Ultra- ja neuvolakuulumiset

Tulipas käytyä Hyvinkään sairaalan äitiyspolilla päivystyksenä kun supistelut eivät meinanneet loppua millään vaikka lepäilikin.
Siellä sitten "Noppaa" kuunneltiin ja supistuskäyrää seurailtiin. Samalla katsottiin myös ultralla, että kohdunkaulalla ja pojalla on kaikki ok.

Selvisi että jostain syystä supistelut tulevat vielä aiempaa herkemmin minulla ja gynekogi kehoitti lepäämään entistä enemmän. (Miten voin, kun tuntuu että nyt jo olen koko raskauden enemmän kuin tarpeeksi levännyt? :)

No poika oli kasvanut kohtuudella, nyt oli jo laskennan mukaan painoa reilusti yli 1500g, kuulemma isopäinen ja lyhytjalkainen olisi pojasta tulossa kuten isästäänkin :D

Gyne antoi ohjeeksi ottaa 1mg panadollia jos supistelut ei meinaa rauhoittua ja se ihme kyllä on auttanut tai ainakin viennyt tunnetta pois, ollut hieman helpompi ollakin :)

Nyt olisi viikkoja siis 29+6.
 
Ensimmäinen talviloman jälkeinen työpäivä alkoi neuvolakäynnillä. Lievä ahdistus valtasi jo etukäteen, kun ajattelin punnitusta. Loma, parit syntymäpäiväjuhlat, epätasainen päivärytmi, pitkät automatkat ja hikiliikunnan puute... Kiloja oli joka tapauksessa tullu 2,3 neljän viikon aikana. Ekan ja tämänpäiväisen neuvolan välillä niitä on kertynyt yhteensä 8. Ei pitäisi tuijottaa painoa, mutta en mahda sille mitään!

Sitten tärkeämpiin juttuihin: vauva tuntuisi voivan hyvin :) Liikkuu aktiivisesti ja syke on vahva. Verenpaine 119/71 ja Hb 142! Fundus-mitta käyrällä. Viikkoja tasan 31. Neuvolakäynnit tihenevät, kahden viikon kuluttua on seuraava th-neuvola ja neljän viikon päästä lääkäri. Siellä (tai terkkarilla) tehdään streptokokki B -seulonta; bakteeriviljely otetaan emättimen ja peräaukon ulkosuulta.

Raskaana olevista 10-30 prosenttia kantaa tätä streptokokki B -bakteeria, eikä sitä yleensä oireettomana tarvitse hoitaa. Hoidon syynä on vastasyntyneen sairastumisriskin pienentäminen. Jos tulos on positiivinen, synnytyksen yhteydessä annetaan antibioottihoito, joka kulkeutuu verenkierron mukana vauvalle. Hyvä juttu, että näitä seulontoja tehdään :)
 
Mullekin tehtiin vihdoin sokerirasitus :) ei se nyt niin kamalaa ollut, vaikkei sitä ällömakeaa litkua todellakaan mielellään juo :D vaikka kuulemma tuo uus vadelmasiirappi on parempaa kun aiemmat on olleet... Arvot: paasto 4,8-1h 9,3-2h 5,3 :) nou hätää!
 
Ultras kaikki hyvin rv30+3 pöppänän painoarvio oli 1753g ♥ Se on kiepsahtaut ympäri joten taas ollaan raivo tarjonnassa ♥
 
Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin ainakin sen perusteella mitä kätilö pystyy tutkimaan.
Sf-mitta 30, yläkäyrillä mennään mutta mitta tasaisesti noussut niin ei kuulemma ole syytä huoleen.
Syke oli pojalla siinä 145, ollut koko raskausajan suunnilleen samassa.
Hemoglobiini oli laskenut jälleen kerran 133:sta 118:sta, tiedän että ei ole kovin alhainen mutta rautaa silti suosittelivat neuvolasta minulle ettei laskisi enempää.
Raudan syönnistä ei vaan ole hyviä kokemuksia, käy massun päälle niin kovin ja en kyllä aio syödä ellei pakko ole.
Mites teillä muilla on lisäraudan syönti näkynyt olotilassa, massuvaivoja?
Oma paino ei ollu juuri noussut ja paineetkin olivat ihan hyvät, 127/78. Ihan kiva, että painonnousuni tasaantunut vaikka poika siellä massussa kyllä kasvanee.
Poika ollut joka neuvola käynnillä pääalaspäin ja selkä massun vasemmalla puolella. Viihtynee siis tässä asennossa koska siihen tuntuu aina asettuvan :)
Viikkoja nyt 31+1
 
