Ultra- ja neuvolahöpinät

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
basura se on limatulppa joka valahtaa ulos jossain vaiheessa ennen synnytystä [:)] Kuulostaa kivalta eiks je [;)] 
 
Tänää käyty taas neuvolalääkärillä tutkituttaa vähän kohdunkaulaa ku se tuppas pehmentyä syyskuun lopussa. Nyt on sairaslomaa äippäloman alkuun saakka syillä että sisäsuu on sormelle auki ja kohdunkaula on n.2,5cm pitkä ja pehmentyny. Lääkäri sano että tavotteena on nyt et päästäis viikolle 34 asti (nyt rv 31+0) Mutta on kyl nähny että vaikka on auki niin on voinu mennä ihan loppuun saakka, siitä olen kyl positiivisella mielellä että ei välttämättä ihan heti tipu sielt [:D] Pieni oli mahassa pää alaspäin mikä on painannu sit tonne alas ja saanu kunnon liitoskivut aikaseks [:@] Harjotussupistuksia on päivittäin ja kestää kerrallaa n. puol minuuttia-1min eikä auta asennon vaihto.

Nyt tuli taas vuodatettua päivän uutiset tänne. [:D]
 
Aamulla oli neuvola. Viikkoja nyt 31+4.
Mieskin oli innoissaan mukana vaikka hänellä oli iltavuoroon meno ja aika oli kasilta aamulla, jaksoi silti herätä [:)]
Hemot pysyneet samoissa tuon nykyisen rautalisän ansiosta eli 125. Paineet 109/69, nekin hyvin tasaiset olleet. Sf-mitta oli 28,5cm, eli nyt mennään keskilinjoilla kun viimeksi mentiin ylärajoilla. Sykkeet kirpulla oli +140, nekin hyvin samoissa koko raskausajan olleet. Ja todella liikkuvainen. Neukkutäti naurahti kun kirppu monotti niin kovasti sitä anturin päätä että heilahdus kävi [:D] Käsikopelolla tunnusteli että hyvän kokoinen on ja tosi matalalla raivotarjonnassa on.
 
Tänään äippäpolilla tarkistettiin kohdunsuun tilannetta, joka näytti neuvolalääkärin mielestä olevan viiimeviikon käynnin jälkeen tarpeellista, hänen mielestään oli vain 2,5cm pitkä ja auki.
No kaikki oli kuitenkin hyvin, kohdunkaulan pituuskin oli kasvanut viimeviikolta [:D]
Hyvähän se on käydä aina tuolla lähes sadankilsan päässä tarkistuttamassa asioita, kun täällä epäillään (ei ole eka kerta, meidän arvauskeskuksen kanssa)
Mielelläänhän tuolla ajelee, vauvelii kattomassa, tänäänkin näytti hienon sivuprofiilinsa, mutta tuleepa aika kalliiksi ajelut ja polimaksut kaiken muun lisäksi.
Nyt loppui sitten täydellinen lepäily ja jotain saa kotonakin tehdä ja helpottaa vähän isännän taakkaa,
ei tietenkään liikaa [;)]
 
Sadepilvi se kertoo mulle aina kaikkia kivoja limasia yksityiskohtia lasten teosta [:D] et ihan kiva..toi tulppa..[:'(][:D]

Vähän itekkin jännää se maanantainen lääkäri et mitä se sieltä keksiikään kun tosissaan tossa parin päivän ajan ollu suppareita tosi tiheesti ja aika tuntuvia.. Onneks nyt pari vapaata ja vaan se kauan odotettu sunnuntai niin sit kyllä maanantaina ruikutan lekurille vaikka kuinka et saan se saikku paperin jos ei "virallista vikaa" löydäkkään. Voikohan sitä kohdunsuun aukeamista jotenkin tuntea ite?
 
Basura, kohdunsuun aukeaminen ei tunnu ulospäin mitenkään. Jos omat sormet ylettävät sinne emättimen pohjaan niin sen voi teoriassa itsekin tunnustella, mutta ei minulla ainakaan ylettäisi ja ilman kokemusta olisi varmaan vaikea oikeasti tietää mitä tunnustelee pelkällä käsikopelolla :-)
 
mulla kivuliaat ja kivuttomat supparit hävis ku pääsin töihin... mitenkähän käy kun enää muutama päivä töitä ja piiiiiiiiiitkä loma alkaa... varmaan pääsen heti synnyttämään!!! he :D toivottavasti en...
 
Neuvolassa käyty toteamassa että kaikki arvot on kunnossa [:)].

