Ultra- ja neuvolahöpinät

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No siinä mielessä kuuluu että ne ilmoittaa tulot Kelaan. Mut kannattaa toki tarkistaa, tämä on se tieto mikä meidän henkilöstöpuolelta on saatu [:)]
 
joo kyllä mä nyt älysin että on meillä oikein laskettu ainakin se äippäloma alkamis päivä mutta äitiys raha laskuri kertoo toisin sen loppumis ajankohdan.. täytynee luottaa asiantuntijoihin vain niin kyllä se siitä... :) haluis vaan tietää jo paljon mun tulot on kuukaudessa kun olen äippä lomalla :D
 
Joo, minäkin oon laskenu kaikki mahdolliset versiot jo laskureilla, vaikka loppujen lopuksi se ero ei kovin suuri tule olemaan laskettiin se sitten mammaloman tai sairausloman alusta [:D]. Muttakun tahtoo tietää!! 
 
Kelalla on periaate, että jos lasketaan sen "6 kk mukaan" niin siitä on kyllä poikkeuksiakin, nimenomaan silloin jos siihen ajanjaksoon sijoittuu jotain poikkeuksellista. Vanhempainetuudet on kuitenkin tarkoitettu turvaamaan sitä elintasoa joka on perheelle tavallaan normaalitila ennen vauvan tuloa. Kelan sivuilta löytyy esimerkkejä joissa esim joku on ollut työttömänä juuri ennen äitiyslomaa, niin sitä työttömyysjaksoa ei sitten ole huomioitu tuloissa, vaan laskettu esim 4 kk työsuhteen perusteella (ja laskettu siitä mitä olisi puolen vuoden -> vuoden tulot JOS olisi jatkuvasti sellaisessa työssä). Luulisin siis, että sairausvapaalla olemista ei otettaisi huomioon jos se alenta tuloja huomattavasti.
 
Jep,näin juuri ajattelisi. Mutta tuntui tuo kelan täti olevan niin ehdoton että joko tai juuri 6kk ennen tai sitten verotus!! Noh laitoin kyselyn menee ja katellaan... mulla kun vaikuttaa kovastikkin jos joudun saikulle ja sitten 6kk tuloihin lasketaan se [:-]
 
Kelan täteihin ei aina kannata luottaa ilman että saa mustaa valkoisella. Nimim. tapellut korkeinta valitusastetta myöten takaisinmaksusta tehtyään juuri kuten Kelan virkailija käski tehdä [:@].

Toihan siinä just on että onhan se väärin jos sitten rangaistaan siitä että sairastut etkä pysty olemaan töissä loppuun asti. Ei näitä kipuja kukaan itselleen tahallaan ota, kyllä minäkin mieluummin istuisin nyt työpöydän ääressä ahkeroimassa kuin kipujeni kanssa kotona.
 
Tässä kelan sivuilta:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?OpenDocument

...löytyy tieto, että jos on esim sairastanut tai ollut pätkätöissä niin voi esittää tulot 6 kk ajalta (tai lyhyemmältäkin!) ÄITIYSLOMALLE JÄÄNNIN VUODELTA JA EDELLISELTÄ KALENTERIVUODELTA. Eli sen 6 kk ei aina tarvitse olla juuri ne edeltävät 6 kk vaikka yleensä ovatkin.

Kelatäti joka sinulle on puhunut ei ole osannut hommaansa. Voit kysyä asiaa uudelleen, tai vain laittaa hakemuksen kaikin asiaankuuluvin tiedoin. Minä kyllä suosittelisin tekemään sen hakemuksen tässä tapauksessa kelan toimistossa ja ottamaan palkka- yms todistukset mukaan.
 
Mä kävin tänään pitkästä aikaa neuvolassa. Tai pitkästä ja pitkästä, kun tuntuu olevan niin paikkakuntakohtaista, mutta viisi ja puoli viikkoa oli vierähtänyt edellisestä käynnistä.

Samalla sain sokerirasitustestin tulokset, ja ne olivat kuulemma erinomaiset. Arvot oli 0 h = 4,6 mmol/l, 1 h = 5,0 mmol/h ja 2 h 4,9 mmol/l. Eli ei ollut juurikaan edes noussut litkusta. Tämä ei kuulemma siltikään tarkoita, että karkkia saa syödä niin paljon kun mieli tekee! [:D]

Muutenkin kaikki tuntuu olevan kohdallaan, mikä on kiva juttu alkuraskaudessa olleiden kaiken maailman ongelmien jälkeen... Paino oli noussut nyt 490 g/viikko tahdilla, vaikka odotin jotain paljon pahempaa viime aikaisten syöminkien takia...

Paineet noussut ollen nyt 124/77 kun normaalitaso on ollut niinkin matala kun 110/60. Hemoglobiini taas vähän laskenut 115 lukemiin, joten rautakuuri vaan jatkuu.

