Ultra- ja neuvolahöpinät

...
Viime perjantaina oli neuvola ja jo oli neuvolatätönenkin taas hivenen ihmeissään. Sälli on vaan ja ainoastaan poikittain/seljällään vattassa ja tuossa asennossa se EI TOD tule ulos alakautta. Neuvolatätsyn uralle ei vielä ole sattunut yhtään tälläista vallan poikittain olevaa..
...

 
epelation: En oikein ymmärrä - minulle neukkutäti on sanonut, että vaikka on pelkästään poikittain/seljällään nyt, niin ei huolta - kääntyvät kuulemma jossain vaiheessa viimeistään viikoilla 32 - 35 siihen oikeampaan asentoon. Ja sitten kai viim. vkolla 36 voivat yrittää kääntää (tämä viimeinen nettiselailun perusteella)? Minulla on ollut koko ajan tuo vuokralainen alakerrassa niin, että pää toisen kyljen suuntaan ja peppu&jalat toisessa kyljessä. Normialatiesynnytyksellä kuiteskin ollaan menossa, eikä muusta ollut edes niin puhetta. Mutta ehkäpä tilanne on kohdallasi tuo, koska mainitsit, että koko iso?
 
Käväisin tänään neuvolanlääkärillä ja lopputulos oli saikkua äitiysloman alkuun ja lepoa vähintään seuraavat kolme viikkoa eli siihen asti, että vauva lasketaan täysiaikaisesti. Käski makoilla sohvalla, lukea hyvää kirjaa ja syödä suklaata. [:D] Ja ihmetteli sitä, miten olen jaksanut, kun mun olisi kuulemma pitänyt olla saikulla jo ajat sitten supistelujen ja kohdunkaulan muutosten takia. Vauveli viihtyy tosi alhaalla, mikä ilmeisesti aiheuttaa supisteluja. Nyt sitten lääkärin määräyksestä alan rentoutumaan ja hemmottelemaan itseäni. [:)]
 
Täälläkin taas yksi neuvola takana.

Paino oli sama kuin 2 viikkoa sitten (ilmeisesti siitä on jotain hyötyä kun yrittää vähän katsoa mitä suuhunsa pistää ja liikkua koirien kanssa, vaikka se hidasta ja vaivalloista onkin...). Verenpaineet nousussa, mutta edelleen siedettävät, nyt 132/83. Sydän löi pikkusella 118-126 välillä. Ja SF mitta nyt viikolla 32+2 28,5 cm eli keskikäyrillä suurin piirtein mennään.

Muuten siis kaikki erinomaisesti, mutta runsaiden supistelujen (+ sukurasite keskosuuteen) jo huomenna on ylimääränen lääkäri ja tsekataan tilanne. Todennäköisesti tiedossa sairasloma ja lepoa.
 
Mullakin neuvola taas tänään ja oli aika jännä et kun tuntuu et oon viimesen viikon syönyt joulutorttuja, suklaata, pipareita, isänpäiväherkkuja yms niin paino oli tippunut 500g [:D] Yleensä oon syöny vaan kuivaa ruisleipää tai muuta vastaavaa ettei vaaka pompsahda huippuunsa neuvolassa [:D] Joten täytynee jatkaa tätä diettiä [:D] sitä vaakaa kattoessani näin vaan sieluni silmin miten edellisenä iltana leivoin mokkapaloja ja ähdin niitä suuhuni "muka salaa" ja tosi nopeesti ettei kukaan kerkee nähä (olin yksin kotona [:D]) Käy se näinkin. Kauhee herkku himo iskeny nyt kun kaupat on täynnä konvehtirasioita ja joulu juttuja ja sit on pakko vähän maistaa ku tiiä jos vaikka joluna on laitoksella tai muuten ei jaksa syödä niinku yleensä [:D]

Pirpanalla kaikki hyvin ja eilen illalla monotti miestä parikertaa käteen niin äkäsenä et mies ihan säikähti et mikä monsteri sieltä on tulossa. Neukku täti iloitsi kun viikko sitten painoarvio oli yli 1900g että nyt ollaan turvallisilla vesillä että jos se jostain syystä syntyiskin niin 2kg pärjää jo melkosta hyvin ilman sen suurempia tehohoitoja että valvonnalla yleensä selviävät. Että nyt on sit kai maaginen raja virallisesti ylitetty ja vauva on oikeesti tulossa <3 tai kaikkeehan voi vielä sattua mutta jos normaalisti asiat etenee. Välillä vieläkin tulee semmonen WOW olo ku miettii et tuolla mahassa on vauva ja kohta oikeesti pääsen sitä hoitamaan.