Painoa tullut +9kg (+404g/viikko), Hb oli onneksi jopa noussut huimaan 112:een, verenpaineet tyypillisen matalat. SF-mitta oli 28cm ja keskikäyrällä nätisti mennään. Sokerirasituksenkin tulokset sain ja oli hyvät 0=4,2, 1=5,7, 2=7,5. Lisäksi sain mielenpäältä pois huolen lapsiveden määrästä, ihan normaali on. [:)]
 
mulla se lääkäri oli tänään ja paskan maku jäi suuhun ihan tosissaan... saarnaa saarnan perään mut mitään ne ei tee eikä neuvo jos jotain kysyy... lääkärikin olis ollu omaa koiraansa tarjoomassa mulle kun omat koirat on niin pieniä etten voi niiden kanssa olla pakkasella 5h pihalla lenkillä... se varmaan kuvittelikin että minä muutenkin olisin 5h pihalla siinä loppu vaiheessa tai yli päätään kun loma alkaa... töissä kun tulee se 5h liikuntaa päivässä vuoron aikana... :D idiootti!!!!

ei aloitettu insuliinia... mutta edelleen mittailen nyt joka päivä sokereita ainakin sen viikon ajan ja tutkin mikä mulla nostaa ja mikä ei... työlästä on mutta ei voi mitään... pakko mikä pakko... hiilareita laskeskelen myös vähän ja kärsinyt kyllä nälkää koko päivän töissä kun ei oikeen mitään uskalla enää syödä kun ruisleivänki manas alimpaan helvettiin... pakkohan mun on jotain syödä kuitenkin eikä nälkää saa tuntea raskauden aikana kun niin vielä itse siellä painotti!!! joopa joo... yritä tässä nyt sitten nauttia raskaudesta vielä!!!

Mutta vauveli kasvoi keskikäyrillä niin kuin pitää ja muutenkin sopusuhtainen oli eikä ollut muotoutunut ollenkaan sokeri lapsen muotoiseksi niin että hartiat ja masu olisivat isommat... paino arvio oli nyt 1850g... jokseenkin helpottaa mutta ihan oikeesti paha mieli siellä tuli ja pilasi koko päivän ja mieskin alko mäkättämään siellä sairaalan käytävillä eikä osoittanut yhtään että yrittäis olla kannustavaisempi...
nytkin olin ilta vuorossa ja täällä oli käristämässä ruokaa kun klo 21 kotiin tulin... enhän minä voinut sitä syödä kun olin jo 2 lämmintä ateriaa syönyt... ja piti mitata iltapala sokereita... ihan tahalleen.. vaikkakin annan anteeksi ettei varmaan osaa ajatella mikä olisi oikea rytmi syödä ruokaa mutta paska olo on!!!
 
ikävän kuulosia neukku ihmisiä teillä.. Ei varmaan oo kivaa käyä niissä. Itelle osunu tosi mukavia, joskin jotkut vähän tylsiä mut muuten mukavia. (mulla siis kertaakaan vielä ollu sama täti...) Mut tuntuu että teille mäkättävät vaikka mistä ja mulle sanovat vaan et hyvä paino ja plaplapla vaikka tähän mennessä jo 15kg tullu lisää ja nyt on ootettavissa semmonen vajaa 500g per viikko.. sais mun puolesta kyllä vähän saarnata ku lähtö painokaan ei ollu kauheen alhanen... Ite saattaisin kyllä pärähtääkkin takasin jos kauheesti mäkättäisivät aina, että sinäänsä varmaaan parempi et oon saanu noi "vässykät" 
 
Terveiset rv 31+0 neuvolasta [:)] Nyt saakin käydä jo 2 vk välein tarkastuksessa.

Hemppa oli vähän noussut, 116. Aloitinkin viime viikolla varulta lisäraudan juomisen, sitä Kräuterblutsaftia ostin ja se on onneksi hyvänmakuista.
Juu, painoa on nyt tullut yhteensä 13 kg [&o] mutta eipä tuo täti siitä sanonut yhtään mitään.

Sf = 30 ja nätisti kasvaa yläkäyrän tuntumassa mutta nyt vähän maltillisemmin ku viimeksi. Ja vauva oli kivasti raivotarjonnassa ja sykkeet hyvät.

Onko teille puhuttu mitään influenssarokotteesta? Mulle ei maininnut mitään vaikka vähän odottelin että vois ehkä ottaa puheeksi. Nythän se rokote sisältää sekä kausi-influenssa että pandeemisen influenssan H1N1 rokottteen, mutta sanovat että se rokote on eri kuin mitä viime talvena sikalentsuun pistettiin.
-KAikki sanovat että raskaana olevat on influenssan riskiryhmää mutta sitten kuitenkin ei suositeltais mitään rokotuksia raskauden aikana... [8|] Ajattelin itte että en ota mitään rokotuksia! Toivottavasti ei edes tule mitään sikaflunssan "toista aaltoa" - eikö ne sitä povanneet jo viime kevääksi eikä mitään koskaan tullut!!...

