Ultra- ja neuvolahöpinät

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikös teillä sadepilvi ollu se pieni vauveli? Kun meillä koko ultrassa heitti vaan yhellä päivällä pienemmäks (mikä siis ei vaikuttanut mihinkään) niin rv 21+6 mitta oli vaan 17cm..[:-] niin paitsi jaa..kerkeekös se sitten jo parissa päivässä yli 3cm kasvamaan? No tierä häntä se neuvola tätikin oli vähän kummallinen et mun mielestä kun oon kokeillu (mun tosi kivalla ammattitaidolla [:D]) niin se kohdunpohja ois paljon korkeemmalla ku mitä se taas sit kokeili.. Mut siis käyrien sisällä kuiteski oltiin et vähän keski viivaa alempana.
 
Jipii - meilla oli eilen rakenneultra ja olin niiiin stressaantunut kun mitaan en viela tunne ja olo on normaali.. Mutta kaikki on kuulemma hyvin. Tarkemmat selostukset saan laakarilta ensi maanantaina.
 
Laskettu aika muuttui ja nyt se on 21.1. eli 5 paivaa ennen entista. 17 viikolla kans ultrassa (eri laakari) tuli sama tulos. Raskaaksi tulin hedelmallisyys hoidoilla, joten kumma kun voi muuttua noin paljon vaikka hedelmoitys hetki tiedetaan tunnilleen!! 
 
Sf-mitoista en tieda mitaan, sekin kai sitten vasta laakarissa, mutta se on kai tosi yksilokohtaista? Valaiskaa te jotka siita enemman tiedatte - olis kiva ymmartaa paremmin..
 
 
 
basura juu vauva oli ultran mukaan pieni, mutta kaipa maha voi siltikin olla keskivertoa suurempi, kun naisten välillä on niin suuria yksilöeroja kuinka suuri maha tulee. Mulla mielestäni onkin "iso" maha jos vertaan esim. työkaveriin joka hieman mua jäljessä.
Ja mittaajista ilmeisesti voi riippua paljonkin, mitä sf-mitaksi saadaan [8|]
 
Mulla mitattiin sf-mitta eka kerran toissapäivänä, viikot 19+4 ja mitta oli 21 cm. Kohdun yläreuna on mullakin pari sormenleveyttä navasta ylöspäin. Tuolla mitallahan mentiin sitten reilusti yläkäyrän yläpuolelle... [8D] Yksilöllistähän tuo on miten vatsa kasvaa, mulla kasvuun ehkä vaikuttaa se että jo neljäs lapsi on tulossa.
 
Pientä paniikkiakin on ollut tässä viime viikon aikana. [:o] Viime perjantaina huomasin ruskeaa tuhruvuotoa, joka meni saman illan aikana ohi. Mainitsin asiasta toissapäivänä (tiistaina) neuvolassa. Kyseli onko kipuja tai supistuksia. Niitä ei ollut, niin sanoi että seuraillaan tilannetta. No, tiistai-iltana huomasin sitten aivan pientä, mutta veristä vuotoa. Itkuhan siinä tuli ja ehdin kuvittelemaan kaikenlaista. Vuoto kuitenkin loppui saman illan aikana. Olin eilen yhteydessä neuvolaan ja sain ajan lääkärille tänään. Kyseessä on onneksi aivan harmiton vuoto. Kohdunnapukasta löytyi pieni polyyppi, joka on hyvin verekäs ja herkkä vuotamaan ja lääkäri sanoi, että tulee todennäkösesti tiputtelemaan vielä jatkossakin. Lisäksi tsekataan vielä, ettei ole mitään tulehduksia. Papa-koetta ei nyt kuitenkaan raskauden takia oteta.
 
Pääsin myös vähän kurkkaamaan vauvaa pitkästä aikaa. [:)] Siellä se potkötteli kädet poskilla ja sääret ristissä! <3 Painoarvio oli hieman yli 300 grammaa, eli paria päivää pienemmäksi arvioi kuin la:n mukaan olisi. Sanoi kyllä ettei terveyskeskuksen huonoilla/vanhoilla laitteilla tarkkoja mittoja saa, mutta suuntaa antavia kuitenkin. Viikon päästä on sitten rakenneultra äippäpolilla ja siellä heillä on paremmat laitteet. Sittenhän tuo tarkentuu... Nyt on helpottunut olo! [:)]
 
 
 
Sf-mitoista en tieda mitaan, sekin kai sitten vasta laakarissa, mutta se on kai tosi yksilokohtaista? Valaiskaa te jotka siita enemman tiedatte - olis kiva ymmartaa paremmin..


