaikki niinkin pitää, lapsiveden määrää ultraili ja totesi sitä olevan tosi hyvin. Kysyi sitten että haluanko painoa katottavan samalla kun on vaavi niin tarjolla, ja pään, reiden ja vatsan kokojen perusteella kone antoi arvion 2200g ja rapiat päälle :) normaali kokoinen siis, vaikka ite oon kauhulla oottanu että kuinka iso lapsi sieltä mahtaa tulla.. Tämän hetkisen koon perusteella koko oisi lasketun ajan tienoilla 3600g <3 itse painoin syntyessäni 4600g ja mieheni 4400g joten hyvä vaan jos ei vauva ota meistä mallia :D

Th sanoi olevansa vähän huolissaan supistuksien määrästä, kun kerroin niitä olevan useita päivässä ja tulevan sekä levossa että rasituksessa, jälkimmäisessä tietysti enempi.. Mutta ovat kuitenkin pääosin kivuttomia eivätkä kestä kuin muutaman kymmentä sekuntia kerrallaan eivätkä tule monen sarjoissa enkä ite oo ollu huolissani niin sanoi että ultraltaan kohdunkaulan tilannetta jos minusta rupeaa sille tuntumaan ettei kaikki ole kunnossa :) seuraava käynti kahden viikon päästä eli 11.6. jolloin minäkin olen jo mammalomalaisten joukossa :)
 
33+4 Neuvolakäynti ja varhaistettu kolmas lääkärikäynti samalla kertaa takana päin!

Niinhän siinä kävi että sairausloman kautta jään ä-lomalle, eli viikon kirjoitti s-lomaa supistuksien ja polttojen vuoksi. Kohdunkaula oli lyhentynyt sentin verran, muuten oli kaikki ok. Muutoksia kuitenkin, joten pittää lopettaa höökääminen. Normi mittauksissa kaikki ok, nyt sain ekaa kertaa arvion pojan painosta; pikkunen sintti siellä on, reippaasti alle kaksi kiloinen, veikkasi että ehkä tällä hetkellä 1600-1800 grammanen tirpiäinen. Sf-mittaa otti kauan, sai siihen sentin plussaa viime kertaiseen, mutta tokasi kyllä, että mittaajissa on sen verta eroa, ettei kannata moisesta huolestua. Mitäs muuta. Painoa oli tullut 450g/vko, ekan nla käynnin ja tämän välillä +8.6kg. Lähtöpaino oli 55kg. Kääpiö on kantajakin, että ei sieltä ollut odotettavissakaan hirveen isoa jantteria. Kasvaa sitten kun pääsee kunnon ruokien ääreen ;)

Pojan pää on kuulemma kovasti jo kiinnittynyt lähtökuoppiinsa, sain ohjeistusta miten toimia jos jostain syystä synnytys käynnistyisi tässä lähiaikoina. (hui helvetti).

Mie aattelin kyllä olla reippaasti päälle juhannukseen sakka raskaana. LA 12.7.
 
Meillä oli viime neuvola viime viikolla 22.5, laitoin myös suluissa edellisen kerran tuloksia :)

Rv 31+5 (27+3)

Paino: 73,4kg (70,8kg)
RR: 116/81 (126/75)
Pissa: - - ( - - )
hb: ei mitattu (118)
SF-mitta: 30 (26)
Vauvan syke: 150+ (155)
Tarjonta: rt (äippäpolilla 3.5 oli vielä pt)
Liikkeet: ++ (++)

Äippäpolilla kun käväsin tuolloin 3.5 hätäillessäni kun en ollut yli vuorokauteen tuntenut vauvan liikkuvan kun ihan pari kertaa, niin painoarvioksi saatiin n.1,3kg, sillon oli rv 29+0. Kaikki oli kuitenkin vauvalla silloin hyvin ja alkoi sitten lopulta siellä liikkuakin :)

Seuraava neuvola meillä onkin sitten ensi viikolla :)
 
Aika huvittava tuo melujuttu :) En ole koskaan kuullut, eikä ole koskaan mistään varoitettu. Meidän vauvasta tulee varmaan karjuva leijona, kun muut lapset huutaa tuossa mahan korkeudella päivittäin.
Täälläkään päin ei tehdä synnytystapa-arviota, kun ihan poikkeustapauksissa. Ekalla kerralla en käynyt, enkä saanut minkäänlaista painoarviota, kun vasta synnärille saapuessani. Mielestäni se oli ihan ok, myös jälkikäteen ajateltuna.
Toisessa kävin synnytystapa-arviossa ja sekin sopi oikein hyvin. Vauva oli tuolloin väärinpäin. Painoarvio tehtiin viikolla 37.
 
