Ultra- ja neuvolahöpinät

ALKUPERÄINEN: basura
...

Mies jo mietti että missä vaiheessa sitä vauvaa piikitetään että hän ei halua että siihen mitään uutus juttuja laiteta niin se varmaan koko sairaalassa olo ajan vahtaa mitä sille vauvalle tehään ja hyökkää hoitajan kimppuun kun näkee piikkejä vauvan lähellä [:D]
...

 
Kyselin jo neukkutätskyltä ja sanoi, ettei siellä synnärillä vielä mitään piikitellä - vähän samaa huolta oli ilmassa ;)
 
Aion kyllä selvitellä niistä vanhoista perinteisistäkin kaikki elohopea ym. sisällöt ennenkuin annan vauveliin mitään tykitellä. Sama koskee näitä influenssarokotteitakin: Niissä ollee kanssa elohopeaa.
 
On hyvä muistaa myös, että parasetamoli (josta myöskin on kiistelty viime aikoina...) saattaa alentaa rokotteiden tehoa - tästä esim. terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla, missä muutenkin noista rokotteista. Aika propagandistiset sivut tosin - aivan epäasiallisia kommentteja esim. liittyen tuohon rokotteiden elohopeaan: "Rokotteen elohopeamäärä on lisäksi niin pieni, että enemmän elohopeaa saa esim. kala-ateriasta." -Justiinsa: puhutaan kuitenkin ihan eri yhdisteistä, joten olisi sama kuin puhuttaisiin samassa lauseessa ranskalaisten perunoiden ja keitettyjen perunoiden terveysvaikutuksista vain siksi, että molemmat perunoita - vaikka tiedetään, kumpi suositeltavampi vaihtoehto.
 
Minusta jo se, että EMEA (European Medicines Agency) suositti v. 2000, että lasten ja erityisesti vastasyntyneiden rokotteissa tulisi suosia elohopeattomia vaihtoehtoja, on sellainen asia, mikä pistää miettimään. Suomessakin niiden tilalle otettiin vähemmän haitallisia rokotteita, mutta nyt esim. Pandemrixin myötä ollaan hissukseen taas käytetty - kaksinaismoraalia, sanon minä ja menee keskustelun asteelle "yhteisön-etu-suhteessa-yksilön-etuun" ja nyt sitten hyssytellään aiempia suosituksia... Ja edelleenkään ei ole tutkittu pitkäaikaisesti näiden rokotteiden vaikutuksia raskaana oleviin naisiin ja sikiöön, kuten ei ole myöskään saatu taltutettua tutkimuksin keskustelua rokotteiden yhteyksistä lasten autismiin, narkolepsiaan ymymym... Selkeästi näistä ei tiedetä riittävästi, mutta kun muutakaan ei ole tarjolla, niin käytetään niitä - onhan sitten koemateriaalia kun isoja joukkoja altistetaan... Itse en halua olla tässä etujoukossa tämän osalta.
 
Omalla kohdalla päätös on helppo: Koskaan ei ole tullut minulle mitään flunssia ja sikoja, ei myöskään miehelleni, vaikkei ikinä olla infl.rokotuksia tai sikapiikkejä otettu. Sen sijaan esim. äitini joutui flunssapiikin jälkeen sairaalaan "sivuoireiden" takia ja sai sen jälkeen elämänsä flunssan, kesto 1kk...
 
Minusta nukkan kommentti on hiukan asetelmallisesti outo ("...Ajatellakko vain itteensä vai myös vauvaa? ...") - Kun jätän ottamatta, ajattelen myös vauvaa. Neukkutätskyt ja muut terveydenhuollon ammattilaiset on terästetty aimoannoksella omaa mielipidettä ja julkisen terveydenhoidon yhteisöajattelullista propagandaa. Kannattaa selvitellä mieluummin itse asioita ja kuunnella kriittisesti em. tahojen neuvoja.
 
