Ultra- ja neuvolahöpinät

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo kiitos krassida tuosta veriasia infosta..mäkään en blondi ole mutta silti asia aiheuttaa vähän huulten pyöreytymistä ja pään rapsutusta. [:D] Mulla oli kyllä siinä samassa se verensiirtokin, mutta kaippa ne on keskussairaalassa ihan oikeeta verta laittanu.. Kaikesta sitä vaan kummasti keksii stressiä ottamaan [:D] Ärsyttää vaan kun siirtyy tuo verikokeen ottaminen nytten että selviäis mahd pian jos jotain on kun se eka koe taidettiin ottaa sillon rv4-5 et siinä vaiheessa ei taida veret olla missään tekemisissä keskenään.

Jaksamisia bofinkille! Eiköhän ne ois pistäny sut suoraan vuodelepoon jos jotain "vakavampaa" olisi. Mulla ei lääkäri maininnu muuta kun että kaikki ok..ei tainnut ees korttiin merkata mittoja kohdunsuusta..en ainakaan muista.
 
Jaksamista Bofink!
Ja Sadepilvi, mulla tuli itku, kun kaikki on hyvin! Vähän taas vissiin tunteet pinnassa [;)] Siis ihana kuulla, että kaikki on hyvin.
 
Nyt on sitten sokerirasituksessa käyty. Hyvin meni: otin mukaan oman tyynyn ja pötköttelin labran odotushuoneen sohvalla, lueskelin lehtiä... kävin ihan työpaikan viereisessä Kätilöopiston sairaalan laboratoriossa, rauhallinen paikka, suosittelen helsinkiläisille!

Kurkkasin jo tuloksetkin koneelta (vaikkei omia tietoja saisi oikeastaan katsoa mutta kaikki niin tekevät), erittäin hyvät oli arvot, ei tietoakaan raskausdiabeteksesta. Mukavaa.

Neuvolakäynneistä seuraavaksi on vuorossa lääkärintarkastus marraskuun alussa, sen jälkeen terveydenhoitajalle vasta joulukuun puolivälin tienoilla, h32. Toissynnyttäjää ei tosiaan usein näillä neuvola-asioilla vaivata :-o
 
Neuvolassa käyntimäärä on niin yksilöllistä, ei niissä ole välttämättä paikkakunta tai monesko lapsi linjaa! Minä vantaalla asustelen, kolmatta lasta odotan ja mulla normisti 3 neuvola lääkäri käyntiä, 2 ultraa ja nyt jo käynyt neuvolatädin luona 7 kertaa 

Jossakin esim helsingin neuvoloissa lääkärikäyntien yhdeydessä ultrataan eli heille näitten kahden normiultran lisäksi tulee 2-3 ultraa lisää!
Pitkälti varmasti menee tarpeen mukaan.
 
minulla oli tänään niin kiire päivä töissä että unohdin neuvola käynnin kokonaan... nyt illalla kahdeksan aikaan vasta huomasin asian.. ja minä kun odotin niin että olisin pienen sydänäänet taas kuullut!!!!
 
Sokerirasituksen tulokset oli kuulemma hyvät [:)] Paastoarvo 4.6, 1h arvo 8.6 tai jotain, ja 2h arvo 7.3 tai jotain. Siis ei tullu sokerin ja suklaansyönnille lääkärin kieltoa, hip hip! [:D] 
 
Blääh, rasituksen tulokset saatu ja mittarin harmikseni saan...
Kaikki muut arvot ok, paitsi paasto oli 0,1 yli sallitun. Voi ärsytys. Noh, pääseehän sitten vielä ylimääräiseen ultraan kurkistelemaan pikkuista :) JA ehkä sitten tulisi nyt oikeesti katsottua mitä suuhunsa laittaa. Mittarin saan tiistaina lääkärineuvolassa. Mitäköhän on painoa tullut lisää... [8|]
 
minä mietin että ompa aika ankarat nuo arvojen ylitykset... kun sullakaan katrikerttu ei nyt mikään kauhee ollu.. tuskin tarvii ainakaan stressata mitä suuhusi laitat... mulle ainakin hoitaja sanoi että elä ota stressiä...
 