Tällä kertaa meillä oli venäläinen lääkäri, joka oli kyllä mukava joskaan puheesta ei meinannut ymmärtää juuri mitään. [:D] Mutta sykkeet kuultuaan huudahti samantien "TÄMÄ ON POIKA!" [:D] Syke siis pienokaisella niinkin matala kuin 127.

Sinänsä hauska veikkaus, koska emme tiedä sukupuolta, mutta on ollut hieman tyttöfiilis, ja makeanhimon ja masun muodon perusteella kaikki veikkaa tyttöä, nyt sitten lääkäri oli vahvasti toista mieltä. Jännitys säilyköön siis loppuun saakka! Oli kumpi vaan, niin on taatusti yhtä rakastettu! [;)]
 
No niin..tuossahan tuo selitetään aivan selkeästi!! Eli toiset ne eivät vain osaa hommaansa [:D] soitinkin aamulla kelaan ja sanoi kanssa että tehdään poikkeuksia jos on esim saikulla. No hyv että selvisi tämäkin asia..joskus kk sitten manattiin tätä kelan viidakkoa..ei turhaan [:)]
 
Mä kävin aamulla sokerirasituksessa ja neuvolan täti soitti jo iltapäivällä. Kaikki arvot päin p:tä...
 
0h 7,1
1h 14,0
2h 14,6
 
Että sellasta tällä kertaa. Mä oon ennen raskautta pudottanu painoa 30kg ja samalla siistillä syömisellä oon jatkanu raskaudenkin aikana, joten saattaapi mennä lääkitykselle. Vaan se selviää äitipolilla sitten... Tuo sokerirasitus oli kyllä aivan kammottava, kun en ole tuollaista määrää sokeria tunkenut napaani pitkästi yli vuoteen edes koko vuorokauden aikana. Maha on ollu ihan kuralla ja oon vaan istunu vessassa koko päivän. Oksentanutkin olen pariin kertaan.
 
V...ttaa, ku näyttää tämä raskaus saavan aikaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat sairaudet, joita ne neuvolassa mittaa... Tai ei, ei sittenkään. Mulla ei ollu mitään niistä sukupuolitaudeista! *ajattelee positiivisesti*
 
Satsuma: Meillä oli eilen syke 120-130 ja tyttö sieltä pitäis rakenneultran mukaan olla tulossa [:D]
 
rozie: Juu en ehkä ihan päätäni pantiksi laittaisi tuon poika-veikkauksen suhteen. [:D] Vaikka tällä koko ajan matalat sykkeet onkin ollut, niin taitaa se silti 50 - 50 olla mahdollisuudet sukupuolen suhteen...
 
Satsuma: No jos totta puhutaan niin mulla on pienet epäilykset meidänkin naperon sukupuolesta, jotenkin ei jäänyt kauheen varma olo rakenneultrasta... Tosin ikenet ja iho viittaa tyttöön, mahan muodosta en osaa sanoa kyllä yhtään mitään itse, pitäisi nyt päästä näyttelemään sitä semmoisille jotka ei tiedä arviota [;)]. Kyllä mulla nyt on tyttöolo, mutta onkai se kun sanotaan että se on tyttö [:D]
 
Jep, "tyttöolo" tai "poikaolo" vaihtuu aika helposti! :D
Mulla oli pitkään tosiaan tyttöolo, kun vähän joka puolelta tyttöä arvailtiin. Mutta eilen kun lääkäri epäili varmasti vauvan olevan poika, alkoi olo heti muuttua siihen, että voihan tämä tosiaan poika olla... [:D]

Joten jatketaan arvailua vielä vajaat kolmisen kuukautta!
 
Jep, pomon kanssa just eilen juteltiin aiheesta. Kysyi tiedetäänkö kumpi on tulossa. Sanoin, että saatiin tyttölupaus, mutta eihän se vielä täysin varmaa ole. Siihen pomo totesi, että niin heillekin ultrassa tyttöä lupailtiin, mutta niin sieltä sitten vaan poika tulikin. [;)]  Eli 100 varmaa se on vasta sitten kun napero on sylissä. [:)]
 
Kävin eilen sokerirasitustestissä ja vähän kyllä jännitti mennä sinne, kun olin kuullut jos jonkinlaista kauhutarinaa pahasta olosta yms. Mutta onneksi testi meni paremmin kuin hyvin, ei alkanut heikottaa eikä tullut paha olo. Ensin sain juoda jääkylmää ja mun makuun sopivan makeeta sokerijuomaa (olikin jo kauhea jano) ja sitten sai vaan istua 2 tuntia kaikessa rauhassa ja lukea hyvää kirjaa. Huoh, tuollaista ylellisyyttä harvemmin kotona on, joten eihän tuota mukavampaa testiä ole olemassakaan! [;)] 
 
Soitin tänään neuvolasta tulokset ja kaikki kunnossa. [:)] 
 
0 h 4,8
1 h 8,6
2 h 6
 
Sain siis luvan (kehotuksen) jatkaa syömisiä samaan malliin.
 