Huomasin myös, että aiemmin keskusteltuun veren rh-negatiivisuuteen liittyen löytyi yhteyksiä tähän tiomersaaliin - wikipediasta: "... Elohopealle altistuneiden lasten merkittävä elohopean lähde ovat tietyissä tapauksissa olleet äidit. Elohopealähteitä ovat olleet hampaiden amalgaamipaikat, joiden käyttö tosin nykyisin on vähäistä, Rh-negatiivisille äideille raskauden aikana annettu tiomersaalia sisältänyt Rho D -immunoglobuliini..."
 
Huoh. [&o]
 
Niin, antaahan rokotus suojan vauvalle 6kk eli näin ollen ajattelen myös vauvaa!! Eli jos ei ite ole koskaan mitään ottanut ja ei koskaan ole mitään saanut ja tämän perusteella ei ota niin nythän mukana on vauva eli nyt ajattelen myös vauvaa!!

Ja vielä tuosta elohopea asiasta, tässä suora lainaus thl:sen sivuilta: Kausi-influenssarokotteessa ei myöskään ole säilytysaineita, kuten elohopeaa.

Tämä on niin jokaisen oma asia ja valinta. En tuomitse ottajia enkä ei ottajia. Mutta en myöskään väitä että ei voisi tulla jälkijuttuja mutta myös on valtaosa joille ei mitään tule. Enkä "pelottele" muita sillä että piikissä on viimevuoden tapaan lisäainetta mikä aiheutti ne ja ne edellä mainitut oireet mistä täällä on tuotu esille sekä elohopeaa koska tämän vuoden piikissä niitä ei ole!
 
Mutta kuka sen 100% tietää että sitä ainetta ei tässä piikissä ole mikä sivuoireita on aiheutettu?! Koska ei tiedetä vielä että mikä (liittyykö edes siihen rokotteeseen vai siihen itse tautiin? ) oireet on aiheuttanut? Tutkimukset valmistuvat vasta 2011 puolella joten miten ne on voinut selvittää että tämä ainesosa on se mikä oireita on aiheutettu kun koko tutkimus oireitten johtumisesta ei ole lähelläkään valmis? En nyt väitä että itse olisin oikeassa tässä asiassa mutta eikö ole maalaisjärjellä ajatellen hiukan outoa? Itse en luota siihen että joku neukku täti sanoo et tää on nyt vaaraton...olihan se alkuperänenkin rokote vaaraton, mutta kappas kummaa kuinka kävikään.. Eikä ole muuten ensimmäinen kerta kun keksitään että ei se rokote ehkä niin vaaraton olekkaan. Eikä varmasti viimeinenkään.

Ja jos itse sairastun esim kausiflunssaan, mulle tulee vastustuskykyä siitä mitä taas sit siirrän viimestään maidon kautta lapseen. Mielummin itse teen niin kuin siirrän kaiken keinotekoisen kemikaali paskan siihen vauvaan. Eli ajattelen itseäni ja vauvaa tällä päätöksellä. Ihmettelin myös että miten kun verensiirto tehtiin ja hemppa oli todella alhaalla niin lääkärit miettivät päivän antavatko lisää punasoluja vai nousisiko pelkillä rautavalmisteilla. Lääkäri totesi että parempi kokeilla riittääkö rautavalmiste (nuorille terveille yleensä riittää) nostamaan hemppaa koska aina kun pistetään vierasta ainetta kehoon siinä on riskinsä..Ihmettelen vaan että eikö veren punasolut ole aika "luonnollista" ainetta verrattuna esim rokotteiden aineisiin.