Sf-mitta on neuvolan asioita, siellä kun ei ole oikein muuta välinettä tarkkailla kohdun kasvua niin käytetään tätä, vaikka onkin epätarkka. Aiemmin (monin paikoin vielä 10 vuotta sitten) mitattiin myös mittanauhalla koko vatsan ympärystä, mutta siitä on jo luovuttu koska tutkimusten mukaan se ei kertonut mitään hyödyllistä :-)

Sf-mitta tarkoittaa mittaa sentteinä symfyysistä (häpyluu) fundukseen (kohdun pohja), se mitataan ihan kankaisella mittanauhalla niin että mittaaja asettaa mittanauhan alun häpyluun reunaan (täytyy vähän raottaa housunreunaa) ja etsii vatsan päältä suorimman tien kohdun kauimmaiseen eli ylimpään kohtaan. Olen itse näitä mittoja ottanut jonkin verran ja vertaillut tuloksia toisten terkkareiden tai lääkärien tuloksiin ja on näissä kyllä ihan selvä "käsiala", erot voivat olla muutaman sentinkin ja neuvolassa on ihan tavallista, että kun sama mittaaja on saanut suht loogista kasvavaa käyrää niin kun odottava äiti on kerran käynyt lääkärillä niin lääkärin tulos on sitten jotain IHAN muuta sillä käyrällä :-) On nimittäin aika vaikea päättää mikä kohta täsmälleen on se häpyluun "reuna" ja mihin kohtaan täsmälleen siinä kohdun päällä päättäisi sen mittauksen.... kohtu kun ei ole selkeän kulmikas elin :-D

Eli sf-mittojen vertailu naisten kesken ei ole oikein järkevää siksikin että mittaajat on eri meillä kaikilla, ja toisekseen on hirmu yksilöllistä miten ison "kummun" kohtu esiintyöntää, joillain kaikki vaan mahtuu mukavasti sinne lantion ja vatsan sisään ja ulospäin jää vähän mitattavaa, vaikka olisi isokin vauva. Tällä mitalla on kuitenkin merkitystä kun seurataan yksittäisen äidin kohdun kasvua: kasvun pitäisi olla tasaista sillä omalla käyrällä (ihan kuin tulevaisuudessa vauvan kasvu sitten kun sitä neuvolassa mitataan :-)). Suuret muutokset yhtäkkiä voivat kertoa varsinkin lapsiveden määrään liittyvistä ongelmista, joskus myös vauvan kasvusta, ja siksi muutokset antavat aiheen käydä tarkistamassa tilanne äitiyspoliklinikalla.
 
Meillä oli tänään rakenneultra ja pikkurinsessa siellä jumppasi. Kaikki oli aivoja ja sydäntä myöten kunnossa. Tai lääkärin sanoin: "niin paljon kun sitä yleensä nykyisillä laitteilla voi nähä". Kaikki siis hyvin täällä. Koko oli nyt 20+4 noin 350g , ei kuulemma iso, mutta ei huolestuttavan pienikään. Istukka on kohdun suun päällä, joten se tarkistetaan ultralla rv 32, että on siirtynyt kohdun kasvun mukana pois tieltä.

Sadepilvi, mulla oli sf-mitta 19+3 15 cm ja se asettu keskikäyrälle, ihan vähän yli. Mutta kuten Kreseida jo sanoikin ei kannata vertailla meillä keskenään.

Voi kuinka ihana päivä takana[:)]
 
Täälläkin tänään rakenneultra, ja rakenteet vaikuttivat olevan ihan kohdallaan. HIRMU tarmokkaasti liikkui pieni, pää tungettuna kohdun alimpaan nipukkaan, jalat ja kädet villisti heiluen ja pepulla välillä puskien. Kasvokuvaa ei saatu, koska pää oli niin hankalassa paikassa ja lopulta veti vielä molemmat kädet siihen pään ympärille ihan kuin olisi tiennyt paparazzien olevan asialla :-) Ei haittaa minua kyllä yhtään, söpö se oli joka tapauksessa :-)

Kätilöopiston kätilö ei antanut mitään koko- tai painoarvioita, pitkien luiden ja päänympäryksen mittausten perusteella vastasi hyvin viikkoja, mikä on tärkeintä.

Sukupuolta ei haluttu tietää joten sitä ei katsottu, luultavasti olisi näkynyt hyvin SE pää ;-)

Ei tällä ultralla nyt sitten niin kiire olisi ollutkaan, lähinnä oli hätä päästä näkemään onko vauva elossa, mutta nyt on viikon-pari tuntuneet liikkeet niin ilmiselvinä että ei ne muuta voi olla vaikka olisin kuinka varovainen uskomaan onneani. Tuntuu, etten koskaan ole yksin, kun aina kun istahdan alas ja olen hetken paikallani, joku alkaa punkea masussa muistuttaakseen olemassaolostaan. Hirmuinen hellyydentunne valtaa aina silloin!
 