Aurinkoista viikonloppua ja ihanaa odotusta kaikille! [:)]
 
tänään oli sitten lääkäri aika ja diabetes hoitajalle aika äippä polilla... :) Hieman ruoka valistusta sain sieltäkin ja pitäisi yrittää selvittää mikä norm. ruoka nostattaa sokereita ja lopettaa imellyksien syönti... no.. jos sitä pystyis olemaan jouluun asti herkuttelematta nyt ja sitten sais syödä kinkkua ja suklaata :)

töissä syön samallalailla kuin kotona mutta siellä liikuntaa tule 8h kun taas kotona 1h/vrk ja olen huomannut että lenkkeilyllä saan sokerit tippumaan nopeasti alas... joten siis namit ja makaroni pois ja lenkkeilemään enemmän silloinkin kun olen kotona :) siis töissä sokerit pysyy normaalilla tasolla.

Lääkäri katsoi kasvua ja pikkuinen kasvelee ihan normaalisti keskikäyrällä niinkuin pitääkin. paino arvio oli vähä alle 1200g, liikkuu hyvin ja lapsivettäkin normaali määrä on. Kohdunsuu sormelle auki, mutta sanoi vain että heti neuvolaan jos rupee supistelemaan...muuten "alapää" oli ok :) Pienellä oli hikka... olen luullut että potkii vain niin nopeeta... :) Nyt on alkanut selkä vaivata töissäkin ja hartiat jumissa kun niin paljon joutunut nostelemaan mummoja...

hyvillä mielin olen kuitenkin vaikka harmittaa toki tuo sokeri homma mutta eipä voi mitään... se on mun suvussa sukuvika ja nyt yritän mahd. hyvin hoitaa vauvan ja itseni ettei meille tule sitä ja että loppuun asti mentäis näinkin terveenä... :) pelottaa vaan tuo kohdunsuun tilanne, kun vaan nyt saisin olla 15.11 asti töissä!!!
 
Mullakin olis huomenna se sokerirasitus, kohta pitää alkaa paastolle [>:]. En muista yhtään mitä se hoitsu antoi muuta ohjeistusta tai neuvoa, kirjan otan mukaan mutta ei kai muuta? 
 
rozie villasukat matkaan niin saat ottaa kengät pois :) Kyllä siellä aika menee nopeasti.

lucky87 siis sulla oli jo kohdunsuu lähtenyt aukeamaan?? [&:] hui, kuulostaa vähän pelottavalta, mutta jos lääkäri ei siihen enempää reagoinut niin eikait siinä sitten mitään, kun vaan muistat ottaa rauhallisesti. Mutta jos mummoja joudut vieläpä työssäsi nostelemaan... Otahan mahdollisimman iisisti!
Niin ja tuohon sokerihommaan, et kuitenkaan mitään insuliineja ja diabetes-diagnoooseja saanut, vaan ihan ruokavaliolla ja liikunnalla pärjäät. se on hyvä siis.
 
sadepilvi: niin. ei antanut muuta ohjeistusta kuin että jos alkaa supistelemaan niin yhteyttä neuvolaan, mutta kun ei erityisemmin ole tainnut supistella tähänkään mennessä.. miehelle kyllä sanoin että kun töissä olen nyt niin teen työt ja tuun kotiin lepäämään ettei tartte sen olettaa että täällä olis hirveen siistiä ja puhtoista kun se tulee kotiin... niin ja kolmenviikon päästä on uus kontrolli äippä polilla jolloin taas katsotaan ja sokeireitakin siihen mennessä pitäisi mittailla 3x/viikossa. jos en saa itse hallittua syömisillä ja lenkkeilyllä arvoja niin sitten insuliini aloitetaan..

kyllä se luokitellaan raskausdiabetekseksi, koska pitkäaikais sokeri nousu suunnassa ja sokerit muutenkin 1h ruokailun jälkeen nousseet yli 7.8 jopa 12,0 ollut. että näin. kumpa pysyisivät arvot kohillaan kun oikein yritän. en halua pistellä mitään insuliineja itseeni :( ennemmin luovun kaikesta mikä sitä sokeria nostattaa... jotenkin on vaan sellainen kutina että kun yhdestä ruoasta luovun niin alkaa toinen ruoka häiritsee ja lopulta insuliiini aloitetaan kun ei enää vaihto ehtoja ole.

Luinkohan jostain täältä keskustelusta noista hiilari sieppareista? onko kellään kokemusta??
 
Takaisin
Top