Jotain ohjelappusia (vaihteeks...niitä on ihan sikana!) sain taas ja tein sellasen radikaalin päätöksen että en käy valmennuksissa, enkä siellä sairaala tutustumisessa enkä katso synnytys videota. Tieto lisää tuskaa joten aattelin mennä vaan ihan ummikkona sinne ja kuunnella sit omaa kehoa mitä se sanoo. Kyllä ne hoitsut siellä osaa sitten työnsä tehdä ilman että oon opiskellut koko stooria ulkoa itse. Luonto hoitakoon hommansa. Katotaan kuin käy! Oonko ihan paskana vai onko "helppo" homma. Sain myös esitteen jostain välilihavenyttely voiteesta ja koin taas tutun shokin koko välilihasta..[:D] Saattaapi olla että jää tältä mammalta nuo venyttelytkin välistä. [:D]

Vieläkö ootte pystyny saunassa käymään? Tai tuleeko jotain kummia oireita joillekin? Ite niin tykkään siellä istua ja on ihan tuskaa kun yritän et kerran vko sen lämmitän etten ihan sikana kuluta sähköö, niin ei malta millään oottaa! Muuten ei tuu mitään oireita mut sillon yleensä noi sormenpäät sillei kunnolla puutuukin..et kai se sitä turvotusta sit on ja muutenkin nilkat on semmoset elefantin jne..
 
Sauna on suuri nautinto täälläkin ja onnex, ainakin vielä toistaiseksi, oon pystynyt siitä nauttimaan. [:)]  Aika miedoissa lämmöissä tosin enkä hirveen pitkään kerrallaan, mutta kuitenkin.
 
Meillä oli eilen illalla neuvolan 3. valmennuskerta. Tällä kertaa aiheena oli synnytys. Ensin käytiin läpi teoriaa ja synnytyksen 3 eri vaihetta ja lopuksi katsottiin dvd synnytyksestä. Kaikki vähän epäilevinä odotti minkälainen "kauhuleffa" se olisi, mutta päin vastoin, se oli todella positiivinen kokemus. Itse synnytys oli kaikin puolin rauhallinen ja kaunis tapahtuma, ei siis mitään ärräpäiden lentelyä, isä ei pyörtynyt eikä mitään muutakaan, josta yleensä pelotellaan. [;)]  Toki tätä dvd:tä oli varmaan editoitu ja sensuroitu reippaalla kädellä [;)] mutta kaiken kaikkiaan siitä jäi hyvä ja positiivisen odottava fiilis. Olisipa omakin synnytys yhtä rauhallinen kokemus. [:)]
 
[:)] Niin synnytyshän on yleensä ihan jotain muuta kun video mitä näytetään![:)]
 
Minä näin sen synnytysvideon jälkeisenä yönä unta synnytyksestä, eikä se tuntunut missään [8D]. Olin vaan ihmeissään että miks siitä vaahdotaan niin paljon kun oli niin helppoa. Mut oikeesti kun on kattonu jonkin verran ihan dokkareita synnytyksesta, on ne enemmän tuon videon synnytyksen kaltaisia; rauhallisia jne... kuin mitä elokuvissa kun huudetaan ja meuhkataan ihan älyttömästi. Toivottavasti itsellä sujuu rauhallisesti, turha riehuminen vie turhaan voimia [:)]. Nelosella tuli muuten tänään (ja tulee kai muinakin päivinä) päivällä ohjelma nimeltä 'Birth stories', en ehtinyt katsoa kokonaan mutta tuota vois useamminkin vilkuilla.