Kohta rupee menee nyrkkitappeluksi tämä asia mutta oon kyllä rodukkan kanssa samaa mieltä että "Kannattaa selvitellä mieluummin itse asioita ja kuunnella kriittisesti em. tahojen neuvoja. " Tosin esim nettikään ei ole mikään luotettavin tiedon lähde mutta itse ainakin se ohjelma kuittasi mielipiteeni siitä sikapiikistä että mielummin hoidan viikon sairasta lasta kotona kuin katson kun 5v. rupee näkee kaiken maailman harhoja, on kyvyttön elää normaalia elämää ja kehittymään normaalisti. Vain ja ainoastaan sen takia että pelkää kuitenkin normaaliin influenssan verrattavissa olevaa tautia. Koska kukaan ei voi tällä tutkimuksella vielä sanoa että näin ei todellakaan tule käymään. Vaikka kaikki viranomaiset kuorossa sen laulaisi niin en usko ennenkuin on edes koko tutkimus tehty. Mutta tietoa saa ja vaikka mistä mutta kaikkia kriittisesti pitää tulkita ja itse sitten päättää mikä on uskottavaa ja mikä ei.

PLUS luonnolla on syynsä miksi se tekee näitä kulkutauteja.. Meitä on liikaa! Luonnon varat loppuu koska me kulutamme liikaa jo pelkästään sillä että meitä on paljon enemmän maailmassa kuin pitäisi olla. Syntyvyys kasvaa, ihmisen elinikä pitenee ja keksitään hoitoja vakaviin sairauksiin ja esim kulkutauteihin. En todellakaan tahdo että oman lähipiiriin kuuluva olisi "luonnon karsinnan uhri" mutta toisaalta luonto keksii keinot muulla tavalla sitten karsia meitä täältä pallolta. Kunnes lopulta ei auta enää mikään ja pitää possauttaa koko pallo.. no nyt meni ehkä vähän överi pöveriks mut hippi on aina hippi [:)]
 
 
Jep,asia tuntuu hippasen paisuvan! Mielipiteitä on on just niin monta kuin meitäkin,ei ole oikeeta ja väärää ja jokainenhan itse päättää ja jokaisella oikeus mielipiteeseen! [:)]

Juu,tutkimus on kesken siksi ei ole uskomusta kumpaakaan suuntaan, ei siihen että onko se just se aine eikä myöskään siihen että onko yhteyttä että tämä ko. rokote olisi mitään aiheuttanut. Tokihan asiaan liittyvä pelottelu kuuluu asiaan ja nostetaan esiin ne tapaukset mitkä järisyttä. Vaikka n.10% rokotuksen saaneista on saanut siitä jotain.

Viikonloppuja kaikille [;)]
 
Tänään oli taas neuvola. Tirriäinen kasvaa tasaisesti keskikäyrällä, oikein naurattaa miten SF-mitta voikin mennä niin viivan myötäisesti. [:D] Paineet oli ok, pissa puhdasta, vauvan sydänäänet hyvät ja paino on taas kääntynyt nousuun. Juteltiin neuvolantädin kanssa noista kahdesta käynnistä Kättärillä ja oli kovasti sitä mieltä, että mun pitäis jäädä nyt sairaslomalle ja yrittää levätä loppuraskaus, koska muutoksia eli lyhentymistä ja pehmenemistä on tapahtunut ja supistelut voimistuu pienestäkin rasituksesta. Menen ylihuomenna juttelemaan lääkärin kanssa siitä, mitä mun kannattaa tai ei kannata tehdä, että vauva ei syntyisi ennenaikaisesti. Lisäksi juteltiin vähän synnytyksestä ja mun mielialoista. Influenssarokotteesta ei oo mulle puhuttu mitään. 
 
ALKUPERÄINEN: nukka

Jep,asia tuntuu hippasen paisuvan! Mielipiteitä on on just niin monta kuin meitäkin,ei ole oikeeta ja väärää ja jokainenhan itse päättää ja jokaisella oikeus mielipiteeseen! [:)]

...