Minulle määrättiin rautaa syötäväksi, kun oli hemoglobiini laskenu 101. Minulla on se obsidan käytössä, ja otan sen aina yöllä kun vessassa kuitenkin tulee rampattua. Hieman on ollut ummetusta, mutta ei pahempia vaivoja ole vatsaani ilmentynyt.

Neuvolassa oli meilläkin kaikki kunnossa. Vaavi oli kääntynyt aivan poikittain, vaikka on ollut jo noin kaksi kuukautta pää alaspäin. Toivotaan nyt, että vielä kääntyilee oikeaan asentoon, niin ei tarvitse lähteä käännyttämään poikaa :)

Rupeaa kyllä aika tukalaa oleminen jo olemaan. Kengän nauhoja ei saa kiinni ja jos joku tippuu maahan ni sinne jää, sitä en ylös enää taivu nostamaan. Neuvolatäti sanoi, että voi johtua tämä jäykkyys osaltaan myös siitä, kun vauva on poikittain mahassani.
No, ei enää montaa viikkoa jäljellä. Huomenna alkaa jo 35 viikko, hui.
 
Mulla on aikasemmin tullu aina vatsaoireita raudasta. Nyt rv 31 hb laski ja neuvolasta suosittelivat iron vitalia. Nyt olen 3vk:a sitä syönyt eikä mitään vaivoja ole tullut. Toivottavasti auttaa, ensi viikolla hb kontrolli. Ostin kapseleita koska sitä hedelmän makusta litkua en saa alas. Yöllä otan minäkin kapselit. 2 kapselia eri aikaan että imeytyisi parhaiten ja tulee noita vessakäyntejä kuitenkin useampi tehtyä..
 
Viikkoja 34 ja neuvolassa käyty. Kaikki hyvin, paitsi paino arvio otettiin takaisin, aikaisemmin ennustettiin isoa yli 4kg vauvaa mutta nyt onkin tulossa pieni ja siro vauva. Painoa tullut koko raskausajalta 8kg. Pelkopolin tätin lausunto puoltaa sektiota eli 2.4 nyt sitten on TAYS:ssa synnytyslääkärin kanssa sektio päivän anto, kyllä on jännittävää.
 
Itse söin alkuun myös obsidania ja se laittoi vatsan niin kovalle että ei tullut moneen päivään ulos mitään!
Vaihdoin Maltoferiin ja sen jälkeen vatsa on toiminut ihan normaalisti.
Mulla on vielä tosi alhanen hb ollu koko raskauden (n.100-110) ajan niin oon ottanut yhden tabletin aamulla ja yhden illalla.
Maltofer on vatsaystävällisempi kun moni muista rautavalmisteista :)
 
33+5 neuvolassa käyty ja siellä se prinsessa istuskelee. Nyt ois semmonen 1,5vkoo aikaa kääntyä pää alaspäin, jaiks! (hui kamala, en uskalla ees aatella et sektioon päädyttäis...) Kaikki noinniinku muutoin kivasti, mitä ny vähän ruvennu turvottaan...

Mulla alkais äippävapaa vasta viikon päästä, mutta jäin jo eilen töistä pois näitten selkäkipujeni kanssa. Oli ihan tuskaa koko viime viikko ja nyt tiistaina kävi pari kertaa niin et ku nousin tuolistani (istumatyötä toimistossa) mennäkseni vessaan, tuli kova terävä kipu alaselkään ja retkahdin takas tuolilleni istumaan. A. ei ollut kivaa tommonen pikanen invalidisoituminen, B. sattu ihan s**tanasti!! Nyt sit koitetaan ottaa rauhaksiin vaikka vihaankin jouten oloa yli kaiken - ei vaan sovi mulle...
 
