Ultra- ja neuvolahöpinät

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
wii, voi harmi että sulla istukka silleen hankalasti :( Kyllähän se varmasti sieltä siirtyy pois tieltä (tosiaan jossain vauvaohjelmassa sitä havainnollistettiin ilmapallolla johon täti piirsi täplän lähelle pallon suuta, ja kun palloa puhallettiin niin pistehän siirtyi itsestään kauemmas suulta). Mutta yksi ylimääräinen jännityksen aihe kuitenkin lisää [:-]
 
Täälläkin on istukka etuseinämässä (kuten viime raskaudessakin), mutta mulla se on kiinnittyneenä tuonne kohdunpohjaan asti (eli mulla ei ole samaa tilannetta kuin Wiillä). Toivotaan, että se siitä siirtyy. Onhan tässä vielä hyvin aikaa. :)

Basura: Missä vaiheessa se sun KU todettiin/ hoidettiin? Tuolla mun antaman linkin alla lukee, että se anti-D-piikki "suositellaan annettavaksi kohdun ulkoisen raskauden yhteydessä", mutta jos nyt pilkkua viilaa niin "sitä olisi pakko antaa"... Oliko sulla noi rv:t (8) täynnä? Aika kumma juttu kuitenkin, ettei siitä ole ollut siellä sairaalassa silloin mitään puhetta! :O

Mä oon ollut niin pelko puserossa tuon asian suhteen, että kyselen aina itse sen piikin perään. Mulle sanottiin Jorvissa lääkkeellisen tyhjennyksen yhteydessä (rv:lla 9+), ettei sillä olisi niin väliä, vaikken olisikaan piikkiä saanut, koska mulla oli kyse keskeytyneestä keskenmenosta. Toi asia mun ymmärtääkseni perustui siihen, että alkio oli vielä niin pieni, ettei istukan kautta liikkunut vielä verta...

Kyllä mä jaksan uskoa siihen, että sulla ja vauvalla on kaikki asiat mallillaan! <3
 
Sadepilvi kyseli rasituksesta ja että onko huijaamista jos syöt nyt ennen terveellisesti. Ei se ole, jos myös jatkat tuota terveellisesti syöntiä rasituksen jälkeen [:D]
Itselläni ekassa raskaudessa oli paastoarvo koholla, joten mittailin sokereita. Kotimittauksissa arvot olivat koko ajan loistavat. Ylimääräiseen ultraan pääsi raskauden lopulla, jossa arvioitiin vauvan koko. Normikokoinen vaaveli syntyi, painoa 3590g. Eikä muutamalla kaverillakaan, jotka sokereita ovat mittailleet ole mitään jättiläisiä syntynyt.

Itsellä edessä tiistaina tuo rasitus, jotenkin sellainen olo että mittarin taas saan... Ei se muuten mitään haittaa, on ihan mielenkiintoistakin seurata miten mikäkin ruokalaji vaikuttaa sokereihin, mutta tulee vaan sormenpäät niin kipeiksi [:)]
 
Mulla se istukka on etuseinässä ja alussa oli kohdunsuun reunassa mistä vähän vuoti vertakin jne. Nyt kuitenkin noussut sieltä pois.

Halipossu: ite laskiskelin että se ois vasta ollut joku rv5 ku se "räjähti" mutta lääkäri sano että saatto olla paljon vanhempikin..Papereissa kuitenkin lukee rv5 ja että seuraava raskaus ois ultrattava ennen rv7 että ota tuosta nyt sit selvää. Voi se kyllä sit olla et se on ollu just sen 7-8vko. Kyllä muakin rupee nyt vähän jännittämään tämä aihe ku ei käyny pienessä mielessäkään että siitä KU vois jotain tollasta seurausta olla. Jostain noista netti jutuista luin että ekassa raskaudessa tuskin tulee mitään ongelmaa mutta seuraavissa sitten [&:] Eikö sen sitten melkein vois pistää hoito virheen piikkiin jos nyt jotain tuliskin koska en minä tuosta piikistä ole tienny, muutakun sen mitä äiti on puhunut kun hänelläkin miinus veri että synnytyksen jälkeen saa sen rokotteen jos on plussa lapsi. Täytyy kai vaan luottaa siihen et ne on siellä tienny mitä tekee...vähän vaan oudoksutti sekin kun kotia sieltä pääsin niin lääkärit vaan totes että "tulehus arvot nyt on mitä on mut lähe silti" ja sit 4pvä päästä olinkin sit takasi samassa vuoteessa kun tulehus arvot yli 200..