 
Juuri näin. En tarkoittanut nukka kommentillani ("Minusta nukkan kommentti on hiukan asetelmallisesti outo") sitä, että olisit väärässä, vaan sitä, että tuleva äiti saattaa myös ajatella vauvaansa siinä tilanteessa, kun jättää rokotteen ottamatta. Tässä asiassa nimenomaan tarkoitin sitä, että selvitellään itsellemme tärkeät pointit asian suhteen ja tehdään sen pohjalta niin itseämme kuin vauvojakin kohtaan oikeat ratkaisut, oli päätös sitten ottaa eli ei :)
 
Suze: Tai sitten sun neukkutäti / -lääkäri osaa ne käyrät varmasti ulkoa ja mittaamalla vain "sovittaa" sun massun sf:n sopivaksi eli että mittatieto ei välttis oikeasti ole juuri se sovitettu cm-mitta, vaan antaa kaikille korttia lukeville tiedon, että täällä massussa ei ole mitään hälyyttävää sf:n osalta [;)] Mikä on hyvä [:)]
 
minulla oli viime yönä sairaalassa käynti kun meni ilta miehen kanssa taistellessa, niin ku ihan kirjaimellisesti taistellessa... liikkeitä ei tuntunut taistelun jälkeen mitään ja huolestuin... käväsin sitten tk:lla jossa lääkäri kuunteli sydän äänet ja liikkeitäkin sanoi että on, mutta laittoi kuitenkin tuonne kys:iin että ultraavat vielä... pikkuinen rupesi kuopioon päästyään temmeltämään ihan urakalla... sanoivat että kaikki on kunnossa ja syke oli 140- 180 välillä.... välillä juoksi tosi kovaa... kasvua oli tullut viikossa 300g ja 2150g oli nyt paino arvio... viikkoja siis 32+3.

mulla on nyt energiat ihan nollassa itkettää vaan ja mikään ei kiinnosta, torstaina vasta seuraava neuvola käynti ja sinne asti pitäis jaksaa... mies lähti töihin ja niin haluaisin sitä halata ja pyytää anteeksi ja olla halattavana... ei vaan jaksa... varmaan osittain syksykin väsymyksen saa aikaan ja se että loma alko eikä ole ns. säännöllistä viikko rytmiä.. kuitenkin se työ tasapainotti elämää melkoisesti... mistä saisin ajatukset muualle että piristyisin hiukan.. :) onkohan uiminen sallittua kun kohdun suu sormelle auki alkupäästä... eihän sinne mitään pöpöjä pääse.. :) vois rentouttaa... mutta en kehtaa kyllä bikineitä päälle laittaa kun tunnen olon niin rumaksi mahani kanssa kun noitakinarpia on ihan kiitettävästi tullut... onneksi kohta on joulu ja sitten koko aika synnytys lähenee... ja tulee kevät ja aurinko paistaa... kyllä se tästä...
 
lucky87, en halua louata sinua, mutta haluaisin, että mietit asioita. Haluatko oikeasti kasvattaa lapsesi miehen kanssa, jonka kanssa joudut taistelemaan?

ALKUPERÄINEN: lucky87

miehen kanssa taistellessa, niin ku ihan kirjaimellisesti taistellessa... liikkeitä ei tuntunut taistelun jälkeen mitään ja huolestuin...

Kuinka uskallat?

Edit: enpä osannutkaan lainata sujuvasti eli "Kuinka uskallat?" on minun sanomaa -Wii
 
Pakko kyllä yhtyä Wiin huoleen. Jokainen tietenkin tuntee oman suhteensa parhaiten ja mehän saadaan täällä varmasti kuva vain niistä huonoista hetkistä kun tänne saa ja pitääkin purkaa pahaa oloaan, mutta aika kauhunsekaisin tuntein olen lucky seurannut kirjoituksiasi... 
 
Onko luckylla siis ihan kirjaimellisesti taistelut kotona..? Aika pelottava tilanne jos joutuu vähän jo pelkää syntymättömän lapsen puolesta. Jokainen kuitenkin tekee oman päätöksen.


Tänään oli neuvola käynti, viikkoja 29+3. Pissa oli puhdas ja hemppa noussu taas korkeammaksi (133). Kaveri viuhtoi aivan kauheasti sydänääniä kuunnellessa ja syke oli yli 140 ja oli ilmeisesti myös raivotarjonta. Kaveri onkin nykyään keksinyt että on kivaa tulla tuohon oikean rinnan alle pyörimään niin että mulla on mahdollisimman epämukava olo istuessa. SF-mitta siirtyi vähän yläkäyrän alapuolelle [:)]
Paino oli sen sijaan noussu vähän liikaa (sen siitä saa kun ei pysty kauheasti liikkuu kun supistelee..), pitää vahtia paremmin mitä suuhun laittaa. Kiva kun just nyt on kaikki jouluherkut oikein tyrkyllä..
 