tänään taas neuvolassa käyty... 2kiloo tullu lisää painoo kuukaudessa ja massu kasvanu 4cm samaisena aikana... vauveli sai hepulin kun sydänääniä kuunneltiin... ja ihme ja kumma kun hempparit oli ilman rauta lääkettä noussu 117:stä 131:n. mikähän lie siinäki ollu kun ne kävi alimmillaan 111:sta. :d mutta hyvä näin... verenpainekkaan ei ollu noussu yhtään.. ja mikä parasta niin sokeritkin on nyt pysyny kurissa... nyt on kiva mennä näyttämään arvoja äitiys polille kun siellä on diabetes hoitajalle vastaan otto aika maanantaina...silloin näen pienen jälleen kun lääkäri ultraa ja katsoo muutenki kokoa... :D hyvä mieli kaikin puolin!!! :D :D

Luntakin satoi tänään ja sehän on sen merkki että talvi on tulossa ja valoisampaa kun lunta maassa... :D mikähän on kun tänä vuonna odotan joulua kun hepo kesää vaikka muina vuosina se on ollu kiva että tulee mutta en erityisemmin ole sitä odottanut... :D
 
Kaikki kunnossa täälläkin vauvan osalta, ensin epäili että olis vähänlaisesti lapsivettä mutta sitten pikkuinen pyörähti ja totesi että ei huolta, oli vain pingottunut vatsapeitettä vasten.

Hemppa edelleen laskenut mutta sitäkin piti normaalina mulle, kun ei korkeella ole ollutkaan. Painomuutos nyt viikossa +675g. Sokerirasitukseen joudun lopulta minäkin, kaikilta se otetaan täälläkin.

Mutta loppuajan odottelen äitiyslomaa sairaslomalaisena. Selkä on niin huonona [:(]. Ihan odotettua tämä oli ja toisaalta hyväkin ettei tarvii enää stressata ja joka viikko ravata lääkärissä. Ja äitiyspäivärahakin tulee olemaan hiukan parempi kun lasketaankin sairaslomaa edeltävän puolen vuoden tulojen mukaan ja keväällä tuli tienattua paremmin [:)]
 
Voi rozie ja sun selkäs :( No, saat nyt kuitenkin rauhassa lepäillä ja laitella juttuja valmiiksi eikä tarvi stressata! Ihan kuin olisin vähä kateellinen kun saat olla kotona, mutta sitten en kuitenkaan ole, eihän se siis kiva ole mitään kipuja kärsiä.


Keskiraskauden lääkärineuvola oli tänään. Huh huh, painoa tullut sitten tässä vaiheessa jo 10 kg. Muutos viikossa +800 g joka sai th:n tokaisemaan että oletkohan sinä syönyt vähän suklaata?  No niinpä..... olenhan minä varmaan sitäkin vähän tullut syöneeksi [:(]  Mutta sit lääkäri kuitenkin sanoi että painonnousu ihan normaalissa, yleensä tulee se 10-20 kg, keskimäärin 15 kg (yritti varmaan vaan lohduttaa).

Hb oli nyt laskenut 114:aan ja ehkä sais ottaa jo jotain rautaa tai ainaki muistaa syödä niitä monivitamiineja säännöllisemmin. Paineet oli taas koholla kun oli se lääkärinkäynti eessä, viime lääkärikerralla sama juttu, kai sitä sit jännittää tietämättään lääkäriä :)

Maha onkin sitten iso. Sf-mitta 27 cm! [:-] Yläkäyrällä huitelee. Vauveli makoili tässä ilmeisen tilavassa yksiössään mukavasti pää alaspäin ja sydän jumpsutti 155.
 
Sadepilvi: Onkohan se mun tän päivänen hoitsu sun hoitsu? [:D] Oli vähän erilainen kun mun oma hoitaja, mut piti käydä sillä kun piti päästä tänään lääkärille ja oma neuvolalääkäri oli pois. Lääkärinä olikin sitten mun entinen tk:n omalääkäri ja tykkään kun hän on mukava ja asiallinen. Ennenkin olen ihan gynellä hällä käynyt. Vähä outo oli kun oli harjoittelija mukana mutta mukava oli hänkin joten menihän tuo [:)].

