Ultra- ja neuvolahöpinät

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mulle oli painoa tullut 3 kiloa viimekerrasta lisää eli yhteensä on tullut n. 6 kiloa koko raskauden aikana. Hempparit pyysin mittaamaan kun väsynyt olen ollut ja 111 näytti ja aloitin rauta tablettien syönnin. Tänään oli vielä lääkäri aika kylkivamman vuoksi jossa sain lisää saikkua. Lääkäri katsoi vauvan ultralla ja paino arvioksi antoi 935g olisi pikku mies sitten n. 2 viikkoa edellä kasvustaan mutta, ilmeisesti sillä ei ole tällä hetkellä mitään merkitystä. Hyvin näytti liikkuvan ja pikku apina oli tällä kertaa pää alaspäin massussa... seuraavan kerran hänet tapaan kuun lopussa ellei mitään tule ennen sitä ja toivottavasti ei tulekkaan. :)
 
Heiputihei!!!
Meikäläinen on täällä varmaan viimisten joukossa rakenneultrasta tulleita..kaikki oli meillä hyvin ja pienokaiselta löytyi kaikki elimet ja muut niinkuin pitääkin [:)]  Istukka oli mulla tossa heti edessä,joten en enään ihmettele miksen tuntenut niin kauheen selvästi potkuja,enkä kyllä vielläkään kovin selvästi tunnu vaikka kaveri kuulemma (ja kyllähän se näkyikin) liikkui ja potki todella kovin [:D] LA ei lähdetty muuttamaan,vaikka kokonsa puolesta vastasi 21+6 ja mulla nyt 21+2.

Sukupuolta ei sitten pitkän harkinnanjälkeen haluttu tietää etukäteen..jääpähän jotain jännättävää sinne synnytykseen!
Olo on kyllä nyt niin helpottunut ja ennenkaikkea ONNELLINEN!!  [:)]
 
tjaah.. neuvolassa taas käyty [:D] tunteroinen siellä taas saatiin vierähtämään.. kaik oli edelleen ookoota, painoa tullut lähtöpainoon nähden lisää kolmisen kiloa (ekassa neuvolassa 68 kg ja nyt oli 71,4 kg) mitoissa mennään yläkäyrillä, sydänäänet oli 140 luokkaa ja liikkeitä oli runsaasti [:D] mukana oli kans opiskelijatytsy joka ei ehtinyt sällin perään kertaakaan kun koetti sydänääniä kuunnella ja kokeneemmallakin neuvolatätsyllä oli tekemistä löytää sitä sykettä aina välillä [:D] liikkeet näkyi todella hyvin siinä loikoillessa [:D] [:D] sit odotellaankin sitä ylimääräistä ultraa 5.10.. nähdään kasvaako sälli edelleen mahotonta tahtia, eli tuleeko sieltä maailmaan jo esikoulukokoinen jässikkä [:D]

Koitin nuita äitiysrahajuttuja netissä täytellä, mutta taidampa jättää huomiseen ja soitella työnantajalle ja varmistella maksupolitiikkaa [8|] pakkauksen jo laitoin tilaukseen [:D] lomalle ajattelin jäädä varhennettuna jo 16.11.. ei tartte lehtiä jaella ensilumisohjoissa ainakaan montaa kertaa..
 
Weeruska, sulla ihan samanlaiset huomiot ja tunnelmat rakenneultran jälkeen kuin itselläni oli. Kyllä tuntui mahtavalta nähdä pienen siellä riehuvan. Hän tuntuu niin VAHVALTA!

***

Outoa lukea ihmisten neuvolakuulumisia, jopa sivuhuomautuksin "taas on käyty", kun Helsingissä neuvolakäyntejä tarjotaan se ihan ensimmäinen paperikäynti jossa asiakkuus perustetaan ja lähetteet tehdään labraan ja ultriin - ja seuraava sitten viikolla 22! Ei sillä että sinne nyt niin kauhea hinku olisikaan, mutta ensimmäisessä raskaudessani tykkäsin tosi paljon neuvolassa käymisestä, onneksi niitä oli silloin useammin :-)
 
Taitaa vaihdella Helsingin sisälläkin nuo käyntien määrät. Ystävä odottaa Helsingissä, ja heillä on ollut jo enemmän ultria kun meillä oli kokonaisuudessaan (rakenneuä ei vielä edes käytynä) ja neuvolakäyntejäkin ihan yhtä tiheään kun meillä.