ALKUPERÄINEN: lucky87

minulla oli viime yönä sairaalassa käynti kun meni ilta miehen kanssa taistellessa, niin ku ihan kirjaimellisesti taistellessa...
...

 
Pakko yhtyä Wiin ja rozien huoleen. Mitä tarkoitat taistelulla - kovaa sanaharkkaa niin että adrenaliinit piikittää, vai jotakin muuta? Sen tiikeribalsamijutun muistan, mutta ei kai enää mitään sen suuntaista? Miehesi täytyy myös ymmärtää ottaa jossakin määrin enemmän takapakkia kuin aiemmin, koska tunteenpurkauksia voi tulla raskausaikoina spontaanimmin, mutta toki taisteluissa on aina vähintään kaksi osapuolta. Nyt kun osapuolia onkin kolme, tulisi molempien teidän pitää huolta siitä, että se kolmas ei jo tässä joudu kärsimään sellaisesta, mille on ihan syytön. Eli mieti ja huolehdi ensin itsestäsi ja tee päätöksiä sinun ja vauvasi kannalta - tässä vaiheessa ei ole paikallaan enää ottaa riskejä minkään suhteen - varsinkin kun nyt huomasit mitä tuo miehesi ja sinun välinen tilanne sai masussa hetkellisesti aikaan. [&o]
 
Voimia ja jaksamista!
 
onneksi kaikki oli hyvin ultrassa ja tänään liikkunutkin jo paljon ja uimassakin vauvan kanssa käytiin... teki muuten ihan sika hyvää!!! torstaina olis taas yhteinen neuvola aika jossa taidetaan jälleen keskustella parisuhde asioista... sen jälkeen vakavasti harkitsen pois muuttoa kun ei mies itse siihen pysty vaikka niin monesti jo eroamisella uhkaillut ja aikoi eilenkin että tänään hän etsii asunnon ja muuttaa pois.. mutta niin ottaa luonnon päälle lähtee... nainen on se jonka pitää lähtee häntä koipien välissä... että näin... en jaksa miettiä enää... pitää mennä jattomaan sex and the city 2 ja mässyä syömään jos vaikka vähän ajatukset pyöris välillä muualla...
 
Tsemppiä Lucky!!! Osaat lopulta tehdä oikean päätöksen sinun ja vauvan parhaaksi! 
 
Viides neuvola takanapäin ja vauvalla kaikki hyvin mutta pissasta löyty valkuaista, verenpaineet oli onneksi normaalit.
Käski soitella heti neuvolaan tai synnärin päivystykseen jos olo alkaa heiketä että onko kyseessä raskausmyrkytys.
Kauhukuvat vilistää silmissä jos joutuisi viettää pari kuukautta vuodepotilaana :S Mut mitäpä sitä ei pienen eteen tekis.
 
terveisiä mammalomalta [:D] simmonen pääsi alkamaan tänään [:D] [:D]

Viime perjantaina oli neuvola ja jo oli neuvolatätönenkin taas hivenen ihmeissään. Sälli on vaan ja ainoastaan poikittain/seljällään vattassa ja tuossa asennossa se EI TOD tule ulos alakautta. Neuvolatätsyn uralle ei vielä ole sattunut yhtään tälläista vallan poikittain olevaa.. Kohdunpohjanmittakin nyt sitten pompsahti vaakasuoraksi kun sällihän tietenkin kasvaa pituutta poikittain tuolla vattassa eikä siis siinä 'normaalissa' pystyasennossa... Huomennahan meillä on taas tarkistelu ultra Mikkelissä että selvinnee taas jotain. Neuvolatätsy 'pelotteli' joulusuunnitelmien uusiksi laitolla kun todennäköisesti tarkistellaan tilannetta ultralla taas joulunalusviikolla ja kun L.A olis 18.1 niin jos mennään suunniteltuun sektioon tuon asennon takia ja ottaen huomioon sällin 'valtavan' koon niin eihän sitä sektiota voida kovin pitkälle tammikuuhun venyttää [8|] nooh, mut turha ressata kummemmin ennen huomista tiirailua..
 