Neuvolassa käyty ja pääalas se poika siellä massussa oli. Neuvolatädin mukaan olisi jo kiinnittynyt alas.

Verenpaineet olivat ok, 107/68.. Hemoglobiini oli noussut taas 128 ilman että sitä lisärautaa edes aloitin.
Sokerirasitukseen sain lähetteen omasta pyynnöstä, joten se olisi edessä ensi viikolla.

Seuraava käynti olisikin 2,5vko:n päästä neuvolalääkärille, jossa katsotaan kohdunsuun yms. tilanteet sitten.

Nyt rv 33+4
 
Eilen äpolilla jälleen, ja kuulumiset kaiken kaikkiaan hyviä. Painoarvio 2400g (rv 33+4), raivotarjonta, vettä oli hieman vähän, mutta vielä normaalin rajoissa ja reiden mitta viikosta jopa kahteen viikkoon enenmpi kuin pitäisi. Mitan pituus voi johtua mittaustyylistäkin, tosin koko raskauden pyörinyt siellä ihan yläkäyrän ylähuipulla (?!), melkein hetkittäin tulee taas pientä huolta, vaikka taas sanottiin ettei syytä...
Ens viikolla äpolille sitten taas, saa nähdä meneekö loppu viikon vai kahden viikon käyntiväleillä, kun tähän asti on ultrattu siellä kahden viikon välein. Vilkas poika liikkeissään ja syke+virtaukset hyvät.
 
minulla oli tänään ultra ja tyttö oli 3070g, en muita miten laskettiin pituus.
mutta päästä peppuun mitta eli crl oli 32,51 cm. mitettiin laitetaanko taysiin seurantaa lievän hydronefroosin takia.
noh turvotuksiin ja kutinaan päädyttiin maksa-arvon ja sappi arvon (paaston) verikokeseen.
jännittää tulokset mutta kaikki on hyvin.
on tää niin jännittävää aikaa.
 
Mullakin tänään neuvola ja rv 36+0. Niin se loppu lähestyy :) Pikkasen tässä jännittää kun muutamana yönä tullu kipeitä suppareita, ei siis niin kipeitä kuin oikeet, mutta selkeesti paikkoja kypsyttäviä on, ja mies tosiaan pitkällä reissulla 800km:n päässä... Neuvolassa kaikki oli hyvin, vauva laskeutunu, mutta pää ei ollu ihan viä kiinnittyny, liikku sentin tai pari. Mulla tosiaan kaikki lapset syntyny ennen laskettuja aikoja, joten se on odotettavissa nytkin. Kunhan toukokuulle päästäs, niin ei tässä sitten hätää kun mieskin kotona ja lapsille hoitaja (kai) tiedossa. Muutoin lähin lastenhoitaja on melki 200km:n päässä, joten pitää sit sumplia aikalailla. Mies on kyllä luvannu että vaikka puhelimitse hoitaa kaikki hoitajat yms. jos ite on kaukana. Mut jänskittää kuiteski... Ja sekin tietty kun öisinhän ne yleensä tapahtuu ja kun mun synnytykset vauhdikkaita, niin ei paljoo oo aikaa jäädä miettiin. SItä kyytiäkin mietin jo, täältä kun kestää sen tunnin ajaa sairaalaan ja hetki vaikka ambulanssillakin kestää tänne ajaakin. No kai kaikki kuitenkin hyvin menee, kunhan kaikki vaan mietityttää o_O
 