Meillä on neuvola kerran kuukaudessa, viikon 32 jälkeen kerran kahdessa viikossa.
 
nyt olis käyty sokeri rasituksessa... verta ottivat ja kolan makuinen litku piti juoda... näin jo yöllä unta kuinka nälkä oli kun menin tk:n kanttiiniin salaa syömään sekä henkilö kunnan ruokalaan keskenkaiken vaikken olisi saanut. :)

Jälkeen päin olo oli hieman hutera, koska en ollut syönyt ja verta niin paljon ottivat, eli jotka muut menevät tähän rasitukseen niin kannattaa ottaa evästä laukkuun ettei tuu tilannetta ettei jaksaisi kotiin asti... aika meni ihan ok.

Nyt hyvän ruoan ja tunnin päikkäreiden jälkeen olo on taas normaali! :) vauvakin sai potku kohtauksen kun sai ruokaa!!!

Ai niin ja lisäksi kyllä oli mahottomat mieliteot kaikkeen ruokaan eilen illalla, kun ei enää mitään saanut syödä ja janokin vaivasi kun en saanut ottaa juotavaa!!!
 
jaahas... nyt loppu tältä neitiltä suklaan syönti ja muutenkin katsottava mitä syön :) tuli soitto neuvolasta että sokerin seurantaan pitäisi ruveta kun parit arvot pielessä oli... kuulemma raskaus ajan diabetes lisää lapsen kasvua, enkä haluais esikouluikäisen kokoista lasta synnyttää.. :) he...
 
Samoin täällä täytyy alkaa kattoo mitä syödää.. paastoarvo oli ainut mikä oli pielessä. ja seki sen verran että raja on 5.5 niin mulla sattu olee just sen 5.5. huomen soitan terkkarii ja haen sen vempaimen millä mitataa verensokeria. No kävin myös tänää neuvolalääkärillä ja sain 2 vk saikkua, koska kohdun ulkoinen suu (vai mikä lienee olikaa) oli pehmentyny ja hieman auki. Nyt loppu mässäily ja liikkuminen :D 2 viikon päästä sitte katotaa uudestaa et onko avautuminen rauhottunu. Nii ja painoo tullu taas kivasti ja verenpaineet noussu..  eli ei alkanu päivä kamalan hyvin [:D]
 
Voi ei... mulla varmaan kans tulee sama tuomio ens viikolla, apua!... vois ainaki niin olettaa kun olen tähän asti melko surutta herkkujakin popsinut.

Millainen on se verensokerien seurantalaite? ilmeisesti siis sillä otetaan joku verinäyte joka päivä?? monesti päivässä??? [&o][&o][&o] Ehtisköhän vielä viikon tiukalla sokerittomalla dieetillä vaikuttaa noihin arvoihin vai onko se vaan itsensä huijaamista? [X(]
 
ALKUPERÄINEN: rozie

Sadepilvi: Joko teillä on ollut se seurantaultra? 


Noup, ens viikon keskiviikkona vasta. Onkin jänskä viikko, ensin ultra ja sitten sokerirasitus, toivottavasti tulis kivoja uutisia molemmista :)
-Niin ja sitten vielä oulun mammojen treffit, siellä nyt varmasti onkin oikeasti mukavaa :)
 
sokerinseuranta laite on ihan normi verensokeri mittari. neulalla pistetään reikä sormen päähän ja sitten eka tippa pyyhitään pois ja toisesta veritipasta otetaan näyteliuskaan veri.... Mittari ilmaisee sitten verensokeri arvon, joka kirjataa ylös.

Sadepilvi: taitaisit vaan huijata itseäsi :) ja tuskin haluut jättiläistä synnyttää... :) he. no en mä tod. tiedä miten paljon diabetes lisää vauvelin kasvua mutta jos ajattelen itseäni niin vauvelin kasvukäyrän mukaan raskaus on tällähetkellä kaksiviikkoa edellä koska lapsi on sen verran suuri. Voihan se johtua ihan normaalista kasvupyrähdyksestäkin joka tasaantuu jossain vaiheessa, mutta en kyllä enää tahdo edesauttaa liika syömisellä jotta lapsi kasvaisi yhtään ylimääräistä :)

"ennen vanhaan" on jo ilmeisesti tiedetty että äidillä on ollut sokeritauti tai raskausajan diabetes jos lapsi on ollut syntyessään suurikokoinen...

Mutta voihan nenä... oli kivaa kun söi suklaata ja muutakin makeaa niin vauveli aloitti potku harjoitukset... ompahan sitä terveellistäkin makeaa olemassa... :) Ja onhan se helpompaa syödä terveellisemmin ja säännöllisemmin kun huomenna alkaa työt taas pitkän saikun jälkeen... on kyllä ihana palata töihin kun ei kotona mitään tekemistä ollut.
 
heips kaikille. mä vaihdoin paikkakuntaa eli nyt asun turussa ja kyllä neuvola huononi kummasti... olen nyt kaksi kertaa käynyt täällä ja viimeksi pyysin jos voisi hemoklopiinin mitata kun olen kanssa ollut todella väsynyt koko raskauden ajan ja eka neuvola käynnillä viimeksi mitattu, antoi lähetteen labraan!!! eikö ole omituista ettei pysty mitaan sitä neuvolassa.[&:].. yksi pisto sormen päähän. nyt joudun odottamaan monta viikkoa että saan tietää onko alhainen..
 
no on kyllä aikass outoa ettei heillä ole siellä mittaria... jopa mun pikku paikkakunnalla on kyseinen laite...
 