Sauna on mulle ihan ehdoton, monta kertaa viikossa käyn. Helpottaa tuota selkäkipua. Ei siellä kauaa voi olla mutta pienikin hetki riittää [:)]
 
no juu.. käytiimpä tirkistelemässä.. ja mennään taas 22.12 jos ei kummempia satu ennen.. painoarvio oli nyt aika tarkkaan kaks kiloa [8|], pituudesta oikeen saatu lopulta selvää kun sälli oli varsin kippurassa [8|] lapsivettä vähänlaisesti mutta ilmeisesti kuitenkin riittävästi.. ultraavan sedän ilme oli jotakuinkin näkemisen arvonen kun ihmetteli kokoa.. meinasi kuitenkin että sektiota tehtäisiin vasta viikolla 39 eli tammikuun tokalla viikolla, riippuen nyt sitten tuosta joulukuun ultrauksesta.. noh, jätkä ainakin varsin eläväinen että sen suhteen ei huolia [:D]
 
Neukkutäti näytti mulle sen videon, kun kerroin, etten mene minnekään valmennuksiin. Oli rauhaisa ja nätti, mutta synnytyksiä on niin monta kuin naisia ja vauvojakin... Silti siitä tuli sellainen olo, että tuohon pyritään: Rauhassa niin pitkälle kuin voi ilman niitä niiiiiin helposti irtoavia ärräpäitä. Yritän tsempata itseäni siihen :)
 
Siinä videossa mikä mulle näytettiin, annettiin sellainen kuva, että isä voi vain olla sairaalassa, mutta sehän vaatii sen perhehuoneen/Haikaranpesän, että yötkin viettää.
 
Saunasta nautitaan, kun elämä ei tällä hetkellä muuten ole mitään juhlaa - pari kertaa viikossa käyn, eikä maha ainakaan protestoi, päinvastoin nätisti on.
 
Tuntuu, että meenkö mä jollain kevyt hommalla tän ennen synnytystä vaiheen: Muilla noita ultria ym on koko ajan, eikä itselläni ole ollut kuin se raskauden alkupäässä ja sitten syyskuun alussa, eikä muita ole tulossakaan. Lekuriinkin tutustuin parin minuutin ajan parisen viikkoa sitten, kun kävi alapäätä sörkkimässä, eikä neukkutätikään kovin tutuksi ole tullut (oltaisiinko kolme kertaa tavattu) - Mutta sen verran hyvissä väleissä, että ehti esittelemään mulle ensi vuodeksi hankkimaansa seinäkalenteria puolialastomista palomiehistä [:D] Noh, eipähän tarvi ottaa stressiä, kun ei mistään mitään tiedä :P
 
Ihanaa kun tuli lunta tänne eteläänkin! Jouluolo!!!
 
Minä oonkin sitten sairauslomalla äippälomaan asti. Kävin niiden supistelujen vuoksi lääkärillä ja kohdunsuulla kaikki oli kunnossa, mutta kirjoitti kuitenkin saikulle jatkon samalla loppuun asti. (ja minä huokaisin samalla helpotuksesta!) Selkeästi on helpottanut supistelut kotona ollessa, kun saa kuitenkin paremmin lepäiltyä.

Otti streptokokkiviljelyn ja vielä huomenna pitäs viiä aamupissanäyte labraan jotain viljelyä varten. Pitää kyllä vielä töissä piipahtaa saattamassa lyhyesti hommat kuntoon, kun kuitenkin tuli aika äkkiä tämä loma.

Niin ja kasvukontrolliultrassa kaikki ok: vauva on ottanu kasvussa kiinni ja nyt mennäänkin ihan keskikäyrällä! Painoarvio nyt jotain 2 kg ja syntymäpaino ~3400 g, arvioi hän.

Vauva oli pää alaspäin mutta aamulla neuvolalääkäri sanoi että on niin paljo tilaa kohdussa että "voi hyvinkin vielä pyörähtää ylösalaisin". Ja ultraajatäti taas iltapäivällä sanoi, että "se ei enää sieltä kyllä pyörähdä vaan pysyy loppuun asti niinpäin!" [8|]
 
Sadepilvi: Oi, hieno homma [:)] Nyt sitten sitä lepoa (milloin meidän pitikään lähteä shoppailee? [;)]) Tiedän kyllä tunteen kun vaivat helpotti heti kun työstressi laukesi kotiinjäännin myötä. Ja teitin pikkuinen sitten päättii vaan kasvaa pikkuisen jälkijunassa, tuosta en kyllä ole yllättynyt kun masuhan sulla on ihan sitä luokkaa mitä pitääkin, mutta on varmasti huojentava tieto tuokin. 
 