Neukku täti puhu jostain että ennen vanhaan tuli jotain "ruufus"? lapsia (siis en muista sitä sanaa mitä lapsia et en voi googlettaa) että se on saatu kokonaan pois tuon rokotteen asiosta. Mut mitä sekin sit tarkottaa? et kuulemma äitin vasta-aineet tuhoaa lapsen punasoluja ja lapsella on vakava anemia jo kohdussa niin mitä se sit käytännössä tarkottaa? Mitä hyötyä sille lapselle on jos mut synnytyksen jälkeen rokotetaan jos vauvalla on joku anemia? vai onko se sit vaan just sitä varten että ei seuraavassa raskaudessa sitten tule ongelmaa?
 
Mulla on myös AB- ja joudun kolme kertaa käymään vasta-aine verikokeissa, joista kaksi kertaa on vielä edessä. Olikohan ne nyt rv 26 ja rv 36. Oon käsittänyt että se piikki annetaan sitä varten ettei tulevissa raskauksissa tulisi ongelmaa. Neuvolatäti sanoi että harvoin tulee ongelmaa ekassa raskaudessa. Itsellä ei ole mitään hajua tulevan lapsen isän veriryhmästä.

Sokerirasitukseen pitäisi mennä ensi pe. Se pelottaa ihan kamalasti. Oon joskus pinenä ollut maitorasituksessa ja se oli ihan kamalaa. Siellä meinasin ekan kerran pyörtyä verikokeen yhteydessä ja siitä lähtien on ollut kammo käsivarren verikokeita kohtaan. Meinaan aina pyörtyä normaalissa verikokeessa, vaikka olisi saanut syödä juuri ennen näytteen ottoa. Kamalaa kun ei saa syödä eikä juoda 12h aiemmin, eikä mennä kanttiiniin kesken kaiken [:D] Edeltävän illan oon vieläpä iltavuorossa töissä, joten siellä ei voi pitää samanlaista ruuan tankkaus operaatiota kuin kotona.

Raskausajan diabetesta olen jo odotellutkin, joten se ei yllätyksenä tulisi. Siis ei nyt suuremmin oireita ole ollut, mutta joskus vuosia sitten mulla epäiltiin alkavaa diabetesta, joten jo silloin ajattelin että raskaana ollessa se sitten joskus puhkeaa. Toivottavasti niin ei kuitenkaan ole. Ensimmäiseen sokerirasitukseen en halunnut mennä (mulle määrättiin kaksi raskauden aikana), joten jätin ekan väliin. Kotona mulla on mittari, sillä oon sitten usein mittaillut ihan omatoimisesti ja rajojen sisäpuolella arvot ovat pysyneet.

Mikäli todetaan raskausajan diabetes, niin kuinka monta kertaa päivässä arvoja mittaillaan? Paastoarvo ja tunnin päästä joka ateriasta vai mitenkä? Onko muuten jotain seurantaa?
 
Tiistaina ois sitten toinen neuvolalääkäri kerta. Erooko jotenkii ekasta käynnistä, tietääkö kukaan? Mitäs se viimeks kahtokaan, kohdunsuuta vissiin ainakin. Tekeekö jotakii koko arvioo lapsosesta? Tarttee varmaan huomenna kokeilla tuota alakertaa siistiä[;)]vieläköhän onnistuu. alkaa jo olemaan maha eessä lahjakkaasti.
 