Kressida Kiva kuulla että teilläkin oli kaikki kunnossa. Olisi pikkuinen näyttänyt mielummin ala- kuin yläpäätä [:D] Itse hankin aiemmin kotidopplerin, jolla voin tarkistaa pikkuisen olevan elossa. Tosin doppleri saapui noin kuukausi sitten, juuri kun olin alkanut tuntemaan liikkeitä päivittäin. Helppoa kun tietää vauvan liikkeistä eloa olevan masussa [:)]
 
Rakenneultrassa oltiin 9.9 ja kaikki oli hyvin. Vaavi oli tosi vilkas ja selvät pojanmerkit myös näkyvissä[:D] Kyllä siinä itku tuli. Mamma on nyt niin onnellinen, ettei koskaan elämässään ole ollut!!! Nyt varmaan uskallan ostaakin jo jotain. Tähän mennessä en ole hankkinut vielä mitään.

Tuntuu siltä, että nyt on jo tosi vahva side ja rakkaus tähän vauvaan kun tuntee päivittäin liikkeitä!
 
Kävin juuri varaamassa ajan 4D-ultraan, ihan vaan kun uteliaita ollaan [:D]
Sinne mennään sitten ensi viikon Keskiviikkona [:)]
 
Onko muut käynyt? Kokemuksia?
 
Paljon 4D-ultra maksaa? Onko paikoilla hintaeroja? Itse sitä aiemmin harkitsin, saisihan siellä sitten varmaankin aikalailla 100% varmuuden sukupuolesta. Siellä kun pitäisi paremmin näkyä. Ehkäpä kuitenkin luotan tuohon kättäriin [:)]
 
Tammivauva 2011 Tarkkaa hintaa en tiedä, muuta olen siinä käsityksessä, että on jossain 150€ paikkeilla se on [&:] Aika kallista...
 
Eli Helsingissä siihen pääsee käsittääkseni ainoastaan Femedalla ja Terveystalolla! Me mennään tonne Femedaan...
 
Aluksi ei oltu menossa, mutta sitten päätettiin ottaa kaikki irti tästä ensimmäisestä raskaudesta! [:)]
Käydään ikäänkuin tarkistus kierroksella [:D] Miehelle oli jäänyt vähän sellanen epävarma olo tuosta 2D ultrasta, että olikohan kaikki nyt sit kuitenkaan niinkuin se kätilö sanoi? Itse olen vakuuttunut tuosta rakenne ultrasta!
Noh käydään nyt tuolla sitten ja saadaan kotiin myös se dvd-papusesta <3 [:)]
 
Kiitos Kressida sf-selostuksesta. Tanaan olinkin ensimmasta kertaan sellainen laakarikaynti etta mittasi sen. Huomenna tulee 21 viikkoa tayteen ja sf-mitta oli 21 cm. Laakari kanssa sanoi etta se on plus miinus 2 senttia tarkka juttu, ja paaasia etta se kasvaa tasaista tahtia itseensa nahden.
 
Tuosta 4D ultrasta. 12 viikon ultraan halusin Suomessa ja kun en kuulu Suomen sosiaaliturvaan niin on ollut pakko kayda yksityisella. Tampereella kavin Terveystalolla ja siella hinnat oli:  
 
Niskapoimu uä 92e
Neuvola vastaanotto käynti maksu 30min 32e, 40min 45e tai 60min 64e (Normaali neuvola käynti maksu 32-45e.)
veriryhmä 53,95e
Hepatiitti B 40,35e
Kuppa 49,15e
HIV 40,35e
Virtsa tutkimus 36,15e
Pieni verenkuva, josta näkyy hemoglobiini 26,90e
Trisomia veri seula 93,80e
Poliklinikka maksu 13,50e

Niin, ja paras ultrakuva on juuri tolta viikolta, nyt viikolla 21 nakyy vain alien, ei mitaan kasvonpiirteita tai sormia ja varpaita tarkkaan erikseen..
 
Lumihiutale Ehkä itse jätän menemättä 4D-ultraan, vaikka oishan se kiva [:)] Toivottavasti sun mieskin saa mielenrauhan sen avulla ja kaikki on edelleenkin kunnossa. Voi kai sitä sitten myöhemmin mennä yksityisellä ultraan, mikäli siltä alkaa tuntumaan? Kyllähän ne kättärillekin ottaa ultrattavaksi, mikäli epäilee jotain olevan pahasti pielessä.

Omanapa Vai että teidän vauva on muuttunut alieniksi [:D] Tuntuu vähän itsestäkin siltä että noi ekat ultrakuvat oli paljon selkeempiä kuin rakenneultran kuvat, tai ainakin vauva näytti söpömmältä niissä ekoissa kuvissa [:D] Tosin alussahan se vauva mahtuu paremmin ruutuun, eikä kuvassa ole vain pelkkä peräpää. On kyllä kovat hinnat yksityisellä! Paljon se sun käynti ekassa ultrassa siellä maksoi yhteensä?
 