Viime syksynähän minä ja mies sairastettiin suurella todennäköisyydelllä sikainfluenssa, oli sen verran kova ja äkkiä kehittynyt influenssa juuri pahimpaan epidemia-aikaan. En sitten tiiä olisko siitä jäljellä jotain immuniteettia jos vielä tulevana talvena sattuis niitä pöpöjä pörräämään ympärillä. Niin, ja otinhan sitten kuitenkin työpaikalla viime helmikuussa vielä sen sikalentsurokotteenkin "VARALTA"...
 
Sadepilvi: Meillä oli tänään perhevalmennus ja saatiin sieltä tiedote; 11.-30.11 on rokotukset ja omassa neuvolassa. Itsekin olen koko ajan miettinyt otanko vai enkö, enkä vieläkään kyllä osaa päättää. Eniten vaaka kallistuis ottamisen puolelle sen vuoksi että rokotuksen pitäisi antaa sitten vauvallekin suoja n. 6 kk:n ajan, mutta silti en ole varma vielä. 
 
Itse otin sen sikapiikin tän vuoden alusta tammikuussa, vähän vastahankain.
Ja viime viikolla neukkutäti siitä kausiflunssapiikistä kysäsi että otanko, niin sanoin että en koska olen kaikki nähä vuodet pärjännyt ilman niin enköhän mä pärjää tänkin vuoden.
Näin olen ajatellut. Vauvallekkin ne pakolliset rokotteet otetaan mutta ei me haluta mitään ylimääräsiä, ku ei tiiä miten hyvin niitä on tutkittu ennen ku rupeevat pistelemään. Mutta mielipiteensä kullakin miten tekee.
 
Itse en tosiaan ota mitään piikkejä. En ole ottanut ennenkään ja en ota kyllä nytkään. Koskaan ei tiedä mitä niistäkin voi tulla vielä. En ole ollut flunssassa raskausaikana kuin kerran ja sekin ihan alussa.
 
Niin...on kyllä kakspiippunen juttu... Ajatellakko vain itteensä vai myös vauvaa? hmm..en ota koska en ole ikinä ottanu ja mitään en ole saanut...entäs sitten vauva? antaahan se suojan 6kk vauvalle! tammivauvat syntyvät juuri pahimpaan ennustettuun flunssa huippuun. saattaa olla vauvoille melkoinen tauti jos sen saavat kun pelkka flunssakin on pikkuisille kurja kun mitään lääkettä ei saa antaa...vaikeaa..itse en ole semmoinen "hysteerikko" että osaisin pysyä ihmisten ilmoilta poissa pahimpaan aikaan ettei tartuntaa tulisi..

Itse olen viimeiset 5v ottanut kausirokotteen ja mittään jälkijuttuja en siitä ole saanut ja pahoilta flunssilta olen välttynyt!
Onhan sanottu ja itse myös nyt raskausaikana todennut että tavallisetkin flunssat tulee raskausaikan paljon rajumpina ja sitkeimpinä. Pelkkä kova/korkea kuumekkin on vauvalle raskausaikana vaarallinen saatikka sitten tämä ennustettu kausiinfluenssa.

Huomenna neuvola ja olen kallistumassa ottamisen puolelle..
Mutta jokainen tekee omat päätökset ja jokaisen valintaa kunnioitan!
 
Mulla kysytään sitä joka käänteessä ja joka kerta nousee verenpaine ja tiuskasen et "en taho!". Puoli väkisin sen sikapiikin sillon joskus rv4 pistivät (onneksi ei vaikuta piikki siinä vaiheessa vauvaan vissiin mitenkään) Arvasin niin että sekin on silkkaa rahastusta ja median paisuttelua (eikös viranomaiset sitten miettineetkin että olikohan tämä nyt kuitenkaan niin tarpeellinen..) ja eilen just ajankohtainen kakkonenkohan se oli missä vanhemmat puhu kivoista oireista mitä lapset on siitä saanu. Nuorimmat 5v ja osa ei pysty käymään enää koulua oireiden takia. Se että ne oireet on jotenkin kytköksessä siihen sikapiikkiin on viranomaistenkin mukaan 99% varma. Vaikka tästä uudesta kausiinfluensa jutusta on otettu se "epäilyttävä aine" pois niin miten ne voi olla varma et se on just se aine mikä on oireet aiheuttanu tällä tutkimisella? Ku sitä piikkiä kehiteltiin niin mitä siinä meni aikaa..pari kuukautta? Nyt kun ne tutkii noita oireitten aiheuttajia niin ei kerkee tänä vuonna sitä selvittämään..et mun mielestä aika huolsetuttavaa ja pelottavaa et lääke on "turvallinen" 2kk tutkimisen jälkeen mut jos jotain vikaa ilmenee niin siihen menee yli puol vuotta..