[:D] Sokeri84 Mä oon kans miettinyt samaa,että taitaa olla jo vähän semmonen tekniikkalaji tuo alakerran siistiminen [:D]  on meinaan maha tosiaan aika pahasti tiellä jo tässävaiheessa!
 
tänään oli jälleen neuvola...kaikki oli kunnossa. Hemppa noussut jo 115 ja paineet 117/70. Paino noussut kuulemma sopivaa tahtia +350 g/vk mut sais kuulemma nousta enemmänkin et pojukin kasvais sit hyvin.

Sydän poksutti 140 ja poksu myös se anturikin kun poju ei siitä oikeen tykännyt. Kolme kertaa neukkutätin piti laskea tuo kohdunpohjankorkeus kun ei millään meinannut tulla uskottavia tuloksia, mut lopputuloksena oli 23,5cm.

Sain lääkäriajan kahden viikon päähän, kylläkin jo aamu kahdeksaan [:@] inhoan aikaisia herätyksiä! Ja juu pitää jo yrittää notkeuttaa itteensä et sais taas hieman tuota puskaa siistimmäks lääkärin ja ukon mieliks [:)]
 
joop joku aika sitten oli ultra missä sanottiin että liian vauhdilla pikkunen kasvaa ja huomenna olis sitten sokeri rasitukseen meno. tänään neuvolassa sanoi että luultavasti on jotain häikkää noissa sokeri hommissa kun kohtukin kuulemma kasvaa liian nopeaa ja pissatulehduskin on. sai kyllä peloteltua mut niin hyvin että..
ja kuulemma kymmen kertainen mahdollisuus myöhemmin sairastua diabetekseen jos nyt todetaan raskaus ajan diabetes.. voi persee.. Mulla tulee kuulema painoakin liikaa kun nyt olen viikolla 23 ja painoa on raskausaikana tullut 5.1 kiloa..

saa nähdä miten käy.. jotenkin kauhistuttaa vaan jos pitää jotain sokeri arvoja ruveta mittaileen kun oon kuitenkin tosi nuori vielä enkä mitenkään älyttömän epäterveellisesti syö..
 
ALKUPERÄINEN: basura
...
Neukku täti puhu jostain että ennen vanhaan tuli jotain "ruufus"? lapsia (siis en muista sitä sanaa mitä lapsia et en voi googlettaa) että se on saatu kokonaan pois tuon rokotteen asiosta. Mut mitä sekin sit tarkottaa? et kuulemma äitin vasta-aineet tuhoaa lapsen punasoluja ja lapsella on vakava anemia jo kohdussa niin mitä se sit käytännössä tarkottaa? Mitä hyötyä sille lapselle on jos mut synnytyksen jälkeen rokotetaan jos vauvalla on joku anemia? vai onko se sit vaan just sitä varten että ei seuraavassa raskaudessa sitten tule ongelmaa?

 
^"ruufus" --> rhesus, reesus
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Veriryhm%C3%A4#Reesusveriryhm.C3.A4
 
"Ihmisten veriryhmät jaetaan usein myös reesuspositiivisiin (Rh+) ja reesusnegatiivisiin (Rh–). Rh-positiivisilla esiintyy antigeeniä, jota Rh-negatiivisilla ei ole.
 
Kun äiti on Rh-negatiivinen ja sikiö Rh-positiivinen, on mahdollista, että äiti kehittää vasta-ainetta, joka aiheuttaa lapsessa hemolyyttisen taudin. Hemolyyttinen tauti voi pahimmillaan johtaa lapsen kuolemaan, mutta yleisimmästä, Rh(D)-immunisaatiosta aiheutuvaa hemolyyttistä tautia voidaan ehkäistä ennalta."
 
Neuvolalääkäri takana. Hemot oli hyvät nousseet edellisesta 114:stä 128:n. Paineet oli normit mitä aikasemminkin ollut. Proteiinia oli ihan vähän pissassa että sen mittatikun reunat tummu. Sain niitä tikkuja kotiin muutaman että tarkkailen parina päivänä muuttuuko vai ei. Jos edelleen sitä on niin näytteenotto keskukseen antamaan pissanäyte. Kattovat onko pissatulehdusta.
Kirpun sydän pompotti 140-150 ja potki lujaa sitä laitteen päätä kun tuli kohdalle [:)] Vilkas pikkuinen siellä on. Sf-mitta oli 27 cm. Ei ihme vaikka rupee kylkiluiden alle välillä painamaan.