Neuvola takana, eikä ollut painoakaan sittenkään tullut niin paljon kun luulin; joko kaverin vaaka tai neuvolan vaaka valehtelee [:D]

Paino: +1,2kg viime kertaan (+300g/vko)
Turvotus: -
RR: 118/78
Pissa: - -
Hb: 124
Sf: 20, epäilen kyllä että meni mittaukset jotenkin väärin... Viimeksi vkolla 18+3 oli kerran 19.
Sydämen syke: +
Liikkeet: ++

Sokerirasitus pitäis varata... Yök, ei yhtään kiinnostais taas mennä juomaan sitä kamalan äklöä juomaa...
Seuraavaksi sitten lääkäri 12.10.
 
Moikka! Mä osallistuin nyt kanssa keskuteluun kun katselin teidän kirjoituksia. Itselläni oli rakenneultra 3.9 ja siellä kanssa pikkulikka heilui minkä kerkesi. :) <3 Oli se kyllä liikuttavaa nähdä pieni. Kaikki oli kunnossa ja meillä paino oli 20+5 384g.
4D ultrasta sen verran että itse olen kanssa menossa, mutta aikaa ei vaan ole vielä löytynyt. Kyselin Lahdesta ja Hämeenlinnasta ja hinnoissa todella oli eroa. Lahden Terveystalossa sanoivat hinnaksi reilut 200 olisiko ollut hieman alle 250. Tarkkaa hintaa en muista. Hämeenlinnassa Lääkärikulmassa oli 120 tai 160e riippuen lääkäristä. Hintaan kuului dvd ja kuvat. Ja kestää n. tunnin. Eli kannattaa kysellä eri paikoista hintoja.. :)
 
On kyllä melko hintavia noi ultrat [:-] Kiva se ois tietysti pirpanaa tiirailla mutta kiva ois sille esim jonkin näkönen hoitolipaston tapanenkin ostaa että pakko on tehdä vähän valintoja [:D] Toinen koirakin pitäisi leikata ainaisten valeraskauksien takia mihin uppookin sitten 300-400e.. On se toisalta kiva antaa sit vauvalle kohtu rauhakin niin on sit yllätys että minkä näkönen nassu sieltä tulee kun ei oo liikaa salakuvattu..

Ens viikolla onkin sitten se ravintoterapeutti (en ookkaan koskaan käyny terapeutilla!) ja sitä seuraavalla viikolla ihana sokerirasitus juttu..[:'(] ja neuvola lääkäri. Toivotaan että se sit jotain tutkiikin eikä vaan höpise turhia. Oli niin ympäripyöreä sen neukkutädin selostus siitä mitä se lekuri tekee.
 
Tänään oli rakenneultra ja Pirjo-Petterillä kaikki hyvin. Painoarvio 359g (21+1). Verenpaineiden takia kävin samalla reissulla lääkärilläkin. Lääkitystä jatketaan ja istukan toiminta kontrolloidaan rv 28 tienoilla. Lääkäri olis laittanu minut puoliväkisin sairaslomalle tänään, ku istuskelin sielä kuumehoureissani. Vaan niin minä vaan kävin vielä illalla työt tekemässä, nyt on edessä vapaata joku päivä. Ei kannata ottaa vapaille saikkua, ku vapaat kulkee sielä alla ja puolen päivän saikkuakaan ei kannata ottaa. Minähän sairastan koko päivän, jos sairastan! [:D]
 
Sukupuoli jäi selvittämättä, vaikka heti aluksi sanoin, että se kiinnostaa. Pirjo-Petteri istuskeli tiukasti koivet ristissä ja väliin ei tarvinnu kurkistella. Tainnu tulla äitiinsä. [;)]  Kaikki muut paikat kyllä esiteltiin mallikkaasti. Taitaa olla tyttö, ku pihtaa jo nyt. [:D]
 
Meilläkin neuvolassa taas käyty, hemppa oli taas laskenut kun en millään muista syödä noita rautatabuja [:@]. Pitää nyt laittaa yöpöydälle että muistaisi yöllä vessareissulla vaikka ottaa, silloin en ainakaan syö mitään [:D].
Painoa tullut viitisen kiloa, sopivasti siis. Verenpaineet edelleen matalat mutta parempi niin. Sf-mitta oli 20, sitä ei olekaan aiemmin mitattu.

Lisäksi pirpanalla oli kova hikka kuunnellessa [:D]. Tarvittavat liput ja laput sain sekä perhevalmennuksen ajat. Tämähän on taas kovasti eteenpäin.
 
Takaisin
Top