Tänään oli neuvola lääkäri. Ja taas vaihteeks eri neukku täti. No seuraava tuleekin sitten tohon uuden asunnon alueelle että josko siinä pysyis vaikka se sama ees pari kertaa.. Ultrattiin ja tehtiin gyne tutkimus ja kaikki ok. Lääkärin kanssa vaan naureskeltiin että vasen munajohdin kokonaan pois pelistä ja ehkäsyrengas ollu ja silti rv26 menossa [:D] Sokerirasituksen tuloksetkin hyvät.

Ainut vaan että kun mulla on AB- veriryhmä niin pitää ottaa nyt verikoe ja 1kk ennen synnytystä ettei oo mitään vasta-aineita veressä niin mullahan nyt sen sokerirasituksen jäljiltä, joka oli siis tiistaina niin kyynärtaipeet niin ruvilla ja mustelmilla ettei se saanu otettua sitä verikoetta. Tosiaan tosi hyvin piilossa olevat suonet ja nekin vielä pakenevat niin mulla on yksi kohtaa mistä sitä verta melko varmana saa (sekin silmät kiinni ja tökkää menetelmällä) ja loput onkin sit ihan mäihää..Meinas ensin pistää jonotuttamaan laboratorioon mutta sanoin että jos ei kiire oo niin ootellaan et paranee ku ei houkuta yhtään mennä sinne jonottelemaan kaikkien tautisten ihmisten keskelle 3h.. hyi inha paikka. Sit sovittiin et varaan ajan parin viikon päähän tohon uuteen neuvollaan ja kokeillaan josko ne suonet ois jo vähän kivemmalla päällä. En kyllä oikein tajua miks niitä pitää ees tutkia nyt jos ei kerran mitään voi tehdä vaikka vasta-aineet olisikin niin jatkotoimenpiteet tehdään vasta synnytyksen jälkeen niin miks niitä nyt pitää niin kovasti tutkia. Käskin nyt miehen kysymään äitiltänsä sitä veriryhmää että jos mieskin ois negatiivinen niin sit tuskin on ongelma..
 
Basura: Mullakin on tuo Rh- ja oon löytänyt Terveyskirjaston sivuilta ihan seuraavan infon:

"Rh-negatiivisilta synnyttäjiltä tutkitaan vasta-aineet kolmasti raskauden aikana, ja jos niitä esiintyy, on näytteitä otettava kuukausittain. Mikäli vasta-ainemäärä verinäytteessä kasvaa, on synnyttäjä lähetettävä yliopistollisen keskussairaalan äitiyspoliklinikkaan jatkoselvittelyihin sikiön mahdollisen anemian havaitsemiseksi."

Tsekkaa, jos kiinnostaa:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00130&p_haku=rh-negatiiv*
 
iih..no voi miten kiva! ihmetteli neukku täti että oonko saanu rokotteen sen kohdunulkoisen jälkeen mutta kai ne sairaalassa on tollasia tutkinut? no toivottavasti ei oo mitään ongelmia kummallakaan. Pitäis vaan selvittää että mikä on toi miehen veriryhmä niin sais jotain osviittaa mut kukaan ei muista mikä se on.. Kaikkee kummallista sitä pitääkin olla keksitty.. 
 
Pitkästä aikaa asiaa rakenneultrasta... tai ainaki siinä selvinneestä asiasta.

Miten muilla istukan sijainti? Mulla kohdun etuseinämässä ja kohdunsuun päällä. Ultrataan muistaakseni rv 30, onko lähtenyt siirtymään. Normaalisti kuulemma nousee kohdun kasvun mukana. Vain 1% jää minua ultranneen lääkärin mukaan kohdun suun päälle tai marginaalialueelle.
 
Itsellä on istukka takaseinällä selkärankaa vasten. Sen takia oon tuntenut liikkeet tosi aikaseen.
Itellä on neuvolalääkäri ensi viikon tiistaina. Katotaan mitä ne siellä sanoo ja tekee.
Voi ku ne ultrais mutkin ihana olis nähä pikkuinen, kun basurallaki oli ultrattu, sama neuvola kun vielä on. Kerron sitten kuulumisia.
 
Takaisin
Top