Mutta mulla on nyt jo puol senttiä kohdunsuu auennut ja kaula sisemmältä pehmentynyt. Neukkulääkäri soitti keskussairaalaan ja kysy vanhemmalta lääkäriltä miten toimitaan. Kun se olisi normaalia jos kakkosta oottaisin, mutta ku oon ensi synnyttäjä. Niin päättivät että laittavat ultraan lähetteen ja tutkivat tarkemmin. Nyt ollaan rauhallisesti muutama viikko ennen ku sinne pääsen ja kattoo sitten mitä päättävät. Että joudunko sairaslomalle vai mitä.

Pelottaa hiukan ittee ja vähän itkuinen ollut ku asiaa miettinyt...[:(] Mutta toivotaan että kirppu tuolla masussa vielä viihtyy eikä oo tulossa pois vielä hetkeen.
 
dodii.. se varmistusultrakin sitten takana.. ultraava setä vaan mumisi iteksiin jotain, sen verran sain selville että paino arvio sällillä nyt 820 g ja muutoinkin kaikki mitat yläkäyrillä [8|] kurkitaan lisää kuuden viikon päästä taas [8|]
 
Tuo Rh- ja Rh+ -tekijä veressä on kyllä tosi monimutkainen asia ymmärtää. Olen opetellut sen monta kertaa ja aina unohtanut että mites se nyt sitten menikään! Nyt uskoisin osaavani asian selittää vaikka unissani, harjoittelenkin sitä tässä :-)

Ihmisillä on verisolujen pinnalla paljon erilaisia rakenteita. Kun puhutaan veriryhmästä, ollaan kiinnostuneita erityisesti sellaisista rakenteista joille on annettu nimi A tai B (eli ihmisillä on verisolujen pinnalla joko A-rakenteita tai B-rakenteita tai molempia tai ei kumpaakaan jolloin veriryhmä on O joka on alunperin ollut sama kuin "nolla" mutta nykyisin sanotaan "oo").

Jos sinulla EI ole verisolujen pinnalla noita A- tai B-rakenteita niin jos saisit vahingossa A- tai B- (tai AB) -verta, elimistösi puolustusjärjestelmä katsoisi että "mitä vieraita rakenteita tänne tulee" ja alkaisi valmistaa vasta-aineita ja hyökkäisi tuota vierasta verta vastaan ja pilkkoa verisoluja, joista A- tai B-rakenne löytyy. Pilkkomisen seurauksena syntyy sakkaa, joka tukkii omia verisuonia ja elimiä ja voi olla hengenvaarallista. Siksi O-veriryhmäiselle ei saa antaa väärää verta (mutta O-verta voi antaa kaikille, koska siinä ei ole mitään "vierasta").

On olemassa kymmeniä tai satoja muitakin rakenteita eli veriryhmiä, mutta niistä ei yleensä tule ongelmaa ellei saa paljon verensiirtoja ja satu huono tuuri.

Mutta toinen tärkeä veriryhmätyyppi on tuo Rh -tekijä (se on vaan sen nimi: rhesus). Se merkitään veriryhmässä plussalla tai miinuksella. Sinulla joko on verisolujen pinnalla Rh-rakennetta (jolloin veriryhmä on +) tai ei ole (jolloin veriryhmä on -).

A- ja B- vasta-aineita on kaikilla veressä, jos niitä ei löydy omasta verityypistä. Mutta Rh-vasta-aineita alkaa muodostua vasta, jos olet siis ensinnäkin Rh- -tyyppinen (eli sinulla EI ole Rh-tekijää omissa verisoluissa), JA kun ensimmäisen kerran saat jostain Rh+ -verta. Tämä voi tapahtua joko verensiirrossa tai raskauden yhteydessä, koska synnytyksessä, abortissa ja keskenmenossa voi vähän lapsen verta joutua äidin verenkiertoon. Ja silloin taas äidin immuunijärjestelmä katsoo, että "mitäs vierasta ja uhkaavaa tänne tuli, alanpa valmistaa vasta-ainetta". Ja kun vasta-ainetta on kerran alkanut muodostua, niitä on elimistössä aina.

