Ultra- ja neuvolakuulumiset

Mrs75.
Meillä se ultra on klo 10, tuskin jaksat jäädä odottelemaan :)
Mutta jännitellään yhdessä!

Meillä on varattu nt-ultra 12.11. jolloin kasassa 12+0. Sopivasti heti isänpäivän jälkeen :) Tänää käyty verikokeissa liittyen juuri tuohon sikiöseulanta-ultraan =) Ja 6 putkiloo otti verta.. Viimosessa putkilossa alko jo sattuu hitusen, mutta hengissä selvittiin eikä tehnyt ees pahaa =)  Tuloksissa kestää hetkisen, mutta pitäisi valmistuu ennen tuota ultraa =)

Minultakin otettiin ainakin 6putkea vertra, tosin siinä oli kaikki neuvolankin norm. verikokeet samassa. Ja kävin näissä verikokeissa muutama viikko sitten, eli viikoilla 9+jotain, ja ultra on kumminkin vasta ensiviikolla, jolloin siis viikot 12+jotain.

Meillä menee siis NoKo:n kanssa ihan samallalailla, nyt viikot 9+4 ja ultra 2½viikonpäästä kuitenkin =)

Hmm, johan näissäkin on eroja multa otettiin 3 isompaa putkiloa verta ja niistä tehdään toi seulonta, veriryhmä, hiv, syfilis ja hepatiitti.

Mun seulontaesitteessä lukee, että: "Varhaisraskauden yhdistelmäseulonta: Raskausviikoilla 9-11 otetaan verinäyte. Yleinen ultraäänitutkimus ajoitetaan raskausviikoille 11-13, jolloin mitataan sikiön niskaturvotus."

"Jos yhditelmäseulonta ei onnistu, sen sijasta voidaan tehdä toisen raskauskolmanneksen seerumiseulonta raskausviikoilla 15-16."

Noissa seulonnoissa taitaa olla alueellisia eroja? Meillä oli siis ultra ja verikoe samana päivänä ja tulokset tuli postissa muutama päivä myöhemmin. Eli nyt viime perjantaina saatiin tietää että kohonnutta riskiä ei ole. Eivät olleet kirjoittaneet riskilukuja, tavallaan harmi kun olisin utelias tietämään :D Tanskassa esikoista odottaessa ottivat verikokeen etukäteen ja kertoivat kromosomipoikkeavuuden todennäköisyyden jo ultran yhteydessä...

Me saatiin rakenneultra tosi myöhään :( Vasta 2.1., kun viikkoja on jo 21+5. Olin oikeastaan toivonut että ultra olisi ollut ennen joulua. Olisi voinut rentoutua ihan eri tavalla - niin ja olisi se sukupuolikin selvinnyt :) Esikoisen kanssa odotettiin syntymään asti ennen kuin sukupuoli selvisi. Tai no, rakenneultrassa eivät halunneet kertoa sukupuolta vaikka kysyttiin (en tiedä liittyykö siihen että hoitajilla oli juuri sattuvasti lakko sillä hetkellä ja mitään tämmösiä turhuuksia ei tutkittu), sanoi vaan että katsokaa tosta itse. Ja vaikka kuinka tiirattiin sitä ruutua niin ei me varmaan ihan tiedetty mitä me katsottiin :D Tällä kertaa ei jakseta odottaa syntymään saakka. Haluun päästä shoppailemaan vaatteita, eikä vaan pelkkiä sukupuolineutraaleja värejä tällä kertaa...

yksi ihanuus oli, sydänsykki ja kova liikkumaan myös kaikki kunnossa.
Huomasin tuon neuvolakortin laskettu aika oli 7.5. vau.fi on  8.5 ja utrassa 6.5.
nyt siis ei oltu laskettu väärin vaan kaikki laskelmat eri.
mihin sitten uskoa?

noh pahoinvoiti saattoi johtua siitä, että 6 vuotta on ollut raskaana, imettänyt, raskaana,imet...
tämäkin raskaus kun alko, niin oli se jo aika nuoremmaisen lopettaa rintaruokinta. no mutta vielä on edessä.
Taitaa keho jo reagoida ja pahasti jatkuvaan hormooli myllyyn. 

Mutta olen onnelinen mutta kauhuissani, olot on niin ristiriitaiset mutta onnelliset.

onhan se tieto että ei varmastikkaan tule laskettuna päivänä mutta kun kysytään: millä viikolla ollaan, aina iskee paniikki mitä mä sanon?

Jos tämä raskaus tekee samat kuin edelliset, niin  2vko:lla yli.
viimeksi poika syntyi 42 + 0 vko.