Täällä samaa mieltä asteroidin kanssa.. Kyllä niin mölytään ja kiljutaan ja välillä pitää kysäistäkkin lapsilta että mitähän se vauva tästä metelistä tuumaa.. :) Meilläkin taitaa mölysaasteessa tuo masukki elää.. :D

Eilen vauva jurnas ja väänsi nini lantiossa että en tiiä kiinnittyikö vai mitä.. esikoinen jurnuutti tuolla tavalla viikko ennen syntymää ja tosikko 3 vuorokautta ennen.. Vieläkun luin tessan ohjeistuksesta niin kyllä itseäkin heikotti.. ei oikeesti oo enää paljon jäljellä ja parin viikon päästä ei enää estelläkään jos meinaa alkaa tulemahan. :) Vauva vääntää lantiossa niin että tuntuu että selässä rutisee ja hikka tuntuu jossain kaukana alhaalla.. AIkamoinen vääntäjä kyllä tämä meidän vaavi. :)

Meillän on vielä asunto ja muuttoasiatkin vaiheessa mutta se alkaa olla selvä etten minä niihin osallistu muuta kuin ohjeita jaellen. ;) Ja suurinpiirtein pakkaamisella mennään. Onneksi lyhyt matka ja asuinalue pysyy samana joten saa kyllä vaikka tapahtua kaikki samalal kertaa.. voin viettää sairaalassa hotellielämää vaikka muuttaessa, ei haittaisi yhtään. :)

Lämpöä jokaisella masulle, alkaa helteet kyllä tuntua kropassa!
 
Mohomaha, niin just, ihmettelinkin että eikö tuo sokerirasitus tehdä yleensä aiemmin. :)

Mulla oli tänään ylimääräinen neuvola ja lääkärikäynti usean päivän kestäneiden jatkuvien supistuksien takia. Lääkäri sanoi, että tärkeintä on, että sairasloma on mulle kirjotettu. Tuli jotenkin helpottunut olo siitä, että ihan syystä on jäänyt kotiin huilaamaan. Monesti oon miettinyt kun päivät on ollu pitkiä, että olisiko sitteki vielä voinut olla töissä. Mutta näin on ollut siis hyvä. :)

Kohdunkaulalla ei onneks muutoksia, kiinni on ja kiinteä. Huokaisin helpotuksesta, olis ollut pitkät pari viikkoa, jos olis pitäny vaan huilata. Nyt kuitenkin vähän pystyy jotain tekemään, kunhan huilaa välissä, niin supistuksia ei tule niin paljoa. Samalla ultralla varmistettiin vauvan olevan oikein päin, kuten neuvolassakin on tunnusteltu olevan. Painoarviota ei saatu tällä ultralla, mutta se sitten kahden viikon päästä synnytystapa-arviossa.

Pissassa sen sijaan oli sokerit plussalla ja painoa tullut viikolla 900g. o_O Huh! Paino ilmeisesti sen takia, etten noiden supistuksien takia ole uskaltanut tehdä juuri mitään. Noh, painoa kuitenkin tullut muuten maltillisesti 60kg -> 73kg nyt tällä hetkellä. Sokeria pissassa vähän säikähdin, koska minähän kävin sokerirasituksen (ikää yli 25, muuten ei riskiryhmässä) ja siellä oli kaikki ok. Noh, ottivat vielä verestä sokeriarvon ja arvo oli reilu tunnin aamupalan jälkeen 4,3. Neuvolan tätin mukaan loistava arvo ja epäili tuoremehua, että monesti tuoremehu tämmösen aiheuttaa. Tähän mennessä pissa on ollut koko ajan puhdas. Sain kuitenkin mittarin kotia varmuuden vuoksi ja seuraan sokeriarvoja nyt sitten viikon. Toivottavasti arvot pysyvät kurissa, täytynee vaihtaa tuoremehu johonkin muuhun.
 
Takaisin
Top