Raskauden aikana vauva ei saa suoraan äidin verta istukan läpi, mutta nämä vasta-aineet voivat siirtyä istukan läpi. Silloin ne alkavat tuhota vauvan punasoluja, ja tästä seuraa se vakava tila josta tuolla ylempänä puhuttiin, hemolyyttinen anemia (eli veren hajoaminen!). Jos siis käy niin, että äidin elimistö on jo alkanut tuottaa vasta-aineita ja raskaus on jo käynnissä, voidaan joutua tekemään jopa kohdunsisäisiä verensiirtoja vauvan pelastamiseksi. Ihmeellistä kyllä, että sellaiseen ylipäätään pystytään.

Ennenvanhaan tähän ns. rhesustautiin kuoli paljon vauvoja. Nykyään ei juuri lainkaan, ja on harvinaista, että noihin verensiirtiohinkaan joudutaan, koska on keksitty, että jos Rh- -äiti joutuu tilanteeseen jossa VOI saada Rh+ -verta (synnytys, abortti, keskenmeno....) niin hänelle voidaan antaa valmiina pistoksena Rh+ -tekijää tuhoavaa immunoglobuliinia ENNEN kuin äidin oma elimistö hoksaa tilanteen ja ehtii alkaa muodostaa vasta-aineita. Tätä immunoglobuliinia kutsutaan anti-D -immunoglobuliiniksi koska se Rh-tekijäkin koostuu erilaisista osista, joista tuo D-tekijä on merkittävin :-) Älkää antako sen hämätä, samasta asiasta on kyse.

Basura, vaikka et ole saanut anti-D-immunoglobuliinia kohdunulkopuolisen raskauden yhteydessä, niin on erittäin epätodennäköistä, että noin varhaisilla viikoilla päättyneessä raskaudessa olisit ehtinyt alkaa muodostaa vasta-aineita. Asia varmistetaan verikokeilla niinkuin täällä on jo kerrottukin. Älä ole huolissasi! Ja tosiaan mahdollistahan on, että vauvan isäkin on Rh- -veriryhmäinen... vaikka heitä (teitä) on kyllä vähemmistö :-)
 
Nyt on mullakin eka neuvolalääkäri käynti takana. Viime to supisteli kivuliaasti ja koko viime viikon vihloi alamahaa liikkuessa. Menivät levolla ohi, eikä ollut vaikuttanut kohdunsuuhun. Minkä pituinen teillä muilla on kohdunsuu ollut? Siis kun tuossa neuvolakortissa lukee 3cm. Kaikki oli muutenkin hyvin paitsi että virtsassa oli sokeria yhden plussan verran. Pe pitäis mennä sokerirasitukseen Ensimmäisen sokerirasituksen jätin väliin, kun se on niin kamala testi. Sinne mut määrättiin sukurasituksen ja aiemmin alkavan diabetes epäilyn vuoksi. Painokin on noussut edelleen tasaisesti 790g/viikko. Nyt onkin tullut neuvolapunnitusten aikana 8,4kg painoa. Eipä siitäkään tullut moitittavaa. Rf mitta oli 23, kun kuukausi sitten oli 19, eli tasaisesti on kasvanut.
 