 Et ei juurikaan kiinnosta ottaa itelleen enää mitään piikkejä ja meilläkään ei vauvaan mitään ylimääräsiä laiteta! Mies jo mietti että missä vaiheessa sitä vauvaa piikitetään että hän ei halua että siihen mitään uutus juttuja laiteta niin se varmaan koko sairaalassa olo ajan vahtaa mitä sille vauvalle tehään ja hyökkää hoitajan kimppuun kun näkee piikkejä vauvan lähellä [:D] Kyllä se nää "vanhat, pakolliset" tietysti antaa laittaa. Mullakaan koko raskaus aikana ollut kertaakaan flunssaa ja vastustus kyky pitäis olla heikko. Tässä vaiheessa se ei varmaan niin vaarallista kuitenkaan oo koska tarpeeks pahaks jos menee niin eikös vauvan voi melkein kohta jo synnyttää turvaan jos sellanen tilanne tulee. Kumpikaan meistä ukon kanssa ei sairasta vuodessa välttämättä kertaakaan vaikka kaikilla muilla ympärillä olis kuinka hirvee tauti tahansa. Luulis hyvä vastustuskyky ees vähän periytyvää olevan. Mutta jokainen tyylillään. Pitäis vaan ihmisten muistaa että se lääkebisnes on myös bisnestä...ei pelkkää hyvää tahtoa vaan myös hyvää tahtoa tahkoa rahaa.. Mikäs sen kätevämpää kuin pelotella ihmiset uskomaan kaiken. Tämä nyt sit minun mielipide että jokainen tekee omat päätöksensä että ei pidä suuttua. Itteensä vaan alkaa niin ärsyttämään tämä aihe aina.
 
Mietin kanssa tuota kausi-influenssarokotuksen ottamista. Koskaan aikaisemmin en ole ottanut, enkä ole mitään influenssoja sairastanutkaan. Toisaalta en ole koskaan aikaisemmin ollut raskaanakaan...
 
Maanantaina oli neuvola ja neuvolantädin kanssa keskusteluani päädyin ottamaan piikin. Napero syntyy juuri pahimpaan influenssa-aikaan ja piikin pitäisi suojata vauvaa 6 kk:n ajan. Mies on töissä asiakaspalvelutehtävissä ja tapaa satoja ihmisiä päivittäin eli siihen määrään mahtuu jo pöpö jos toinenkin. Vaikka itse voisinkin pysytellä vauvan kanssa "neljän seinän sisällä" poissa kaikkien pöpöjen ulottuvilta, niin mies ei voi, ja vauva voisi saada tartunnan sitä kautta.
 
Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Näin meillä. [:)]
 
Voi ahistus...nyt mä oon kuitenki sitten ihan epävarma, ottaisko sen rokotteen kuitenkin vai ei. Ei pitäis ruveta miettimään näitä juttuja, vaan mennä vaan ekoilla fiiliksillä. Jos mun vauva saa talvella jonki karmean influenssan niin vähänkö tulee kauheat syyllisyydentuskat jos jätän ehkäisevän rokotuksen ottamatta?
 
Sairastettu tautihan sen parhaan vastustuskyvyn tuo.. Ite ainakin luotan tohon terveyden huoltoon että vaikka saiskin taudin niin voidaan vauvaa hoitaa ja kai sitä alussa vähän kuiteskin varjelee ettei vie sitä suoraan jonnekkin räkätautisten keskelle. Suosittelen ihan tosissaan jos epäilyttää niin kattoo vaikka netistä sen ajankohtaisen kakkosen jakson missä ne vanhemmat kertoo sen rokotuksen tuomista oireista.. aika karua kuultavaa ja sanovat vaan että paljon helpommin oisivat sen sikataudin kanssa pärjänneet kuin tuosta rokotuksesta seuranneitten oireitten.. Mutta tietty oma päätös sadepilvi en yritä aivopestä ketään kuhan vaan aattelin että on hyvä tutkia kaikki puolet asiasta ennen kuin vaan täysin luottaa mitä neukku tädit sun muut viranomaiset sanoo...Ainakin kaikki äippä ihmiset on sanonut että kasvatus asioissakaan ei niitä pidä orjallisesti totella vaan itse tuntee lapsensa parhaiten ja sen tarpeet. Että NEUVOlahan se on..ei mikään absoluuttisen totuuden lähde. 
 
En ole ko.ohjelmaa nähnyt mutta onko kyseessä viimevuonna rokotuksen saaneet lapset?

Tänävuonnahan rokotteessa ei ole sitä lisäainetta mitä epäillään aiheuttaneen paljon puhutut narkolepsia oireet!!
Pitänee muistaa että on valtaosa ihmisiä jotka rokotteesta ei ole mitään oireita saanut.
 
Takaisin
Top