Ultra- ja neuvolahöpinät

Neuvolassa tänään käyty.
Hemot pysyneet samassa, samoin paineet, sf-mitta on nyt 30,5 cm. Kirpun sykkeet oli 135 ja liikkeistä tuli kaksi plussaa. Paino oli 69,7, että 9 kiloa tullut lähtöpainosta. Turvotusta vähän.
Tänään neukkutäti kyseli perheväkivallasta kun ei ollut Antti mukana, täytin semmonen lapun ja keskusteltiin asiasta. Muutenkin kyseli tuntemuksista vanhemmuudesta, synnytyksestä jne. Tuumasi sitten että kuulostaa siltä että tulevalla vauvalla on tasapainoinen perhe [:)] Toivotaan niin että on! [:)]
Parin viikon päästä uudestaan.
 
Mites ne neuvolassa teillä tekee noita painoarvioita lucky87? Ei se meillä ainakaan oo koskaan vielä painoa arvioinu, kunhan kopeloi että miten päin se mahtaa olla, sit mittaa mahan koon ja kuunnellaan sydäntä. Ainoat painoarviot on tulleet ultrassa ja ne nyt ei vielä kerro mitään syntymäpainosta. Yllätykseksi jää kuinka iso möllykkä sieltä pullahtaa.

No, mulla tiistaina 33+0 oli kaikki neuvolassa ok, painoa nyt tullut 14 kg lähtötilanteesta ja sehän vielä nousee, joulut ja kaikki herkut tässä edessä vielä [>:][X(] Sf oli 31,5 cm. Perheväkivallasta tai muutenkaan mistään perhekuvioista ei täti ole kysellyt ikuna mitään. Eikä se vieläkään maininnut sanallakaan mistään influenssarokotteesta! Enkä muistanut tietysti koko asiaa ennen kuin parkkipaikalla. Olin vähän kallistunut, että jos sitä mulle tarjotaan niin sitten otan sen.
 
Jee-jee... Yritin aamusella soittaa neuvolaan, mutta sielä on puhelimet kiinni. Vaihdoin naapuripitäjän neuvolaan (joka itseasiassa on lähempänä), niin sielä oli osattu laittaa viestiä vastaajaan, että ovat koulutuksessa tämän ja huomisen. Just niin mun tuuria!
 
Soittelin sitten lääkäripäivystykseen, kun aloin aamulla nähdä oikealla silmällä sumeasti. [:@] Olisin voinu pissiä siihen purkkiin neuvolan puolellakin. Näinköhän mun "kerää kaikki Pokemon-kortit" sarjani täydentyy vielä raskausmyrkytyksellä? Tähän asti on siis jo saavutettu:
 
-nesteytystä vaativa pahoinvointi
-verenpaineet lääkityksellä
-raskausdiabetes monipistoshoidolla
 
Raportoin iltapäivällä, mikäli päästävät minut vielä vapaalle jalalle...
 
Voi hitsi ninniw, toivottavasti ei sinulle raskausmyrkytystä tai muuta pukkaa! Kuulostaa että olet jo saanut ihan riittävästi näitä raskausajan vaivoja kokea. Mitä muuta oireita sulla nyt on ollut? 
 
Tällä hetkellä oireina siis oikean silmän sumea näkö. Sen pystyy kyllä tarkentamaan, mutta siihen menee aikaa useita sekuntteja ja siltikään en näe sillä yhtä hyvin kuin normaalisti.
 
Eilen illalla oli armoton päänsärky, joka lähti yhtä äkkiä kuin alkoikin. Verenpaineet oli silloin myös vähän kohollaan ja nappasin yhden ylimääräisen verenpainelääkkeen eiliselle. Turvotusta on jonkin verran, mutta sitä on ollutkin, siitä en ole niin huolissani.
 
Tsemiä ninniw!