Neuvololääkärissä käyty. Tänään 36+3. Poika oli kiinnittynyt jo alas ja kohdunkaula lyhentynyt huolella ja hieman pehmentynyt. Lääkäri vaan sanoi, että kannattaa sairaalakassia jo pakkailla, sillä lähtö voi tulla milloin tahansa. Hieman isohko poika on ja painoarvioksi lääkäri sanoi reippaasti yli kolme kiloa.Ja laskettuun aikaan ei luultavammin odotella, sillä nyt ollaan jo niin lähtökuopissa.
Jotenki nyt vasta tajus, et herranjumala musta tullee oikeesti pian ÄITI! Oon sen tajunnu kyllä, mutta aina ajatellu, et siihen on hirveesti aikaa. Hih, hassu tunne! :talk017
 
Neuvolassa käyty rv 37+3. Paino -300g. Rr 132/82, noussut siis ollu koko raskauden ajan 120/62 luokkaa. Hb 132 hienosti noussut siis iron vitalilla. Alakäyrän ihan alalaidassa masu jatkaa kasvuaan. Pää tuntui tosi alhaalla ja th:n mukaan kiinnittynyt. Eli merkit alkaa viittaamaan synnytyksen käynnistymiseen.. rr, paino ja pää :-) pissa puhdas. Supistuksia tulee rasituksessa harvakseltaan, sukkapuikkoasupistuksia sitäkin enemmän. Väsy on valtava kun öisin ei kunnon unia enää aikoihin ole nukkunut..
 
Ihanaa, että joilain alkaa oleen jännät paikat :) Tänään (37+6) olin neuvolassa, mutta meillä majaillaan vielä ylhällä. Mulle varattiin jopa ajat kolmelle seuraavalle viikolle, eli myös lasketusta ajasta seuraavalle. Viimeinen aika on sitten se, jolloin saan lähetteen käynnistyksen suunnitteluun, ellei sitä ennen ole jo jotain tapahtunut. Näin positiivisesti oma terkkani siis ajattelee :wink itsehän olisin jo valmis lähtemään sairaalaan.

Kaikki oli ihan normaalia, kai sitä saa olla tyytyväinen siihen. Painoa itselleni toki siunaantunut viikossa 1,4 kg!! Apua! Selvisin viikolle 16 ilman isompia nousuja, joten tietysti elättelin toiveita, että paino jatkaisi samaa rataa loppuun asti. Suht tasaisesti se onkin noussut, mutta tällaiset lopun pyrähdykset voisi jättää väliin. Kokonaispainonnousu 11,4 kg
 
Täällä kans käyty neuvolassa, painoa tullut viikossa 1,1kg, kokonaisnousu 15kg, viikolle 24 mennessä painoa oli tullut vaan kilo. Laskeuduttu ollaan, ei kiinnittyneenä vielä. Syke tasainen n. 150bpm, sf 34cm, keskikäyrän yllä mennään. rv 37 tasan. Lähtö voi kuulemma tulla koska vaan, mutta ei vaikuttanut huolestuneelta, eli ei varmaan ihan ne kriittisimmät paikat.

Mullakin on käynnit vielä viikon lasketun ajan jälkeen. Kuulemma ihan normaali käytäntö ainakin mun terkalla.

Huomenna mittauttamaan sappiarvot ja ferritiini.
 
Voi ihanaa kun joillakin lähtö lähenee, ja ihanaa että jotku pääsee neuvolaankin :wink Itsellä oli viimeksi neuvola pari viikkoa sitten ja seuraava on 29.4. Nyt menossa rv 36+5.. Maanantaina tosin meno äippäpolille synnytystapa arviointiin, en malta odottaa et kuulee hiukan et mikä on tilanne.. Minulla tosiaan edelliset käynnistetty, ja jotenkin ootan et nytkin käy niin, mutta silti mielessä koko ajan jännitys kutina et josko sitä pääsis kotoa lähtemään suorilla, ja mistäpä sitä tietää milloin se tapahtuu. Valmis jokatapauksessa olisin vaikka heti, sen verran tukalat ja kipeät oltavat. Lonkat ja jalat huutaa hoosiannaa, vaappumiselleni on annettu kotona "Martti Ahtisaari"-nimitys.. :)
 
Takaisin
Top