Ihan mielenkiinnosta kysäsen, että milloinkas muilla uudelleensynnyttäjillä on toinen neuvola?
Netistä kun lukasin, että uudelleensynnyttäjillä toinen neuvola vasta viikoilla 22-24 ja mulla jo viikolla 15+5.
Tosin ekan lapsen syntymästä hiukan aikaa, että oiskohan tuo aika jo siksi noin varhain...?

^Mulla on toka neuvola viikolla 15 +0. Meidän kunnassa ei mun mielestä erotella neuvolakäyntien tiheyttä sen mukaan onko ekakertalainen vai uudelleen synnyttäjä.

Mullakin rakenneultra vasta 20+4.. mutten ole kyllä käynyt vielä edes np-ultrassa :D Se on viikolla 11+4. Olin jotenkin siinä uskossa, että ensin on noi molemmat ultrat ja sitten meen vasta neuvolaan toisen kerran.
Mutta ihan kiva vaan, tuntuikin jotenkin pitkältä tuo väli, että ensimmäinen neuvola viikolla 7+6 ja seuraava vasta viikoilla 22-24!

Mulla oli eka neuvola viikolla 8+4, eka ultra nyt torstaina eli 11+4, seuraava neuvola 16+1 ja rakenneultra sitten joskus viikon 20 jälkeen. Tosiaan torstaina nyt eka ultra ja nyt jo jännittää! Eka ultra ikinä edessä, joten nyt kysynkin, että mitä siellä kaikkea tehdään?

Meillä ultrassa vaan kyseltii miten on menny ja sitten pääsi jo näkemään.. otti muutamia kuvia (3 saatiin itse) ja kuultiin sydän äänet. ala kautta tämä kaikki, siinä sitte samalla otti niitä mittoja ja muita tietoja joita tarvitsi kun me vaan ihasteltiin/ihmeteltiin pikkuruista. ja kohdun pältä koitti jälkeen mutta aika huonosti meillä näkyi ..

sitten kun tämä oli ohi niin laittoi koneelle tietoja ja meillä kun oli verikokeet otettu jo muutamaa viikkoa ennen niin laittoi nekin tulokset koneelle ja heti kertoi nuo riskilukemat ja sitten varattiin aika siihen seuraavaan ultraan. :)

meillä seuraava neuvola aika 12.11 eli jotakin vko16+ ?

ja seuraava ultra 14.12 eli jotakin.. vko21?

Mulla oli eka neuvola 10+0, sit oli se nt-ultra 12+0 ja neuvolalääkäri on 15+0. Sen jälkeen on rakenneultra 20+0 ja sit ei ookkaan aikoja varattu. Eli varmaan toi neuvolalääkäri antaa mulle seuraavan neuvola-ajan, mut se menee varmasti sinne 20+ viikoille.

Esikoisen kanssa en kyllä muista yhtään kuinka usein noita neuvoloita oli? Musta nytkin on ollut aika tiuhaan tahtiin jotain vaikka toista odotankin.

Kyllä on taas paikkakunnilla eroa. Tuikilla jo lääkärikin noin aikaisin, kun meillä taas ohjelman mukaan vasta viikoilla 26-28!
Itse en kyllä noista ultrista muista tytön kohdalta juuri, että mitä muuta siellä ois tehty, kun itse ultraaminen.. ei kyllä ikinä sisäkautta, toi on mulle jotenkin uus juttu täällä.
Tämän raskauden kanssa ensimmäinen ultra tasan viikon päästä, jännittää, jännittää ja jännittää! Mulla kun ei kohtukaan tunnu yhtään, niin tuntuu jotenkin epätodelliselta, että siellä joku olis + oireetkin on väsymystä lukuunottamatta lähes väistyneet.
Peukut pystyyn meille lähiaikoina ultraan menijöille + tietysti kaikille muillekin.

Ultrassa ei juuri muuta meillä tehty kun ultrattiin ja lopuksi selvitettiin seulonnan tulokset. Kannattaa varautua siihen, että ultraus saatetaan tehdä alakautta. Meillä pystyttiin nyt tekemään mahan päältä, mutta esikoisen aikana se tehtiin alakautta. Meillä seuraava neuvola on rv 16+1, samalla kun on pojan 1-vuotis neuvola. 

Mullakin esikoista odottaessa ultrattiin sekä alakautta että vatsan päältä, nyt toisessa raskaudessa vain vatsan päältä. Ilmeisesti kätilö näki sitä kautta tarpeeksi, sillä saatiin ainakin hyviä kuvia mukaan.

Tänään kävin lääkärissä minulla ja siskon tyttöllä(ensimmäistä oottaa) on samat käynnit ettei ainakaan ole erillaista, käytien määrissä. luulen että minun kohdalla kun on edellisissä raskauksissa ollut jotain.. niin on enempi ultria myöhemmässä vaiheessa.

Takaisin