Tänään oli istukan paikannusta ultrassa ja JEEEEE se on noussut reilusti marginaalialueen yläpuolelle. Eli alatiesynnytykselle ei löydy mitään esteitä. Oon niiiiiiin onnellinen! Vauva on asettunut pää alaspäin ja lääkärin mukaan ei enää nouse pois sieltä, koska niin tiukasti näyttää olevan. Painoarvio tällä hetkellä on 1600g ja jos tällä käyrällä pysyy ja laskettuna aikana syntyy, painoa olisi noin 3400g. Kaikki näytti edelleen normaalilta ja terveeltä. Ja ei ollu vaihtanu sukupuoltakaan[:)]

Sadepilvi, minua ei ainakaan enää sen kummemmin tutkita tai tehdä painoarvioita ultralla. Siis jos kaikki menee normaalisti. Oulussa ei kuulemma ultrata synnytystapa-arviossakaan. Eli ilmeisesti neuvolalääkärin ja -tätin mututuntumalla mennään.
 
Voi ninniw..saat vissiin sit kokea kaiken karmeuden tänä aikana! [:-] No jos sulle tulis sit semmonen helppo vauva.. [:)] Ite ku oon päässy niin helpolla niin varaudun henkisesti jo jotenkin tosi julmaan synnytykseen ja että pirpanasta tulee maailman haastavin vauva ja teini..

Mulla ne teki neuvolalääkärissä painoarvion.. Tai ku se on niillä jollain rv34-36? täällä jkl tosin ite kävin pari viikkoo aikasemmin kun hain sitä saikkua niin se samalla teki noi tutkimukset ja ultras. Sillon vauva oli jo yli 1900g <3 Ja kuulemma tekee sen lantion mittaus jutunkin mutta en tiiä millon ja miten ja missä kun ei oo ollu puhetta sen jälkeen.
 
Vapaalla jalalla edelleen... Kävin arvauskeskuslääkärillä, joka ei erottanu oikeaa vasemmasta. [:@] Sain lähetteen silmäpolille ja pääsin jopa pissimään siihen purkkiin, mutta sitä piti ite ruinata.
 
Proteiinit yhdellä plussalla. Tästä se lähtee... Viimeksi oli kyllä sokerit, mutta nyt on hoitotasapaino paremmassa jamassa, joten ne oli negaa. Soitin silmäpolille, kun se on auki täällä vaan kolmeen, mutta ne oli sitä mieltä, että mun pitää mennä yhteispäivystykseen ja kirurgian erikoislääkäri kattoo tuon silmän vielä. Huomenna sitten uudestaan silmäpolille, jos se ei ole akuuttia. Jos on akuuttia hätää, niin sitten lähden Ouluun.
 
Äitipolillekin olin yhteyksissä ja hekin olivat ehdottomasti sitä mieltä, että silmät pitää tutkia tämän takia perinpohjaisesti. Epäilivät, että jos kyseessä on lasiaisirtauma, kuten arvauskeskuslääkäri epäili, niin en synnytä alakautta. Mahdollista myrkytystä silmälläpitäen on siis ehdottoman tärkeää tutkia, että voidaanko synnytys hätätilassa käynnistää (=voinko ponnistaa) vai mennäänkö sektioon. Hyvä, ei mulla muuten päänsärkyä ollukaan! [:@]
 
Tässä siis se mun lääkärivapaa viikkoni... Mä oon muuten käyny näiden kaikkien pikkuhauskuuksieni kans äitipolilla kerran viikossa. Heti ku jää yks viikko väliin paremman hoitotasapainon löydyttyä, niin eiköhän jotain uutta hauskuutta pukkaa. Meidän P-P:llä on kokoarvio melkeen joka viikolta lääkärin ultraamana. [&:] Ette edes halua tietää, mitä se tulee maksamaan, kun siihen päälle lisätään vielä verenpainelääkkeet, joista ei saa Kela-korvausta ja kahdenlaiset insuliinit, joista saa Kelan peruskorvauksen 42%... (ne on silti törkeän kalliita)
 
TÄMÄN ON PAREMPI OLLA KILTTI JA HELPPO VAUVA! Niin, ja mieluusti terve! Alkais olla lääkärireissuja ihan tarpeeksi...
 