Onhan se toisaalta ihana nyt kun saa vaan olla kotona, mutta pitkäksi aika käy varsinkin kun tuo tekeminen on niin rajoitettua kivun takia. Eilen tehtiin makkariin tilaa pinnikselle ja vaihdettiin miehen kanssa puolia sängyssä; kissat ihan sekaisin että missä heidän paikka nyt on [:D].
 
rozie Oli meil varmaan ainaki sama lääkäri ku sielläki oli th-harjottelija katselemassa :) No, eipä satuttu törmäämään paikan päällä :)

Mulle jäi vähän paha mieli tosta mun painonnoususta niin ostin sitten kaupasta tänään vähän pullaa. Sillähän se lähtee millä on tullutkin, EIKÖ NIIN??????????!!

No joo.., pitää vissiin pikkasen rukata tuota ruokavaliota.
 
SP: [:D] Kyllä, just sillä.

Älä huoli, just juttelin kaverin kans, odottelee neljättään tällä hetkellä. Edellisessä raskaudessa tullut 40kg!! Ja minun kokoinen normaalisti.
 
Rozie, tuosta äitiyspäivärahasta... Miten sulla lasketaan päiväraha ennen saikkua 6kk taaksepäin?? Mulle kun kelasta sanoivat että juuri 6kk äitiysloman alusta taaksepäin...olit sitten saikulla tai et!! Kun mua tää just harmittaa että miksi se pitää niin tarkkaa olla kun mäkin jäisin varmasti saikulle aikaisemmin mutta kun mulla toi toinen työ on ns.provisio eli jos en ole nyt vaikka viimeistä 2kk töissä niin sehän on sitten paljon pienenpi! Ja siksi nytten puoliväkisin olen töissä vaikka lääkäri sanoi kirjoittavansa s-lomaa lopunajan...

Ootko kysynyt asiaa kelasta? eihän ne voi olla eri säädökset toisilla
 
nukka: Meillä se tulee noin, työkaveri jäi jo viime viikolla ja hällä lasketaan syyskuun alusta 6kk taaksepäin. Ilmeisesti firmalla on jotain tekemistä asian kanssa... Luulin itsekin että mammiksesta se lasketaan mutta näin kuulemma meillä.

Lisäys: Unohtui ihan: meillä siis on niin että jos jää alle 1 kk ennen mammiksen alkua, lasketaan siitä mammiksen alusta, mutta jos jää yli 1 kk ennen alkua niin sitten lasketaan siitä sairasloman alusta. En tiedä onko tämä käytäntö kaikkialla mutta näin ainakin meillä.
 
mitekähän mulla vaikuttaa kun 2 viikkoo ennen äippäloman alkua olen vuosilomalla ja syyskuun oli melkein kokonaan saikulla... tulot on siis pienimmät mahd. just syyskuussa ja marraskuussa... :) mutta lasketaanko se niin kun äippä loma alkais 29.11 niin 6kk taaksepäin lokakuun viimeisestä päivästä alkaen vai 6kk marraskuun siitä päivästä kun jään äippä lomalle? vaikeita nämä jutut... :D
 
Lucky: Kannattaa olla yhteydessä palkanlaskentaan ja/tai henkilöstövastaavaan tms...

Ihan hepreaahan noi jutut tahtoo olla, meillä kuitenkin sen verran iso talo että äkkiseltään luulis hommien olevan hallussa [;)]
 
Kelan sivuilta löytyy Yhteystiedot-välilehdeltä sähköinen kysymyslomake, jolla voi kysyä tarkentavia ohjeita. Minäkin kysyin epäselviä asioita ja minulle vastattiin soittamalla parin tunnin sisällä (nopeaa).
 
Niin..vaikea juttu! mutta kelahan laskee sen äippärahan...niin eihän se palkanlaskentaan kuulu  mullakin työnantaja maksaa 3kk palkkaa ja sitten saan kelanrahan. mutta se että millä perusteella kela laskee...sehän on oltava kaikilla sama ja mulle sanottiin että joko 6kk tulojen tai verotus ja 6kk tulot lasketaan mammaloman alusta 6kk taaksepäin!! näin sanottiin kelasta.
 
Takaisin
Top