Tänään aamulla kävin neuvolassa tarkastamassa verenpaineet ja pissi katottiin niillä luiskilla, kun vloppuna huomasin että jalat ja kädet tuvonneet aikalailla, naamaki vähän. Sormet on ihan kauheet nakit, kihlasormus lähti väkisin pois, eikä uskalla enää laittaa takasi. Että paineet oli hyvät, samat kuin viime neuvola käynnillä, mutta proteiinia oli vähän. Neukkutäti anto niitä liuskoja kotiin että parina aamuna katon että miltä näyttää. Jos vieläkin on niin näytteenottokeskukseen antaa pissanäyte.
Onneksi ei oo raskausmyrkytykseen viittaavaa ainakaan, ja toivotaan ettei tuukkaan.
Ihan säikähin ku siellä puntarissakin kävin niin parissa viikossa tullut aika paljon enemmän painoa. Viikkoa kohen +780g. Aikasemmin ollut jotain +200-300g. Mutta eipä neukkutäti siitä mitään sanonut kuitenkaan.
Ensi viikolla normi neuvolakäynti.
 
Jos olette kiinnostuneita raskauteen liittyvistä tutkimustuloksista niin suosittelen käväisemään myös Lääkärilehden nettisivuilla (pistäkää hakusanaksi raskaus):

http://www.laakarilehti.fi/

Nämä uutiset lienevät jonkinlaisen seulan läpikäyneitä. Melko vaikea meidän tavallisten ihmisten kuitenkin on päätellä, mitkä tutkimukset ovat laadukkaita/luotettavia ja tulkita kaikkea tarjolla olevaa tietoa. Itse yritän luottaa siihen, että terveysviranomaiset osaavat sen homman paremmin kuin minä [:D]

Se EMA:n viimeisin lausunto Pandemrix-rokotteen ja narkolepsian mahdollisesta yhteydestä löytyy täältä:

http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp?curl=pages/news_and_events/news/2010/09/news_detail_001120.jsp&murl=menus/news_and_events/news_and_events.jsp&mid=WC0b01ac058004d5c1


Lucky87:lle voimia.
 
onpa outoa epelation että sulle puhutaan jo sektiosta.. vai oliko sulla joku erityis syy miks sälli on "niin" iso? Itelläni noilla viikoilla kokoajan oikeestaan pirpana istunut ja oli pari viikkoo poikittain niin neukku täti vaan sano et rv33 eteenpäin yritetään sitä hätistellä oikeinpäin. Nyt viimeks olikin jo sitten pää alhaalla. Et eiks ne sulla yritä "Hätistellä"? en tosin tiedä miten se ees tapahtuu mut kuitenki [:)]

Hyvä lucky87 että teillä kuitenkin tilanne selvitteillä.. Erot ei oo kyllä hääppösiä muutenkaan saatika nytten.. Voimia!
 
Basura: vissiinkin 'suku velvoittaa' sällin olemaan iso ja mä toisaalta itse hoikka sekä kapealantioinen.. Mä ollut syntyessäni sen reilu neljä kiloa ja puolisen metriä ja tuo sällin isukki ollut 55 cm ja viis ja puolkiloa [8|] sekä luultavasti mulla kohdun rakenne/ endo kasvustoja niin ettei luultavasti enää edes sopisi kääntymään.. Mut huomenna ollaan viisaampia [:)] toisaalta mulle kyllä kelpaisi suunniteltu sektiokin eikä mitään puolentoista vuorokauden punnerruksia mihin äiteeni aikoinaan joutunut..
 
Takaisin
Top