Mulla on sama tilanne, kun Sadepilvellä.
 
Eilen ylimääränen lääkärin tarkastus, ja saikkua sitä tuli äitiysloman alkuun saakka. Sinänsä mitään hälyttävää ei vielä löytynyt, mutta kun on vielä se sukurasitekin keskosuuteen ja supistuksia tulee noin 15-20 päivässä, niin lääkäri katsoi ettei töihin ole enää menemistä. Jospa tuo pikkuinen sitten lomailun avulla viihtyisi pidempään masussa.
 
Mutta nyt on kyllä ihan outo fiilis, olin niin henkisesti varautunut olemaan vielä 1,5 viikkoa töissä. [:D]
No, palkkapäivä joten täytyy lähteä kaupungille tuhlaamaan ja etsimään matkarattaita!
 
Tännekkin tuli käsky (lupa) olla sairaslomalla äippäloman alkuun. Ei iskias vaan helpota, pari/kolme tuntia jos joutuu istumaan ja kävelemään niin viimeistään illalla koskee selkään ja säteilee siitä jalkaan. Kovasti lääkäristä kyllä tuntui, että töitä olisi ainakin kokeiltava, mutta eipähän tämä meidän neuvolalääkäri tiedä millaset työolosuhteet meillä on, puolikkaan päivän kestin edellisenkin kerran kun kokeilin ja silloin oli päivystyksessä johtava lääkäri joka sen aikaisemman sairasloman kirjoitti ja totesi vielä, että et sinä enää töihin palaa. käyt sitten neuvolaääkäriltä lisää.
Tällä neuvolalääkärillä oli ihan perustelutkin sille, että ei kirjoittaisi sitä sairaslomaa, (että pitäisi käydä välillä töissä)
Kela ei kuulema saata hyväksyä tuota sairasloman jatkoa, no se on sen ajan murhe ja kai se on sit tapeltava sen kelan kanssa perk!
Miusta vaan tosi outoa, että lääkäri ajattelee ensin sitä rahan saantia, kuin sitä, että kykeneekö äiti olemaan töissä!!
No kirjoitti nyt sitten kuitenkin ja totesi, että nyttempä sinulla on tiedossa, että kela ei välttämättä hyväksy tätä sairaslomaa.
Kela ei mielestäni vielä edes aloita viikkokausiin maksamista, vaan tällähetkellä sen maksaa työnantajalle liitto, kela tulee kuvioihin vasta jonkin ajan päästä....
No tiedäppä häntä, mut miusta tosi kummallista.
 
Nirsku: Täh, miksi Kela ei muka hyväksyisi saikkuasi? [8|] Itse tässä jo kohta putkeen 3 kk saikutelleena, just tänään tuli Kelalta ekat sairaspäivärahat suoraan mulle eikä työnantajalle. Meillä firma maksoi 6 kk:n ajalta 75 sairauslomapäivää ja sen jälkeen siirtyi Kelan maksettaviksi. Ei kyllä ole käynyt mielessäkään (mulla, työnantajalla tai lääkärillä) ettei Kela maksaisi aiheellista(!) sairaspäivärahaa. Kylläpäs sulle on sattunut hieno lekuri [:@]. 
 