Viimeinen kasvukontrolliultra käyty, nyt kun kilppariarvot tasaantuneet ja vauva täydellisen keskikäyrällä kasvaa, niin lääkäri ei nähnyt enää mitään syytä ultrata :)
Poika painaa n 2,5 kg nyt, viikkoja siis 34. Laskeutunut ja kiinnittynyt, niin kovasti teki hengitysharjoituksia ettei meinannut napanuoran valtimosykeitä kuuluviin :D

Tänään neuvola, omat arvot pysyneet hyvinä. Mulle on raskauskiloja kertynyt jo 18, 9 kg, eli alkuperäsestä 60 kg siirrytty melekin 80 kg... Kaikki on tuntuneet kyllä vatsaan kerääntyneen, muuten olen aikalailla samankokoisena pysynyt. Tissit on heilahtanut koosta 75 dd kokoon 75 h :D Kävin halemassa hyvät imetysliivit.

Neukkulassa jutskaillaan jo imetyksistä ja muista. Kolmen viikon päästä tuo poju olisi ihan täysiaikainen, eli jokainen päivä on nyt uusi ihmetys että vieläkös siellä viihdyt :)
 
Ja yhteispäivystyksessä käyty. Jos paikallisen arvauskeskuksen poju ei erottanu oikeaa vasemmasta, niin yhteispäivystyksessä kirurgian etupäivystäjä ei osannu muuta suomenkielistä sanaa ku hyvä... Tunnen siis olevani oikein hyvissä käsissä. Reissun ainoa ilo oli se, ettei mun tarvi huomena ajaa ite keskussairaalaan, ku sain taksilapun.
 
Ehkä se silmälääkäri sitten vihdoin viimein osaa ottaa jotain kantaa. Kolmas lääkäri, tosilääkäri, vai miten se sanonta meni?
 
VOI rähmä ninniw!! Kaiken näköstä kivaa tähän näköjään voikin liittyä [:-] Ja siis aivan ihanan kuulosia lääkäreitä! On varmaan kiva käydä näinkin "vähäpätösen" asian kanssa noin "pätevien" tohtoreitten luona.. No ehkä se kolmas sen toden sanoo..toivotan onnea! Mutta aina voit aatella et kohta tää vaihe on ohi ja pääset nauttimaan siitä rauhallisesta unelma vauvasta [:)]

Origolle vissiin pikkuset imetysvälineet suotu sitten [:-] Voi oikeen ite ees käsittää ku ite hinaan sitä b-c väliä [:D] Alkaako selänpäälle käymään? Sais nää mun utareet tästä kyllä vielä vähän turvota ennenku kuuluu piuhf! ja ne kutistuu taas entisiin mittoihin...ois kiva ku kerrankin ois semmoset kunnon tissit, ku on iso pyllykin niin ois kiva jos ois sit suhteessa pyllyyn käyvät tissit [:)]
 
ei käy selän päälle, ei oikeastan tuo mahakaan, ja iso maha tekee optisen harhan että tissit ei niin isot oliskaan...
Perintönä on kulkenut meidän suvussa isot ja maidokkaat tissit, toivottavasti minullakin, mahtavaa olis jos pääsis vielä maidonluovuttajaksi, jos sitä riittää ja lääkitys sen sallii.

Olen onnellinen että nuille kannikoille tulee vihdoin funktio, kun aiemmin ovat vaan olleet tiellä tai miespuolisissa turhaa huomiota herättävät kapistukset.
Mulla on toiveet korkealle etteivät paljoa rupsahtaisi imetyksen ja raskauden jäljiltä kun muutenkin ihon kimmoisuus on pysynyt mulla tosi hyvänä. Raskausarvista ei tietoakaan.
 