Kressidalle kiitos tästä veriryhmä- ja Rh-infosta! Ihanaa, kun joku osaa selittää asian tuollai "rautalangasta vääntäen", että blondikin sen ymmärtää. :)
 
Bofink: tsempit sinne! Toivottavasti ei kuitenkaan tarkoita mitään kovin ennenaikaista syntymää. Osasiko ne sanoa mitään, että miksi noin on pääässyt käymään, vai löytyykö sille edes mitään selitystä? Nyt vaan sitten iisisti siellä, sun mies saa tarttua sun puolesta imurin varteen, hoitaa ruokaostokset jne, saat oikein hyvällä syyllä passuuttaa [:D]

Omat uutiset: Hyviä uutisia täältä [:)][:)] tänään oli kasvukontrolliultra eli käytännössä toinen rakennultra. Kaikki hyvin, pikkuisen koko oli edelleen suunnilleen sen viikon laskettua pienempi (vastasi noin 25+3 viikkoa), mutta kun kasvaa tasaisesti niin ei mitään hätää! Kaikki rakenteet ja virtaukset oli hyvät. Painoarvio nyt 785 g (rv 26+1) ja sanoi että jos tällä käyrällä pysyy niin vois tulla semmoinen kolmikiloinen vauva. Mutta se toki ihan karkea arvio. Sanoi kuitenki että laittaa mut vielä joulukuun alussa yhteen ultraan missä vielä yhen kerran katellaan. Vaikka mulle ois jo tämäkin riittänyt, niin enpä vastustanut! [:D]

Ja kyllä se tytöltä ultraajatädin mukaan näytti! ja osoitti meillekin häpyhuulet [:)] Pikkuinen oma prinsessa meillekin siis tod.näk tulossa, voi ihanuus!

Ultraajanainen oli kyllä tosi ihana, selitti tosi hyvin kaiken ja minusta se kävi läpi enemmän ja ainakin perusteellisemmin kuin ekassa, varsinaisessa rakenneultrassa ollut lääkäri.
 
Sadepilvi: Hienoa että tuli hyviä uutisia! [:)] Olikohan teillä sama ultraaja kun meillä sittenkään, se kyllä tarkkaan kertoi muuten mutta se sukupuoli [8|]... 
 
Sadepilvi: Ei osannut sanoa se lääkäri mitään.
Ja mies oli että sä et sit tee yhtään mitään hän hoitaa kaikki mitä sä et saa tehä. <3 Rakas <3

Mutta mut ultrattiin viime yönä kun tuli lähtö keskussairaalan päivystykseen ku vessassa käydessä huomasin että tuli verta. Kauhea paniikki iski ja soitin hätäkeskukseen. Sieltä sano että pääsetkö tänne vai laitetaanko ambulanssi. No tottakai mies lähti viemään.
Kätilö laitto semmosilla vöillä kiinni anturit mahaan ja otti sydänäänet koneelle joka piirti ne paperille. Sitten lääkäri teki pikaisen sisätutkimuksen, otti näytteen kohdusta ja ultras ja katto sitten ultralla kirpun. Kaikki ok ja kotiin nukkumaan, kello olikin jotain yksi yöllä.
Tänään kävin antamassa näytteenottokeskuksessa pissa näytteet ja niistä tekevät muutamat viljelyt sekä siitä yöllä otetusta näytteestä. Että tuloksia ootellessa, ettei olis mikään bakteeri tulehdus...
Päivällä lääkäri soitti ja kyseli vointia sekä kertoi että kohdunsuu onkin kiinni ja täyspitkä vaikkakin onki pehmentynyt. Sano että jos jotain tulee niin samantien soittoa niin ottavat tarkkailuun. Sano että nyt ottaa rauhallisesti vaan ja välttää ettei supistelis niin paljoa. Ihana ku huolehditaan. [:)]
Katotaan nyt tuleeko siihen ylimääräseen ultraan kutsua kun viime yönä ultrasivat. Olis kyllä kiva jos tulis niin näkis vielä kirpun, ku eilen se katto niin nopsaa että me ei nähty.

On niin huojetunut olo nyt ja yliväsynyt ku eilinen päivä oli henkisesti niin raskas! Ja ku ei ne mulle saikkua antanna niin töihin oli mentävä aamulla. Mutta onneksi itellä työ ei oo mitään raskasta niin ei sillee haittaa ja töissä työkaverit huolehtii etten rasita itteeni. [:)]
 
Takaisin
Top