rozie: No huonoja kokemuksia on tuosta lääkäristä muutenkin, meidän arvauskeskuksessa kun ei ole edes "pätevää" neuvola/naistentautien lääkäriä!!!
En oo tarkkaan ottanu selvää miten meillä maksetaan nuo sairaspäivät, mutta muistelen, että työnantaja maksaa pari viikkoa, sen jälkeen liitto korvaa 28pv ja sitten tippuis vasta kelan maksettavaksi. Pitäis kai noistakin ottaa selvää, mut ei niin hirveesti kiinnosta, samahan tuo, kunhan jollainlailla toimeen tulee.
Työnantaja on kyllä ihan ymmärtäväinen, pomokin kyselee mieheltä, ollaan samassa paikassa töissä, että miten oikein jakselen. (pitääkin varmaan ensviikolla käydä tyhjentää kaappi ja palauttaa avain, jos sitä joku uusi/vuokralainen tarvitsee miun poissaollessa)
Liekkö tää nyt sit ollut jotenkin aiheetonta sen lääkärin mielestään, luulis kai sitä ite tietävän mitä pystyy tekemään, nytki pakko välillä istua, kun juilii tonne alaselkään tai oikeestaan kankkuun niin pirusti, enkä oo etes juurikaan mitään tehny!!
No saa nähdä miten käy, toivottavasti ei tarvitsis hirveesti taistella, ei jaksa :(
 
Päivitellään nyt pitkästä aikaa tännekkin kuulumisia... Neuvola oli keskiviikkona uusissa tiloissa ja neuvolatätinä toimi kätilöopiskelija joka oli tosi mukava, mut sillä oli vaan kylmät sormet [:)] hempat oli tippunu, nyt ne on 100 vaikka syön 270 mg rautaa päivittäin niin se ei näköjään riitä...pitää muuttaa ruokavaliota rautapitoisemmaksi... verenpaine oli jälleen erinomainen 112/60 ja sf mitta menee keskikäyrällä eli 28,5. Mutta muksu on aikasemmin ollut raivotarjonnassa niin nyt se on heittänyt kuperkeikkaa ja mennyt perätilaan. Tiistaina on ylimääränen ultra sen takia et tulee varmistus kummin päin se siellä on ja kahden viikon päästä jos se ei oo kääntynyt takaisin niin ne yrittää kääntää sitä...niin ja imetysvalmennus on ens neuvolakäynnillä joulukuun alussa ja ens lauantaina on kysin synnytysvalmennus...
 
Heips, kyselen täältä joku tietää tai samoja kokemuksia..? mulla ollut ns.rytmihäiriöitä ainakin kuukauden nyt, ei mitenkään kivuliaita mutta häiritsee nukahtamista jne. eli tulevat aina levossa. neuvolassa ei tiennyt mitn. asiasta mutta kyseli lääkäriltä ja lähetti labraan verikokeel, epäili kilpirauhas ongelmia. musta kuullostaa jotenkin omituiselta.. onko jollain samoja vaivoja? neuvola on aivan turhanpäivänen laitos, ei vastaa mihinkään.
 
linnea10 Mulla ollu rytmihäiriöitä melko useinkin ennen raskautta. Alkuraskaudessa oli myös jonkun verran, mut nyt loppuneet. Kaveri kärsinyt myös rytmihäiriöistä, hälle lääkäri sanonut, että raskauden aikana rytmihäiriöt voi lisääntyä, koska keho on koko ajan ns. stressitilassa. Mutta ei niihin varmaan mitään kummempaa hoitoa ole, lepoa vaan (niinku aina [:D]). Tai sitten yks keino on, että heti kun alkaa rytmihäiriö, ottaa lasillisen jääkylmää vettä ja sen ykösellä juo. Ei ihan joka kerta auta kylläkään.
 
mulla tänään neuvola ja sf-mitta oli 31cm ja paineet ok. hempparitki oli jopa 147 :D syntymä painoksi arvioi että jos tätä menoa kasvaa niin 3400g voisi painaa syntyessään... arviohan tuo todella on...
 
Noista rytmihäiriöistä.. Mullakin on sellasia kun on vaikka juurikin nukkumaan menossa. En ottanut sitä koskaan puheenaiheeksi neuvolassa, mutta olen ollut TODELLA väsynyt, joten jouduin kilpirauhas kokeisiin. Mietin ensin että menenkö edes kun kuulosti niin naurettavalta. Noo, kilpirauhasen vajaatoiminta sieltä todettiin. Eli kai noi rytmihäiriötkin sinne kallistuu! Nyt on alkanut niin kamalat lonkka/lantio kivut etten yksinkertaisesti pysty nukkumaan kun alkaa särkemään. Ja issias vaivannut alusta asti. Toivottavasti vaivat jää laitokselle tammikuussa [:D] Ja jaksamisia muille vaivasille! 
 
Takaisin
Top