Hei taas! Pakko on kysyä että mistä Origo löysi imetysliivit? Oliko ihan normaali liike? Kun en yleensä tuota kokoa löydä muualta kuin erikoisliikkeistä. Ehkä imetysliiveissä on eri asia? [:)] 
 
ALKUPERÄINEN: Maarit86

Hei taas! Pakko on kysyä että mistä OrigO löysi imetysliivit? Oliko ihan normaali liike? Kun en yleensä tuota kokoa löydä muualta kuin erikoisliikkeistä. Ehkä imetysliiveissä on eri asia? [:)] 
 
Nyt on taas päivä keskussairaalalla takana. Sielä ei taida enää kovin montaa polia olla, joissa en olis vieraillu... [&:] Silmässä on ilmeisesti lasiaisirtauma, eli ei siis mitään vakavaa. Se on meillä kaikilla jossain vaiheessa elämää edessä, jos ikää piisaa. Neurologian puolella ei löytynyt mitään vikaa, osuin sormella nenään. [:D] Jos en olis raskaana, niin ne olis kuvannu tuon pollan, nyt tutkittiin kaulasuonet ultralla ja en ole vielä kalkkeutunut. [:D] Jos oireet pahenee tai jatkuu synnytyksen yli, niin sitten menee päävärkki kuvaukseen. (Löytävät pian sen mustan aukon tuolta mun korvien välistä.)
 
Täällä on myös yks mamma, josta tuntuu, että seuraavat utareliivit pitää tilata meijeriltä. Nyt on menossa Triumpheissa koko 80G ja jahka tästä tisseihin maidot nousee, niin... Tai oikeestaan mä oon sellanen lehmä jo nyt, että paita menee vaihtoon aika usein. Jos hoidan kavereiden pikkulapsia ja ne itkee, niin heti on paita märkänä. Samoin, jos kissa tulee köllöttelemään tapansa mukaan tuohon rinnan päälle ja lämmittää mukavasti...
 
Isoja imetysrintsikoita saa tilattua ainakin englannista kohtuulliseen hintaan. Omia kokemuksia ei (vielä) mistään puljusta ole, niin en voi suositella. Jenkkilästä ei kannata tilata tullien takia!
 
 
No hyvä ninniw et ei tuon vakavampaa..tosin pääkopan kuvaus kuulostaa aika ahdistavalta [&:] Onko toi vaivakin sit jotenkin raskauteen liittyvää et se kenties menis ohi sit samalla? 

no on kyllä melkoset meijeri tehtaat teillä... ¨mäkin tahon luonnolliset meijerit..nää on ihan tylsät nää pienet..[:D]

Aiaia ku alamahaan sattuu taas..mistä se johtuu? tai onks siitä jotain haittaa? Nyt on taas enemmän semmonen fiilis ku josku virtsaputki ois jumissa.. välillä pieniä menkkakipuja..
 
Neuvolassa taas piipahdettu, kaikki muuten kunnossa mutta vaavin syke oli reippaanlainen. Heilahteli 160-170 tai vähän päälle, pidettiin vähän taukoa ja oli edelleen ensin päälle 160 mutta sitten meidän aktiivihiiri pyörähti toiselle kyljelleen minkä jälkeen syke tasaantui alle 160:een. Jos ei olisi tasaantunut, olisi pitänyt lähteä äippäpolille. Oikeastaan koko ajan mylläsi masussa ja siitä ilmeisesti johtui tuo nousu. 
 
Tuo heilahtelu kuuluu asiaan, mä kun jouduin tunniksi käyrille niin meillä sydänäänet heitteli 100-180 välillä. ihmettelin sitä ja kysyin niin sanoi että pitää ollakkin heilahtelua, että jos olisi kokoajan tasaista niin se ei olis hyvä. Vauva pistänyt juuri riuhuen masussa silloin[:D]
 
No 'hyvä' että on muillakin kokemusta. Lueskelin jotain netistäkin ja jos nyt ei lue lääketieteellisiä tutkimuksia niin ihan yleiseltä jutulta näyttää. (nuo lääketieteelliset tutkimukset jne voi olla aika pelottaviakin, mut pitää osata suodattaa netistä löytyvä materiaali)
 
Jep,juurikin noin!! ite kanssa erhdyin lukea kilppareista netistä juuri tuota lääketieteellistä puolta ja arvaa meinasko mennä yöunet![:D]
 
Takaisin
Top